vad betyder marginalkvart egentligen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Alle

vad betyder marginalkvart egentligen?

Inlägg av Alle »

har jag uppfattat marginalkvart rätt?

-kan användas för att få ihop rätt antal sömntimmar per dygn /ta igen lite av förlorade sömntimmar efter dålig natt? T.ex om natten varit dålig o barnet mycket trött, och första luren i schemat 9-9.45, kan man lägga barnet redan 8.45.Men kan man förlänga med en kvart i båda änderna, alltså lur t.o.m kl.10.00.Då blir ju luren inte enligt naturliga sömnrytmspassen, utan 1h 15min istället för naturliga 45min.0ch väcker man enligt normala väckningstiden kl.9.45 blir ju luren 1h, alltså inte den heller enl naturliga sömnrytmen.är alla dessa alternativ "tillåtna" v.b.?
Och om dessa påståenden alla ok, gäller dom för alla 3 dagslurar, både korta, långa och 20min luren på kvällen?

-kan även användas på morgonen med en kvart senare väckning om sämre natt

-kan användas för att tillfälligt nån dag justera schemat om man har nåt annat program, t.ex ge maten 11.15 eller 10.45 istället för planerade 11.00.

Rätta mig där jag jag eventuellt har missförstått!!

kan tillägga att vi befinner oss på 10dygnet efter kurstart.killen 7 mån. Går bra framåt :D Men trött kille dagtid....

kram, Alle[/b]
Son född 05/2008
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Folk använder kvartarna lite olika men jag använder dem främst för att juster sovtiden, om jag ska iväg så lägger jag en kvart tidigare och således väcker en kvart tidigare, eller om vi är sena så förskuter vi allt en kvart, jag länger aldrig 45 min luren, vid sjukdom har 20 min luren fått bli 45 och långluren på 1,5 h blir 2 h med en kvart före och efter ordinarie tid. Men för det mesta länger jag inte dom korta, men långluren har jag varit lite mer frikostig med vid behov.

Andra frågor får du gärna ta i din andra tråd så har vi allt sammlat på samma ställe. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"