Tips för att få en matglad bebis sova och rapa bättre?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mysboll

Tips för att få en matglad bebis sova och rapa bättre?

Inlägg av mysboll »

Jag och min man har just köpt Sova hela natten boken men eftersom vår son bara är snart sex veckor känns det lite tidigt med en sådan kur. Vi har därför läst på om SM här på hemsidan men är osäkra på en hel massa saker som vi känner att vi vill reda ut innan vi kör igång helt.

För information har jag just slutat amma efter väldiga problem med infekterade sår, inflammation i brösten och svampinfektion och vi ger nu all mat på flaska (växelvis pumpad modersmjölk fram till att den sinar nu efter nedtrappningen och ersättning).

Vi har följande utmaningar med vår son i förhållande till SM som vi gärna vill ha lite feedback på:

1. Vår son är ett extremt matvrak! Vi ger honom redan runt 1000 ml/dygn men fördelat på lite fler mål än i SM. Om vi ska lyckas med nattmålet och få honom mätt och go då krävs det ca 250-300 ml på den måltiden. Kan det inte bli för mycket mat, speciellt när man bara har ersättning?

2. Han äter snabbt! Varje gång vi ger honom mellan 100 och 200 ml så slukar han det på ca 15 minuter, även inklusive rappauser. Hur ska vi få matningen att ta lite längre tid på dagtid? Vi har försökt att ha pauser för rapning, umgänge etc men han är inte intresserad utan börjar bara skrika tills han får mat igen.

3. Han är en nattuggla. Vi har svårt att hålla honom vaken på kvällarna innan nattningen, då vill han bara sova. Från ca 22.00-01.00 är han däremot pigg som en mört och vill inte sova. Han skriker inte men är otroligt vaken och nyfiken och ibland lite orolig. Hur ska vi klara av att hålla honom vaken när han bara vill sova? Detsamma problemet har vi egentligen efter varje matning då han gärna slocknar och sover ca 1 timme direkt efter mat och inte vill vara vaken och dra ut på matningen i 1,5 timme (se punkt 1).

4. Rapning. Han rapar och kräks ganska oregelbundet, inte samma efter varje måltid. Det som är problemet här är att han ofta kräks lång tid efter att han har fått maten, gärna när vi lägger honom ner för att sova och då måste vi ju ta upp honom för att torka bort och ev. byta kläder och då vaknar han till igen. Hur ska man hantera det?

Ett vanligt dygn för oss just nu ser ut såhär:

07.30-08.00 125 ml bröstmjölk på flaska
08.15-10.00 Sover
10.00-10.15 125 ml bröstmjölk på flaska
10.15-12.30 Mestadels vaken, sover totalt ca 30 min
12.30-12.45 125 ml tillägg på flaska
12.45-14.00 Halvsover, är ute på promenad
14.00-16.15 Sover
16.15-16.35 125 ml bröstmjölk på flaska
16.35-17.15 Vaken
17.15-19.30 Sover
19.30-19.45 125 ml bröstmjölk på flaska
19.45-21.00 Vaken inkl. kvällsbad
21.00-21.30 Sover
21.30-21.45 150 ml tillägg på flaska
21.45-23.00 Vaken
23.00-02.00 Sover
02.00-02.15 125 ml bröstmjölk
02.15-05.00 Sover
05.00-05.15 125 ml ersättning
05.15-06.30 vaken
06.30-08.30 Sover
08.30-08.40 125 ml ersättning

Någon som har bra råd på vägen för oss? Vad behöver vi anpassa och korrigera för att få till en längre sammanhängande nattsömn plus få bukt på de andra "problemen" ovan? Tack på förhand!
Mamma till två fina barn
Nils, född 5 november 2008 (40+0)
Nora, född 26 april 2010 (40+0)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej mysboll :D Grattis till sonen och välkommen till forumet :D

Grattis till beslutet att införa SM :thumbsup: Jag vill uppmuntra er att fortsätta läsa på här på forumet, står jättebra beskrivet hur man kan göra. Jag skriver "kan", för SM är en modell som man gör till sin egen.

1. Nej, det kan inte bli för mycket ersättning. Låt sonen äta tills han är mätt.

2. Låter ju jättebra att han så effektivt får i sig maten :!: Mitt förslag: erbjud flaskan tills han själv pausar. Rapa. Erbjud igen tills han själv slutar. Paus för skötning, umgänge och sen erbjuder du flaskan igen inom kanske en timma. Finns ingen anledning att dra ut på måltiderna om det inte är så att bebisen har svårt att äta sig mätt. Fyll tiden med trevligt umgänge och lite lagom ensamlek i magläge istället :wink:

3. Här få jag snällt be er läsa på lite mer för det känns som om det behövs. Hela poängen är att Ni tar ansvar för hans rutiner och det gör ni genom mat med regelbundna intervaller, rejält med vakentid och därefter sova. Få bebisar orkar mer än 2 tim vakenpass och har tiden fyllts med mat, mer mat och umgänge så kan de flesta sova 1,5-2 tim på det. Och där har du SM-rytmen. Nattetid jobbar ni på att hålla vakentiden så kort som möjligt.

4. Man byter. Bara rakt av. Frågar inte efter huruvida man stör eller ej. Ha ett örngott under huvudet som går lätt att byta ut. Skulle bebisen vakna skakar ni bara i handtaget och går därifrån. Bättre att bli störd av att få torrt i vagnen än att behöva ligga i sjöar av kräks. Avvägning förstås, är det bara pyttelite går det nog bra att sova ändå.

Nu måste jag sluta. Önskar er varmt lycka till :D

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"