Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Kör på med Ljusklara Hellgren här också då ;) :lol:

Vi skulle baka lite julgodis här, men det blev några mandelmassafigurer. Vera och pappan var ute i snön - jo vi fick MASSOR igår och i förrgår. Jo, med våra mått mätt de senaste åren så är det massor. 20 cm minst :D och det går att åka snowracer.

Jag har lite svårt att få till julstämningen. Eftersom jag var färdig i september med de flesta julklappar och har beställ resten som antingen har kommit eller är på väg, så känns det rätt lugnt.
Men vinterns antågande gjorde susen kan jag säga. Även om jag inte varit ute så mycket. Snorig bebis och snorig mamma (ja, jag alltså, inte min mamma)...

Imorrn blir det nog lite mer godis. Ischoklad på 72%ig choklad och kokosfett. Blir nog bra! Och imorrn ska även jag gå UT! Kanske t.o.m sätta mig på racern :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ewa

Inlägg av Ewa »

Åååh /LO, svårt avis på snön. Här fick vi 2 mm igår, som var borta idag och ersatt med lite silvrig frost. Går alldeles utmärkt att åka pulka på, om man är så uselt bortskämd med snö som vi är. Läääängtar! Och snowracer är superkul. När det nu ska bli före till sådant här nere då. Så alla sådana julklappar går ju bort - dessvärre. Skidor är väl bara att drömma om. Så storfisen ska få cykel i julklapp, för vädret lämpar sig mer för dylika sysslor.

Godisfabrik har vi också haft. Mjölkfritt till barnen - som får godis för första gången:
knäck, chokladkola, ischoklad, pistagepraliner (mums på hemgjord pistagemassa, doppad i choklad och pudrad med kakao) och mozartkulor utan nougat blev det för raringarna - och oss vuxna, som antagligen kommer få smaska i oss huvuddelen eftersom raringarna tycker det mesta är "för sockrigt eller för segt...
Till oss väldigt vuxna gjordes även knäck på grädde och en ljuvligt marsalaindränkt mandelmassa/russin/valnötsstubbe med choklad. MUMS =P~ Ska smygavnjutas nu med en god rulle.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ikväll filosoferade Oline kring lussefirandet på föris, och undrade varför ingen var stjärngosse där.
-Tja, sa jag, det var nog för att ingen ville?!
-Nästa år ska JAG vara stjärngosse :D :!: sa Oline då... eller kanske tärning! För då får man ha glitter i håret O:)

Härligt med snö, /LO - det var jag som skickade :wink: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

miar70 skrev: Härligt med snö, /LO - det var jag som skickade :wink: :heart:
Japp, den affimationen verkar funka på riktigt.
Kan vi hjälpas åt till i mitten på januari också, för jag och Vera planerar ett pulkakalas med grillad korv till Veras födelsedag :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Självklart! Såklart ska Vera ha snö när hon ska ha pulkakalas :!: Se det som fixat :wink: :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Kan bara meddela att Örebro är vackrast i snö! Utanför slottet hade man tänt massor med marschaller och jag började nästan gråta för att det var så vackert! Hoppas snön får ligga kvar!!! [-o<

Jag är inte klar med julklapparna på lång väg. I år är jag senare än nånsin men ännu känner jag ingen stress. Av nån underlig anledning...!?! :? Det brukar jag göra!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
twins

Inlägg av twins »

miar70 skrev:Lycka till ute i Birsta, jag är glad att jag har mitt gjort :wink:
Du är så smart som har fått undan, för igår var det ingen lek ska jag tala om. Jag tror hela västernorrland var i Birsta :shock: , hur kan jag vara så dum och åka ut en lördag #-o . Bor ju så nära...

Är det ingen som kan köra i rondeller nu förtiden :twisted: , resan höll på att ta slut innan jag ens hunnit fram.

Nu är det mesta inhandlat iaf :D , skönt.

Ikväll ska jag baka lussekatter för det är så sjukt gott =P~, bättre sent än aldrig :lol: . Sambon tycker inte om så jag får alla till mig själv :!:

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
twins

Inlägg av twins »

Japp, nu står den där, grön och grann :D . Jag pratar såklart om JULGRANEN :!: Det har varit många diskussioner om granens vara eller inte vara i vårt hem denna jul, men jag vann självklart :wink: . Nu ska det bli spännande imorgon att se hur småttingarna reagerar över att ha ett enormt träd i vardagsrummet :lol:. Ska inhandla lite mindre ömtåliga kulor att hänga längst ner. Och för att förstöra min underbara julstämning så regnar det ute :(.

Gårdagens lussebak blev lyckat måste jag oxå tillägga, det syns att de är hembakta iallafall :lol: . Goooooda, åt så jag fick ont i magen :shock: .

Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag har kokat karameller! Såna som min pappa alltid gjorde förr. På senare år har han vägrat, för det tar så lång tid. Jag har aldrig gjort det förut. Nu förstår jag honom... det tog nog 1 1/2 timme ungefär... :shock: Men goda blev de, och jag hade ju tid idag! Ska gömma dem längst in i kylskåpet annars räcker de nog inte till julafton :roll:
Hemskt onyttigt, men här är receptet om nån är intresserad: (Det är ju bara jul en gång om året!)
2 dl socker
2 dl vispgrädde
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk kakao
Kokas försiktigt tills smeten släpper pannan. Bred ut och låt stelna. Skär i bitar.

Smask mums från Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Här är förresten ett annat godisrecept som är lätt som en plätt som barnen kan göra själva med lite hjälp med het kastrull kanske:
1 msk smör
2 msk honung (går också med sirap,men honung är ju godare!)
2 msk kakao
Smält och blanda ihop. Låt kallna, blanda sen i
7 msk corn flakes.
Dutta ut smeten i små formar, låt kallna i kylskåp. Bör förvaras i kylskåp också (om det nu blir något kvar att förvara...) för att inte bli helt smetigt...

Hjälp vad godissugen jag blev. Det är visst DEN veckan nu också... :roll: :lol:
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Härlig tråd när nu tid finns för julpyssel. :D

Har precis bakat ett par omgångar av traditionsenligt vörtbröd. Både för att äta och för att dela ut som julbröd till vänner. Supergott och enkelt.

Vörtbröd (recept från allt om mat för evigheter sedan).
2 stora limpor

100 g smör
2 flaskor porter a 33 cl
1 flaska julmust a 33 cl
50 g jäst
1 msk malda pomeranskal + 2-3 torkade
1 1/2 dl mörk sirap
1 msk mald ingefära
1/2 msk malda kryddnejlikor
1 1/4 msk salt
2 dl russin
1 påse mörkt lantbrödsmjöl

Smält smör, tillsätt porter och julmust och värm till 37 grader. Blanda ut jästen med lite vätska och i med resten. Blanda i resten utom ca 4 dl mjöl. Degen ska vara ganska fast. Jäst 45 min. Knåda och dela i två runda bröd. Lägg på plåt och platta till till ca 22 diameter. Jäs 34 min under handduk. Pensla bröden med sirapsvatten och grädda på nedre falsen ca 50 min. Pensla bröden igen och låt dem svalna på galler under bakduk. 200 grader.

Första åren var jag noga och kokade pomeranskalen i vatten ett par minuter, skala bort det vita och hacka dem. Nu hoppar jag dem helt och tar lite extra av det malda. Dessutom tar jag extra av de andra kryddorna med. Lite.

Perekt både till sill, ost och skinka. :thumbsup:
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
blomman

Inlägg av blomman »

Susanne* skrev: värm till 37 grader.
.. min bagarsjäl skriker... :shock:

Kallt vatten, kallt vatten!!
Alltid kallt eller rumstempererat vatten!!

Annars verkar det som ett intressant recept, med både jumust och porter.
På måndag ska jag hämta bagerivetemjöl, svart sirap och flytande vört, sen blir det baka av!

Tänkte låta den nougatälskande sonen få göra fransk nougat.
Och den knäckälskande dottern göra knäck.
Sen får vi se. Ambitionen har liksom sjunkit ikapp med att tiden och pengarna tryter..
Pepparkakshus ska det ju bli, barnen har gjort deg!

Jag har en superbt recept på vörtbröd jag med, som jag kan lägga in sedan. Det är kul att prova många olika tycker jag!

Stilla, det där honungs/cornflakesgodiset verkade ju både enkelt och gott!

Nu är det inte många dagar kvar!
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja!
Vörtrecept efterlyses. Det är min lott.
Jag brukar göra vörtlimpa på ett bröd som egentligen bara är ett skållat bröd, lite modifierat. Och det blir himla saftigt och hållbart.
Nu har jag surdeg hemma, alive and kicking, så den ska i vilket bröd jag än bakar.

Hörrni, jag trodde det var lugna gatan, jul om en vecka. På fredag.
I dag förstod jag att det är på onsdag! :shock: :santa: :mrgreen:
(Såååå hur jular jag mig? Jag tvättar igenom tvätthögen i källaren... Juuuul juuuul stråååååålande juuuul..... 8) )
Jannika

Inlägg av Jannika »

Susanne* skrev:Jäs 34 min under handduk.
:shock: 34 exakt?

Tack för recept!

blom, varför ska det vara kallt?

Julpussar till alla :santa: :heart: från Jannika
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

8) Hm...35 står det i receptet och jag brukar inte hantera något exakt här inte. :wink: Slant nog lite på tangenterna och skyller allt på min öroninflammation som lille mannen så rart delade med sig av. Som du skrev vid annat tillfälle Jannika så är man många om glädjen men också många om bakterierna... :shock:

Blomman - du får ge dem på Allt om Mat en uppsträckning. :wink:

Just detta bröd har jag bakat i femton år till familj, kollegor m.m. och det har blivit ljusare med tiden så frågan är om mjölet förändrats eller något annat? Per definition är det säkert inte äkta vörtbröd (på allt om mat igen) men vi tycker nog att det är godare. Men det kan man nog ha olika åsiker om.

Ja Kattklo, tvätthögarna är verkligen enorma men sedan vi skaffade fönderdörr ut mot skogen från tvättstugan så är det en trevlig liten syssla. :shock: Stryka däremot går fetbort.

Kram alla
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"