I kväll går jag på mitt första vakna nattpass.
Jag går av 8 på morognen och kommer pga restid att vara hemma tidigast 9.
Nu skulle jag vilja ha lite tips och råd om n attarbete.
Hur mycket kaffe behöver m an dricka på naten?
Behöver man äta och vad i så fall?
Behöver man sova innan?
Hur många timmar efter ett nattpass?
Nattpassen kommer att vara 21.30 till 8 alternativt 22 till 9.
Jag kommer att arbeta 14 nätter på en sex veckors period.
Aldrig jobbat natt förut så tips tas tacksamt emot
Nattarbete tips
Jag jobbade natt i somras.
Jag trivdes jättebra med det, man får ju en hel del lediga dagar emellan!
Först tycker jag man ska se till att sova dagen före man ska jobba. Antingen sova ganska länge på morgonen eller lägga sig på e.m, två timmar eller nåt.
Men inte för nära innan man ska gå på sitt pass, då är man så seg tycker jag.
Det beror ju på när du kan äta på jobbet, men annars bör man äta före tolv och sedan efter fyra på morgonen. Mellan tolv och fyra dricker jag bara vatten och kanske kaffe. Men jag försöker dricka kaffet tidigare också.
Lagad mat äter jag oftast inte utan smörgås/frukt/yoghurt/grönsaker är bättre.
Om du inte är hemma förrän 9, så ät frukost på jobbet. Då kan du lägga dig direkt när du kommer hem!
Jag sover olika beroende på om jag ska gå på igen eller går av för några dagars ledighet.
Ska jag gå på igen på kvällen, så sover jag till 15-16 ungefär, och jag brukar vara hemma halv åtta, så det blir 7-8 timmar i allafall.
Går jag av brukar jag sega mig upp vid 13-14-tiden, jobbigt ,men då blir jag hyfsat trött till kvällen. Oftast går jag och lägger mig lite sent den första kvällen efteråt, kanske vid 1-tiden. Men sen brukar jag vara i fas igen om jag bara kliver upp i hyfsad tid dagen efter.
Hoppas du kommer gilla ditt natt-jobb!
/blomman
Jag trivdes jättebra med det, man får ju en hel del lediga dagar emellan!
Först tycker jag man ska se till att sova dagen före man ska jobba. Antingen sova ganska länge på morgonen eller lägga sig på e.m, två timmar eller nåt.
Men inte för nära innan man ska gå på sitt pass, då är man så seg tycker jag.
Det beror ju på när du kan äta på jobbet, men annars bör man äta före tolv och sedan efter fyra på morgonen. Mellan tolv och fyra dricker jag bara vatten och kanske kaffe. Men jag försöker dricka kaffet tidigare också.
Lagad mat äter jag oftast inte utan smörgås/frukt/yoghurt/grönsaker är bättre.
Om du inte är hemma förrän 9, så ät frukost på jobbet. Då kan du lägga dig direkt när du kommer hem!
Jag sover olika beroende på om jag ska gå på igen eller går av för några dagars ledighet.
Ska jag gå på igen på kvällen, så sover jag till 15-16 ungefär, och jag brukar vara hemma halv åtta, så det blir 7-8 timmar i allafall.
Går jag av brukar jag sega mig upp vid 13-14-tiden, jobbigt ,men då blir jag hyfsat trött till kvällen. Oftast går jag och lägger mig lite sent den första kvällen efteråt, kanske vid 1-tiden. Men sen brukar jag vara i fas igen om jag bara kliver upp i hyfsad tid dagen efter.
Hoppas du kommer gilla ditt natt-jobb!
/blomman
Jag har jobbat natt i många år, men inte nu längre. Jag försökte alltid sova innan, drog ner rullgardinen, klädde av mig och kröp isäng, då sov jag bäst
1-2 timmar brukade jag försöka sova.
Jag åt alltid något varmt på natten, ibland mat, ibland t.ex. varma koppen. Jag blev lätt ruggig på natten, och då var det gott med varm mat. (Jag gillar f.ö. varm mat bättre än kall). Jag åt oftast runt 23-24. Sen drack jag te och åt smörgås runt 4-5, när jag var som tröttast.
Jag åt alltid frukost, oftast gröt, innan jag somnade. Det är svårt att sova bra om man är hungrig
Jag gjorde som blomman, sov 7-8 timmar om jag skulle jobba en natt till, annars bara 4-5.
Lycka till med nattjobbet, hoppas du trivs!
Jag åt alltid något varmt på natten, ibland mat, ibland t.ex. varma koppen. Jag blev lätt ruggig på natten, och då var det gott med varm mat. (Jag gillar f.ö. varm mat bättre än kall). Jag åt oftast runt 23-24. Sen drack jag te och åt smörgås runt 4-5, när jag var som tröttast.
Jag åt alltid frukost, oftast gröt, innan jag somnade. Det är svårt att sova bra om man är hungrig
Lycka till med nattjobbet, hoppas du trivs!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn 
Tack för era svar
Sitter på jobbet nu.
Sov mellan 9 och 12 i förmiddags innan barnen kom hem.
Känns bra just nu. Hoppas jag pallar detta!
Ger i så fall mycket tid över till familjen
Sov mellan 9 och 12 i förmiddags innan barnen kom hem.
Känns bra just nu. Hoppas jag pallar detta!
Ger i så fall mycket tid över till familjen
Jag har jobbat skift i 15 år ochdet finns flera saker som är bra att tänka på vid nattjänstgöring.
Här följer några tips.
Ät lätt under natten och behåll måltidsintervallen som om det vore dagtid (glöm ej frukost). Att äta vid rätt tillfällen hjälper till att behålla dygnsrytmen.
Arbeta inte natt mer än tre nätter i rad om det är möjligt
Fysiskt sett är långa arbetspass inte bra trots att det också innebär längre ledigheter och har man långa arbetspass måste man vila minst en gång pass c:a 30min, det är bevisat att personalen håller längre om vila i arbetspassen tillåts.
Regelbundna scheman är bra för kroppen.
Försök placera din arbetstid så att arbetspassen går medsols, dvs morgon, eftermiddag, natt.
En kortare stunds vila under tjänstgöringen kan göra mycket nytta.
Undvik att inleda arbetspass alltför tidigt på morgonen.
Här följer några tips.
Ät lätt under natten och behåll måltidsintervallen som om det vore dagtid (glöm ej frukost). Att äta vid rätt tillfällen hjälper till att behålla dygnsrytmen.
Arbeta inte natt mer än tre nätter i rad om det är möjligt
Fysiskt sett är långa arbetspass inte bra trots att det också innebär längre ledigheter och har man långa arbetspass måste man vila minst en gång pass c:a 30min, det är bevisat att personalen håller längre om vila i arbetspassen tillåts.
Regelbundna scheman är bra för kroppen.
Försök placera din arbetstid så att arbetspassen går medsols, dvs morgon, eftermiddag, natt.
En kortare stunds vila under tjänstgöringen kan göra mycket nytta.
Undvik att inleda arbetspass alltför tidigt på morgonen.
Plastpappa till tre, pappa till tre
Jobbat fem nätter nu
Det har gått bra att sova på dagarna.
Trots en timmes restid.
Ibland är jag inte hemma förrän 9.15.
Jag kan inte äta för mycket under natten för då har jag fått ont i magen.
Men jag har märkt att jag måste äta en mer kaloririk frukost än vanligt för att sova gott när jag kommer hem.
I vanliga fall dricker jag tre koppar kaffe och äter en knäckebröd till frukost.
När jag jobbat natt måste jag äta mycket mer för att sova gott.
Ja gär också vrålhungrig när jag vaknar igen på em.
Tack för alla era svar
Trots en timmes restid.
Ibland är jag inte hemma förrän 9.15.
Jag kan inte äta för mycket under natten för då har jag fått ont i magen.
Men jag har märkt att jag måste äta en mer kaloririk frukost än vanligt för att sova gott när jag kommer hem.
I vanliga fall dricker jag tre koppar kaffe och äter en knäckebröd till frukost.
När jag jobbat natt måste jag äta mycket mer för att sova gott.
Ja gär också vrålhungrig när jag vaknar igen på em.
Tack för alla era svar