Kura dotter 10 månader.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lillskrutt

Kura dotter 10 månader.

Inlägg av lillskrutt »

Om några dar blir vår dotter 10 månader och nattsömnen är åter igen riktig dålig. Hon vaknar flera gånger och ibland är hon vaken en stund och strular innan hon somnar om annars somnar hon om när vi lägger henne ner och ger henne nappen. (vet att nappen ska bort vid kurning)
Hennes dag ser idag ut så här, och har sett ut så ett bra tag men med längre sovpass dagtid tidigare.

ca 19.30,20.00 läggs för natten. Vaknar flera gånger under natten...
kring 06-tiden på morgonen ammar jag henne och hon får sedan ligga/sova bredvid mig.
08.00 säger vi godmorgon och tänder lampan. Är ibland mer eller mindre vaken redan innan, ibland sover vi längre, (har nu väckaren för att vi ska kliva upp då) myser och pratar en stund innan vi kliver upp.
8.30 frukost (ibland ngt senare)
sover ibland kort lur vid 10-tiden.
11.00 lunch
11.30 sover ca 1,5-2 timmar. somnar direkt utom nör hon sovt en lur på fm, somnar då vid ca 12 efter vagning.
14.00 mellanmål
16.30 middag
19.15 gröt och pyamas på.
ca 19.30,20.00 läggs för nattten.

Har funderat om schemat kan se ut så här med matiderna och frågan är hur sovtiderna ska passas in. Funderar om hon ska ha en kortare lur på fm och om vi då ska lägga långa luren vid 12 istället och frågan är hur långa lurarna ska vara? En annan fråga är hur hennes nattsömn ska fördelas, 19.30 -7.30 eller 20.00-08.00 eller kanske 20.00-07.30 Kom gärna med schemaförslag!!

Ska buffningen göras endast första natten och vid vaje tillfälle hon vaknar?

Då amningen inte räcker till länge till skulle hon klara sig utan något fram till frukosten? Vägrar idag välling...

Om hon ska sova tex 20 min och inte somnar på en gång ska hon då väckas när hon sovit i 20 min eller när den planerade sovtiden är slut?

Tacksam om ni kan komma med tips och svara på mina frågor.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej & grattis till beslutet att kura!
Vi kurade vår Dag när han var 9,5 månad och det är lätt sagt det bästa vi gjort :thumbsup: (med undantag för själva klimpen då :wink: )!
Om jag bara skall ge dig 1 råd inför kuren så blir det detta: LÄS PÅ, LÄS PÅ, LÄS PÅ. Man tror att man vet allt, men sen när man står där första natten....då kommer frågorna/vargarna smygande! Jag använder fortfarande boken som "uppslagsverk" när jag undrar över schemat, sömnstörningar, sömn vid sjukdom osv.

10-mån skruttar brukar ha två lurar under dagen, vårt schema såg ut så här:
07.00 God morgon & amning i vår säng
08.30 Gröt
09.30-10.15 fm lur 45min
11.45 lunch
13.30-15 långlur
15.00 mellis
17.30 middag
18.30 gröt
19.00 sova

Tänk på att bra sömnintervall är 20min/45 min/1,5h/2h. Jag tyckte det var bra med långluren senare på dagen men jag vet att många gör tvärt om. Tänk efter vad som passar er! Vi valde 12h natt mellan 19-07 eftersom vi ville ha tid tillsammans på kvällen efter att Dag lagt sig... :oops: själviskla föräldrar 8) Nej skämt åsido, detta passade oss bäst och funkar strålande för oss, men återigen, fundera på hur NI vill ha det innan ni spikar ert schema. Det finns jättebra schemaförslag i följande trådar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Angående amningen så kommer detta att lösa sig när ni börjar kura. Med gröt på kvällen som nattslurk så kommer hon att vara mätt och nöjd och klara sig fram till frukost och som du säkert vet ökar ju dessutom aptiten med sömen vilket kommer innebära en ännu mättare bebis :D Dag äter förresten inte heller välling :roll:

Vid alla dagslurar använder du dig av marginalkvarten. Tar det tex 10 min att somna och luren är 20 min lägger du till 10 min på slutet, tar det 15 min att somna lägger du på 15 min på sluttiden. Tar det MER än 15 min kortar du luren till nästa naturliga sömnpass (20, 45 osv).
Skall bli kul att följa ert kurande :D Läs nu på ordentligt inför start :thumbsup:
Kramar, Tina :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Ikväll gäller det!
Vill bara checka av med er så jag är redo och gör rätt nu första natten.
Skrattet till gonattet och sedan lägga henne tillrätta. Jag buffar henne tills hon är avslappnad och går ut med ramsan. Ramsar igen om/när hon "frågar" och lyssnar av om jag ska in och buffa igen. Upprepar detta varje gång hon vaknar och i natt ska jag alltid buffa henne först varje gång innan ramsan? Ska jag hålla mig till ramsan X4 eller fortsätta ramsa hela tiden hon frågar? Anar att hon kommer att protestera och ställa sig upp. Hur länge ska jag ramsa vid varje tillfälle?

Har läst i boken men är trött och känns ibland svårt att få ihop sammanhanget innan man provat praktiskt.

Vi har kommit fram till detta schema.
7.30 gomorron
8.00 frukost
9.30 sova 20 min
11.00 lunch
11.45 sova 2 h
14.00 mellis
17.00 middag
19.00 kvällsmål
19.30 sova

Ser det bra ut!? Har försökt hålla kvar hennes tider så som vi har det idag.

Ska vila lite nu så jag orkar med natten...

Hoppas någon hinner svara innan kvällen så jag får lite peppning... och att jag gör rätt!!?? :?
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Första Natten gäller det att gå in med en gång din lilla vaknar. Ramsan är ny och du börjar successivt backa andra, tredje & fjärde natten 8) Toppen att du läser boken :thumbsup: Fortsätt med det. Vad som är viktigt att tänka på är att ramsan skall "nå fram" alltså överrösta tjejens gråt. Gråter hon så jagar hon upp sig själv, men om du ramsar högre än gråten hör hon den istället! Tänk på att ramsan skall vara glad/hurtig och taktfast. Höjer hon gråten så höjer du ramsans volym 8) Om du märker att hon inte lyssnar alls på ramsan så kan du dra den x6 eller x8 osv... Hur länge man ramsar avgörs av gråten. Lyssna! Är hon ledsen går du in och bryter med buff/solfjäder men om hon är arg kan man ramsa igen lite mer bestämt. Man får vara arg och förbannad men inte ledsen! Första natten är det viktigt att inte ha för bråttom :!:

Ang. schemat så kan det vara lite tajt mellan morgonen och första luren. Jag vet att Dag protesterade mot att bara ha 2 timmar där så vi ökade på 30 min av vakentid innan. Samma sak mellan fm lur och långlur... Ni känner er snuttis bäst, bara tänk efter ikväll eftersom ni inte skall ändra första veckan!
Ett förslag:
7.30 godmorgon
8.00 frukost
9.30-9.50 fm lur
11.00 lunch
13-15 långlur (eller 12.30-14.30?)
15.00 mellis
17.30 middag
19.00 kvällsmål
19.30 godnatt

Lycka till inatt, ser fram emot rapport imorgon :D
Kram :heart:
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Så var första natten avklarard! Det har gått över förväntan.
Försökte verkligen få henne att skratta och vara glad inför nattningen men hon var inte riktigt med på noterna. Drog lite på mun och fick till ett litet skratt. Gick in med henne till sängen och släckte lampan. La henne tillrätta och började buffa. Hon protesterade och gjorde allt för att krypa undan och sätta/ställa sig upp. Grinade efter nappen (känner igen sedan tidigare) tänkte att får hon den blir hon lugn men det får inte hända! Buffade buffade och buffade... tillslut blev hon lugn, gjorde solfjäderna och ramsade ut. Protest på en gång med gråt. Ramsade färdigt, avvaktade och försökte tolka hennes gråt. Inte det lättaste. In och buffade och ramsade, ramsade och in ígen. Protest varje gång. Blir ngt lugnare och tillslut är hon tyst när jag går ut med ramsan. Hon är tyst och jag bekräftar med ramsan. Sover! nu är kl 20.09

Hon vaknar första gången 22.45. Jag fort in, lägger tillrätta och buffar, hon blir lugn, ut med ramsan och protest när jag går. Jag ramsar klart avvaktar och ramsar igen. In och lägger henne tillrätta buffar lite och ut med ramsan. Protest igen. Detta pågår med mer och mindre gråt, hostar ibland då hon blir slemmig av all gråt. Blir tyst på en gång när jag går in och lägger henne tillrätt, blir jättearg när jag sedan ramsar ut. Hon lugnar sig dock mer och mer mot slutet och känns som att hon kanske lyssnar till ramsan. Lugnar sig tillsut när ja ramsar utanför och jag kan bekräfta en sista gång kl 23.35. Hör hur hon andas och verkar sedan sova.

Nästa gång hon vaknar är kl 06.24. Hon har sovit ända till nu!! Går så fort jag kan in och lägger henne tillrätta, buffar och ut med ramsan, ramsar utanför. Ungefär som föregående vakengång men försöker påminna mer med ramsan då hon blir så arg när jag går ut med ramsan. Hon är arg och undrande. (Hon har tidigare fått komma till våran säng ca den här tiden och ammats en liten slurk, antagligen undrar hon varför hon inte får komma upp) Lugnar sig tillslut och jag bekräftar sista gången 07.19. Om 11 minuter är det morgon och hon verkar nu har somnat. Går inte in för jag vill inte förstöra något. Använder mig av marginalkvarten och störtar in med gomorron när klockan är 07.40 och hon har sovit 20 min. Var detta rätt???
Hon har små små ögon, ser svullen ut av all gråt. Verkar lugn, gnuggar ögonen, grinar inte.

Blir mycket surr det här men har inte tid att redigera texten...

Fm luren går ok. Somnar efter 7 min ute i vagnen, vagnar. Bekräftar med ramsa kanske för sent hon hade nog redan somnat... Måste jag ramsa när hon sover ute på dagen?? Sover 20 min och sedan väcker jag henne och tar in henne.

Nu förbereda lunchen så maten kan serveras kl 11.00.

På det stora hela känns natten bra. Frågan är om jag ramsade(påminnde för mycket och var för snabb med det och gick in och buffade för mycket och aningens för länge någon gång? Men ville samtidigt att hon skulle vara avslappnad när ja ramsade ut.

Fler frågor kommer, vill gärna ha feedback på första natten och fram till nu.
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Nu har vi även haft lunch, andra luren och mellanmål. Det går bra (än så länge iallafall). Åt lunch 11.00 med god aptit vilket hon alltid har haft. Hon somnade 11.50 och jag väckte henne 13.50 och mellis serverades 14.00. Allt enligt schemat, luren försköts 5 min eftersom jag räknade 2 h från det att hon somnade. Vi var ute och promenerade och hon sov hela tiden (är ute varje dag).

Kommer nu närmare och närmare natt 2... Då det gick över förväntan med natt 1 då hon endast vaknade 2 ggr undrar jag om natt 2 kommer att bli desto värre?? Undrar om jag gjort rätt första natten med buffning och ramsor?? Hon var å andra sidan vaken nästan en timme för varje gång men trodde hon skulle vakna fler gånger med tanke på att hon har vaknat flera gånger per natt tidigare. Någon som har erfarenhet och kan dela med sig av???

Ni får mer än gärna svara, bra om jag får höra från flera bara för att motivera mig inför fortsättningen. Har ju bara kommit en liten bit på väg ännu...

Snälla ni som läser och har synpunkter eller vill dela med er av era erfarenheter, skriv!

Från en mamma som laddar inför fortsättningen och vill att det ska bli rätt och bra för oss alla i familjen.
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Ska bara tillägga att vi valde att behålla det schema som jag skrev tidigare. Tiderna passar oss bättre med tanke på aktiviteter och våra tider för mat osv. Hoppas att det håller :)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Jag tycker du har jobbat jättebra hela natten och dagen! Det gör inget om det blir en buff extra första natten. Inatt så gäller det att få till en dialog med ramsan, du ramsar hon svarar. Eller så kanske hon blir tyst på en gång :wink:

När hon har haft så få uppvak så är det ju extra viktigt att du ser till att sätta ramsan ordentligt. Hon har ju inte haft så många tillfällen att få förstå på första natten. Men försök att vara mer sparsam med att gå in inatt. Men såklart ska du göra det vid kris.

Nej du behöver inte ramsa utomhus.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Tack för svaret :D Skönt att höra att jag är inne på rätt spår.
Nu har vi en trött tös som snart ska få sin gröt och pyamas innan natt 2 tar sin början. Är laddad så håll tummarna att det går.

En annan fråga. Hur är det med marginalkvarten? Gäller den endast vid sömnen eller kan även måltiderna justeras med kvarten. Vilket inte är aktuellt nu men kanske kan bli vid något senare tillfälle.

gonatt natti natti så länge :)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen!

Jag personligen har alltid använt marginalkvarten i allt. Långt innan jag visste att den fanns :D . Gör som du tycker blir bäst.
Världens Bästa Barn
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Tack för ditt svar igen. Det låter bra med din tanke om marginalkvarten tycker jag :roll:

Bra, inget ramsande ute alltså.

Skrattade rikigt gott innan vi la henne ikväll. Men direkt när jag la ner henne kom några protester. Lät sig dock läggas tillrätta, jag buffade endast typ 3,4 buff, solfjädrade och ramsade sedan ut. Återigen kom protester. Jag ramsade, lyssnade av och ramsade. Hon reagerade på ramsan, ibland arg ibland tystnade hon något. Hon lugnade sig delvis med ramsan och delvis av sig själv. Hon var tyst och jag bekräftade och då tog det omtag, men hon lugnade sig betydligt snabbare nu med ramsan och sig "själv". På andra omgången med bekräftelse var hon tyst kl 19.40. Hon var tyst och somnade på 10 min!! Vågade inte riktigt tro det först men hon sov, var in efter 10 min och la en filt på henne då hon somnat ovanpå täcket med "fötterna på huvudkudden" :) lilla sötnosen vår

Är rädd för bakslag i natt, får se hur det går.

Nu ska jag stöka lite innan jag själv ska ta mig en vila så jag är redo för natten. Tack för att du/ni svarar!
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej! Vad ni jobbar på bra :thumbsup: :D
Håller med Cissii, använder mig också av marginalkvarten till både sömn och måltider men försök att hålla "på minuten" nu under kuren...
[-X
Är rädd för bakslag i natt, får se hur det går.
Aja baja! Här släpper du in vargen 8) Det kommer gå så bra så! Intala dig själv det så kommer du överföra DEN känslan till din lilla och inte din oro! Ett bra knep att använda sig av vid solfjädern är att andas högt som om man var lugn och sov själv typ...Förstår du? Då "lurar" man liksom både sig och barnet att allt är lugnt och toppen 8) :D ....vilket det ju oxå är!

Fortsätt jobba i er fina stil! Kom ihåg att detta är en process som både FÅR & SKALL ta tid! Jag vet hur otålig man kan känna sig under kuren och "alla andra"-/"i boken står ju att det skall ta max 2 min nu..."-tankar dyker upp. Jag tänkte idag att det är faktiskt BARA 4 månader sen vi kurade men det känns som om Dag ALLTID sovit så här bra :shock: :? ... Lustigt hur snabbt man glömmer... 8)

Stora kramar :heart:
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Natt 2.
Som jag skrev redan igår somnade hon på 10 min. Sedan har natten gått som en dröm :o :D
Hon vaknade till och lät/halvgrät lite vid 21.30. Avvaktade lite och hon blev tyst av sig själv. Hörde hur hon bökade runt lite gäspade och såg "framför mig" hur hon vände på huvudet och somnade om. Oj oj tänkte jag, hur är det möjligt! Men va duktiga vi är :)
Sedan sov vi båda till klockan var 06.34. Då lät hon till väödigt kort två gånger, hann aldrig ramsa för hon blev tyst på en gång igen och somnade antagligen igen. Halvt chockad insåg jag att hon snart sovit hela natten.
När klockan var 06.59 grinar hon till blir tyst en kort stund och grinar igen. Jag på minner med ramsan grinar lite men tystnar sedan. 07.01 bekräftar jag och hon är tyst. Har somnat om igen!
07.30 är det gomorron och jag väcker henne med glada miner.
Oj så hon sovit i natt :shock:

Nu kommer några frågor:

Undrar om jag ändå var för avvaktande som inte ramsade de två första gångerna? Hon har ju som du cissi skrev inte haft så många chanser att lära sig förstå ramsans innebörd. Eller är det så otroligt att hon redan har gjort det?? Någon som har nåt bra svar?

Hur snabbt efter att hon tystnat ska jag bekräfta med ramsa?

När det gäller 20 min luren ute i vagn nu på fm så var hon lite kinkig idag. Hon låg och blundade men grinade till kort lite nu och då. Från när räknar jag då 20 min??? Känns som om hon sov men vet inte, kanske inte sov riktigt fast hon blundade hela tiden???

Visst kunde man då behov finns lägga in 5 min lur i proncip när som hellst utan att det "förstör" för det övriga?

Eftersom vi flytat fram middagen en halvtimme så var hon väldigt hungrig och gnälig sista halvtimmen innan middgen igår. Någon som har ett bra mellanmålstips som mättar lite mer?

ps. nä vet att jag inte ska tro att det blir bakslag men måste nog vara beredd att det kan komma också.

hej så länge :)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Här går det strålande ser jag.
Undrar om jag ändå var för avvaktande som inte ramsade de två första gångerna? Hon har ju som du cissi skrev inte haft så många chanser att lära sig förstå ramsans innebörd.
Hon kan absolut ha fattat galoppen redan. Jag ville bara lägga in ett litet onödigt råd :) Sorry. Hon blir inte tyst så fort om hon inte känner sig nöjd och trygg. Hinner du inte ens ingripa innan hon är tyst igen, så är det inga problem någonstans.

Bekräfta när hon är tyst, men inte har somnat. Lätt att veta va? :wink: Lägg in den efter ett tag bara. Det löser du.
När det gäller 20 min luren - Känns som om hon sov men vet inte, kanske inte sov riktigt fast hon blundade hela tiden???
Skaffa en hobby kanske :D Nej skämt åsido, men ligger barnet någorlunda still och dessutom blundar så är det nog ingen fara. Lägg henne för luren, ge henne förutsättningarna för att sova, gå sen till ditt. Läs en bok, kolla på tv:n eller vad du gillar att göra med din egen tid. Inte har du tid att stå och hänga och fundera på huruvida hon blundar fast hon inte sover, du har ju massor med kor att mjölka och vargar att skjuta. (dom 17 du vet?)

En feminutare kan du alltid lägga in.
Världens Bästa Barn
lillskrutt

Inlägg av lillskrutt »

Hej :) jo det går bra för oss.

Hade lite strul med andra luren idag, den på 2h. Hon sov endast 50 min. Var ute på långpromenad och hon var nöjd att ligga i vagnen i princip hela tiden. Hur ska jag tänka/göra??? Behöver praktiska råd inför morgondagen!

Skrattar för mig själv när jag läser ditt svar ang om hon blundar eller inte hi hi. Ganska lustigt faktiskt men jag blir så inne i allt att jag vill att allt ska vara rätt och att kunna klocka hennes 20 min lur... :) Men vad, är inte det så noga längre om hon sover 20 min, kan hon ligga ute 20 min och det är bra med det? Är lite halvtrög så här på kvällskvisten?

Ikväll somnade hon bra men har en liten fundering. Hon gormade till lite när jag ramsade ut men blev lugn och "pratade" och roade sig själv en stund. Blev osäker hur jag skulle agera så jag ramsade och bekräftade. Men läste sedan i boken ett ex och tolkade det som att om hon är glad och nöjd så behövs ingen ramsa, är det så???

Nu ska jag också natta. Sov gott alla! [/quote]
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"