Tidig morgon

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Lou

Inlägg av Lou »

Tack för svar och länk!!

Jag har läst säkerhetsavsnittet många många gånger. Jag låter henne svära av sig, det är först när jag märker att hon arbetar upp sig mer och mer och blir riktigt orolig som jag ramsar... Sedan väntar jag igen. I början gick det bra - ett tag tog läggningen bara några minuter. Jag vet faktiskt inte vad som är fel - hon verkar mycket orolig. Försöker hålla fast min arm när jag gör solfjädern. På dagarna är hon glad och trygg. Jag ska försöka låta henne vara ute mer, inte bara när hon sover. Få komma ur vagnen...

/lou
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej Lou!

Tack för dina inlägg i min tråd! :D Det är sååå skönt med lite peppning från olika håll. :wink:

Hanna har en sovkanin som hon avgudar, (hon har faktiskt 5 st. likadana men det vet hon inte...) Hon leker med den, pratar med den, kramar och pussar den och snuttar på den så den blir alldeles säcklig! Därav ett antal i reserv så att en alltid är ren. :wink:
Hon har haft den sedan hon föddes och jag ger den till henne i alla sovsituationer OCH leksituationer. En alltid återkommande leksak! :D

Hennes sovkanin är ganska liten och lätt att bära, (märket är Mini friends och finns att köpa på Åhlens) den har 2 st. utstickande små "knutar" som är lämpliga att snutta på. När du hittar ett lämplig kramdjur tycker jag att du skall vänja henne vid att alltid ha den med sig. :heart: I vagnen, i sängen, bland leksakerna osv. Så att hon känner igen den och vet att den alltid finns där, både till tröst och som roligt sällskap. :wink: :D

Hur har det gått för dig inatt och idag?

Kramis
Cilla, mamma till Hanna född 080522
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D
Om det är något jag önskar mig är det vittnesbörd från andra som har säkra sovare och gått igenom kuren. Särskilt från dem som hade problem vid själva läggningen. Jag undrar så hur lång tid det tog innan läggningarna var glada och problemfria.
Jag har gjort det. För mig tog det ca två månader innan läggningarna var helt tysta. Sen har dom varit det i ca 1, 5 år med några små mellanspel. Det kändes som en evighet så, men ser jag tillbaka på det nu, så var det verkligen ingen evighet. Och man kan fundera i massa banor. Tex lägger jag abrupt, eller har jag för mycket sömn på schemat. Men jag tror inte man hittar lösningen där. Jag tror att lösningen sitter i tålamodet, sakligheten, agera konsekvent och TID. Barnet måste få tid att förstå vad det handlar om. Två veckor är en pytteliten tid i ett liv.
Det märkliga är ju att ramsan inte tar vid läggningen.
Kanske vill hon inte lyssna. Kanske måste hon avhandla något för sig själv först. Jag försöker bara ge ett annat perspektiv :wink:
Hon försöker hålla fast mina händer när jag solfjädrar och ropar mammamamma när jag går. Jag tror inte jag klarar av det så mkt längre
I en situation när du börjar känna dig förtvivlad, så kan du solfjädra till sömns, väl medveten om att det ger konsekvenser. Men för att bryta.
Eller så får du fundera om det finns något sätt som du tror skulle funka bättre för dig. Men tror du på SHN både i teorin och praktiken så jobba på konsekvent bara. Dom tysta läggningarna kommer.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Lou

Inlägg av Lou »

Hej Cissii

och tack för ditt fina svar! Så skönt att höra att det tog tid för dig men att det gick. För så här vill jag ju inte ha det i all evighet, vill inte att min dotter ska vara ledsen när jag lägger henne, eller arg för den delen. Men att höra att det gav resultat för dig, även om det tog tid var en riktig sporre för mig. Ikväll somnade hon faktiskt på 15 minuter och protesterna var inte så häftiga som de varit de senaste dagarna. Jag gick inte in en enda gång och ramsade bara kanske två gånger när hon höll på att bli riktigt ledsen, plus ett par bekräftelser på slutet och hon lyssnade! Hoppas hoppas att det vänder nu.

Tack igen för ditt svar, det hjälpte mig verkligen.
:heart: /lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
john80

Inlägg av john80 »

Hej!
Läst igenom din tråd o det var en sak som jag undrar över eftersom kvällarna är så jobbiga för henne;
du har många timmar vakentid innan natten. man ska ju ha flest timmar här men vad jag undrar är om hon kan vara övertrött vid nattningen o därför har svårt att komma till ro. Jag brukar gå o handla vid 4-tiden då han får tid att vila i vagnen. Skulle han somna (vilket aldrig hänt) så skulle jag väcka honom efter 5 min (läste att ngn annan gjorde så). Min tanke är att han då får en liten vila inför resten av kvällen.
Bara en tanke...
Lycka till!!!!!
kram
Lou

Inlägg av Lou »

Hej! Det kan ligga något i det. Igår gick ju läggningen bättre och då hade vi tagit en liten promenad vid halv sex. Utan att hon somnade, men likväl en stunds vila. Jag ska tänka på det i fortsättningen... Tack för rådet!

/lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Hej hej, här kommer kvällsrapporten :wink: ... Ganska ledsam läggning, men hon somnade på 35 minuter. Hon var arg och gjorde många olika ljud varvat med skrik. Lite ledsen gråt också. Ett ljud verkar hon göra för att lugna sig själv: brrr brr brrr och så suckar hon. Jag var inne två gånger, en gång gjorde jag solfjädern. Hon lugnade sig och tog tag i mina händer. Så gick jag och hon blev ledsen/arg. Andra gången lade jag bara till rätta och gick igen. Mot slutet lyssnade hon på ramsan och lugnade sig. Frågade några gånger och somnade sedan. Hon började i alla fall inte gråta när vi släckte lampan idag. Inte ens när vi närmade oss sängläge. Men när hon träffade kudden...

Gårdagskvällen och ikväll har i alla fall känts bättre, hon har inte varit lika upprörd. Får se hur det blir imorgon. På dagarna är hon en lite solstråle, på kvällarna också. Vi har så roligt! Hon har sovit bra på dagarna också. Somnar i stillastående vagn på promenad.

God natt!/lou
( Kurad nov -08 )
cecgus

Inlägg av cecgus »

Grattis Lou!

Jag är riktigt glad för din skull. Du skall se att det vänder nu.
Själv hade jag en skrikig/gråtig läggning på nästan en timme. Jag förstår hur du menar när du säger att din tjej tar tag i dina händer eller armar och håller kvar dem. Det gjorde Hanna med mig idag. :cry: Hon kan inte sägga mamma ännu men fy, vad det kändes jobbigt.

Jag tror att min attityd fått sig en rejäl törn pga.av min hemmasituation. Vet inte hur jag skall orka gå vidare. :(
Under dagen har det gått jättebra. Alla läggningar har fungerat bra med hjälp av ramsan. Hon har somnat inom 10 minuter alla lurarna. :D :thumbsup:

//C
Lou

Inlägg av Lou »

Hej hej!

Tack för fina meddelanden! Hon var upprörd ikväll vid läggningen, ganska så ordentligt. Ibland undrar jag om det kan vara så att hon är övertrött? För när jag gav henne tutten vid kvart i sju (hon ska sova halv åtta) så somnade hon nästan vid bröstet. Vi fick hålla henne vaken. Hur som helst så somnade hon tjugo minuter efter läggning. Jag var inne en gång och solfjädrade. Då lugnade hon sig, men började gråta några gånger när jag var därinne, och sedan när jag gick igen så stegrade sig protesterna. Det där mammamammamamma håller på att krossa mitt hjärta. Att hon lärt sig att säga mamma, men att mamma inte lyssnar och kommer. Usch. Jag försöker oftast att ramsa i samband med detta, så att hon i alla fall får ett svar. Möjligen gav jag bekräftelsen för sent ikväll, kanske hon hunnit somna. :(

Men det är ju en klar förbättring i alla fall. Hoppas det blir bättre och bättre nu...

Daglurarna har gått jättebra. Jag har ändrat schemat lite. Hon får sova mellan 9.30 och 10.15 och mellan 13 och 14.30. Funkar mycket bättre. Jag lägger ett skynke över vagnen också och ramsar. Ibland somnar hon medan jag går men ofta somnar hon trots att vagnen står stilla. Försöker träna upp det där.

God natt och soooov så gott på er alla/lou
( Kurad nov -08 )
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Hej på dig och tack igen för ditt fina stöd. :D

Skönt att du känner att läggningarna går liiite bättre. :wink: :thumbsup:
Kanske har du en poäng i att hon är för trött. Har ni möjlighet att tidigarelägga läggningen :?: Framförallt nu när ni tagit bort em-luren.
(Fast vad vet jag som bara haft en lyckad läggning den senaste veckan... :?)

Hur är det med skrattet till go' nattet? Hon skall ju i princip skratta ner i sängen. Kan ni på något sätt göra så att "skrattet" blir längre, så att det i princip varar ända tills ni lägger ner i sängen?
Jag har börjat att säga godnatt till olika kramdjur som jag placerat ut i hennes lilla rum. Vi går så att säga en runda och nattar lite olika leksaker och sedan flyyyger vi ner i sängen. Gärna efter att ha flyyygit ett varv i rummet först. :D Sedan snabbt besked, kort SF och ut med ramsan. Jag tror inte ens att Hanna hinner fatta att hon ligger innan jag gått ut. :wink:

Hur har det gott för er att hitta ett gosedjur/sovkompis?

Jag är så glad över kvällens läggning att jag nästa längtar tills imorgon så jag kan göra om det. :lol:

Kram på dig och go natti på sig, sov så gott :!: :sleep:
cecgus

Inlägg av cecgus »

:D Hej! :D

Hur har det gått för er det senaste dygnet?
Jag är såååå himla glad att Hanna sov hela natten. Och kvällens läggning var som en dröm. [-o<

Massor med pepp till dig så att du också snart får uppleva hur skönt det känns när det fungerar. :thumbsup:

Kramis
Lou

Inlägg av Lou »

Jooo då, det går helt ok. Fortfarande gråt och skrik vid läggning, men inte lika häftigt. Ikväll gick jag inte in, ramsade bara några gånger. Hon somnade på 15 minuter. Jag har börjat ta med hennes "vovve" överallt. Hon är glad och lugn och trygg på dagarna. :) Och sover hela nätterna är hon väl har somnat. :)

Det låter helt underbart att era läggningar har blivit så fina...

Kram/lou
( Kurad nov -08 )
Lou

Inlägg av Lou »

Hej hej,

läggningen igår skedde under protester men det tog bara tio minuter innan hon sov :D . Däremot vaknade hon för tidigt, en timme för tidigt. Och somnade inte om. Skrek högt. Gick in efter ett tag, men det gick inget vidare att lugna henne, hon ville uppenbarligen ha tutte. Kan bero på att jag gav henne nattslurken lite tidigare igår? Det ska jag inte göra om. Men det är faktiskt så att hon sällan vaknar senare än sju. Jag väntar alltid till 07.15 med att ta upp henne. Är det möjligt att hon inte vill sova 12h-natt, att man borde korta till 11.5 och ha två timmars em-lur istället? Eller är det bara att framhärda?

kram från lou
( Kurad nov -08 )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vad bra det gick igår kväll! :lol:

12 h natt går absolut att få till men det är som du säger, tålamod, tålamod och tålamod som krävs.

Mitt tips är att hålla nere trafiken i största möjliga mån:

En pangramsa vid första pip - ingen bekräftelse.

Fastnar hon i en klagan så brukar höghusljud eller hög klassisk musik hjälpa att bryta.

Funkar inte det så en lååång solfjäder.

Väckning med väckarklocka.

Och party - varje morgon :lol:

Stor tilltro till att lilla faktiskt klarar av att somna om själv! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lou

Inlägg av Lou »

Tack Duggan för råd!! Och pepp inte minst :)

Kvällens läggning blev annorlunda... När jag lade henne så märkte jag direkt att hon liksom funderade på om det var värt att protestera, men hon började ändå plikttroget att skrika lite. Hon skrek ganska oengagerat i ca tio minuter. Sedan började hon "prata" och göra ljud istället. Det höll hon på med i en timme :roll: :? . Sedan en fråga och ramsa. Så somnade hon. Men det är väl ett gott tecken? Jag menar, det tyder väl på att hon börjar bli trygg i sängen? :D

Undrar däremot varför hon var vaken så länge? Imorse vaknade hon en timme för tidigt... och var mycket mycket arg/ledsen/hungrig? :( Jag tog också upp henne lite för tidigt :oops: , fem minuter före marginalkvarten... Min kille tog hand om henne på eftermiddagen, hon åt lite dåligt vid middagen, sedan tog de en promenad vid sex och hon somnade. Han väckte henne efter fem minuter. Kanske piggade hon på sig rejält då? Men fem minuter är ju alltid tillåtet? Eller ska man undvika det?

Hoppas att hon sover till 7.30...

God natt på er därute och sov förhoppningsvis så gott!
/lou
( Kurad nov -08 )
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"