Vaknar fortfarande i vargtimmen, snälla behöver hjälp!

Skriv svar
Majita_84

Vaknar fortfarande i vargtimmen, snälla behöver hjälp!

Inlägg av Majita_84 »

hej.

Jag behöver tips och råd på hur jag ska hantera det här med att min son på 9 mån fortfarande vaknar 1-2 timmar för tidigt VARJE morgon. Vi började kura för 1,5 månad sen och han har bara sovit igenom vargtimmen 1 enda gång. Han sover dock hela natten från 19 men det är sen kl 05 06 han brukar vakna och det går verkligen inte att få honom att somna om.

Jag har provat pangramsa och klassisk musik, provade 1 vecka, utan resultat. Han blev bara argare! det höll i sig lite över 1 timme varje morgon av arg skrik men jag behöll attityden och provade därefter pangramsa och husljud. det var lika där, inget resultat efter ännu en veckas tid. De senaste 3-4 dagarna har jag kört pangramsa och tyst och där har jag märkt en liten skillnad och det är att han tystnar emellan åt. Inga längre stunder, handlar om 5-10 min.

Vad jag har förstått så kan vargtimmen krångla i flera veckors tid men nu börjar det bli väldigt jobbigt känner jag. Jag har även funderat om det är så att han får för lite/för mycket sömn under dagarna, att det hör samman med de tidiga uppvaken? Vad säger ni experter?

Hans schema är:

07.00 vaknar (vaknar alltid 05:30, och skriker av ilska, inte bara gnöl utan är verkligen arg! efter 1 timme ca 06.40 gör jag morgon
07.15 välling
09.00 macka/frukt
10.00-11.30 sova 1,5 timme ( vaknar ofta efter 45 min
11.30 lunch
14.00 gröt
14.45-15.30 sova 45 ( sover alltid tiden ut, får ibland väcka
16.00 middag
18.30 välling
19.00 godnatt

please, råd mottages tacksamt!

mvh maria
majita_84
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Efter att ha läst ditt inlägg måste jag säga att det verkar ju som att en "upplysingsramsa" och sen ingenting är er väg att gå. :wink:

Vi hade problem (Tor är inte kurad) med tidiga mornar i ca 2 mån innan poletten trillade ner. Och då var det inte för att jag höll taktiken utan 2 andra saker.

1 KOLMÖRKT!! (svart som i graven skall det vara) - tejpa upp aluminiumfolie på rutorna så det blir riktigt kolsvart.

2 införandet av väckarklocka. Då lär sig barnet att morgonen kommer inte förrän klockan ringer, oavsett hur mycket man hojtar för att inviga morgonen.

3 upplysningsramsa, den som man ger DIREKT, minsta pip, som upplyser om att det fortfarande är natt och folk sover som grisar.

Det är jobbigt med tidiga mornar och blir det en "ENORM" kris ja då är det solfjädringen som skall till, och sen HÖG MOZART. Men detta är tycker jag den absolut sista vägen. Som det låter hos er nu, är det mest klagan och hojt om att morgonen skall börja tycker jag.

ang. schemat så är sömnbehovet för barn 9+10+11 mån 14 tim och ditt schema har 15 min för mycket. Man kan om man tror sig ha en piggis kapa 45 min luren till 20, men då blir det 10 min för lite sömn istället.
Ang. långluren så skulle jag gissa att den inte funkar för att han är för hungrig. Jag har alltid haft mina lurar kort på fm och lång direkt efter lunch för att det inte skall vara ett problem. Så den där mackan är nog väldans viktig att han blir ordentligt mätt på. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Majita_84

Inlägg av Majita_84 »

hej och tack för ditt svar.

angående "upplysningsramsan" så är det i princip det jag har gjort de senaste veckorna. Jag trodde det hette "pangramsa?"

Jag har vid minsta pip ramsat HÖGT och SAKLIGT, hurtigt, punktsättande utan bekräftelse och detta sedan vi började kura men inget resultat. Kolsvart har han i rummet och väckarklockan finns med. Enligt mig så upplever jag att det är värre än bara klagan och mutter, Han är arg, så vansinnigt arg (ofta för att han står upp och inte kommit på att han kan sätta sig ner själv) och han verkar aldrig gå ner i varv. Vissa ggr blir han väääligt ledsen och då har jag fått gått in och solfjädrat men det bölir bara värre. Då tar han i än mer och som sagt det blir riktiga ilske toppar.

Sen vi började kuren så har jag ändrat schemat 1 gång redan. Vi hade 45 min på fm och långluren 12-13.30 men det funkade inte efter 3 veckor, så därför ändrade vi och det verkar funka bättre med att ha vilorna såhär. han somnar åtminstone, vilket han inte gjorde innan.

borde jag prova att korta ner 45 min på eftermiddan eller ska jag korta långluren på fm? kan man göra så?
majita_84
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Hej Majita och varmt välkommen hit till forumet! :D

Till att börja med vill jag berömma dig för att du varit så ihållig och målmedveten - många i din situation hade gett upp efter en vecka och sedan hävdat att "kuren funkar inte". Så en eloge till dig som upprätthållit attityden =D>

Det finns alltid en liten genväg vid dylika problem, och det är att tidigarelägga hela natten. Tidigare kväll, tidigare morgon. Vad säger du om det? Alla Annas barn hade natt 18-06 och hom hade aldrig problem med tidiga morgnar kan jag skvallra :wink: Dessutom finns det ju ett sådant fint fenomen: när man lägger barnet tidigare på kvällen sover det oftast LÄNGRE på morgonen - i motsats till vad många tror.

Du menar alltså att det inte funkade att ha 45-minutare på fm och långluren på em? Det verkar ju onekligen som om han skulle föredra att ha det så eftersom han vaknar efter 45 på fm men inte på em. Jag tror som TorsMamma att det kan vara hungern som spökar på fm.

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
spindelkvinnan

Inlägg av spindelkvinnan »

Hej Majita84 och ni andra!
Jag har följt din tråd ett tag för min tjej vaknar ofta i vargtimmen och precis som du har jag provat alla tips jag kunnat hitta här på forumet. Lovisa vaknade tidigt innan kuren ocksås så jag börjar tro att det är hennes grej. Vi har iallafall gått från 19-07 till 18:30-6:30 och det har blivt lite bättre. Hon vaknar ofta 5:20 som förut men har då sovit 30 minuter mer iallafall. Bästa vore kanske 6-18...Hur går det för er? Har du tänkt på att det kan vara den så kallade åttamånadersångesten som spökar-att det är därför han blir så upprörd? För Lovisa var det så, nu när hon vaknar är hon sällan arg och aldrig ledsen faktiskt. Så hon fortsätter att vakna men mycket gladare!
Lycka till!
Stina
Dotter född 071126. Kurad vid fyra o en halv månad. Son född 090705 40+10. SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"