Augustikrönikan ute nu!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Augustikrönikan ute nu!

Inlägg av annawahlgren »

Oxh Sagomamma får alldeles i dagarna sitt andra barn.

Därför vill jag tipsa om augustikrönikan, som handlar om ett litet AP-barn som får sova.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Jorun
Kontakt:

Hej, jag har två AP-barn som också får sov

Inlägg av Jorun »

Läs min krönika på http://www.naraforaldrar.se
Rubriken är "Anna Wahlgren attackerar Nära föräldraskap."

Med vänlig hälsning
Jorun Modén
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Uppmaningen hörsammad :D

"De allra flesta av oss känner sig kompetenta. Vi sover gott om nätterna, har en praktisk och bekväm vardag och våra barn växer upp till friska, sociala och självständiga människor."

:D Helt underbart :D Jag vill verkligen gratulera :D Rena himmelriket :D Och jag är INTE ironisk :shock:

Vågar man alltså dra slutsatsen att den som tillämpar AP kan räkna med att få sova gott om nätterna, få en praktisk och bekväm vardag och barn som växer upp till friska, sociala och självständiga människor :?: Då förstår jag inte varför inte AP-läran har erövrat världen. Eller ens mig :cry:

Jag hjälpte ett litet AP-barn att sova, och hela familjen fick ett nytt, friare och i sanning självständigare liv. Var det alltså det enstaka undantaget just jag av alla människor hade oturen att ramla över :?: Tror inte det.
Jorun
Kontakt:

Tack för att du läste!

Inlägg av Jorun »

Tack för det Anna :D

Jo jag tror faktiskt att den familj du träffade på var ett undantag, till på köpet ett ganska extremt sådant. Men mer om det i Snack. Jag träffar AP-föräldrar (eller Nära föräldrar som man också kan säga på svenska) hela tiden och just för att man anpassar föräldrastilen efter sin familj, eftersträvar balans & att inte bli utbränd (vi föräldrar måste ha gränser för vad vi orkar!) och ändrar det som inte funkar, så blir det just praktiskt. :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Utbränd :?: Varför det :?:
Jorun
Kontakt:

Inlägg av Jorun »

Just precis, det undrar jag med :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är väldigt stora ord du tar i din mun vad gäller AP. "Vi sover gott om nätterna, har en praktisk och bekväm vardag och våra barn växer upp till friska, sociala och självständiga människor."

Minsann :?: Har du facit :?: Ditt äldsta barn har inte nått trotsåldern ännu.

Samtidigt talar du om utbrändhet som en risk som man genom AP kan undvika genom att eftersträva "balans" efter sin särskilda familjs behov.

Jag har så svårt att förstå detta. I min Barnaboksvärld förekommer inte ens tanken på utbrändhet. Man njuter sina små barn och ser dem som en tillgång. Barnen är våra bästa pedagoger. Poängen med Barnaboksfilosofin är inte att sätta gränser runt sig själv, avvisa, hindra, förmana, mästra, neka, skrika åt barnen, etc etc. Den går ut på att njuta de små barnen och låta dem njuta själva.

Det jag kan har jag lärt av de små barnen. Och de små barnen är gjorda av detsamma som vi.
Hella

Inlägg av Hella »

Varför inte plocka russinen ur kakan ? eller helt enkelt välja de bitar som passar ens familj bäst? :)
Jag är stolt ägare av både bärsjal och bärsele. Mina barn är även sk Barnaboksbarn . :shock: Jag samsov med min son när han var baby. Vi sov alla som stockar på nätterna. :) Han fick tidigt lära sig vad social delaktighet innebar och är drar idag ett stort strå till stacken vad gällande hushållsarbete och annat som kan behöva uträttas. Han är idag en underbart självständig och helt fantastisk individ! :D
Min dotter sov bara första tiden hos mig, sen märkte jag snart att hon inte sov nåt vidare på detta sätt,utan bättre i vagnen tex. Jag suktade henne helt enkelt med mina bröst! Hela tiden skulle det snuttas! :P Så över i egen säng och senare även över till magläge sover hon idag sina välbehövliga tolvtim natt! 8)
Angående bärsjal/bärsele så är de båda fantastiska hjälpmedel för att på ett tidigt stadium erbjuda sitt barn just social delaktighet! Använd fatasin så förstår ni hur! Smidigt som attan att ha med på småutflykter också! Att däremot binda barnet till sig dagarna i ända i en bärsele verkar däremot rena idiotin! :evil: Snacka om att försena utvecklingen! Klart att barnen måste få sin fulla rörelsefrihet!
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Hella

Inlägg av Hella »

Hoppsan! Det fanns visst en hel länk i ämnet,ibland är man lite för het på gröten... :oops:
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"