Kura dotter 10 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej här är det snabba svar som gäller idag :wink:

Egentligen som svar på alla frågorna:

Du kan inte sova åt henne. Man vill gärna det, men tyvärr går det inte. Vad du kan göra är att ge förutsättningarna. Dvs barnet ligger i säng/vagn, lagom varm/kall, barnet ska oxå vara lugnt och inte ledset. För då somnar man inte så lätt. Det är allt du kan göra. Du kan aldrig söva barnet med ramsa, utan bara lugna om hon är ledsen. Det är en viktigt lärdom. Helst ska du oxå syssla med något annat och inte hänga över vagnen för att kolla huruvida ögonlocken är stängda eller inte :wink: Lämna henne ifred helt enkelt, du hör ju om hon behöver hjälp.

Du behöver inte ramsa om hon jollrar, låter, är arg eller ja helt enkelt bara filosoferar lite över livet i stort. Bara när hon är ledsen och behöver lugnas.
Schemat sätter sig så sakteliga och snart kommer hon båda bli trött och somna på dom utsatta tiderna. Stressa inte på den punkten.

Så ligger hon lugn och fin i 20 min, så finns det inte så mycket mer att göra. Det är alltså inte viktigast att hon SOVER varje minut av sovtiden, bara att hon har förutsättningarna att göra det. Hajar du skillnaden?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Ok, då är jag med på noterna.

Men undrar bara en sak. Om jag lägger henne 9.30 och hon somnar 9.40 ska jag då väcka henne 9.50 så hennes 20 min lur är slut enligt schemat eller ska jag låta henne sova 20 min och väcka henne 10.00?? Eller sova endast 5 min då det ryms inom hennes schemalagda 20 min?

Kan du förklara lite kring marginalkvarten? Hur den kan/ska användas.

Somnade som en dröm ikväll. Ingen protest när jag satte henne i sängen och la henne tillrätta! Lär lite knorrig när jag gick ut med ramsan men småpratade sedan innan hon somnade. Känns såååå bra :D

gonatt alla!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

När det gäller en 20 minuters så tycker jag hon sover 20 min och sedan väcker du, men säg att om hon ska sova 9.30 och hon har 45 min schemalagt och somnar inte förän 9.50, då väcler du redan 10.10 efter 20 min för 45 min rymms inte i kvarten, förstår du?

Kvartarna kan du använda på sättet ovan eller om du behöver flytta en hel lure en kvart tidigare eller senare, förlånga långluren med 1 kvart i varje ände vid behov osv.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Vill bara börja med att tacka för alla svar och det stöd jag känner att jag fått från er på sidan. Har inte varit inne här sedan innan jul då vi började kuren med vår dotter. Dels för att det gått bra för oss och dels pga julhelg m.m som för oss inneburit en massa åkande och många nätter borta här och där. Vilket också fungerat otroligt bra! Är såååå glad för att jag tog tag i sömnen ordentligt och att det verkligen fungerar för oss. Även om hon vaknar någon natt kan vi hantera det och hon lyssnar till ramsan eller somnar om själv. Dagslurarna har dock gått sådär ibland...

Jag har några funderingar och jag vill gärna höra era synpunkter och få råd och tips.

:?: Det som kan krångla är som sagt dagslurarna. Så här är schemat idag.
7.30 gomorron
8.00 gröt
9.30 sova 20 min
11.00 lunch
12.00 sova 1 h 30 min
14.00 mellanmål
17.00 middag
19.00 gröt
19.30 gonatt
Hon sover alltid utomhus i vagn dagtid och vi har därför inte ramsat dagslurarna. Hon somnar rätt ok och vi väcker henne efter 20 min på första luren. Den andra längre luren somnar hon mer eller mindre bra men kan sedan vakna till några gånger under den tänkta tiden och ibland somnar hon inte om när hon vaknar i slutet av luren. (hoppas det där gick att förstå)
Har funderat på att ändra tiden för lurarna eller dess längd. Hade i början tänkt att hon skulle sova 2 h andra luren men efter uppföljningsveckan drog vi ner den till 1,5 då hon protesterade kraftigt sista halvtimmen.
Till veckan blir hon 11 månader.

:?: Om en vecka ska vi har barnvakt och för första gången ska någon annan än jag eller pappan lägga henne. Vad har ni för tips eller råd att ge. Något vi ska/kan tänka på???
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vad roligt att höra att det går så bra för er, jul och allt! Bra jobbat :thumbsup: .

Ang. schemat så hade vi samma problem när min stora var i samma ålder. Då ändrade jag så att första luren blev lång och andra lite kortare, alltså sov han 1,5 h första luren när han varit vaken i 2 h och andra luren 45 min. Då blev allt enklare tycker jag. Så känn efter om det kan tänkas passa er.

Barnvakt har alltid gått jättebra för oss. Vi har skrivit ner exakt vad vi gör och tiderna så att allt följs precis som vanligt. Instruera också barnvakten om vad han eller hon kan göra vid uppvak. Nu har jag bara haft barnvakter som är med på hur vi gör så det har aldrig varit några problem. OM det skulle vara så att barnvakten har otur och många frågor ställs från barnet som inte barnvakten lyckas besvara så har jag tänkt att det inte gör något om man gör lite annorlunda en gång. Kanske lite mer spring i rummet eller så, ni har ju bra rutiner att falla tillbaka på. Men jag tror det kommer gå jättebra om barnvakten bara gör allt som vanligt.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Tack för förslaget Emma. Måste känna efter ordentligt innan vi ändrar något.
Om hon sover 1,5 h 9.30-11.00. Så vaknar hon lagom till lunch. Ska vi då lägga 45 min luren så sent mot mellanmålet som möjligt, typ 13.15? Känns lite knasigt för mig just nu att hon ska sova så länge så tidigt på fm... hur blir em då när hon inte sovit så mycket då tro?

Hur ska vi tänka då hon sover 12 h om natten och har 2 h till att fördela över dagen?

Någon som har fler förslag?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker att schemat ser fint ut, och om man väljer att att ha långlur på fm eller em är en smaksam, men det jag tänker på i ditt fall är att det "bara" är 2 h vakentid mellan lurarna, jag tror du får till ett bättre schema om du skjuter sista luren en halv eller 1 timme bakåt.

Tankar på det?

Gällande barnvakt; skriv upp schemat på en lapp och visa ramsan, sedan är det inte så mycket mer :lol: :wink:

//Malin
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Duggan. Ska vi då också ändra tiden för mellanmålet till senare?= Hade tänkt mig att inte behöva ändra mattiderna, men kanske inte gör så mycket om vi lägger mellis halv tre el tre??

Synpunkter på detta???
duggan

Inlägg av duggan »

Om du flyttar bak luren, mellis och middag 30 min så får du ett fint flyt på dagen, hur känns det?

//Malin
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Ja jag vet inte... Känns som att middag halv 6 är sent och sedan kommer gröten kl 7. Även om de måltiderna kan ligga tätt känns det inte som att det rimmar så bra...?

Funderar om hon skulle klara sig på ett sovpass om dagen?? Är det för tidigt? Hon är 11 månader.

Idag har hon varit trög på att somna vid båda lurarna. Hon sover nu, får se hur länge.

/lillskrutt
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Jag har det här schemat (min dotter är snart 11 månader) och det funkar väldigt bra. Tänker att man kan korta fm-luren sedan i en övergångsperiod och sedan ta bort den helt.

7.30 morgon+ frukost
9.30-10.15 fm-lur 45 min
11 lunch
13-14.30 em-lur 1,5 h
14.30 mellis
17 middag
18.30-19.30 bad, nattslurk, skoj
19.30 GOD NATT!

Du skulle ju kunna ha 20 minuters lur på fm? Eller har jag läst dina inlägg slarvigt nu? Är det något jag missat?

Hälsningar/
lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Hej Lou,
Vårt schema (se tidigare inlägg) är lika som ert frånsett att vi just har en 20 min lur på fm och mellis 14.00. Funderar om jag ska ändra mellis till 14.30. Har varit konsekvent och haft 3 h mellan målen (utom kvällsgröten) men funderar att justera mellis med 30 min fram för att få andra luren längre från den första så kanske hon sover bättre då.

Kanske bara krånglar till det... suck. Borde vara lätt att bestämma nya tider :?
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Schemat skiljer sig på en annan punkt också. Jag har emlur 13-14.30, för 12.30 som jag hade i början var för nära inpå fm-lur. Jag skulle ändra till 13 om jag var du, och som du sade ha mellis 14.30, för då stämmer det bra överens med kommande dagisvilan också.

Hej hej
från lou :)
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Ja precis, stämmer bra! Missade att skriva det... :wink:
Ska nog prova det och se om det blir bättring.
Ser att det skiljer endast några dar på våra flickor. Vår dotter är född 16 feb :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Angående diskussionen om när det är lämpligt att gå över till en lur så är min erfarenhet att de flesta barn behöver två lurar en bra bit över året. Mina barn har haft det tills de är 16-17 månader. Naturligtvis finns det piggisar som klarar en lur vid ettårs ålder men långt ifrån alla.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"