Tipps för vintersovning ute

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Helan

Tipps för vintersovning ute

Inlägg av Helan »

Hej!

Vill tipsa om hur man kan göra en superbra och billig :D sovpåse till älsklingarna som sover ute i kylan nu i vinter.

Vår dotter är nu dryga året och sover ute varje dag, med fleeceoverall och ullfilt runt sig i vagnen, men nu när det blivit kallare behövde hon något mer åkpåseliknande för att hålla blåsten ute.

Jag tog då en sovsäck som vi inte använder längre, klippte av nederdelen och sydde en sovpåse av den - det blev kanonbra.

Såhär gör man:

Vik sovsäcken som du skall använda så att vikningarna kommer mitt bak och mitt fram. Klipp sedan av den snett så att den blir längre bakom huvudet och lite kortare framför hakan. Jag klippte av den så den var ca 95 cm bak och 80 cm fram. Sedan klippte jag ur blixtlåset med lite marginal så att den inte skulle bli alltför bred i vagnen. Alla kanter fållade jag med fleece och sydde även fast en bit fleece under huvudet så det är skönt mot kinden.

Istället för blixtlås sydde jag fast korta knytstroppar, när de knyts läggs tyget omlott. Jag gjorde även hål för selen så att jag kan ha midjebältet på (hon sover på rygg i vagnen).

Hon själv älskar den och storebror fick en "riktig" sovsäck av den övre delen, som klipptes av.

//Helen
Mamma till A född 030829 och M född 071105
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å vad smart!
Tack!
(Allt i liten version har ju en tendens att vara svindyrt!)

Kram katten
Helan

Inlägg av Helan »

Kul att du uppskattade idén :D

Ja visst är mycket extremt dyrt!
Jag såg i någon tidning åkpåsar som kostade hur mycket som helst, den billigaste runt 900 och den dyraste kostade nästan 2000!!!

//Helen
Mamma till A född 030829 och M född 071105
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Ytterligare ett tips...

Min dotter tycker inte om att ha en massa på sig, så jag lägger en varmvattenflaska i vagnen istället. Funkar jättebra :)
Mamma till Lucia född 2007-01-19
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"