Vargtimmen -Hjälp!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
080612

Inlägg av 080612 »

Att det kan va så skönt att känna sig lugn och ibland nästan lite glad åt andras "olycka", bara för man blir så glad att man inte är ensam.

Inatt hade vi vår 4e kurnatt och jag har nog aldrig mått så dåligt! Jag tror en del av mitt hjärta försvann ur kroppen, Vi har haft 3 helt perfekta nätter nästan, men så kom den här natten och kl. 23:20 vakna hon och somna 00:50 igen! Hon skrek så hjärtskärande så hon blev hes, hosta, snyfta, hade svårt att andas. När jag tänker efter undrar jag hur jag kunde hålla mig från att ta upp...
Det var HEMSKT!!

Buffningen funkar inte alls, då blir hon skitförbannad! Så det är bara solfjäder som gäller här, och mycket solfjädring blir det...
Inatt var det ramsa, solfjäder, ramsa,ramsa (olika tonlägen), solfjädring, ramsa osv osv osv i all oändlighet känns det som.
När hon slutligen somnade så hade jag stått en bra stund och solfjädrat och när jag gick ut UTAN ramsa för jag inte våga riskera något så andades hon bara tungt och utanför dörren gav jag en tyst,tyst bekräftelse.

Vågar nästan inte lägga henne inatt :(
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tyckte att du gjorde ett strålande jobb inatt! 080612!
Fjärde natten ÄR svår, ganska ofta. Då ifrågasätts hela kalaset. Mamma, vet du verkligen vad du sysslar med? SKa jag sova? Är det ingen fara?

Och du svarade Ja, Ja och Nej! I den ordningen. Klart du vågar lägga ikväll. Nu vet hon ju att du står för det du har sagt. SKulle du däremot ha plockat upp, så skulle ju förvirringen vara total. Vad är det NU som gäller, när det som gällt i tre nätter inte gäller längre. Nu skulle jag inte sova, nu var det inte säkert längre...

Och till vargtimmeuppvak vill jag bara säga. TÄnk som om klockan är mitt i natten, inte att det nästan är morgon. Det är så lätt att föra över känslan "åh, snälla sov en stund till, det är snart morgon" på barnet. Ungen är inte snäll som sover, han/hon BEHÖVER sin sömn hela natten! Och det vet ni ju :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
080612

Inlägg av 080612 »

Men det är så sorligt att det ska behöva ta sån lång tid! :(

Men gjorde jag rätt som stog och solfjädra länge, länge? För visst har man inte så mycket val än att göra det?
Men kommer det bli så att hon kommer börja kräva av mig nu att jag jämt ska solfjädra? :?

Är det många barn som inte gillar att bli buffade? Men å andra sidan ska man ju lägga av med buffandet under 2a/3e natten så det är väll ingen katastrof att hon inte är förtjust i det kanske...
Inatt är det väll okej att vi flyttar in i sovrummet igen va? Hon har ju haft det för sig själv nu några nätter :wink:
Och om jag behöver ramsa så ska jag gå upp och UT eller hur? Eller kan jag ramsa från sängen?
Grynet

Inlägg av Grynet »

Nu har jag laddat hela dagen. Här ska sovas! Så är det bara! Vi har bestämt att pappa ska sova på övervåningen. Tror det blir lättare för mig att fokusera på litens sömn om jag är ensam. Det blir lätt så att vi börjar diskutera på nätterna. (Hur ska vi göra? ska vi gå in? osv ). Ibland har vi stigit upp varannan gång och det blir så svårt när man inte vet om man tänker lika. Även om båda har ATTITYDEN så är den ju olika eftersom vi är olika. (hmm filosofiskt :roll: )

I natt tänker jag icket buffa om det inte är total superduperKRIS. Som ni kan se i mina tidigare inlägg har vi inte solfjädrat pga att han förr sov på sidan/rygg. Visst kan jag börja solfjädra nu när han sover på mage trots att jag inte gjort det tidigare? Eller blir han bara förvirrad av det? Eftersom jag är värsta nybörjaren på solfjädring får ni gärna berätta hur jag ska gå till väga. När ska jag ge den? (Det är ett krisverktyg väl?) Hur länge ska jag hålla kvar? (Hur länge kan det ta?) Vad gör jag om han blir helt vansinnig av den? Ska jag ramsa efteråt? Jaaa.. Vad ska jag tänka på helt enkelt.

Tacksam för svar för i natt gäller det. Back on track :twisted:
080612

Inlägg av 080612 »

Jag solfjädrar bara min dotter för hon blir tokig av mitt buffande... har bara buffat första natten, sen har det vart solfjäder som gäller.
Jag lägger henne tillrätta på mage, lägger både händerna över ryggen och en bit upp på huvudet så att jag kan försöka hålla kvar huvudet när hon vill ta upp det osv. oftast får jag använda båda händerna för att lägga huvudet tillrätta när hon väl fått upp det ordentligt.

Jag har solfjädrat som mest inatt, så va hon vaken i ungeäfr 1½ timme, och störra delen av den tiden solfjädrade jag.
Jag kan verkligen inte säga någon tid det kan ta, men jag har nog stått i minst 15min i sträck.
Är dom vansinniga så är dom... bara stå där och försöka visa att man vet vad man gör... fast man i själva fallet känner sig som ett litet barn igen själv.

Jag ramsar mig ut. Visst är det ett krisverktyg men jag tycker jag har fått använda det så ofta så det känns inte som ett "kris" verktyg, men iofs i min dotters ögon är det väll kris. Om inte ramsan tar så måste man ju lugna på något sätt!

Nu har jag lagt min lilla - hoppas, hoppas att jag inte ska behöva uppleva en natt igen som den var inatt :?

Håller tummarna för mig själv :wink:
Grynet

Inlägg av Grynet »

En liten rapport:
Världens argaste unge vid läggningen. Efter ett tag blev han riktigt ledsen varpå jag gick in och solfjädrade för första gången i mitt liv. Snacka om effektivt verktyg :shock: Jag stog fem minuter, sedan var han lugn som en filbunke. Ramsade ut sedan sov han sina 11,5 timmar :lol:

Nu ska jag bara komma ihåg att nästa bakslagsnatt så är det ATTITYDEN som gäller. Inget missbruk av verktyget, INTE fastna [-X . Påminner ni mig?
duggan

Inlägg av duggan »

Här kommer en påminelse! :lol:

Men man FÅR verktyga vid behov, men attityden är helt klart A och O!!! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
080612

Inlägg av 080612 »

Fyfan säger jag bara! Inatt var "monstret" ( :wink: ) vaken från 02:20-04:30 !! Jag ramsade och solfjädrade om varannat, och hon somnade om korta stunder... som max 10min tror jag, men drog hela tiden igång igen!

Hon var inte överdrivet pigg kl.7, och inte jag heller för den delen :?

Natt 5 passerad och både 4 och 5 har vart struliga med lång vakenhet.
Då kan väll bara natt 6 bli bättre?!? :mrgreen:
duggan

Inlägg av duggan »

Natt 5 passerad och både 4 och 5 har vart struliga med lång vakenhet.
Då kan väll bara natt 6 bli bättre?!?
Ja absolut! :lol: Men tänk på att avvakta, vid nattliga uppvak försöker du låta liten sköta det så långt det går, ber hon verkligen om hjälp, då verktygar du, men kom ihåg: på natten händer INGENTING! Förutom att folk sover som grisar :wink:

Så is i magen inatt, hon kan det här nu :wink:
Grynet

Inlägg av Grynet »

Även ikväll var han arg vi läggningen. Ramsade högt utanför. Väntade. Efter en kvart hörde jag hur han liksom gick från att vara förbannad till att bli ledsen. NU förstår jag vad som menas med att barnet ber om hjälp :idea:
Jag gick in och solfjädrade. Han stretade emot ett tag sedan blev han lugn. Jag ramsade ut. Inga protester.

Han har aldrig protesterat så här vid läggningarna sedan vi kurade honom. Efterson jag tappade bort ATTITYDEN :oops: så kör vi ju en liten mini-kur nu. Vi har infört magläge (varför gjorde jag inte det tidigare ](*,) ) plus ett bättre fokus på målet. Förra gången kändes det som att vi bara ville komma ovanför vattenytan medan vi denna gång vill ta oss hela vägen till land.

En tanke jag får ang han protester är att han känner att jag är annorlunda. Han känner att jag har tagit ledningen och han vill liksom kolla mig, om jag verkligen vet vad jag håller på med. Vad tror ni?

De här två senaste kvällarna känns som en enda stor aha-upplevelse för mig. Jag tror jag börjar förstå på riktigt. Man är inte så snabb... :oops:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Grynet skrev:Även ikväll var han arg vi läggningen. Ramsade högt utanför. Väntade. Efter en kvart hörde jag hur han liksom gick från att vara förbannad till att bli ledsen. NU förstår jag vad som menas med att barnet ber om hjälp :idea:
Kanonbra jobbat! :thumbsup:
Grynet skrev:Jag gick in och solfjädrade. Han stretade emot ett tag sedan blev han lugn. Jag ramsade ut. Inga protester.

Han har aldrig protesterat så här vid läggningarna sedan vi kurade honom. Efterson jag tappade bort ATTITYDEN :oops: så kör vi ju en liten mini-kur nu. Vi har infört magläge (varför gjorde jag inte det tidigare ](*,) ) plus ett bättre fokus på målet. Förra gången kändes det som att vi bara ville komma ovanför vattenytan medan vi denna gång vill ta oss hela vägen till land.

En tanke jag får ang han protester är att han känner att jag är annorlunda. Han känner att jag har tagit ledningen och han vill liksom kolla mig, om jag verkligen vet vad jag håller på med. Vad tror ni?
Exakt så är det! Och eftersom du har vacklat tidigare så kan det ta ett tag innan han verkligen litar på att du står för det du gör. Men med den attityden som genomsyrar detta senaste inlägg så kommer det ändå att gå snabbt! :D
Grynet skrev:De här två senaste kvällarna känns som en enda stor aha-upplevelse för mig. Jag tror jag börjar förstå på riktigt. Man är inte så snabb... :oops:
Det TAR tid. Jag har hållit på med detta i 4,5 år snart, både med eget barn och hjälpt andra, men jag lär mig fortfarande och får aha-upplevelser. :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Grynet

Inlägg av Grynet »

Bra natt igen. Fick ramsa några gånger och han somnade om. MEN nu är han sjuk. Förkyld och 39 graders feber. Första gången han är febrig. Hur ska jag agera? Känns så typiskt att sjukdom ska dyka upp nu mitt minikuren. Nu får jag ju orosvargar. GRRR :evil:

Jag vill INTE sabba det här ännu en gång. VAD GÖRA? HUR TÄNKA?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Det ända jag brukar göra är att preppa med alvedon supp innan sänggående, och jag vet att en del erbjuder vatten någon gång under natten om febern är rysligthögoch ev påfyllad med en ny supp.

Vid snorigheter så sätter jag koksalt, suger rent och sedan näsdroppar.

Vid hosta lägger jag en balja med varmt vatten under sängen, jag tycker det lindrar vid torrhosta och krupp som vi brukar ha här.

//Malin
Grynet

Inlägg av Grynet »

Tack för tipsen :D
Jag kan alltså fortsätta som planerat? Vill inte tappa spåret nu.

Har grunnat lite och läst i SHN-boken och Anna har ju rätt (som vanligt). Nu när han är sjuk behöver han verkligen sova. Han blir ju inte friskare av att jag bär runt på honom halva natten.

Det är egentligen hos mig det sitter (som vanligt :roll: ) Då jag inte är van att han är sjuk är jag rädd att jag ska springa in titt som tätt och dra med mig stora vargflocken. Hmm... Får peppa extra ikväll.
duggan

Inlägg av duggan »

Du har ju korn på hur det ska gå till, det här KAN ju du! :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"