Allergi(t)råd!

Här hamnar favoriter från samtliga forum till erinran, inspiration, nyskapande
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ed räknas till atopikerna, liksom hans mor. :?

Nå, jag ska fila på handlingsplan och återkommer.

Rapsodin sågades av hälskosten Görna hörnet på Nybrogatan i Stockholm. Oj, vilket givande samtal vi hade! :D Han tyckte salvbasen de använder var dålig, men parabener och otrivsamma saker. Han hade lite andra bra tankar, och vi ska skeda i mer gurkörtsolja och smörja med mer den och raps. Sen tyckte han att jag kunde testa Urtekrams oparfymerade Aloe-kräm, och den var verkligen gosig måste jag säga.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

aha!

kanske det var därför Lotass var ovanligt fin efter han badat med mig...?

Jag hade Urtekrams AloeBalsam i håret då :D

jag som trodde det var moi... 8)

:wink:

/Fjällmor
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Var handlar du Urtekram då, Fjällmor?
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vet inte var Fjällan handlar sin, men jag handlar på shopping4net.se. Billigare än på Hälskokosten.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Tack! Nu har jag hittat vår kräm. :D Urtekrams oparfymerade med egen tillsats av gurkörtsolja. Jag tror att det blir jättebra. Och till ett mycket överkomligt pris.

Pyjamasen har kommit. Men det är ju det här med fötterna... Är det bara att klippa av och fålla, eller far alla trådarna åt fanders då? :-k
Ewa

Inlägg av Ewa »

Klipp av du. Det är svårt att både sicksacka och fålla och få det hållbart. Men jag har bara sicksackat och låtit det vara. Man tvättar ju för hand, när man gör det, så det slits ju inte så särskilt mycket på det viset. Våra har mer slitits mitt på tyget, när någon tråd gått, så någon större slitning vid foten har jag inte sett.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då ska jag klippa! 8)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Och lycka till med krämen!

Egen fundering:
Lilltufsan har fått eksem igen. Länge sedan sist. Samtidigt har hon börjat prutta något alldeles rysligt. Och det är inga lättsamma små pruttar heller. Det är verkligen hålla för näsan som gäller. Så någon matbov tror jag nog man kan misstänka. Är bara inte säker på vad :-k Ingen särskild nyordning, egentligen förutom att citrusätandet ökat - nu får hon nog en clementin varje dag, men inte borde det ge fisig mage. Eller?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, troligen matbov. Men jag tror knappast att citrus sätter sig på magen...
EN annan tanke kan kanske också vara något annat immunförsvarstrassel? Man kan få sura bakterier i tarmen som ger elaka pruttar vid infektioner, och jag kan tänka mig att det kan ställa till det för huden med.
blomman

Inlägg av blomman »

På mig sätter sig citrus på magen! (där allt sätter sig hos mig :cry: )
Först med sura uppstötningar, sen magont, sen gaser.

Citrus, nypon, glögg och pepparkakor ger samma effekt på mig.

Men det kan ju som TorpSara skriver vara nån bakterie också. Då brukar åtminstone jag rapa jästsmak.. luktar hon jäst i munnen?

Kram
Ewa

Inlägg av Ewa »

Tack för att ni bollar mig, båda två :thumbsup: :heart: :heart:

Någon infektion har vi inte haft här. Vi har varit friska som nötkärnor i över 1 månad - ta i trä.

Och inte luktar hon jäst heller.

Hon klagar också över ont i magen från och till, men jag har inte märkt något på bajset och därför inte gjort så stor affär av det. Men det låter ju som att citrus SKULLE kunna vara boven då. Vi kör citrusfritt nästa vecka när clementinerna är slut, får vi se om vi märker av någon skillnad. Annars är det verkligen "Talletin!" som står högst på frökens önskelista efter lunchen och middagen. Hon, som aldrig varit något särskilt stort fruktfan, fullkomligt älskar dem, men vi har hållit dem till 1 om dagen. Men, som sagt, ska se om det är de som ställer till det.

Kram Ewa :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Rapport :D
Joho då, du hade rätt, Blomman. "Tallatin" var boven. Clementinerna har ju nu dessvärre tagit slut för året och väntas inte återkomma förrän till nästa jul, tyävrr, tyvärr (det kommer bli väldigt svårt att upprätthålla DEN sanningen om raringarna ska med och veckohandla inom närmaste tiden :roll: ) och därmed har både pruttar och eksem farit sin kos.

På besök hos allergiläkaren i veckan tog jag upp detta, och hon sade att "Ja, det är inte helt ovanligt. DET (citrusfrukter) är däremot ingenting vi kan se på prover." Vilket ju förstås inte behövs. Och som med det mesta här så tycker jag uteslutningsmetoden/provokationerna har lyckats ge svar på mina frågor - om och om igen.

Galactobase var slut hos den lev. jag använder sist, så nu ska vi prova Urtekrams parfymfria och se om den kan vara något att ha.

Kram på er :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, här börjar vi också luta åt Blommans klokskaper. Edvards eksem är faktiskt bättre, men allt kom ju samtidigt. Pyjamasen, den älskade och hatade, bättre smörj och mindre appesin, som tallatinen heter här hemma. För när vi rekapitulerar så var det samtidigt som citrussäsongen det spårade ur helt. Tonvis med appesiner och färskpressad blodapelsinjuice (Per får tio kg i julklapp av en kund varje år) till frukost kanske var storboven.

Hur som är han mycket finare, men inte helt bra. Och får ilskna nässelutslag av pasta, men klarar kokt ägg. Ibland är det svårt att förstå, men vi gissar att det är ättekniken, för vi har bara sett det när vi äter spagetti eller tagliatelle... :roll:

Vi har Urtekrams nu, och den är jätteskön. Men så tippar vi ju i egen gurkörtsolja när det behövs och det gör det ju...
Ewa

Inlägg av Ewa »

Intressant, på alla plan :D

Egen gurkörtsolja, jo :oops: - om jag inte hade varit så estetiskt ivrig i min trädgårdsmani så hade jag nog kunnat haft storproduktion här också. Har dessvärre varit så flitig att jag helt utrotat den rara örten :roll:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

TorpSara skrev: Vi har Urtekrams nu, och den är jätteskön. Men så tippar vi ju i egen gurkörtsolja när det behövs och det gör det ju...
Vi använder också Galactobase på Sigge men nu verkar den inte finnas någonstans. Har fått tag på fyra tuber till men är lite nyfiken på Urtekrams, var beställer man den? Och gurkörtsoljan, blandar i hur då och var hittar man sån olja.

Sigge har sina eksem i alla böjveck men även som fläcker på ben, armar och så är rygg och mage tidvis lite "sträva". Det blir bättre va Dermasilk pyjamasen, absolut, och så smörjer vi med Galactobase. Men helt bra blir det sällan. Sigge gillar också "hajfrukter" som clementiner och liknande kallas här. Ska utesluta det ett tag och se om det påverkar huden.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Klistrade favorittrådar"