Nybörjare med SM behöver feedback på schemat

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Igår fick Elsa sitt 5-månaders vaccin och sen feber. Detta resulterade i att hon hade svårt att sova. Hon vaknade redan vid 23.30 och fortsatte sedan att vakna en gång var annan timme. Ibland somnade hon om själv och ibland fick vi ramsa. Förhoppningsvis var detta bara en engångsföreteelse men jag undrar lite hur jag ska bete mig om det händer i natt igen.

Vid första uppvaket låg hon och pratade för sig själv en bra stund innan hon somnade om. Inatt gjorde jag ingenting här men om hon ligger och pratar upp mot en 30-40 min igen, ska jag påminna henne då med en ramsa eller bara låta henne vara eftersom hon inte frågar?

Om det är lika många uppvak i natt igen, ska vi försöka vara ännu mer restriktiva med ramsan och bara ramsa i absolut kris. Vi har än så länge inte behövt solfjädra eftersom ramsan tar bra. Behöver max ramsa x 2 + bekräftelse vid protester/frågor.
Mamma till Elsa, född 080707 (v. 38+4)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ja om hon pratar så länge som 40 min kan man gott ge en upplysningsramsa som säger att det är fortfarande natt.

Ramsan sägs alltid x4 och nu kan du gott dra ihop bekräftelsen med vanliga ramsan så sista versen är mjuuuk och fin. Vid eventuella fnurror så kan man gå in och bekräftelse ramsa separat någon gång för att liksom ha sista ordet.

Härligt att ramsan funkar så bra för er, jobba bara med den på rätt sätt så kommer den fungera LÄÄÄÄNGE. Vi kör fortfarande med verktyget ramsan och det funkar, så sluta inte. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Hej, nu var det Elsas pappa igen...

Våran lilla tjej fick sitt 5 mån vaccin för en vecka sedan, hon reagerade med feber och det blev en jobbig natt. Hon vaknade upp en gång i timmen från 23:30.

Men efter det har det gått bättre.

Tyvärr så bröt en förkylning ut som följd av vaccinet, det har inneburit att hon har vaknat ca 6:20 - 6:30 och varit jätte täppt i näsan, mao haft väldigt svårt att somna om.

Vi har ramsat väldigt sparsamt vilket hon har svarat olika bra på. I morse så somnade dock hon aldrig om. Jag undrar hur man ska gå tillväga när sådana här situationer uppstår, när hon inte svarar på ramsan, ligger och protesterar/frågar i 30 min. Är det något speciellt man ska tänka på eller bara fortsätta som vanligt?

Hon får näsdroppar innan hon lägger sig på kvällen men dom slutar ju verka efter 8 timmar.

Tack för mig!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Mitt spontana svar är: Vänd på henne och ge näsdroppar (och sug rent med näsfrida vid behov), vänd henne tillbaka och gå ut med ramsan. Jag svarar utifrån hur vi gör -inte i egenskap av expert! :wink: Man vet ju själv att det inte går att sova om man är täppt.
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Vi vände på henne vid ett tillfälle då hon ändå var på väg att vakna upp. Gav snabbt näsdroppar och la tillbaka tillrätta och ramsade oss ut. Det gick alldeles utmärkt 8)

Nu äntligen är förkylningen någorlunda över och Elsa har iaf sovit de senaste två nätterna (12 tim) utan något ingripande från oss. Hon vaknar fortfarande vid 06.00 och vid 06.30 men kan reda ut det själv. Önskar bara att jag kunde somna om :roll: Vi har henne fortfarande i vagnen i vårat sovrum (svalt och helt mörkt) och jag tänkte ha kvar henne där tills hon blivit en säker sovare. Vad är kriteriet för det förresten? Inga uppvak alls eller att de kan ta hand om det själva och somna om? Hon närmar sig snart 6 månader och om jag inte tycker att hon klarar nätterna helt än hade jag tänkt vänta med att flytta över till spjälsäng och eget rum i 1 månad till. Enligt BB ska man ju helst flytta till eget rum vid just 6 månader men att vänta någon vecka till eller två bör väl inte vara några problem eller kan 7 månader bli för sent?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej, gabriella77!

Vad bra att hon kryar på sig och att det blev bra m näsdropparna :D
Bra jobbat :!:

En säker sovare kan läggas vart som helst utav vem som helst, somnar sjäkv och sover gott :D . Förutsättningarna måste ju självklart vara de rätta :wink: .
Kan man det, då är man en SS.

Jag tror inte det är någon fara om du väntar en vecka el två. Meningen är ju att hon inte ska bosätta sig inne hos er, men är hon 6 el 7- månader tror jag spelar mindre roll så länge ni har attityden :!:
God Jul :santa:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

En säker sovare kan läggas vart som helst utav vem som helst, somnar sjäkv och sover gott :D . Förutsättningarna måste ju självklart vara de rätta :wink: .
Kan man det, då är man en SS.

Humm, där är vi inte riktigt än men jag tror jag lägger över till eget rum och spjälis fastän vi kanske inte riktigt uppfyller alla kriterier. De kommer väl med tiden hoppas jag... Jag avvaktar till efter 6-månadersdagen och ser om det är läge då. God Jul!
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

det blev något konstigt med citatet...
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Elsa behöver inte vara en SS för att sova i eget rum, man ramsar ju utanför rummet :D

God Jul
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Tor fick eget rum när han var 4 mån och blev inte Dipl. SS förrän han var 6 mån. Men jag är säker på att få sova i eget rum gör det hela MYCKET lättare. Mamma måste inte reagera på lilla minsta pip då.

Lycka till med flytten och god jul! :santa:

Lite inspiration... Tors egen tråd. :lol:

”Vill bli diplomeras SS (Säker Sovare)” (Tors egen tråd med AW om hur resan till att bli diplomerad gick till)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack för snabba svar!

En annan sak.
I takt med att Elsa sovit bättre på nätterna så har dagslurarna börjat strula lite. Vi kör 12-45-2-20. På morgonen brukar hon aldrig vakna upp innan passet är slut, det gör hon nu och jag har precis tagit till alla verktyg för att få henne att somna om :roll:

Hon vaknade upp och vi avvaktade (husljud och prat) hon fortsatte att fråga och efter ytterligare en stund gav jag henne dagsramsan x 4 en gång och x 6 en gång. Detta lugnade inte ner henne utan snarare tvärt om så jag la till rätta och solfjädrade och till slut vagnade jag när jag kände att solfjädern inte heller hjälpte. Urkorkat men jag fick lite hjärnsläpp :oops:

Hur skulle ni gjort i detta läge? Tror ni det har att göra med att hon sover så mycket på natten?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ang första luren hade jag låtit det bero. Vaknar hon efter säg 20 min och sen ändå håller ihop fram till lunch hade jag inte brytt mig. Det kan alltid komma tillfälliga variationer även om AW:s rekommendationer om antal tim/dygn i stort stämmer fantastiskt bra och är en strålande vägledning.

Ex min mellanflicka Lucine som har 13,5 tim på sitt schema. Under några veckor i höstas sov hon 14,5-15 tim/dygn av okänd anledning. Nu är hon tillbaka på 13,5 tim.

Du får se till helheten och hur din lilla flicka fixar dygnet i stort. Både fm-luren och em-luren är ju redan vid 5-6 mån mer som "så att man håller ihop sig en stund till-lurar" och jag tycker att det viktigaste är att långluren funkar som den ska. Vid behov kan du ju lägga en kvart tidigare till lunch.

:santa: God fortsättning önskar Nancy
gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

Tack Nancy för ditt kloka svar. Jag ska se till helheten och inte räkna minuter. Idag vaknade hon efter 30 min på fm luren... Skulle dock vilja att långluren fungerade bättre. Hon vaknar fortfarande till efter 30-45 min. Ibland somnar hon om själv och ibland måste vi ramsa (till och med vagan vid kris) och det kan ta upp mot 20 min innan hon somnar om.

Vi brukar göra så här passet innan långluren:

ca 09.45 vaknar från fm luren.
10.00 går ut och tittar på världen i 30 min
ca 10.30 mat (amma)
10.45 stora skötningen
11.00 leka på mage med mamma/pappa
ca 11.15 påfyllning mat (utpumpad bm i flaska)
11.30 leka själv ev. husgöromål
11.45 sova

:?: Funderar på om man kan stuva om aktiviteterna så att man är ute lite mer inpå långluren ev. att vi försöker vara ute ännu mer. Mer mat? Aktiv social delaktighet har vi på morgonen (hon är med/ser på när vi lagar frukost och fixar i köket) och i passet efteråt. Är det något jag inte ser?

:?: Jag skulle behöva lite inspiration på matupplägg eftersom hon envisas med att vakna upp i långluren och nu även har börjat vakna upp vid 22.00 (hon somnar om själv). Får hon för lite mat tro? Våra matrutiner ser ut så här:

Frukost 07.30 ammar, avslutar det matpasset med risgröt
Mellis 10.30 ammar, avslutar det matpasset med bm på flaska (mer mat här?)
Lunch vid ca 14.00 grönsakspuré + ammar, avslutar det matpasset med att amma
Middag vid 16.30 ammar, avslutar det matpasset med risgröt (med grönsaker)
Kvällis 18.30, havrevälling

Vi har kört med välling på kvällen i en vecka nu. Innan körde vi nattmackan. Märker ingen skillnad (att hon skulle bli mer mätt och sova bättre, snarare tvärt om)

Avslutningsvis (för denna gång) så kanske den dåliga vanan har att göra med att hon fick sitt vaccin och blev rätt dålig av det, blev sedan dunderförkyld och dessutom håller på att få tänder (tror vi). Detta har ju stört sömnen en del och jag börjar undra om det sitter i. Vad tror ni?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ja jag tycker det är på tok för lite mat, speciellt att sova långlunch på bara BM. Det står de sig inte särskilt länge på.

Jag gav min son mat 3 ggr/dag i denna ålder och ändå valde han att vakna vid lunchluren endå. Det jag fick göra i ett par veckor var att mata med mosad banan precis innan sovningen så han skulle klara sig bättre.

Här kommer vårt matschema för 5-6 mån.

(6 mån)

07.00 Morgon - Välling
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt+pure)
08.45 Sova 45 min (ibland ca. 30)
Gå ut en stund
10.45 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
Gå ut 30-90min (hela eftermiddagen sommartid)
15.00 mellis ute (varm välling)
15.40 Sova 20 min
17.00 Gröt (hipps med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Vill man sen amma på detta görs det med fördel direkt efter maten eller om man har en krånglare precis innan. Men man ammar inte "mellan" måltiderna som bör vara runt 45-60 min
Tor 2006

gabriella77

Inlägg av gabriella77 »

:oops: Det var väl det jag misstänkte, stackars liten :oops: Tack för matschemat TorsMamma! Nu ska vi genast tänka om och åka handla :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"