Jag är på dygn 14 i min kur. Tack vare SHN-boken och detta forum har jag hittills klarat av kuren på egen hand.
Först lite bakgrundsfakta.
Min Lillith blir snart 7 månader och hennes schema ser ut så här:
07:00 Morgon
07:30 Frukost, gröt
08:30-09:15 Sova, 45 minuter
11:00 Lunch
11:45-13:15 Sova, 1½ timme
14:30 Mellanmål
15:30-16:15 Sova, 45 minuter
17:30 Gröt
18:30 Bad och lek
18:45 Nattslurk och "skrattet till gonattet"
19:00 Sova för natten 12 timmar
Det fungerar bra med dessa tider och jag har hållt stenhårt på dem, med undantag för lite marginalkvartar hit och dit vid behov.
Jag har kurat själv hittills eftersom min man och jag inte har samma syn på hur vi skall hjälpa henne, och mig..., att få sova på riktigt.
I dagsläget ser det ut så här:
Dagslurarna strular fortfarande en del. Ibland tar det mer än 30 minuter för henne att sluta fråga/gnöla/och sprattla. Hon sover alltid i sin säng om vi är hemma, men i vagnen om vi är och hälsar på hos tex. mormor. Jag vill börja låta henne sova ute i vagnen under nästa vecka. Och här kommer då mina frågor beträffande dagslurarna:
1. Vad skall jag tänka på när jag skall låta henne sova ute i vagnen? Klädsel, magläge, utrymme osv.
2: När hon har frågat och hållit på i mer än 10 minuter och hon inte svarar på ramsan är det då ok att buffa alt. solfjädra eller skall jag fortsätta att bara ramsa utanför dörren in emellan.
3. Jag brukar ha på TV'n med ljud utanför så hon "hör" att jag är där. Är det rätt eller fel?
Kvällen/natten fungerar ganska bra tycker jag. Oftast har vi bra läggningar, hon somnar inom 10 minuter. Ibland vaknar hon efter ca. 45 minuter och då måste jag nästan alltid gå in och ge besked+ solfjäder samt ramsa ett par varv innan hon somnar om. Hon har ännu inte haft en 12 timmars natt men hon har sovit igenom vargtimmarna vid ett tillfälle och som minst har vi haft ett uppvak under natten. Min frågor om natten:
1.Det är ganska svårt med skrattet eftersom hon blir ledsen så fort hennes pappa försvinner och säger godnatt. Detta har medfört att hon ibland är ledsen när jag lägger henne i sängen. Hur hanterar jag detta?
2. När vargtimmen kommer och hon vaknar så ger jag en sk. pangramsa och sätter på musik. Oftast hjälper detta och hon somnar om, men ibland fortsätter hon att vara vaken. Hon frågar inget, utan bara ligger där och är vaken liksom. Sparkar, pratar med sin nalle, gör pruttljud och så.
3. Hur gör jag bäst för att lära min man att natta henne? Vad bör jag, och han, tänka på. Har bett honom läsa boken, men jag orkar inte tjata mer.
Det blev ett lååångt meddelande märker jag.
Jag har dessutom ytterligare några funderingar...
Tack för att ni tog er tid.