Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Här räcker amningen definitivt inte till längre. Isac är en matdriven liten herre och tar girigt emot flaskan. Det brukar bli i snitt två gånger per dag, en vid middagstid och en innan läggdax. Det känns faktiskt rätt skönt att ha det som "säkerhet". Idag har det faktiskt äntligen gått att få honom att sova i omgångar vilket var helt omöjligt innan vi började med tillägget. Har en känsla av att en nedtrappning kommer automatiskt i och med detta. Jag har aldrig klarat av att kombinera amning och flaska förut. Barnen har helt sonika ratat bröstet så småningom.

På söndag ska vi på mitt barnbarns ettårskalas, tänk vad ett år går fort. :shock: Hon är så söt lilla Linnéa, en liten ekorre och en riktig solstråle. :D :heart: :heart:

Trevlig helg!

Mari :heart: :heart:
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
Trebarn

Bäbisrapport!

Inlägg av Trebarn »

Nu gör jag skäl för mitt namn! Trebarn... har jag skrivit under med länge. Och nu är trean här! Ossians och Hermina lillasyster föddes kl. 9.00 i lördags (6 dec), och är nu fyra dygn gammal!

Ha det så bra med alla era höstbarn!

Trebarn (...äntligen!)
brorsan 0507
syrran 0703 kurad vid 11 månader
Lillasyrran 0812 vinglig SM från start...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Grattis Trebarn! Underbart!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, grattis till liten bebis! :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Här har vi feberpremiär :(
39,5 grader i morse. Lite snorig och hängig.
Fast mamma utnyttjade tröttheten hos sonen och lät honom sova hela natten. Ramsade runt strax före 1 och en gång efter 2 (brukar äta mellan 4-5). Sedan vaknade han till 5.20. Men eftersom han inte grät allvarligt så fick han vara. JAG sov inte, men hon somnade om med jämna mellanrum och väcktes kl 07.00.

Men sedan orkade han inte hela morgonen, som han brukar, så han slocknade i vår säng vid 8. Vilket resulterade i att han inte somnade kl 9.15, som vanligt. Jag försökte buffa honom lugn, men han blev bara irriterad. Slö, men inte sovtrött. Så jag plockade upp honom varpå han började gasta ordenltligt. Så jag gjorde mat. Han slörpade i sig full flaska, intekonstigt att inte han kunde sova.
Sedan slocknade han som en liten gris i vår säng igen.

Så vi får väl se hur dagen artar sig. Ska försöka hålla någorlunda på tiderna så att han kommer i fas.

Men tänk om man hade det såhär jämt. Ingen aning om när ungen sover och äter :roll: Hur orkar man det??? Och nu menar jag inte när man har nyfödda små skräp utan sen - alltid.

Nu har han vaknat igen och sitter med en stund.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

STORT grattis:!:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

LO, jag han svara dig i en annan tråd, men jagg gör det här också.

Hoppas lille Ivar kryar på sig SNART!!!
Det är så synd om små liv när dom blir sjuka tycker jag :cry: , dom borde få vara friska jämt och bara vara glada och njuta av livet :D .

H har ju varit sjuk 3ggr redan och det var INTE kul. Så nu hoppas vi på bättre tider utan sånt elände.

Vet inte heller hur "andra" får ihop dagarna? Speciellt inte om man har fler än ett barn. Hur kommer de någonsin utanför dörren??

Vi har börjat m ett super schema lite smått. Jag siktar dit om man säger men kör inte stenhårt. Måste säga att det ändå faller på plats utan att jag måste hjälpa till så mycket :D .

Nätterna däremot är fortfarande lååååånga. Minst två nattmål hinns med. Sedan ett par dagar ger jag ersättning första nattmålet kl. 22.30 (ca) och då har hon sovit fram till 5.30 ungefär. Det är ju kanon men sen igår tog hon inte flaskan, och då blev det som det brukar nattmål. 22.30, 01.30, 04 och 06.30! Emma80 gav mig tipset om att köra igång damsugaren ifall hon krånglar m flarren, så det ska absolut testas ikväll!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej alla! Man tror att det varit dött i tråden för att man inte fått något mail, men här har det ju faktiskt hänt grejer!

Idag var det riktigt trökväder ute, men man stod där i parken ändå. Emil var nöjd och det är ju ändå syftet med utgången. Sedan fick jag en egen stund i stan och klippte mig och köpte lite förlåtande kläder. Jobbigt att se gravid ut när det gått mer än två månader :roll: . Det första chefen frågade när jag hälsade på förra veckan var om jag var gravid igen :evil: . Inte så schyst!

Elias firade sitt nya schema med att sova 11 h med bara ett 20-minutersmål! Jag är så glad att det funkar så bra med SM. Vi har verkligen kämpat för det och nu börjar jag se resultat. Längtar tills jag kan använda ramsan också och sen så småningom flytta in honom till storebror, så mysigt det ska bli!

Nu ska jag gå och rulla mintchokladtryfflar i krossad Marianne, snodde receptet från Kackelforum. De verkar ha haft en väldigt trevlig träff där i Matfors.

Kram Emma
jennymaria

Inlägg av jennymaria »

Grattis till liten bebis trebarn!

Och för er andra verkar livet mot rutiner lunka på ganska bra :D

Just nu jobbar vi hårt på att hela familjen ska hålla sig frisk, för på torsdag åker vi till sol och bad i tre veckor :D . Det är en låååång flygresa, så det ska bli intressant att se hur det går. Både med flygandet och med tidsomställningen.

Vi har hållt på med smakportioner i några veckor och det går ganska bra. Han har fått prova några sorters grönsaker och några fruktpuréer + gröt. Så nu är det grönsaks/fruktsmakis till lunchen och grötsmakis till middag. Snart är det dags att börja fylla ut portionerna och blanda lite, men vi får se om det blir på resan eller när vi kommer hem.

Jag märker att jag skjuter upp väldigt mycket till efter resan..... Så det blir mycket att ta tag i då. Ta bort nattmål och napp, sätta ramsan, flytta ihop pojkarna i samma rum, byta ut pulvergröten mot hemlagad. Måste jobba lite på attityden till dess :wink: . Å andra sidan kommer jag behöva massor av attityd för att hantera tidsomställningen, framförallt med min treåring, så jag får nog lite attitydträning på resan :D

Märkte häromdagen att gossen börjar bli stor och att det var dags för schemabyte. Så från igår är det nya tider med 15 timmars sömn som gäller. Det är en del gnöl på eftermiddagarna, eftersom vi har gått från 11 - 45 - 2 - 1,5 - 20-schema till 12 - 45 - 2 - 20-schema. Ganska stor förändring, men det går förvånansvärt bra.
En solstråle okt-05
En älskad lillebror 08-07-14
ElinN

Inlägg av ElinN »

Det här verkar vara en trevlig tråd! :D Får man vara med? :?: :!:

Först och främst GRATTIS till alla höstbebisar!

Har själv ett höstbarn, Elvira född 1 oktober, och även Elicia 3,5 år.

Här funkar det mesta bra, SM passar Elvira utmärkt! Vi har precis gått över till 12-timmars natt (20-8, med nattmål kl 5), så nu jobbar vi på att få ned dagssömnen till lagom antal timmar. Vi har inte kört nått schema, men lilla damen är så regelbunden ändå. Har tidigare sovit 11+3+2+20 (har fått väcka vid 3 timmar på första luren, då hon gärna sover länge där) men nu siktar vi på 12+2+2+20. Idag var hon inte supernöjd vid väckningen efter 2 timmar klockan 12, men det ordnar förhoppningsvis till sig när det satt sig.

En liten fundering... 45-minuters-skarvarna är väldigt långa om dagarna, det kan ta upp till en timme (oftast 30 min) för henne att komma ned i djupsömn igen efter skarven och sen sover hon som en stock. :sleep: Men under de där 30-60 minuterna ligger hon och morrar och gruffar och VILL sova, men det funkar liksom inte. Hon somnar till, vaknar och fortsätter... Inte ledsen, men lite arg och frustrerad. Brukar dessa skarvar försvinna? :? Någon som har tips på hur jag kan jag hjälpa henne, annat än genom att låta henne sköta det själv i största möjliga mån? Jag vet att en del vagnar strax innan skarven -någon som provat det? Hjälper det så att dom på sikt inte vaknar alls vid skarven? Man vill ju inte stå där och vagna varje dag före skarven -målet är ju att hon ska sova förbi den själv.

Håller till här med mina frågor om nån är nyfiken så är ni så välkomna att kika in! :heart: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... fcb51c3802

KRAM!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

ElinN: Välkommen :heart:. Kul att du hittat hit :!:
Havana skarvade rejält ett tag. Gärna både 20 och 45. Jag vagnade strax innan precis som du skrev. Jag gjorde det i 3 dagar. Har inte gjort det sedan dess :D .
Det har iof bara gått 5 dagar sedan jag slutade och något återfall kan ju komma, men då får hon lösa det själv.

Jennymaria: Gud vad härligt det låter att få resa iväg från mörkret. Vart ska ni åka?
Kul att det funkar så bra m smakisar. Hur ska du göra m det när ni är iväg?

Här hemma rullar allt på riktigt fint. Tycker det är underbart att ha två barn. Man får njuta utav den ena på ett sätt, m bus och skratt och prat och den andre m mys och leenden och sniffning ( jag sniffar ihjäl mig på henne snart tror jag, men hon luktar sååååå härligt gott ju :roll: ).
Det är så kul att se Karisma i sin storasyster roll. Hon läste Max potta för Havana här om dagen. Boken lades mitt på Havana ansikte flera ggr när Karisma ville visa Max och Havana var så intresserad av vad Karisma höll på med och brydde sig inte det minsta om att hon hade hela boken i fejjan :D . Jag lyckades dessutom filma allt och det är så gulligt :heart:.

Tiden går så fort nu. Snart är det ju redan dax för smakisar även för oss, oj oj. Jag hänger knappt med :roll:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Här sitter jag med mjölkstockning! Tror jag får skylla på en bygel-BH jag var dum nog att ta på mig häromdagen. Verkar som att stoppet sitter så djupt, svårt att massera bort. Lite piggare idag dock men bröstet känns likadant, rodnat och ömt. Igår hade jag feber och orkade inte gå ur sängen. Men vi hoppas det blir bättre snart!

Vad roligt att vi blir fler och fler här!
Kram Emma
ElinN

Inlägg av ElinN »

emma80 skrev:Här sitter jag med mjölkstockning! Tror jag får skylla på en bygel-BH jag var dum nog att ta på mig häromdagen. Verkar som att stoppet sitter så djupt, svårt att massera bort. Lite piggare idag dock men bröstet känns likadant, rodnat och ömt. Igår hade jag feber och orkade inte gå ur sängen. Men vi hoppas det blir bättre snart!

Vad roligt att vi blir fler och fler här!
Kram Emma
Aj aj aj! Mjölkstockning är inte kul! Alla mina mjölkstockningar (har haft MÅNGA!) har berott på stopp i utförsgången i bröstvårtan -sk white spots http://www.skane.se/templates/page.aspx?id=225596. På amningsmottaginagar och BVC har dom dålig koll på det, så jag har blivit min egen expert! :D Man ser en vit prick på bröstvårtan, ibland försvinnande liten. Om det är en "snäll" brukar det räcka att gnugga lite med nageln i duschen så sprutar det rakt ut. Ibland har jag behövt pilla med en steril nål. För de rikyigt envisa finns det bara en sak som hjälper: kompress med olivolja (gärna med en droppe citron i) 15-30 min före amning. OM stockningen beror på en white spot så hjälper inte massage förrän stoppet i bröstvårtan är borta. Jag äter även kosttillskottet lecithin som föhindrar bildning av white spots -om jag glömmer ta får jag problem direkt.

Hoppas du blir bra snart!
ElinN

Inlägg av ElinN »

Johanna w. skrev:ElinN: Välkommen :heart:. Kul att du hittat hit :!:
Havana skarvade rejält ett tag. Gärna både 20 och 45. Jag vagnade strax innan precis som du skrev. Jag gjorde det i 3 dagar. Har inte gjort det sedan dess :D .
Tack -har börjat med det nu!

Instämmer till fullo i det underbara med två barn! Vilken glädje! :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

ElinN: Hur går det då? Nyfiken :roll: .

Idag ska min mamma sitta barnvakt åt tjejerna. Spännande! Det är bara i en timme lite drygt, men hon ska lägga Havana m endast skak. Ibland får man ha lite is i magen, vilket min mamma inte har när det gäller hennes barnbarn :roll: .

Jag tar tacksamt emot lite tips om flaskmatning. Vi krigar m flaskan här hemma och har gjort det i några veckor. Dock utan större framgång :? . Hon fattar inte tekniken. Hon tuggar i luften om man säger och får hon väl tag så börjar hon hulka... Jag har en Dr. Brown Wideneck, den som ser ut som en bröstvårta. Pratade m min BVC om detta idag (hon är UNDERBAR) och hon sa att det kan ta tid för vissa att lära sig, men att det bara är att fortsätta. Tålamod är inte min starka sida så om någon har lite knep så uppskattas det mycket som sagt.
Hon har ju tagit den när hon sover, men bara ett fåtal ggr.

Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"