Smakisar infört - hur snabbt framåt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Antonias mamma

Smakisar infört - hur snabbt framåt?

Inlägg av Antonias mamma »

Hej:D

Amadeus blir 4 mån. i veckan och har idag fått sin första smakportion. Det gick bra och allt slank ned (1/3 banan).
Amningen har varit en kamp från början till slut och det är där vi verkar vara nu - vid slutet. Han gallskriker åt det ena bröstet som nu sinat sgs helt och det andra tar han också bara då han är yrvaken.
Istället för att föda upp honom på bara ersättning i flera månader till vill jag nu därför hellre övergå till mer puréer i den takt det är möjligt. Därför undrar jag:

- Kan jag införa smakisar vid två mål redande närmsta veckorna eller ska man komma upp till ett fullt purémål först innan man inför puré vid ett mål till?

Så här tänkte jag framskrida i övrigt (4 dagar per sort):

1. Banan
2. Persika
3. Sötpotatis/batat
4. Potatis
5. Äpple

+ Havre-fruktgröt från 5 mån.

Tankar :?:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: You go girl :wink:

Jag är ju "för" tidig matstart med mina små små små tuttar :oops: Mio hade bytt två mål vid 3,5 månad. Jag ska leta upp hennes matschema så får du se, det är kul :lol:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

Här är Mios 4-månaders schema

07.00 Majs välling 220-400ml (4 dl när ömma fadern har första passet och jag har sovmorgon)
9-11.00 sova
11.15 Gröt och katrinplommon puré 1 - 2 dl, påfyllning med Majsvälling
13-15.00 sova
15.00 Majs välling 220ml
17,15 sova 45 min
18.30 liten burkmat kött/potatis 5-6 månaders burkar, påfyllning med Majsvälling
19,15 bad och skratt
19.45 Välling allt som går ner över 200ml
20.00 sova

Anna har skrivit någonstans i BarnaBoken att problemet inte sitter i magen utan en våning upp :lol: och det tog jag fasta på och slevade in så länge hon ville ha.

Kristina

Social delaktighet
Antonias mamma

kiki skrev:Majs välling 220-400ml (4 dl när ömma fadern har första passet och jag har sovmorgon)
:shock: :shock: :D

HAN var hungrig!!! :lol:

En fråga bara - varför gav ni välling helt och hållet vid alla mål istället för ersättning? Borde dom inte få det också?

Tack för synpunkterna, fler mottages gärna!!!

www.sandsdrommar.com
kiki

Inlägg av kiki »

Antonias mamma skrev:
kiki skrev:Majs välling 220-400ml (4 dl när ömma fadern har första passet och jag har sovmorgon)

HON :lol:

Jag kommer inte riktigt ihåg men jag tror att vi inte tyckte att hon blev mätt av ersättningen, jag vet att vi inte kom upp i rekomenderad mängd ersättning per dag och därför blev hon inte mätt. Sen så är ju vällingen ändrad från 4 månader till 6 månader med samma innehåll. Detta för att följa WHOs rekomendationer. (som baserar sig på råd mestadels för barn och föräldrar i u-länder där man inte har så bra vatten och vill att folk ska helamma i 6-månader.)

Jag har ju en stor unge också som föddes på 90-talet och jag tänkte att ungarnas magar har väl inte ändrats så mycket sen dess :wink: så jag gjorde ungefär som jag gjorde med honom.

Kristina

Social delaktighet
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Bra svar du fått Anna! Våra söner (nr 2 och 3) har fått smakisar från tre månaders ålder. Vid fyra-fem månader har de ätit rätt mycket. Enligt mina anteckningar åt Alvin följande vid fyra månader:

Frukost: BM och påfyllning med välling/ersättning 50-50
Lunch: Grönsakspuré + BM
Mellis: Fruktpuré + BM
Kvällsmål: Gröt (gjord på fullkornsrismjöl) med en klick osaltat smör + BM
Nattslurk: BM eller välling/ersättning 50-50

Lycka till med maten :wink: :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Antonias mamma

kiki skrev:
Antonias mamma skrev:

HON :lol:
Sorry :oops: Jag har ju en HAN - Mio så jag bara förutsatte...

Men jag fattade inte det där med att ni inte kom upp i rek. mängd ersättning. Alltså kan man då utgå från att barnet inte är mätt? Borde inte barnet VARA mätt om det får dricka tills det inte vill ha mer, oberoende om det är 700 eller 1000 ml per dag :?:

Pia - oj! :D
Nu tar ju inte Amadeus bröstet annat än DIREKT han vaknat och är groggy ännu, så jag måste ge BM före purén så länge jag vill amma. Och det vill jag ju...

Men hur snabbt kan jag introducera ett till purémål då:?:
Införde det första för 3 dagar sen.

www.sandsdrommar.com
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Antonias mamma skrev:[Men hur snabbt kan jag introducera ett till purémål då:?:
Införde det första för 3 dagar sen.
Så snabbt som du ser att magen tål det första målet med pure.
Jag har börjat försiktigt med att öka i snabb takt.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Om antalet mål:
Jag brukar ha regeln en vecka per nyhet både vad gäller ny matsort och antal mål.

Om mängden mat:
Om barnet verkar hungrigt och slurpar i sig mat brukar jag inte ha några gränser utan då matar jag på. Matmängden brukar jag öka från små smakisar till en portion (motsvarande en burk) på några dagar.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Ewa

Inlägg av Ewa »

Antonias mamma skrev: Men jag fattade inte det där med att ni inte kom upp i rek. mängd ersättning. Alltså kan man då utgå från att barnet inte är mätt? Borde inte barnet VARA mätt om det får dricka tills det inte vill ha mer, oberoende om det är 700 eller 1000 ml per dag :?:
Inte alla raringar tycker att det är höjdarns kul att sörpla i sig maten i tunnare form. Somliga föredrar lite bastantare saker. Har jag märkt. Så att de inte vill ha mer ur bröstet eller flaskan innebär inte nödvändigtvis att de är proppmätta. Jämför själv om du dricker dig mätt på nyponsoppa jämfört med gröt. Det är viss skillnad. Både i hur länge mättnaden sitter i - och hur snabbt man blir mätt på smaken och därför inte vill ha mer.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Antonias mamma

Pia Pojkmamma skrev:Om antalet mål:
Jag brukar ha regeln en vecka per nyhet både vad gäller ny matsort och antal mål.

Om mängden mat:
Om barnet verkar hungrigt och slurpar i sig mat brukar jag inte ha några gränser utan då matar jag på. Matmängden brukar jag öka från små smakisar till en portion (motsvarande en burk) på några dagar.
Så enkelt - och så genialt. Och så svårt för en trasig människa som jag att tänka ut själv...:roll: :(

Tack!

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Sen har vi ju då Tors matintroduktion (han hade känslig mage kan jag lova) Men hans första smakis var 1 dl gröt, dagen efter mer, och på 3 dagar hade vi 2 dl gröt. Smakisar blandades i princip hej vilt från början, det är så att visst hade han lite ont i magen i 2 dagar, men det var inget mot HUR hungrig det visade sig att han var.

Så jag är för mat, mat och mera mat. Sleva i så fort du kan och törs, vi hade INTE 1 vecka med samma, för tråkigt hälsar Tor. Mycket mat och olika skall det vara.

jag ammade också halvsovandes nyvaken bebis till ca. 6 mån, sen fick vi ge upp. :(

Här kommer Tors 4 mån schema med mat och allt, jag kan säga att lite knepigt blev det med måltiderna då de skulle i inom 45 min, men många måltider gick också FORT, typ 10 min. :lol:

Som du ser hade jag ett grötmål och ett matmål från start. Sen hade jag även välling som mellis väldigt kort därefter.

07.00 Morgon
07.15 Amma
Ensamlek 30 min
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
10.00+ Mat
11.30 Sova 2 tim
13.30 Amma + ev. mellis
15.30 Sova 45 min
16.15 Amma
16.50 Gröt
17.40 Bada med Pappa
18.20 Flaska mjölk+NAN2
18.50 Skratt och God Natt 19.00
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

TorsMamma skrev:det är så att visst hade han lite ont i magen i 2 dagar, men det var inget mot HUR hungrig det visade sig att han var.

jag ammade också halvsovandes nyvaken bebis till ca. 6 mån, sen fick vi ge upp. :(
Med risk för att låta som en FL:are, men oj vad skönt att höra att NÅN annan har haft det lite likadant!:lol:

Alltså, jag vet inte om jag inbillar mig eller önsketänker eller om jag faktiskt tolkar honom rätt... Men det kändes idag som om han KASTADE sig efter skeden och mer banan :shock: Då halvan var uppäten vrålade han rakt ut efter mer mat - men om det sen dög lika bra med mjölken som då kom vet jag ju inte... :?

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Go Amadeus go! Mat är livet hälsar Tor! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

Pia Pojkmamma skrev:Kvällsmål: Gröt (gjord på fullkornsrismjöl) med en klick osaltat smör + BM
Pia, vad är det för mjöl exakt (märke etc)? Såg att Nutricia Muksu har risgrötspulver från 5 mån., men eftersom det är helt glutenfritt borde man väl nog kunna ge det redan från 4 mån. också...????

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"