Trubbel i kuren!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Halima

Trubbel i kuren!

Inlägg av Halima »

Hej på er alla kurare!

Jag är på dygn 14 i min kur. Tack vare SHN-boken och detta forum har jag hittills klarat av kuren på egen hand. :D Nu behöver jag dock era råd, tips och peppning. :wink:

Först lite bakgrundsfakta.
Min Lillith blir snart 7 månader och hennes schema ser ut så här:

07:00 Morgon
07:30 Frukost, gröt
08:30-09:15 Sova, 45 minuter
11:00 Lunch
11:45-13:15 Sova, 1½ timme
14:30 Mellanmål
15:30-16:15 Sova, 45 minuter
17:30 Gröt
18:30 Bad och lek
18:45 Nattslurk och "skrattet till gonattet"
19:00 Sova för natten 12 timmar

Det fungerar bra med dessa tider och jag har hållt stenhårt på dem, med undantag för lite marginalkvartar hit och dit vid behov. :roll:

Jag har kurat själv hittills eftersom min man och jag inte har samma syn på hur vi skall hjälpa henne, och mig..., att få sova på riktigt.

I dagsläget ser det ut så här:

Dagslurarna strular fortfarande en del. Ibland tar det mer än 30 minuter för henne att sluta fråga/gnöla/och sprattla. Hon sover alltid i sin säng om vi är hemma, men i vagnen om vi är och hälsar på hos tex. mormor. Jag vill börja låta henne sova ute i vagnen under nästa vecka. Och här kommer då mina frågor beträffande dagslurarna:
1. Vad skall jag tänka på när jag skall låta henne sova ute i vagnen? Klädsel, magläge, utrymme osv.
2: När hon har frågat och hållit på i mer än 10 minuter och hon inte svarar på ramsan är det då ok att buffa alt. solfjädra eller skall jag fortsätta att bara ramsa utanför dörren in emellan.
3. Jag brukar ha på TV'n med ljud utanför så hon "hör" att jag är där. Är det rätt eller fel?

Kvällen/natten fungerar ganska bra tycker jag. Oftast har vi bra läggningar, hon somnar inom 10 minuter. Ibland vaknar hon efter ca. 45 minuter och då måste jag nästan alltid gå in och ge besked+ solfjäder samt ramsa ett par varv innan hon somnar om. Hon har ännu inte haft en 12 timmars natt men hon har sovit igenom vargtimmarna vid ett tillfälle och som minst har vi haft ett uppvak under natten. Min frågor om natten:
1.Det är ganska svårt med skrattet eftersom hon blir ledsen så fort hennes pappa försvinner och säger godnatt. Detta har medfört att hon ibland är ledsen när jag lägger henne i sängen. Hur hanterar jag detta?
2. När vargtimmen kommer och hon vaknar så ger jag en sk. pangramsa och sätter på musik. Oftast hjälper detta och hon somnar om, men ibland fortsätter hon att vara vaken. Hon frågar inget, utan bara ligger där och är vaken liksom. Sparkar, pratar med sin nalle, gör pruttljud och så. :) I morse låg hon vaken från 04:30 tills jag gjorde morgon! :? Hur skall jag hantera detta?
3. Hur gör jag bäst för att lära min man att natta henne? Vad bör jag, och han, tänka på. Har bett honom läsa boken, men jag orkar inte tjata mer. :evil:

Det blev ett lååångt meddelande märker jag. :oops: :oops: :oops:
Jag har dessutom ytterligare några funderingar...
:arrow: Hur länge bör jag ställa in mig på att det tar innan allt liksom fungerar. Jag fattar självklart att det är olika för allla barn, men generellt kanske man kan se ett mönster.
:arrow: Hur kommer det sig att Lillith fortfarande frågar så mycket när jag skall lägga henne? Jag är grymt självklar i min attityd och tycker att jag gör likadant varje gång. Men det är så himla många frågor ibland och jag vet då inte när jag skall gå in och bryta.

Tack för att ni tog er tid.
// Mamma till Lillith född i maj 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Halima :D Välkommen till forumet och grattis till dottern Lillith :D

Skall försöka svara på dina frågor men kom ihåg att svaren såklart är färgade av egna erfarenheter och att någon annan kanske skulle svara på ett annat sätt :wink:

Dag:
1. Främst att hon inte kan trilla ur vagnen :!: Det handlar ju om hur rörlig hon är. Jag har själv aldrig använt sele utan förlagt daglurar till säng så fort det känts osäkert. Klädsel har jag kört lager-på-lager istället för bylsig overall.

2. Tycker du skall använda ramsa i första hand och/eller ett kort skak i hangtaget på vagnen. Tycker det låter bökigt att ställa sig och buffa då barnet ligger ute i vagnen.

3. Här gör du som du tycker. Sover hon ute i vagn skulle inte jag bry mig om tv:n.

Natt:
1. Du börjar med dig själv och dina egna känslor och rädslor :wink: För det är det det handlar om här, inte hennes. Är du lugn och trygg kommer du att överföra detta på barnet.

2. Låter som om ni jobbar jättebra i vargtimman :thumbsup: Själv har jag alltid serverat pangramsa omgående (från min egen säng) och sen vid behov s.k. "husljud" men oftast inga ljud alls. Man gör som passar ens egen situation bäst. Kom ihåg att strul i vargtimman inte alltid handlar om just vargtimman. Felsökningen måste göras över hela dygnet och ofta handlar det om för mycket sömn på schemat. Du har nog lite i överkant och jag skulle korta sista luren till 20 minuter istället för 45.

3. Du lägger boken i badrummet :wink: Skämt åsido är det ingen lätt sits när man inte tycker lika. Du kanske kan printa ut lite från forumet och göra ett kompendium :?: Muta med god middag om han läser :?: Låta dotterns framsteg tala för sig själv och låta honom bli övertygad stegvis :?: Min man var tveksam då det begav sig men idag är tongångarna väldigt annorlunda.

:idea: Hur lång tid innan allt funkar :?: Du är ju naturligtvis inne på svaret själv, att det varierar. Männinskor arbetar olika med kurandet, barnen har olika mycket sömnproblem innan, livssituationen ser helt olika ut. Kanske att du läser i olika trådar på forumet och bildar dig en uppfattning om vad som är rimligt :?: Några veckor skulle jag tippa :?: Glöm inte sen att SHN är ett helhetsgrepp om barnets hela dygn så det är något man vårdar ömt oavsett om man befinner sig i kuren eller ej.

:idea: Lillith frågar tills hon får betryggande svar. Och sen kanske hon frågar för att bli ännu lite mer övertygad om att du står för dina handlingar. Det är bara att fortsätta svara tills hon bli nöjd. Hur och när är helt omöjligt att svara på exakt men mitt råd är att tänja på sina egna gränser och överlåta så mycket som möjligt till barnet att lösa själv. Du försöker ju faktiskt övertyga Lillith om att hon kan sova fredad om natten och då skall du ju inte vara där och störa henne för mycket.

Lycka till :D

Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"