Hej
Ni som har barn som är lite (eller inte så lite) över ett år. Får era barn äta russin? Eller klassar ni det som godis? Det är ju naturligt, men VÄLDIGT sött.
Jag häller ibland russin i gröten och ibland får hon äta lite som godis (fast inte ens en gång i veckan)
Nyfiken på hur ni andra gör.
/LO
Russin?
Russin?
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag vet att tandläkarna klassar russin som godis... men precis som du säger så är det sött men naturligt sött. Båda mina får äta russin men inte så ofta. Det tar jag till innan maten om det är KRIS eller om det behövs en extra energikick på fm. Ett litet men inte så mättande mellanmål. Används även som lördagsgodis till lillebror ibland när han blir avis på storebrors lilla skål.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Hej
vi ger inte Vilma russin av den anledningen att det är lika illa för tänderna som godis. Även om det är naturligt socker så är det socker.
Men det största problemet med russin är att de ofta fastnar i tänderna och om man inte borstar eller "kan" borsta tänderna ORDENTLIGT på sitt barn så kan russin ligga kvar länge på tänderna och skapa karies. Och framförallt om det kommer mellan tänderna och man inte kan använda tandtråd.
Så hos oss finns det inga russin, däremot har det blivit lite vanilj glass under sommaren. Det är ju också socker men det har inte förmåga att fastna som russin gör.
vi ger inte Vilma russin av den anledningen att det är lika illa för tänderna som godis. Även om det är naturligt socker så är det socker.
Men det största problemet med russin är att de ofta fastnar i tänderna och om man inte borstar eller "kan" borsta tänderna ORDENTLIGT på sitt barn så kan russin ligga kvar länge på tänderna och skapa karies. Och framförallt om det kommer mellan tänderna och man inte kan använda tandtråd.
Så hos oss finns det inga russin, däremot har det blivit lite vanilj glass under sommaren. Det är ju också socker men det har inte förmåga att fastna som russin gör.
Tack för era svar
Jag få väl äta upp dem själv, då
Fast någon gång ibland kommer hon nog ändå få lite. :-$
/LO
Jag få väl äta upp dem själv, då
Fast någon gång ibland kommer hon nog ändå få lite. :-$
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
-
Therese
Hej på er!
Tänkte bara göra ett litet inlägg, jag är uppfödd på russin (eller nästan i alla fall) och jag lagade min första tand som 2,5-åring. Till saken hör väl att jag lätt får hål för att syrabalansen i saliven inte är så bra, men tänk er att sitta o hålla er 2,5-åring i handen när tandläkaren ska borra, hu! Jag har ju givetvis fått lite skräck för tandis, men jag har varit aktiv med att bota den då jag de senaste 2 åren lagat 10 hål!!! Och det är inte färdigt än, puh!
Jag är ju i o för sej en gottegris men har lärt mej att ta en tablett eller tuggummi som återställer syrabalansen efter jag ätit något. Det finns såna tuggummi för barn oxå, o min flicka kunde börja tugga tuggummi mellan 2,5-3 års ålder. Ett tips!
Ta annars en sväng med tandborsten när de fått något godis, det hjälper mer än man tror. Ha det bra!
Tänkte bara göra ett litet inlägg, jag är uppfödd på russin (eller nästan i alla fall) och jag lagade min första tand som 2,5-åring. Till saken hör väl att jag lätt får hål för att syrabalansen i saliven inte är så bra, men tänk er att sitta o hålla er 2,5-åring i handen när tandläkaren ska borra, hu! Jag har ju givetvis fått lite skräck för tandis, men jag har varit aktiv med att bota den då jag de senaste 2 åren lagat 10 hål!!! Och det är inte färdigt än, puh!
Jag är ju i o för sej en gottegris men har lärt mej att ta en tablett eller tuggummi som återställer syrabalansen efter jag ätit något. Det finns såna tuggummi för barn oxå, o min flicka kunde börja tugga tuggummi mellan 2,5-3 års ålder. Ett tips!
Ta annars en sväng med tandborsten när de fått något godis, det hjälper mer än man tror. Ha det bra!
Hej Therése.
Nä, inte kul
Två av min mammas bästa väninnor var tandsköterskor och de sa att mellanmål och saft och keks ständigt och jämt är förödande för barns tänder. Så hon var mycket noga med att vi fick äta regelbundet och inte en massa annat emellan.
Jag är uppvuxen på nyponsoppa, som är otroligt sött också, men eftersom det ingick i en måltid så tror jag inte att det var så farligt. (Själv har jag lagat ETT hål i hela mitt liv).
Tyvärr är jag inte lika strikt utan sticker gärna till Vera en bit äpple eller annan frukt (som är bra som muta, men inte för tändernna). Vi fikar lite oftare än vanligt nu under sommaren och då får hon också något att tugga på. Det får bli skärpning. (Det är ju inte så bra för ens egna omfång heller
)
/LO
Nä, inte kul
Två av min mammas bästa väninnor var tandsköterskor och de sa att mellanmål och saft och keks ständigt och jämt är förödande för barns tänder. Så hon var mycket noga med att vi fick äta regelbundet och inte en massa annat emellan.
Jag är uppvuxen på nyponsoppa, som är otroligt sött också, men eftersom det ingick i en måltid så tror jag inte att det var så farligt. (Själv har jag lagat ETT hål i hela mitt liv).
Tyvärr är jag inte lika strikt utan sticker gärna till Vera en bit äpple eller annan frukt (som är bra som muta, men inte för tändernna). Vi fikar lite oftare än vanligt nu under sommaren och då får hon också något att tugga på. Det får bli skärpning. (Det är ju inte så bra för ens egna omfång heller
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Hej!
Det händer att vi ger barnen russin, men väldigt sällan.
Jag tycker det känns bättre med russin än godis, eftersom det som du själv skriver, ju är mer "naturligt". Men tandläkaren skrämde upp mig...
Det ÄR verkligen illa för tänderna och ligger och fräter. Russin och Mariekex var väl ungefär det värsta enligt henne. Skulle man ge godis, var choklad det bästa, för det flyter liksom av tänderna sa hon.
Innan Ida var 2, och Clara åt lördagsgodis, mutade jag Ida med russin, och även annan torkad frukt, aprikoser, äpplen m.m. Säkert lika illa det för tänderna...
kram anna
Det händer att vi ger barnen russin, men väldigt sällan.
Jag tycker det känns bättre med russin än godis, eftersom det som du själv skriver, ju är mer "naturligt". Men tandläkaren skrämde upp mig...
Det ÄR verkligen illa för tänderna och ligger och fräter. Russin och Mariekex var väl ungefär det värsta enligt henne. Skulle man ge godis, var choklad det bästa, för det flyter liksom av tänderna sa hon.
Innan Ida var 2, och Clara åt lördagsgodis, mutade jag Ida med russin, och även annan torkad frukt, aprikoser, äpplen m.m. Säkert lika illa det för tänderna...
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
- Inlägg: 15366
- Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
- Ort: Gastsjön