Oxå var det det här med socker....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Sarika

Inlägg av Sarika »

Ett tips är att använda "fruktos" fruktsocker, finns att köpa på Konsum bl.a. Det har ett lågt GI dvs lågt glykemiskt index vilket innebär att det inte påverkar blodsockret. Det är ju det som är det jobbigaste med socker att det höjer blodsockret för att sedan efter en stund sänka det så det är lägre än innan man åt. Det är därför som man blir sugen igen efter inte så lång tid. Man blir även lättretlig och trött!! Värt att tänka på när det gäller barn framförallt.

Vi bakar med fruktos (man känner ingen skillnad) och använder oss av durumvete blandat men lite grövre mjöl beroende på vad vi ska baka.

Fia; tycker det är bra att du framstår som en liberal i din bekantskapskrets :wink:
Barnen kan faktiskt inte välja själva och det är vår f-bannade skyldighet att ge dem vad som är bäst för kroppen och inte mata dem med en massa socker!

I England har det gått så långt med socker och skräpmat så man har varnat för att barnen som är små nu är den generation som kommer att dö före sina föräldrar pga av den dåliga kosthållningen :!: :!:

Självklart blir det svårt att låta sina barn växa upp utan socker, godis, glass etc men om man ser till att de inte får något dolt socker i sig så kan man ju faktiskt låta dom äta godis och socker ibland.

Jag minns på jobbet innan jag fick barn så var det en mamma som har ett barn som berättade att de hade efterrätt varje dag hemma i form av glass! Blev chockad, när jag växte upp så var det efterrätt på fredagar och lördagar om det alls var någon.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag läste alldeles nyss i en artikel att vi faktiskt inte alls konsumerar mer socker nu än vi gjorde för 20 år sedan. ndå är folk fetare och vi har betydligt större ohälsotal beroende på bl.a. socker.
Intressant. Det känns som om det är socker i allt.

Det jag tror har hänt är att vi får i oss socker på ett annat sätt. Vi dricker framför allt mer socker. Men framför allt så rör vi mindre på oss.

Rent socker är inte nyttigt i stora mängder, men det är ren energi. Springervi av oss den, så händer inte så mycket.

Jag tror också att man lurar kroppen om man äter sötningsmedel utan energiinnehåll. Att den söta smaken gör att kroppen ändå höjer blodsockerhalten, men sjunker ännu snabbare för att det ju faktiskt inte tillkom någon energi. Det har jag inget belägg för utan är helt egna tankar.

Här äter vi nog ganska lite sötsaker, men det är ju lite mer fika så här års. Det blir ändring på det när semestern är slut.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
carin73

Oj, vilken debatt!

Inlägg av carin73 »

Tyckte ämnet lät intressant och har läst det mesta i tråden. Oj vad sockerdebatten har tagit fart.

Äter själv mycket socker eftersom jag älskar godis. :twisted:

Har bestämt att sonen (2 år) inte får veta vad godis är så länge det går. Russin känns naturligare som muta på långfärder i bil, i kyrkan :wink: och några andra nödvändiga ställen. Frukt är lika bra mutor men kladdigare. Men ett äpple innehåller ju också socker.

För att undvika hål i tänderna tror jag bara att regelbundna måltider och inget småtätande däremellan är det bästa. Undviker också saft och juicer eftersom det knappt mättar mellan målen tror jag också är vettigt.

En smörgås till mellanmål, följt av ett Mariekex tror jag varken gör från eller till, om så både lördag och söndag.

Ibland är det skönt att skriva av sig när man läst en debatt.

Hälsn. Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Amalia

Inlägg av Amalia »

Hej Lo
Vad du är klok det är alltid kul att läsa vad du skriver.
Nu blev jag riktigt glad för jag har oxå mina egna funderingar om det där med sötningsmedel. Jag tror det är bättre att dricka ett glas saft som är gjort på socker än att häva i sig osötad saft i tron om att den är så bra. Jag läste faktiskt om en undersökning för några år sedan som var just om detta. Så det är inte helt taget i luften.

Allting med måtta är min melodi. JAg tror nog att man kan äta allt , men inte jämt och inte i massor.
Vi ville hålla ifrån vår stora godis så länge som möjligt, men hur lätt är det när det finns äldre kusiner och snälla släktingar. Alltså äter våra barn godis och den lilla började tidigare än den stora av naturliga skäl. Men det är lördag som gäller eller om det är något alldeles speciellt. Hon kan till och med glömma av godiset. Tyvärr tar jag godiset när barnen somnat...
Vi har även sett exempel på när föräldrar varit stenhårda med sockret, inget socker på bullar,ingen juice, absolut inget godis, glass m.m . Men när dom blivit större har det nästan slått bakut, det blir ett väldigt tjat om allt sött.
Det kanske är som med förbjden frukt???
Mamma till 2 flickor.
Sarika

Inlägg av Sarika »

Intressant LO. Framgick det av artikeln om man räknade med det dolda sockret också? Det är ju det som har ökat enormt de senaste åren. Jag tror (enbart mina tankar) att om man kanske bara ser till det faktiska sockret i form av bakverk godis där man vet att det finns socker så kanske vi inte konsumerar så mycket mer än tidigare men det är ju det dolda sockret samt alla snabba kolhydrater (som påverkar kroppen på samma sätt som socker) som ökar enormt. Vore intressant om man fick klarhet i det.

Innan jag läste Montaginacs bok så brydde jag mig inte så mycket men efter det läser jag alltid innehållsdeklarationen och det är socker i allt!! Varför behövs det socker i vanlig korv t.ex. vis?!

Att stoppa i sig syntetiskt socker är såklart inte bra heller. Det påverkar kroppen på samma sätt däremot så är det bättre för tänderna. Det fina med Fruktos är att det inte höjer blodsockernivån alls lika mycket som vanligt socker. Det är därför vi använder det istället för vanligt socker. GB har t.ex. en lättglass som är gjord på fruktos istället för vanligt socker så den kör vi med hemma.

Sen är det hela måltidens sammanställning som räknas samman så äter man lite fibrer samtidigt så drar det ned insulinproduktionen i kroppen. Min mans mamma är diabetiker och om hon tar en apelsin och pressar den och dricker så höjs hennes blodsocker mer än om hon äter hela apelsinen då hon får med fibrerna också.

I vår familj försöker vi äta så lite "vanligt" socker som möjligt och sen väljer vi hellre en korv som är utan socker än den med socker samt inte har vita produkter utan mörkt bröd, fullkornspasta etc. Dvs vi äter så långsamma kolhydrater som möjligt. Bröd är dock en stor bov, mörkt bröd innehåller ofta mycket socker så det gäller att se upp.

Jag tror att äter man med måtta av allt så är det inga problem men det finns tyvärr så mycket mat som verkligen är dålig mat för vår kropp och kan man göra något där och tänka sig för så ser jag ingen anledning till att man inte ska kunna äta lördagsgodis och äta en bulle någon gång då och då. Det tråkiga är att i många familjer så är det tyvärr vanligt med dålig mat och sen bakverk/efterrätt/godis var och varannan dag.

En kompis berättade nyligen att hon varit på semester med en annan familj och där när man var ute så beställde man pommes frites och ketchup till barnen. Och 1 timme efter så var de så griniga och trötta, de fick ju bara snabba kolhydrater. Så då köpte man dem en glass...... :(

Därför tycker jag att det är vår skyldighet som föräldrar att ge våra barn en bra start tills de själva kan välja. Och självklart får man ju inte göra det till förbjuden frukt då slår det ju oftast bakut. Man får heller inte glömma bort att socker är beroendeframkallande som vilken annan drog som helst.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Frida A

Inlägg av Frida A »

Hej!

Jag brukar koka egen sylt och mos och tillsätter minsta möjliga mängd fruktsocker istället för vanligt raffinerat socker. För att klara hållbarheten kan man hälla upp sylten i små burkar och frysa in tills man vill använda dem. Konsistensen blir det inget fel på, men den blir ju inte så geleig som köpt sylt.

Fruktsocker orsakar inte samma blodsockerhöjning som vanligt socker, GI ligger på 20 om jag inte minns fel. Nackdelen med fruktsocker är att det kan öka blodfetterna om man konsumerar för mycket. Jag vet inte vad som anses mycket men om man bara äter det i sylt någon gång ibland kan det väl inte vara någon fara.

Ett tips till de små är att koka mos på äpple, päron och kanel. Behövs inget socker här. Supergott!
Frida
Hella

Inlägg av Hella »

anlednigen till varför att man inte ska använda för stora mängder fruktos är att det enbart kan lagras i levern! :( Detta är inget vidare,det vet alla vi som tränar! Ingen smart ide att ladda upp på fruktos tex! Men i mindre mängder typ i sylt eller dyl är det ingen fara! VIll man däremot gå ner i vikt ska man noga akta sig för de nya "bars " och måltidsersättare som innehåller fruktos. Jag kommer tyvärr inte ihåg EXAKT vad som häder i kroppen när man äter fruktos,men kan ta reda på det om någon är intresserad,måste bara rota i mina gamla papper :) . det gör jag nog i vilket fall för nu blev jag själv nyfiken :lol:
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Hella

Inlägg av Hella »

Vill man ha geleig sylt är det bara att tillsätta pektin! Helt att beropå...
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
mammamy

Inlägg av mammamy »

Socker ja, suck. Som både diabetiker och medicinare önskar jag att vi visste mycket mer om de olika sockerarternas verkan och eventuella nyttig- eller onyttighet.
Rent socker (vitt socker, druvsocker etc) ökar blodsockret snabbt och ger en omedelbar insöndring av insulin i blodet som genast sänker blodsockret igen, som regel till en nivå LÄGRE än den var innan man åt det söta (om man inte har sockersjuka som jag då...). Som någon redan påpekat kan man motverka detta genom att äta något mer fiberrikt till, dvs en morot till lördagsgodiset om man har sockersjuka, annars kan man väl lämpligen satsa på en frukt eller en smörgås till det söta. Att ge sina ungar en glass eller lite karameller när de börjar kinka kan vara rentav taskigt som förälder, de mår bara sämre en stund senare. Lågt blodsocker ger irritabilitet, aggressioner, svängande humör, otålighet, trötthet, huvudvärk mm och är INTE trevligt.
En barnläkare som arbetade med feta barn talade om för mig att ALLT som smakar sött ökar aptiten, oavsett om det är socker eller sötningsmedel, kan vara värt att ha i åtanke om man har ett barn mulligt i överkant (eller om man själv dras med trivselvikt förståss).

När det gäller om vi idag äter mer socker än för några årtionden sedan, tror jag att det förr i tiden användes mycket mer socker i konserverande syfte än det gör idag och att man fick i sig mycket socker den vägen. Man kunde inte handla färska plommon året runt i affären utan la in dem i sockerlag istället. Man åt sylt i större utsträckning än idag också, bara skillnaden mellan mig själv och mina färäldrars syltkonsumtion är enorm. Jag tror att vi alla skulle må bättre om vi åt mindre sött och socker, men det är ju så GOTT och gott-aspekten har också sitt värde i nyttighetsdebatten tycker jag.
Det allra mest onyttiga måste ju iallafall vara godis som inte är gott, eller hur? Jag generar mig aldrig att spotta ut en karra som inte är god :lol: .
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Kit

Inlägg av Kit »

Det är lätt att missa det förädiska sockret som gömmer sig snart sagt i all livsmedel. Det är också lätt att utesluta alltför mycket fett i tron att man gör det rätta.

Att hantera godis, glass och kakor går ju ( dvs man äter det, som det kakmonster man är!!!, nä, skämt åsido!) Om vikten ändå tenderar att öka sakteliga, då ligger det en hund begraven nånstans.

Så här gjorde jag; Jag började att lusläsa innehållsförteckningen på varje livsmedel jag ville köpa och fann sockret i myslin, yoghurten, brödet och dessa tre produkter bytte jag ut mot sockerfria. Strax var humöret jämnare, rena filbunketid för nerverna och ingen migrän eller svag. Meeen, vikten, trivselvikten, cykelslangen runt midjan minskade inte utan låg kvar på samma siffra...

Då fick jag ett hett tips av en diabetiker och medicinare här :wink: att bl a öka på fettintaget och även förklaring om vad som får magsäcken att tömma sig långsammare för en jämnare blodsockerhalt vilket i sin tur gör att inget plötsligt sötsug uppstår och nu har trivselvikten börjat minska!

Då är frågan; om trivselvikten försvinner, vantrivs man då! :lol:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Socker är ett hett ämne, det är uppenbart! Är det verkligen gott med så mycket socker? Själv tycker jag att mycket läsk/glass/yoghurt och andra sötade produkter är alldeles FÖR söta. När jag vill dricka nåt annat än vatten brukar jag t ex blanda äppeljuice och mineralvatten, lagom sött och gott! Och det är alltså inte av hälso- eller tandvårdsskäl! Min barnmorska sa till mig att även sötningsmedel höjer blodsockret. Hade vid ett tillfälle druckit sk lättdryck precis innan ett blodsockervärde togs och då var det högt- hon trodde pga lightdrycken. men jag vet inte, är ingen expert. Ger man mycket saker med sötningsmedel in till barn är väl kruxet att de lär sig att det ska vara så där otroligt sött och sedan alltid vill ha det så. Angående vikten- en kollega blev allergisk mot konserveringsmedel och tvingades därför undvika alla typer av halvfabrikat och onyttiga saker (ni kan tänka er ungefär: man kan bara äta hemlagat). Hon har gått ned mycket i vikt trots att jag tror att hon åt relativt nyttigt redan innan! Där ser man!
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
fripps

Vällingrecept!!!

Inlägg av fripps »

:D Hej alla glada sockerdebattörer! :D Har läst tråden med stort intresse och hoppades att hemgjord välling skulle nämnas, då jag febrilt letar efter såna recept! Så Lill! Hear my prayer! Vill du dela med dig av ditt vällingrecept? :?: :wink: Vore grymt tacksam!!
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
J och Å

Inlägg av J och Å »

Havremust vällingen innehåller knappt nåe socker, dock hälften mjölk hälften vatten.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
lill

Inlägg av lill »

Javisst, jag delar gärna med mig :) . Receptet har jag anammat ifrån ett recept någon nämnde här på forumet, med lite ändringar.

Jag blötlägger mjölet över natten för att göra det riktigt lätt för små magar att smälta och för att neutralisera ”phytic acid” (vet inte vad det kan heta på svenska, men det finns i säd och förhindrar upptaget av vitaminer och mineraler). Tyvärr är mitt recept inte perfekt utmätt då jag bara slänger ner lite av det ena och det andra utan att mäta med mått men pröva dig fram så blir det nog bra.. :wink:

Per två portioner (jag blötlägger så jag har nog för nästa morgon- och kvällsmål):

Ca. 3-4 msk mjöl (jag använder hälften havre och hälften "spelt" då det inte har några tillsatser och har inte”blekts” som vanligt vetemjöl, men man kan ta vad man har hemma).
Rör ut med ljummet (ej hett) vatten så det blir ganska vattnigt, rör ner en ordentlig tesked osötad yogurt eller fil. Täck med plastfolie så det blir luftätt och låt stå över natten.

Mät ut 100 ml vatten i en kastrull, vispa i några ordentliga teskedar blötlaggt mjöl, här får du pröva dig fram (jag brukar hälla ut lite av vätskan som samlats ovanpå mjölet så det blir lättare att skopa ur).
Värm tills det börjar koka och låt sjuda under omrörning 5 minuter eller så. Det ska bli ganska tjockt, men inte pudding-tjockt så klart.

Tag av värmen och vispa i en klick osaltat smör, vispa sen i 100 ml fet mjölk. Jag brukar också tillsätta lite grädde och en halv tsk kokosnötsolja, men det är för jag tycker det är så viktigt att få i min dotter olika fetter. Häll upp i nappflaska och kolla temperaturen, oftast får jag hälla på lite mer mjölk för att det ska bli 200 ml. Har du bara vispat ordentligt hela tiden vällingen sjuder så finns inga klumpar.

Verkar kanske lite omständigt, men är lätt som en plätt, inte svårare än att laga havregrynsgröt. Vill man inte blötlägga (som jag verkligen rekommenderar, men ibland har man inte orkat kvällen innan helt enkelt :wink: ) använder man 1 msk mjöl per 100 ml vatten.

Har vi barnvakt eller pappa ska vara ensam hemma fixar jag en portion innan jag åker och ställer i kylen, som dom sen kan värma i kastrull tills fingervarmt.

Hoppas du prövar hemmagjort och att mitt ”recept” inte verkar för komplicerat!
bor i USA
liten skrutta juni 2003
fripps

Inlägg av fripps »

Tack för receptet! :D Okej, det verkar liiiite komplicerat men det är väl en vanesak som så mycket annat!
*Hemmamamma till tv? ?lsklingsgryn f?dda 03 & 05
*Har varit daglig foruml?sare sen evig tid
*Barnaboksfan
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"