Ställer sig upp hela tiden! och blir jätte arg.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Majita_84

Ställer sig upp hela tiden! och blir jätte arg.

Inlägg av Majita_84 »

hej allihopa!

jag skulle behöva råd i hur jag ska göra med william snart 9 mån.

Nu är det 2 veckor sen vi började kura och det har gått framåt men det har gått väldigt långsamt. vi har fått backa många steg för att sedan kunna ta oss framåt. Nattningarna under uppföljningsveckan har inte varit några problem, han brukar somna inom 10 min och sover oftast 10-11 timmar per natt. Har behövt ramsa ibland på natten men oftast så har han klarat sina uppvak på egen hand.

Men det som strular är dagslurarna och även nu på sistone "vargtimmen" eftersom han HELA tiden ska ställa sig upp så fort jag gått ur rummet med ramsan. Han blir lygn fort av både buffning och solfjäder när man först lägger honom. Tystnar nästan direkt eller bara smågnyr när jag går ut med ramsan. Jag hör hur han bökar och ibland hör jag ingenting, han är aldrig arg när jag går ut men det är sen har går upp i varv. Efter ca 4-5 min tystnad börjar han gnälla. Då ser jag att han står upp och gnället övergår i ilska och svordomar. Här brukar jag avvakta eftersom det inte är nån ide att lugna en arg unge. Och oftast tar det lång tid innan jag hör att ilskan avtar. ca 5-10 min. När jag hör att han blir ledsen går jag in och lägger ner honom, solfjäder och han tystnar. ramsar mig ut sen är det samma sak igen.

Kan tillägga att han precis börjat med det här för några dagar sen och jag fick tipset att jag bara skulle gå in och lägga ner honom igen, om han "ropade på hjälp" det vill säga och att det efter några dagar skulle ge med sig. Eftersom han precis börjat lärt sig att dra upp sig till ståendes så försöker jag så mycket som möjligt att träna honom under dagarna på att sätta sig ner själv. Men han har inte riktigt förstått hur det funkar ännu.

Så snälla, jag behöver verkligen tips och råd över hur jag ska hantera detta på bästa sätt. Ska jag fortsätta som jag gör och hoppas det ger med sig? Nu under första vilan kl 9 så somnade han inte förräns för 10 min. Och han ska egentligen sova från 09.00-09.45. alltså tog det 35 min innan han somna.

Eller ska jag låta honom stå där och hoppas på att han kan sätta sig själv?

Det har varit såhär under 3-4 dagar nu och jag behöver lite feedback från er andra med erfarenhet.

MVH majja
majita_84
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker absolut att han kan få jobba sig ned själv i största möjliga mån, men blir han rent av ledsen där in, ja då går du snabbt in utan ord och lägger tillrätta ev sf.

Det är ju ofta en cirkus som lätt drar igång med nya färdigheter men om man försöker göra så lite underhållning som möjligt och träna i massor under dagarna så brukar det gå över ganska snart.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"