Starta med annan mat + forts amma

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Emmy

Starta med annan mat + forts amma

Inlägg av Emmy »

Hej

Min lilla tjej är idag 4 månader och jag har tänkt att snart börja med lite gröt och smakisar (för att hon verar intresserad), men vill gärna fortsätta amma ett tag till. Med min son var det så att jag började ge ersättning till natten och smakisar från 4 mån och efter det gick det så fort över till att han inte ville ammas alls. Han verkarde inte bli mätt på mjölken eller om den sinade för att han ammade mindre/kortare stunder eller slutade nattamma. Jag vet inte.
Så nu funderar jag på vilken tid på dagen jag ska introducera den nya maten för att kunna fortsätta amma ett tag till. Eller om jag helt enkelt ska vänta någon månad till.

Hennes schema ser ut så här:
07:00 ammas och sedan vaken 2 h
09:00-09:45 sova 45
10:00 ammas och vaken 1,5 h
11:15-13:15 sova 2 (ibland 2,5)
13:15 ammas och vaken 2 h
15:15-16:00 sova 45
16:00 ammas och vaken 3 h (för det mesta en 20 min lur runt 17:30)
19:00 ammas innan det och läggs för natten
19:00-07:00 natt, men fortf nattmål kl 04

Hur har ni andra gjort?
Stolt mamma till Lowe 050311 och Milia 080814.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Emmy
Båda mina har tappat lite av intresset för att ammas när de började med mat. Inte så konstigt kanske.
Med Liv lyckades jag amma längst. Hon började med pure och gröt när hon var 4 månader, ökade väl inte så värst sakta, hon slukade ju allt hon fick från första tuggan. Ammade först efter måltiderna plus de mål som bara var amning. Sen när hon fick fler mål mat ammade jag före maten för att få i henne ett tag till. Då ville hon inte ammas längre om hon var mätt. Jag slutade när hon var 10 månader, då blev jag less. :oops: Men fram till det ammades hon tre fyra gånger per dag, en liten slurk. Inget på natten sen fem månader.
Emmy

Inlägg av Emmy »

Tack för ditt svar.

Det är väl så för de flesta att barnet tappar intresset för amningen när det presenteras annan mat. Kanske ska vänta till efter alla helgdagar iaf, då hinner hon bli en månad äldre. Sedan får jag väl amma innan måltiderna, så länge det går.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag höll målen rena. Antingen mat eller amning. Ammade morgon, middag, kväll och gav mat till lunch och middag. På så sätt blev amningen intressantare och mat-målen rikare. Jag gjorde så i nästan fem månader. I böjran fyllde jag upp matmålen med flaska, innan han åt en hel portion.
Emmy

Inlägg av Emmy »

Hej TorpSara

Antar att du gav flaskan efter den andra maten, då? Pumpade du ut eller gav du ersättning? Innan din son åt 2 mål "riktig" mat, åt han då gröt el dyl det andra målet?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade produktion som ett mindre mejeri så han fick oftast pumpad mjölk efter maten. Jag började med gröt till lunch vid fyra-fem månader. Kanske från drygt fem månader åt han mat till lunch och gröt som kvällsmat. Två mål lagad mat några månader senare.
Emmy

Inlägg av Emmy »

Tack så jättemycket :!: :D
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

...och bara för att förenkla :roll: :wink: det hela, eller snurra till :lol: så fyller jag upp alla mål med amning. Utom nattslurken om den varit välling.

Jag ammar mina barn så länge de vill, vilket varierat big time.

Meja är nu snart 11 månader :shock: (när hände DET?) och ammas än...

/Fjällmor
Lou

Inlägg av Lou »

Hej! Mitt barn är snart tio månader och jag ammar fortfarande. Jag har gjort så att hon får bara bröstmjölk (ej utpumpad) till frukost, mysigt i vår säng med lampan tänd. Sedan som mellanmål vid halv tre och så som nattslurk (fyller på med lite gröt efter amningen för att hon ska vara riktigt mätt när hon går och lägger sig). Det har fungerat jättebra och hon är fortfarande högintresserad av tutten!

Hälsar/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Emmy

Inlägg av Emmy »

Tack allihop :!: Får klura lite på hur vi ska lägga upp det... :-k :D Det är väl som i de flesta lägen bara försöka vara cool och följa barnet 8)
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"