Fyrabarnsmamma behöver struktur!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
siri

Fyrabarnsmamma behöver struktur!

Inlägg av siri »

Hej!
Det var länge sen jag skrev här. Vår minsta groda har blivit två månader gammal och allt går egentligen väldigt bra. Syskonen är 5, 3 och 2 år gamla och jag känner att nu är det dags för rutin och strukturer igen. Tillvaron har fått flyta ganska mycket sen förlossningen och jag har lite svårt för att komma in i lite mer effektiva vanor med alla barnen.

Femåringen och treåringen går på dagis 9-14 fyra dagar i veckan. Och jag jobbar på att synka ihop de minstas dagssömn.

Jag antar att det finns flera med många barn tätt på det här forumet. Hur har ni det, hur gör ni det?
Snälla, beskriv era vardagar och era effektivitetsknep för en kaosmamma!

Kram
Siri
fyra älskade ungar
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Våra tre barn är snart 2, 3 och 4 år.
Fyraåringen går på förskola 3 dagar i veckan (kl.09.30-14).

Vår vardag ser ut som så att vi har morgon samtidigt och natt samtidigt, för barnen. Vila mitt på dagen, samtidigt (två sover). Rutiner. Vi hjälps alla åt med sysslorna (matlagning, tvätt, dukning, sopor..)

Vad har ni kaos med? Varför effektivare?

:D
siri

Inlägg av siri »

Tack FoS!

Varför effektivare? Nja, för att jag bara hinner med det mest basala och det händer att vi inte ens tar oss utanför dörren. Inte för att barnen är jobbiga, utan för att jag inte får till fungerande rutiner. Jag får väl sätta upp ett schema för varje minut på kylskåpet. Även om jag misstänker att jag ganska snart skulle ha slarvat bort både schema och kylskåp...

Kanske borde jag istället fråga hur man gör för att få till rutiner och sedan hålla sig till dem.

Eller ska man istället släppa det dåliga samvetet över att det ibland blir för mycket teve och att tvååringen har pyamasen på sig hela dagen? Problemet är dock att jag snart kommer att börja plugga på distans och då behöver lite mer effektiva dagar.

Jag vet inte riktigt. Barnen mår bra och är glada men jag skulle vilja ge dem en mer strukturerad tillvaro.

kram
siri
fyra älskade ungar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Siri :D

Kanske inte riktigt det du frågar efter men kanske lite pepp på vägen :?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17885

Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Jag tror att du med effektivitet egentligen pratar om tid och struktur. Särskilt om du ska börja plugga på distans (ska jag med - grattis!).

Om du följer FoS råd, så har du det där kan man säga - med en gemensam vila mitt på dagen. Svårare behöver det egentligen inte vara. Men vissa andra hållpunkter kan ju vara bra om man inte känner att man får tillfredsställt de mest nödvändiga behoven annars. Vilket i min värld handlar lika mycket om kläder på kroppen och mat på någorlunda bestämda tider, som om utevistelse, social delaktighet och egentid. Då vet jag att barnen är nöjda med livet och att vi alla får det vi behöver. Så lite hållpunkter för när ni ska äta, när ni ska vila/sova, när ni ska ge er ut (på ett ungefär). Och ta därtill med barnen i det som måste göras, när det måste göras, så tror jag ni har en rätt fungerande tillvaro därhemma, som ger dig tid över varje dag till att läsa. Här hemma har vi synkad ensamlek också, så vi har två stunder varje dag som var och en pysslar med sitt.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Åh vad bra skrivet Ewa :D :heart:
vanna

Inlägg av vanna »

Så bra, Ewa! Rutiner som är till för att förenkla och förekomma - det är ju så det ska vara. Själv blev jag schemaslav efter tredje barnet och räknade både minuter och misslyckanden och var inte så rolig vare sig för mig själv eller barnen. Vi dammsög exakt samma tid varje dag och en morgon när det blev strömavbrott började jag gråta :roll: :lol:

Efter det slängde jag schemat och började fundera på vad som verkligen gjorde vardagen enklare. Och vad som inte.

kram vanna
Ewa

Inlägg av Ewa »

Oj, jisses Vanna :shock: Tur du kommit ut ur schemaberoendet, då :lol:

Som sagt, hållpunkter för att allt ska rulla på och alla ska få sitt är ju allt som behövs, som Nancys tråd också ger god insikt i - samt konsten att improvisera och dra lärdomar OM man blivit lite schemaslav eller perfektionist eller något. Jag skrattade så jag grät (nästan). Rekommenderas både för sin humor och för sin klokskap :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Tack Ewa :heart:

Siri, när jag läser ditt inlägg mer ordentligt ser jag ju att min tråd inte passar vidare bra. Tänkte mest på likheterna med flera barn vara den minsta nyfödd och blev lite ivrig.

Du får ha min tiostegslista i bakfickan om du behöver enbart för balansens skull.

Tur att det finns folk som Ewa, vanna och FoS som inte bara ger bra råd :heart: utan också är noga med att läsa vad TS efterfrågar.

Kram och lycka till från Nancy
siri

Inlägg av siri »

Tack Ewa - du fick liksom fram essensen av mina babbliga frågor. Så enkelt kan det ju faktiskt vara.

Det där låter lite läskigt, Vanna. Men jag tror nog att jag också lätt skulle kunna hamna där. Antingen eller så att säga. Totalt kaos eller så blir det det överstrukturerat.

Nancy - inga ursäkter, herregud! Din tråd är fullkomligt underbar och passade mig väldigt bra. Så det så.

Hållpunkter kör vi på nu. Det låter mycket mindre nojjigt än fasta tider.
Tredjebarnet har ensamlek men för de två äldsta har det fallit bort under resans gång. Kanske dags att införa det igen en stund efter dagis, då det brukar bli tröttcirkus här. Idag börjar deras jullov så då har vi ju gott om tid att hitta bra vanor tillsammans.

Har ni andra samma uppstignings och läggtider på ledigheter som i vanliga fall?
Vi har 18-6 på vardagar, men det känns ju lite fel att dra upp hela högen så tidigt jämt. Även om det skulle vara smidigast för de två minsta...

Tack för att ni lyssnar.
Siri
fyra älskade ungar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Här hemma har vi samma tider alltid (utom när vi var på semester, då vi fick anpassa oss en smula efter rådande seder). Vet att somliga här har olika tider sommar och vinter, huruvida de gör skillnad mellan vardag och helg vet jag inte. Det får de själva berätta. Någon timma kan möjligen funka, tror jag. Framför allt för större barn. Men för stor skillnad tror jag kan skapa förvirring. Och det brukar hänvisas till att barn som har längre sovmorgnar på helger också, som en konsekvens, sover mindre totalt sett än barn som har SAMMA tider, oavsett vardag och helg. Men, som sagt, de som har varierande schema hör säkert av sig här.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"