SHN för en 14 månader gammal tjej

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
patsy

SHN för en 14 månader gammal tjej

Inlägg av patsy »

HEJ! Vi har en tjej som är född 071109 och tänkte genomföra shn kuren. Hon brukar sova i våran säng det skall bli ändring på tänkte vi spjällsäng och eget rum finns.Hon brukar somna alltid glad kl sju fast på våran arm och det vill vi också ändra på. För fyra dagar sen har hon börjat vakna vid två tiden jätte glad och lite hungrig då brukar hon vara vaken i två timmar vilket är jätte jobbigt. Hon somnar alltid kl sju och brukar vakna mellan sju och åtta. Hon får välling vid halv sju och vid två tiden.Vi vill att hon sover 19.30 i framtiden själv mätt och glad.Snälla hjälp oss vi vill att hon skall fortsätta vara glad utvilad tjej men sova själv massa hälsningar patsy :heart:
patsy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej patsy och välkommen hit till forumet :!:

Det går utmärkt att kura en fjortonmånaders, ett härligt liv väntar er!

:idea: Du har väl sova-hela-natten-boken, om inte så finns den att besälla på förstasidan här!

Hon behöver 13½ timmes sömn fördelat på minst elva timmars natt och en daglur. Och ingen nattamat, den är hon för stor för :wink: .

Hör av dig med dina funderingar när du pluggat på ordentligt, så hjälper vi gärna till på er resa mot god nattsömn :sleep:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
patsy

SOVSCHEMA

Inlägg av patsy »

Hej igen! och tack för snabbt svar :) Har redan läst boken men jag har några frågor som jag inte hittar svar på. Efter att jag gjort solfjädern i 10 sek skall jag gå ut med en gång och börja på ramsan? För yngre barn buffar man först..... Om hon börjar gråta går jag in igen? Hur ofta skall man gå in om hon inte slutar gråta? Hur långa skall intervallerna vara. Våran lilla tjej brukar sova på magen fast i sk"childpose" måste jag dra ut benen på henne så de är raka :? Hr skiljer sig shn kuren mot den sk skrik metoden.mvh Patsy :heart:
patsy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Första kvällen när man lägger barnet får man räkna med att stå och solfjädra/buffa betydligt mycket längre än 10 sekunder - man står tills barnet är helt lugnt, andas lugnt och är precis på väg att somna. DÅ går man med ramsan.

Och på så sätt gör man hela natt ett och två, ibland längre på större barn. Allt för att lugna barnet, visa i handling att hon är trygg i sin säng.
Det viktiga är att alltid, alltid avsluta med ramsan för att på så sätt lära barnet att det är ramsan som är signalen till sömn!

Där har du också skillnaden till femminuters - för då lämnar man helt enkelt barnet att skrika sig till sömns, utan att ge svar på frågorna barnet ställer. Du har inga som helst verktyg att ta till om och när barnet gråter, förutom att titta in var femte minut.
SHN är en dialog mellan barn och förälder, där man lär sig lyssna av vad det är ens eget barn behöver!

Jag tycker du ska läsa på lite mer, då kommer det att klarna betydligt :wink: de flesta läser boken flera gånger innan de kurar!

Passa också på att läsa några trådar här på äldrebarn-forumet för inspiration!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
patsy

Inlägg av patsy »

Tack :) Nu förstår vi lite bättre.....mvh patsy
patsy
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:
LisaMatilda

Inlägg av LisaMatilda »

Jag ställer en fråga här eftersom den passar in. Hoppas att det går bra.

Min son är 14 månader också har varit kurat men sen har vi strulat till det.. Har en egen tråd där jag frågar om det men det som är intressant här...

Om barnet blir helt lugnt när man solfjädrar/buffar men så fort man går ut så gallskriker han....hur länge ska man då vänta att gå in?

Väntar man 5 min är det inte ungefär som 5 min metoden då? Ska jag gå in direkt?

Kram
Lm
Har en son född september 07
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Svarar dig här också, LisaMatilda, men sen fortsätter vi dina funderingar i din tråd :wink: :!:

Vi använder oss inte av klockan när vi kurar eller verktygar shn-barn, utan vi lyssnar av vad det är som behövs.
Ett argt barn som skriker måste få lämnas ifred, men fastnar han i klagan eller blir ledsen så använder man verktyg, och nr ett är ALLTID ramsan. Det är jättevikigt att man ser till att den når fram, och inte förstör den genom att först ramsa och sen gå in och solfjädra / buffa, för då lär man barnet att först kommer ramsan, sen kommer buffen...

Så man ska akta sig noga för att solfjädra ett kurat barn, och OM man gör det så erbjuder man EN fjäder, och den ska då vara så rejäl så att barnet blir ordentligt lugnt, nästan sover. Och som alltid avsluta med en rejäl ramsa.
Ramsan ska ALLTID ha sista ordet!
patsy

resesäng

Inlägg av patsy »

Hej igen! Vi håller på och pluggar för fullt :D
Vi vill verkligen kunna det här utantill innan vi startar.
Våran tjaj har slutat vakna mitt i natten i alla fall,det hände bara fyra gånger men man vet aldrig det kan ju hända igen. och det vill vi inte. :D .HHon har ju nästan alltid sovit 12 per natt och lagt sig utan skrik så man är lite orolig för att förstöra det man har.Hon skrattar in sig hela vägen till sovrummet och vinkar av allt i hemmet. så anledningen till att vi vill genomföra shn kuren är för att hon skall kunna börja sova i sin spjällsäng och sitt eget
rum.Har läst mycket på på erat forum och tycker att shn kuren verkar så bra!
Läste någonstans att om man reser iväg så brukar shn-kurare ha en resesäng? Och då undrar vi... Måste man ha det?.... Skall inte barnen hitta tryggheten i sig själva....?Eller blir tryggheten bunden till spjällsängen? Anledningen att jag frågar är att jag läste att några hade bytt säng och då blev de rekomenderade att byta tillbaks till spjällsängen? kram kram
patsy
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag hoppar in och svarar på din fråga om resesäng :) . Här på forumet brukar vi rekommendera att man har kvar spjälsängen tills trotsen är förbi, därför är det bra att ha med sig resesäng när man är borta. Det du läste handlade säkert om just detta, att man tagit bort spjälsängen för tidigt och fått nattspring på köpet :wink: .

Hälsningar Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "