Hej
Vår BVC-sköterska tipsade om att införa någon form av "trygghetsföremål" typ nalle, filt eller annat som kan följa med barnet hela tiden och på så sätt vara en trygghet när man inte är hemma.
Vad säger ni om detta? Jag vill ju inte att lilla fröken ska bli beroende av nån snuttefilt som innebär världens undergång om den försvinner eller tvättas... Eller ska man ha en uppsättning likadana?
Hur gör ni?
Kram
"Trygghetsföremål"?
"Trygghetsföremål"?
Tuva 081001 Vinglig men framgångsrik SM från början
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
Alvin 100218 SM-ad från början men inte lika framgångsrikt...
Hej Kristin87
Vi har 1800 snuttefiltar
nä men nästan, vi köper i 3 pack från www.snutten.se. Min stora kille hade inte någon snutte just för att jag hörde så mycket om folk som inte fick tvätta den och hur förtvivlat det var när den var borta. Men Mio har haft snutten sen hon var pyttipytt och många olika färger MEN nu har vi haft en period när hon ska ha den "äckligaste" som luktar sur välling, inga nytvättade filtar dög. Suck tänkte jag vad har jag nu ställt till
Men efter några dagar så löste det sig nu tar hon den filt som är närmast
Grannflickan har ingen snutte, men snuttar ändå, på KUDDEN och hur kul är det
Kudden släpas med hit och dit och kors och tvärs och mycket mer besvärlig att tvätta. Så behöver dom någonting att snutta på så skaffar dom det. Kan ju också vara en nalle eller något liknande.
Jag känner att jag nu har koll på snuttarna och att inte är kopplat till en speciell. (vi har ju slarvat bort ett stort antal under åren)
Lycka till i snuttens värld.
Kristina
Vi har 1800 snuttefiltar
Grannflickan har ingen snutte, men snuttar ändå, på KUDDEN och hur kul är det
Jag känner att jag nu har koll på snuttarna och att inte är kopplat till en speciell. (vi har ju slarvat bort ett stort antal under åren)
Lycka till i snuttens värld.
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
-
Lingontuva
Jag vet inte om det går att välja snutte åt barnet. Ofta brukar barnet välja själv. Min dotter har en smutsig liten get som hon inte vill vara utan, det var inte jag som valde denna tröstleksak utan det var hon själv. Minns att mina småsystrar snuttade på en gammal tygblöja var (en sådan som man viker) De där tygblöjorna hade sett fyra barnrumpor före dem och var inte i särskilt bra skick. Men varje insisterade de på att ha snutten. Tillslut var de söndertrasade ich fulla med knutor där vi försökt "laga" dem. Ett par gånger åkte de in i damsugaren och jag minns fasan över att ha damsugit upp systrarnas "snuttefiltar". Vips fick jag få upp säcken och rota igenom allt damm för att hitta snutten igen...alltsom systrarna tjöt i bakgrunden över min elakhet som dödade deras snutte.

Mamma till Lucia född 2007-01-19
Jag tror ändå att man faktiskt KAN välja. Genom att göra någonting tillgängligt när man ser att behovet uppstår.
Storfisen har en säl, som alltid tvättats 1 gång per månad. Sälen är nu lite luggsliten i kanterna, men luktar alltid gott och är ren.
Lilltufsan har snuttefilt (i 3 upplagar, varav 1 i bilen) som också tvättas minst 1 gång per månad. Så samma sak där. Blir aldrig något problem om man redan från början tagit för vana att hålla det rent. Någon gång har det knystats över att den nya rena snuttefilten är lite hård och sträv osv. Så från och med nu får lilltufsan själv gå och titta i lådan där hon vet att de rena ligger, när den gamla åkt i tvätten. Och så kan vi båda bli glatt överraskade över att det ju faktiskt FANNS en ny där och väntade. En sådan tur!
Storfisen har en säl, som alltid tvättats 1 gång per månad. Sälen är nu lite luggsliten i kanterna, men luktar alltid gott och är ren.
Lilltufsan har snuttefilt (i 3 upplagar, varav 1 i bilen) som också tvättas minst 1 gång per månad. Så samma sak där. Blir aldrig något problem om man redan från början tagit för vana att hålla det rent. Någon gång har det knystats över att den nya rena snuttefilten är lite hård och sträv osv. Så från och med nu får lilltufsan själv gå och titta i lådan där hon vet att de rena ligger, när den gamla åkt i tvätten. Och så kan vi båda bli glatt överraskade över att det ju faktiskt FANNS en ny där och väntade. En sådan tur!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Fd Medlem
Om din rädsla för kris om man glömt trygghetsgrunkan: Det har vi provat. Ett antal gånger. Den har till och med tappats bort och bytts ut. Ingen kris alls, om man har lite attityd. Vi brukar komma överens om att "Gigge" (en liten ofta tvättad gosegiraff) är hemma i Stockholm och sover i fred (om vi nu har rest bort och glömt den hemma.) Det accepteras alltid. Vi brukar distansramsa Gigge då, och så sover sonen den äldre med något annat spännande, en handduk, ett örngott, nalle eller vad som nu finns.
Trevligast är det dock att ha bästisen med.
Trevligast är det dock att ha bästisen med.
Våra barn har inga direkt snuttisar som följer dem i livet. De har två små gosedjur var i bilen men det är inte katastrof om något litet djur är ute på någon utflyckt. Då bestämmer vi oss för att leta reda på rymmaren dagen därpå och så är det bra med det. Glöms gosedjuren hemma när barnen ska sova borta så uppstår heller ingen kris. Men visst gillar de sina små gosedjur och gosar gärna med dem när de ska sova.
Så olika barn kan vara.
Vårt lilla dagbarn som vi hade tidigare bar ständigt omkring på en liten nalle. Den hindrade henne att upptäcka världen och delta i alla sysslor här hemma så vi bestämde att nallen behövde sova i sängen under dagen och så fick de sova tillsammans på middagsluren. Det köpte hon utan större problem.
Kram Susan
Så olika barn kan vara.
Vårt lilla dagbarn som vi hade tidigare bar ständigt omkring på en liten nalle. Den hindrade henne att upptäcka världen och delta i alla sysslor här hemma så vi bestämde att nallen behövde sova i sängen under dagen och så fick de sova tillsammans på middagsluren. Det köpte hon utan större problem.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!