Nystart på kurning?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
gosmamman

Nystart på kurning?

Inlägg av gosmamman »

Hejsan!

Elsa är nu 14 mån och en glad och aktiv tjej! började gå när hon var ca 10 mån så nu är det full fart! Just nu är hon otroligt mammig och kommer och tankar närhet hela tiden och så låter det "mamma, mamma, mamma"....
Helt ok men det är lite jobbigt på natten när hon vaknar och skriker på mamma och är ledsen...!!

Kurade henne när hon var 5 mån och hon har sovit bra sen dess. ramsade och hon somnade om på natten när hon hade vaknat....efter x antal mån så började hon ställa sig upp i sängen och vi gick in och la ner henne och ramsade (början på lite spring där... :oops: ) detta pågick men vi tyckte inte att det var nåt problem. vaknade till kl 6 på morgonen varje dag och somnade om till kl7 när vi gick in och la ner henne. MEN de sista 3 veckorna har hon INTE somnat om kl 6 utan varit jättearg!! och de sista 3 dagarna har hon vaknat mitt på natten och varit jättelessen/arg och har vi lagt ner henne då så skriker hon ännu värre. och ramsar vi henne blir hon urarg!
I natt blev jag så desperat så jag tog upp henne och gav henne välling för hon skrek upp sig helt hysterikskt!! :oops: :evil: och det var verkligen den första gången jag gjort det!!! Jag vet inte om det är närheten hon vill åt....för hon blir ju lugn...MEN JAG VET ATT DET BARA BLIR VÄRRE OCH VÄRRE OM VI INTE SKÄRPER OSS NU!!! och jag blir så osäker....! :(

Har snackat om att vi måste kanske sätta ramsan igen och kura henne men hur långt behöver man backa???? Hur går tillväga?

Hon sover fortfarande 2 lurar per dag och verkar behöva det.... kl 9-10 och sen 12.30-14 (men det blir oftast 1 timme plus 15 min)

tacksam för SNABBT SVAR!
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Ni får köra en minikur för att få rätsida på sovandet. Ni utgår från 2:a dagen på kuren då ramsan ska ta över.

I och med att ni har gått in och lagt henne ner så tror hon att hon behöver er för att kunna somna om. Varje gång hon vaknar så skriker hon för att ni ska komma och lägga henne tillrätta.

Ramsar ni henne när ni lägger henne för kvällen? Du undrar om ni ska börja ramsa igen så jag uppfattar det som att ni nån gång har slutat.
Inför ramsan vid läggningen igen. Vid första uppvaket så ramsar ni direkt under första natten. Under andra natten ska ni bli mer restriktiva med ramsan.Ni behöver inte lägga henne ner i sängen det klarar hon alldeles själv. Första natten kommer hon protestera en del och undra varför ni inte kommer. Men jag tror att på 3-4 nätter så har ni nog återfått lugnet i huset.

Försök slå bort tankarna på att hon skriker efter närhet på natten. De funderingarna skapar bara osäkerhet hos er som hon känner. Kramas gör man på dagen. :D Hon skriker bara för att hon vill veta vad som gäller. Eftersom ni kommit in vid varje skrik så är hon lite förvirrad just nu. Men med en minikur så ställer ni allt tillrätta igen.

Tycker oxå ni ska införa väckarklocka. Ni har klockan utanför rummet och går in med den när den ringer. Hon kommer då förstå att det är morgon först när den ringer. Tidiga mornar brukar vara det som krånglar lite längre.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

hej hej!
Tack för svar!
Vi har alltid ramsat henne vid läggning dag och natt men börjat slarva lite med ramsandet mitt på natten... :oops: utan då gått in i stället!

Den senaste veckan har min man tagit nätterna och fått sovmorgon istället :wink: och ramsat på! och det har gått jätte bra! vaknar till ibland men somnar om vid ramsandet och då har vi t.om sovit hos mormor de senaste 4 dagarna och min man och elsa i samma rum...(hon är van att sova ensam...)

nästa vecka ska vi åka till sälen och bo i en liten stuga 4 vuxna, 2 barn och en hund....är väl lite orolig hur det ska gå då det är 2 pyttesovrum med 2 våningssängar i varje och bara draperi till dörr....men det kanske går bättre än vad jag tror...

Min son som är 4 år i januari...slutade sova lunch efter sommarn, då trodde vi att han skulle sova längre på morgonen men ack vad vi bedrog oss! somnar kl 19 men vaknar kl 6!! Försökt köra med väckarklocka.....köpte en jättefin som såg ut som en kanin men problemet var att man inte kunde sätta på klockan när han gick och la sig för då började den ringa....utan vi fick gå in senare och sätta på den,,, och vaknade han tidigt så stängde han av den själv...
Mamma till Arvid 050131 (kurad vid 7 mån) och Elsa 071028 (SM från början) och en ny liten Saga 110503.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Läste också om ett jättebra tips för lite större barn: Att ha en julstjärna eller annan lampa inne i barnets rum som går på timer. Då förstår barnet att dagen börjar när lampan tänds. Tycker det var smart!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

gosmamman skrev:Försökt köra med väckarklocka.....köpte en jättefin som såg ut som en kanin men problemet var att man inte kunde sätta på klockan när han gick och la sig för då började den ringa....utan vi fick gå in senare och sätta på den,,, och vaknade han tidigt så stängde han av den själv...
Vi har väckarklockan utanför barnens rum, så att den hörs in till både dem och oss - sen tar vi med oss klockan in till dem när den ringer. Då kan de inte smyga upp och nalla den innan :wink: ...

Hoppas ni får en trevlig fjällsemester - jag tror det kommer att gå finemang! Mycket frisk luft och massor av aktiviteter brukar vara toppenmedicin för sömnen :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
LisaMatilda

Inlägg av LisaMatilda »

Hej!
Vår son är 15 månader. vi kurade vid 9 och i och med resa, diaré etc så förstörde vi det vi byggt upp. Nu på jullovet har vi rest runt och för att vara "säkra" har vi vagnat till sömn och sen lyft med honom till oss när vi lagt oss. Då kan man ju tro att han är nöjd. Men ikke. Det slutade med att han skrek halva nätterna. Had eju helt tappat fotfästet. Igår började vi kura om igen. Tog en halvtimme att somna men han har sovit hela natten tills jag väckte honom halv åtta.

Med det vill jag bara säga:) Låt det inte gå för långt. Ta tag i det och gör en minikur... det är så lätt att glömma hur bra man har det:)

Vi är laddade för fortsättning och hoppas att vi ska re ut det:)

lycka till
LM
Har en son född september 07
gosmamman

Inlägg av gosmamman »

Sälen gick KANON!!!

elsa sov med oss i ett rum och arvid sov med mormor och morfar i andra rummet. somnade utan problem och somnade om med ramsa med en gång!!!! Det är nog tack vare mats som sov hos henne 1 vecka och ramsade varje gång hon vaknade till under natten! Nu märker man verkligen att ramsan tar! Nu är det verkligen slut på att springa in!

I går vaknade elsa kl5.30 under täcke och filt och fick väl panik. lessen så vi tog upp henne och lugnade ner henne för att inte väcka resten av familjen. la ner henne när hon lugnat sig, ramsade och avvaktade....och hon somnade om!! Till kl 8!!!
och idag somnade storebror i bilen när vi åkte hem från sälen och kunde såklart inte somna på kvällen kl19...slutade med att han fick ligga i sin säng och läsa bok själv en stund...sa till han att antingen släcker han när han blir trött eller också kommer vi in och säger till...30 min senare går vi upp och då har han släckt själv och somnat!!! Gissa om jag blev stolt!!! :D
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Tack för härlig rapport :!: Och så fick ni bevisat för er vilket underbart verktyg ramsan är!
Stolt ska du vara, det är en fantastisk gåva att ge sina barn en trygg, god nattsömn!

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "