Storebrors tur!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ummusab

Storebrors tur!

Inlägg av Ummusab »

Hej, jag har kurat min lilla son som nu är lite mer än 1 år. Och nu börjar det bli dags för storebror.

Vi har tänkt att börja kuren nu under jullovet då min man är ledig och vi kan hjälpas åt med dagar och nätter.
Storebror har börjat trotsa lite grann, men inget farligt och bör inte störa kurandet. Varje gång jag lägger lillebror hjälper han till och pekar på ett hörn i lillebrors rum o säger "lämna min säng dääääär!" så han är redo att flyttas in. Måste kuras först dock. Jag har en hel del frågor som jag återkommer med lite senare..

Det som är aktuellt just nu är nappen :!: Den ska bort (borde ha tagits bort för länge sen - föräldrarnas fel...) och jag funderar på hur och när.

Lite bakgrundsinfo först bara: storebror brukade nattas genom att mamma eller pappa låg bredvid i sängen och höll händerna och schyssade tills han somnade. För ca 1-1,5 mån sedan började pappan med att han lade sig i föräldrasängen i stället (storebror sover alltså fortfarande i vårt sovrum) för att "läsa boken". Det tog allt från, i början, 40 min inkl. massa prat o ljud o diverse försök att hålla sig vaken från sonens sida, följt av påminnelser (ingen ramsa från början dock, mest typ "nu måste du vara tyst så du kan sova") från vår sida, till idag då han somnar på ca 10-15 min, lite mummel o småprat följt av (när mamman nattar - vilket oftast sker) "lillebrors" ramsa och ev någon påminnelse om att man inte ska prata utan sova. Ramsan infördes på sonens eget initiativ: "mamma säga 'nu natt, då får sova'". Men detta sker alltså från sängen bredvid hans.
Det vi alltså har kvar är att flytta ut oss själva och se till att han inte smiter iväg ur sängen eller rummet när han vaknar under natten vilket brukar ske antingen runt 2-tiden eller vid 5-6 snåret. (Ska tillägga: sedan lillebrors kurning sover jag och pappan i vardagsrummet därför att 1) lillebror vaknar runt 6.15-6.30 och måste ramsas om och 2) jag är så fantastiskt lättväckt och kan inte sova när storebror vaknar under nätterna och pratar i sömnen och vänder och vrider sig (jag är väl skadad efter 2,5 års upptrasade nätter) så jag stannade helt enkelt kvar där ute, vilket gör att storebror, när han vaknar på natten, traskar iväg och letar efter oss. Och nu har vi ju lärt honom :roll: att det räcker att gå ut och hämta mamma eller pappa så sover de i sovrummet igen.....)

Eftersom han nu somnar så bra själv, tänkte jag ta bort nappen innan kurandet. Nappen har han bara när han ska sova dag som natt, inte som "tröst", så det är därför jag ser det som hög tid nu. Men han är lite känslig så vi vill ta lite i taget. (Han är tyvärr inget barnaboksbarn, men jag försöker införa den ena "barnaboksaktiviteten" efter den andra men behöver jobba på min egen attityd och tankesätt. Därav känsligheten och att jag vill ta ett steg i taget.) Så fort nappen är väck ska han kuras är tanken.

Så: nästa vecka ska han läggas in på sjukhus (inget allvarligt som operationer o dyl, men undersökningar och några biopsier).
Min tanke är att inte ta med någon napp dit. Och sen säga "Åh neeej! mamma glömde nappen! ojojoj, hur ska vi då göra? hmmm.... det går nog bra att sova ändå! JA! det gör det ska du se!" Sen har han (och jag) inget annat val än att finna oss i napplösheten och somna ändå. Eller gör det här att han "förstår" hur slarvig opålitlig mamma han har som GLÖMMER hans napp :shock: ?
Just eftersom nappen inte används som tröst tänker jag att det kanske kvittar? Sjukhusvistelse till trots.
Dessutom tänkte jag "underlätta" (alltså att han tror det) för honom denom att låta honom hålla handen (det brukar han vilja och frågar om varje kväll, och är något han skulle tycka om) från sin spjälsäng på sjukhuset så ligger jag bredvid i min säng. Det som kan hända är att han vill hålla handen hela veckan men låt gå. Sedan när vi är hemma kan pappa natta i början och så kan han säga att "hemma sover man ju i sin egen säng", och han brukar snällt acceptera det pappa säger, med mig kan han tjata och strula lite.

Eller är jag fräck som använder mig av att vi ska vara borta och han brukar finna sig i den situation som ges i sådana sammanhang? Han brukar inte gråta efter nappen på nätterna, hittar han den inte frågar han lungt efter den o så får vi leta upp den.
Tar vi bort nappen här hemma kommer det antagligen bli en hel del protester.

Det blev långt det här, ursäkta!

Jag blir tacksam för svar och råd! Egentligen känner vi ju honom bäst, men jag undrar mest om man "får" göra så att man tar bort nappen i en situation som jag beskrivit ovan, eller om jag sätter ett "opålitlighetsmärke" i lilla hjärtat... :roll:

Kram /Ummusab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej :!:

Vad skönt att ni snart har två barn som kommer att somna som grisar på kvällen och sova gott hela natten! Kloka föräldrar :wink: .

Jag tycker absolut att du kan glömma nappen när ni åker iväg på sjukhuset! Det kan jag säga med en självklar attityd för jag har själv gjort precis så :D :!:
Min äldste son hade napp länge, och det blev liksom aldrig av... Men så skulla han in på sjukhus och jag glömde nappen på riktigt, och då löste det sig av sig själv! Han fick inga men av det, och det tog tre dagar / nätter innan den var helt glömd.
Det viktiga är att DU glömmer den, och verkligen ser till att den är borta på riktigt! Klipp sönder och släng. Napp... vad är det :?: :?: :?:

Det här kommer att gå fint, ni har en pinförsk kurning i ryggsäcken och kan det här!
Till jul har ni förmodligen två små sovkillar :sleep: .

Spännande att följa er kurarresa!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej igen!
Miar70, jag följde ditt råd och det gick klart över förväntan!
Sonen frågade efter nappen, (och gör fortfarande utan att eg behöva den - gammal vana liksom, när det är jag som lägger), men han grät inte ens första natten, även om det tog 3 kvart för honom att somna.
Nu är han i alla fall nappfri! :lol:

Nu till en av mina alla frågor ang. kurningen.
När pojkarna väl ska sova i samma rum, och jag antar att det är bäst att flytta ihop dem efter att storebror också kurats, kommer de inte störa varandra om de vaknar och när de ska somna?

Lillebror brukar kunna ta allt från ett par minuter till en kvart (i normalfall) på sig att somna och under tiden pratar eller låter han, och jag misstänker att det kommer bli lek därinne när de blir 2 som ska sova tillsammans. Jag menar att ena låter och den andra då svarar osv.
Sen brukar lillebror vakna runt halv 7 (morgon är halv 8) och låter ibland lite och somnar sedan om, ibland ligger han och pratar fram till "morgon", och ibland (mycket sällan) blir han ledsen och gråter.
Jag brukar ramsa när han vaknar för tidigt, och då vaknar storebror, och tycker att han sovit klart.
Visst, storebror är inte kurad, men han tycker mycket om ramsan och vill att jag ska ramsa honom när han ska sova, och han brukar ramsa lillebror när jag lagt honom. Men ramsan har fel effekt på honom: han vaknar ju i stället för att somna om /sova vidare. Är det för att han inte är kurad? Vänder det efteråt? Jag vill ju inte väcka med ramsan, de ska ju somna.

Sen har jag läst att man kan sätta upp draperi runt sängen för att barnen ska störa varandra mindre antar jag, och det skulle ju vara bra om man måste gå in, så ser inte den andra det, men vems säng är bäst att sätta draperi runt? Storebror på 2 år och 8 mån, eller lillebror på 13 månader? Eller kvittar det? Och måste man ha draperi?

Som sagt 1 av många frågor jag har... tack för svar och tips!
/Ummusab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

jag försöker på nytt med bokstäver denna gång: morgon är halv åtta
:wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Och GRATTIS till nappavslut! Skönt att slippa den, eller hur?

Mina barn har alltid samsovit, förutom i början när de varit små bebisar. Och visst - det händer att de väcker varandra på morgonkulan, och ligger och viskar. DEt har t o m hänt att Oline (sexåringen) har smugit upp och hämtat lilla Frida (två) och så har de legat och skojat i sängen tills klockan ringer...
Och visst kan de ligga och surra på kvällen också en stund, men så länge det är mörkt, de är i sina sängar och nån av dem inte blir ledsen av surret, så låter jag dem vara... Jag och sambon ligger också och surrar ibland innan vi somnar :wink:
SÅ jag tycker fördelarna överväger! Massor! Och jag tror de allra flesta som låter barnen dela rum håller med :D :!:

Vi använder oss av väckarklockan, och barnen vet att dagen inte börjar förrän klockan ringer! Den är verkligen ett toppenverktyg, och enkel att begripa sig på för barn också.

Det här med skynke: hos oss är det Oline och Alice som har skynke för - de liggeri våningssäng och jag har helt enkelt hängt skynken så det blir som kojor. Jättemysigt :D :!: Frida som sover i spjälis har inte skynke.

När mina stora var små hade de också förhängen, främst för att de fick då en egen vrå. Det enda "egna rum" de hade tills de blev nästan tonåringar.
Det finns jättebra skenor att sätta i taket, fixas lätt på en liten stund!
Oline har ett överkast som skynke, så det behöver inte vara nåt krångel.

Och oroa dig inte för att storebror inte lär sig ramsan, och just morgonstrul tycker jag fixar sig enklast med väckarklocka på så stora barn!

Det här kommer att gå finemang!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Nu vet jag inte om jag ska starta en ny tråd om lillebror eller om jag ska köra på här....
När han vaknar i vargtimmen ska jag fortfarande behöva ramsa?!
(Jag började kuren 4e oktober)
Ibland somnar han om själv, och oftast inte. Ibland vaknar han till och med ledsen. Pangramsa eller avvakta? Just nu har vi ingen strategi, utan kör olika från dag till dag.....

Kan man byta ramsa bara sådär? Om man känner att det behövs och det är lite svårt att hålla reda på dag- och nattramsa när man vaknar mitt i natten... :oops:

När det väl blir dags att kura storebror (efter att magsjukan gett med sig...) om jag behåller ramsan som han känner till och vet att den betyder "sova", måste jag ändå gå in första natten vid minsta pip, eller räcker det med att ramsa? Vad tror du?

Kram /Umm Musab
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

vi kör ju olika från natt till natt ska det stå ju...
(jag får skylla min förvirring på magsjuka, så kommer jag billigt undan :oops: )
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

En till fråga:
Jag läste nånstans att man inte ska bekräfta i vargtimmen. Varför inte?
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

När det gäller de tidiga uppvaken så är det bäst om ni väljer en strategi.
Vid första pipet i ottan ger ni en hög och klar pangramsa som sätter punkt för mer hojtande. Den betyder att det fortfarande är natt och inget annat. Det är oxå därför som ni inte ska bekräftelseramsa honom i vargtimmen. Det brukar oftare göra de små förbannade än lugna. Han tror att han är utsövd och blir det för mkt spring eller ramsdande så blir det lite förvirrat.

Införskaffa en väckarklocka så vet de att det är morgon först när den ringer. De flesta får bukt med tidiga mornar med hjälp av klocka.

Jag personligen tycker inte ni ska byta ramsan. I allafall inte den på natten. Använd hellre samma på dan istället. Det hade jag gjort. :D

Vad det gäller storebrors kurning så skulle jag hålla mig till ramsan så mkt som möjligt. Men skulle han skrika upp sig så får ni gå in och lugna med solfjädern. De viktigaste med barn som är lite större är att de inte ska få en chans att komma upp ur sängen.

Lycka till och hoppas magsjukan är borta nu.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Susanne G skrev:Jag personligen tycker inte ni ska byta ramsan. I allafall inte den på natten. Använd hellre samma på dan istället. Det hade jag gjort. :D
Håller med Susanne - i det här huset kör vi samma ramsa dag som natt, för jag strular bara ihop det annars :oops: 8) :lol: ...
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

- Mia. Jag tänkte faktiskt på dig när jag gav mitt svar om ramsan. :wink:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Susanne G skrev:- Mia. Jag tänkte faktiskt på dig när jag gav mitt svar om ramsan. :wink:
:lol: :wink:
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Ok, jag förstår... Det var bara det att jag valde en så lång natt-ramsa så det e svårt att få rytm i den...
"nu är det natt, då får du sova så gott"
jag ville ha nåt som inte är för sockersött och gulligull, utan funkar genom trotsåldrar och när de blir lite större. jaja, då får ja skylla mig själv nu haha!!

En annan sak jag funderade på är väckarklockan som mia föreslog: jag förstår ju fördelarna, och dessutom hänger den med hela livet, så förr eller senare måste man ju ändå ha väckarklocka, men det är bara så mycket mysigare (tycker jag sedan min barndom) att bli väckt av mamma eller pappa, än av ett skrällande pipipipipipiiiiip.
Jag själv brukar vakna som skjuten ur en kanon, med hjärtat i halsgropen och adrenalinet pumpandes i kroppen och en puls på 120 när väckarklockan ringer. Så jag har lite emot den.. men ni menar alltså att den skulle kunna få ordning både på nästan-3-åringens och på 13-månaders pojkens för tidiga morgnar?
Tack för att ni svarar!!!!!
Kram Ummusab!
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej!

En kort tanke kring dina funderingar om ramsan. Om jag var du skulle jag byta ramsan rakt av till tex "Nu är det natt, sov så gott". Den är ju väldigt lik den du har men med bättre antal stavelser. Det är jätteviktigt att man får en rytm i ramsan, tycker jag. Det blir så himla svårt att låta trygg, stadig och bestämd annars - det är tillräckligt svårt ändå... Tänk långsiktigt: om ett år när dina barn fortfarande sover som stockar så kommer du (och ännu mindre dina barn) inte ens att komma ihåg att du bytte ramsa i början. :)

Ewa
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej igen!
Nu var det ett tag sen jag började den här tråden, och jag har inte varit duktig på att svara på era inlägg här. Men jag vill säga att jag uppskattar all er hjälp. Och jag hoppas på lite mer.

Uppdatering sen sist: jag har inte bytt ramsa, inte heller börjat använda nattramsan under dagen.
Har ännu inte införskaffat väckarklocka. Vill ju som sagt helst slippa, så jag väntar till efter storebrors kurning och ser hur det går.
Lillebrors morgnar har börjat styra upp sgi. Nu är det på en vecka ungefär lika många tidiga morgnar som "hela" morgnar.

Och nu drar det ihop sig.. Jag tänkte börja kuren på storebror i morgon kväll.

Jag undrar lite:
han brukar när vi lägger oss flertalet gånger säga "mamma" och liksom summera dagen med mig. Så jag säger bara "ja just det, det gjorde vi idag" eller "jaha, tycker du det?" eller lämpligt kort svar, sen ramsar jag med lämplig ton.

Ska jag göra samma sak under kurningen? Om jag kör endast "go'dag yxskaft" direkt känns det lite som att ignorera och visa ointresse. Är det inte bättre som nu att säga typ "vad spännande, det får du berätta om imorn" och sen ramsa?

Om det "kommer snorkråkor" :roll: Är det ok att gå in och snyta 1 gång och sen kan man säga typ "nej nu finns det inte mer snorisar". Han e jättekänslig med snorisarna.

Över huvudtaget är han väldigt känslig (som sagt tyvärr inget barnaboksbarn - eller snarare är mamman ingen barnaboksmamma - än) så jag vill ta det lite försiktigt, men ändå göra rätt.

Tack för svar!!
Kram Umm Musab.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "