hej alla.
Det är nu 2 veckor sen vi kura och jag behöver verkligen råd angående schemat. Tills för några dagar sen såg vårat schema ut så här:
07.00 godmorgon
07.00 gröt
09.00-09.45 sova 45 min
10.30 lunch
12.00-13.00 sova 1,5 tim
13.30 mellanmål
15.30-15.50 sova 20 min
16.00 middag
18.30 välling
19.00 natt
Det har inte varit några problem med mat tider och fm luren men det har varit em luren på 20 min som har strulat. Wille 9 mån ville inte alls sova. Från kurens fjärde dygn ända inpå uppföljningsveckan så skrek han sig igenom dessa 20 min. För 3-4 dagar sen bestämde jag mig för att slopa den sista luren eftersom han helt enkelt aldrig ville somna då.
Nu till min fråga, gjorde jag fel som gjorde såhär? Jag märker att han är JÄTTETRÖTT vid 16 tiden och behöver sova, för han är allmänt gnällig från 16 tiden ända fram till läggdags. Ska jag införa den där vilan på 20 min igen eller blir det helt knasigt då? Han brukar få en 5 min när jag ser att han knappt orkar hålla huvudet uppe. Hur hade ni gjort?
tacksam för tips!
MVH majja
Ok att ändra schemat?
Ok att ändra schemat?
majita_84
Hejsan
Jag tyckte att du tog ett bra beslut och han är stor och är förmodligen aldeles redo för bara 2 kurar, men du kan skjuta fram lunch luren något, så blir em barnhärtigare.
Mellan 12.30 - 14.00, Passar det?
Och 5 min kan du bjuda på så länge den verkar behövas!
//Malin
Jag tyckte att du tog ett bra beslut och han är stor och är förmodligen aldeles redo för bara 2 kurar, men du kan skjuta fram lunch luren något, så blir em barnhärtigare.
Mellan 12.30 - 14.00, Passar det?
Och 5 min kan du bjuda på så länge den verkar behövas!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
hej Malin!
tack för ditt svar! Då håller vi oss till endast 2 lurar under dagen.
Jag brukar hämta den stora på dagis kl 14 så det skulle passa perfekt att skjuta fram lång luren
Eftersom wille brukar vara sååå trött på kvällen så har jag gjort som så att jag har lagt honom redan halv sju, har hört att man kan natta en halvtimme tidigare. Men nu har jag märkt att han har vaknat de senaste dagarna redan kl 6, och varken pangramsa/musik/husljud verkar få honom att somna om? har detta att göra med att jag nattat en halvtimme tidigare under kvällen eller är det bara "vargtimmen" som spökar?
Ska jag göra morgon redan 06.30 eller ska jag fortsätta och ge han förutsättningar för sömn ända fram till utsatt tid 07?
Nu vart det lite följdfrågor
skulle va så tacksam för feedback.
MVH majja
tack för ditt svar! Då håller vi oss till endast 2 lurar under dagen.
Jag brukar hämta den stora på dagis kl 14 så det skulle passa perfekt att skjuta fram lång luren
Eftersom wille brukar vara sååå trött på kvällen så har jag gjort som så att jag har lagt honom redan halv sju, har hört att man kan natta en halvtimme tidigare. Men nu har jag märkt att han har vaknat de senaste dagarna redan kl 6, och varken pangramsa/musik/husljud verkar få honom att somna om? har detta att göra med att jag nattat en halvtimme tidigare under kvällen eller är det bara "vargtimmen" som spökar?
Ska jag göra morgon redan 06.30 eller ska jag fortsätta och ge han förutsättningar för sömn ända fram till utsatt tid 07?
Nu vart det lite följdfrågor
MVH majja
majita_84
Hejsan
Det kan vara för mycket sömn på "kontot" eller så kan det vara "vanligt" vargtimmes strul, det är ju en sak som kan strula ett tag, men så lite notis som möjligt över det, en pangramsa följt av ingenting, husljud eller hög klassisk musik brukar gör susen. En väckar klocka som ringer in morgonen klockan 7.00 utanför lillens rum brukar vara väldigt effektivt.
Fortsätt att ge honom förutsättningarna till 07.00, det reder sig, is i magen bara.
Det kan vara för mycket sömn på "kontot" eller så kan det vara "vanligt" vargtimmes strul, det är ju en sak som kan strula ett tag, men så lite notis som möjligt över det, en pangramsa följt av ingenting, husljud eller hög klassisk musik brukar gör susen. En väckar klocka som ringer in morgonen klockan 7.00 utanför lillens rum brukar vara väldigt effektivt.
Fortsätt att ge honom förutsättningarna till 07.00, det reder sig, is i magen bara.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12