Nykomlingar söker hjälp!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Erik Sojdelius

Nykomlingar söker hjälp!

Inlägg av Erik Sojdelius »

Hej!

Det är dags att genomföra SHN! Vi har läst, läst igen & pluggat ramsor.

Problemet är bara att vår Leonora är snart två år...vad jag förstår skall det gå ändå men några frågor spökar:

1. Vi läser att "Beskedet" kan ta 25-40 min, kanske mer första natten. Betyder det att jag skall lägga henne tillrätta, om & om igen, när hon försöker ställa sig upp
(med Leonora, snart två år, blir det ju ingen "Buffning"...)?

2. När jag sen går till "Påminnelsen" skall jag vara inne kortare, eller hur? Det innebär att jag kanske inte kommer till "Solfjädern", eftersom Leonora direkt ställer sig upp i sängen. Skall jag då bara ramsa ut? Jag kan ju använda min styrka & hålla fast henne, men jag vill ju inte skrämma henne...hon är rätt stark!

I övrigt stöder vi oss på svaret till Izabell, 17 månader i SHN boken eftersom Leonora gärna klättrar ur spjälsängen.

Tacksam för hjälp,

Erik
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Erik och välkommen! :D

Det går alldeles utmärkt att kura ett lite äldre barn. Man får kanske jobba lite mer för resultatet men det är ju för att de hunnit leva lite längre med (o)vanor. :wink:

:arrow: Jag tycker du ska solfjädra henne när ni lägger henne första gången. Håll ner henne med trygga händer. Efter ett tag kommer du känna att hon blir och mer avslappnad. Då trycker du till lite försiktigt och går ut med ramsan.

:arrow: Ja du kommer att behöva lägga tillrätta om igen men bara när hon hoppar ur sängen, för det kommer hon förmodligen göra Då leder du bara tillbaka henne och lägger ner henne igen. Du känner ju själv om det behövs en solfjäder eller inte. Sen ramsar du dig ut. Är hon bara i sängen behöver du inte bry dig men hon ska inte gå ur den.

:arrow: Jag tycker ni ska sova utanför hennes rum så ni kan haffa henne direkt när hon kommer upp. Ni kanske t om ska sitta direkt utanför dörren och göra ngt oerhört viktigt. Inte titta på henne men beredda att ramsa och lägga tillrätta så fort hon är på väg ut. Ni ska inte säga ngt annat än ramsan.

:arrow: Hur länge man ska vara inne är svårt att säga. Speciellt när det gäller första natten. Det viktigaste är att barnet känner att deras frågor blir besvarade. Därför måste ni själva känna hur länge ni ska vara inne, det gäller alltså om ni solfjädrar annars ska ni ju inte vara där alls.

:arrow: Att du skulle skrämma henne när du solfjädrar henne måste slå ur tanken. Solfjädern är ju en kärlekshandling. Den handlar ju om att få barnet lugnt när det är upprört. Du hjälper henne att komma till ro. Precis som man kan behöva hålla om ett barn som är väldigt ledset/upprört, man behöver fånga in det för att lugna det för det klarar dom inte själva.

Hoppas du fått de svar du behöver.
Lycka till med kuren.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Erik Sojdelius

Susanne G skrev:Hej Erik och välkommen! :D

Det går alldeles utmärkt att kura ett lite äldre barn. Man får kanske jobba lite mer för resultatet men det är ju för att de hunnit leva lite längre med (o)vanor. :wink:

:arrow: Jag tycker du ska solfjädra henne när ni lägger henne första gången. Håll ner henne med trygga händer. Efter ett tag kommer du känna att hon blir och mer avslappnad. Då trycker du till lite försiktigt och går ut med ramsan.

:arrow: Ja du kommer att behöva lägga tillrätta om igen men bara när hon hoppar ur sängen, för det kommer hon förmodligen göra Då leder du bara tillbaka henne och lägger ner henne igen. Du känner ju själv om det behövs en solfjäder eller inte. Sen ramsar du dig ut. Är hon bara i sängen behöver du inte bry dig men hon ska inte gå ur den.

:arrow: Jag tycker ni ska sova utanför hennes rum så ni kan haffa henne direkt när hon kommer upp. Ni kanske t om ska sitta direkt utanför dörren och göra ngt oerhört viktigt. Inte titta på henne men beredda att ramsa och lägga tillrätta så fort hon är på väg ut. Ni ska inte säga ngt annat än ramsan.

:arrow: Hur länge man ska vara inne är svårt att säga. Speciellt när det gäller första natten. Det viktigaste är att barnet känner att deras frågor blir besvarade. Därför måste ni själva känna hur länge ni ska vara inne, det gäller alltså om ni solfjädrar annars ska ni ju inte vara där alls.

:arrow: Att du skulle skrämma henne när du solfjädrar henne måste slå ur tanken. Solfjädern är ju en kärlekshandling. Den handlar ju om att få barnet lugnt när det är upprört. Du hjälper henne att komma till ro. Precis som man kan behöva hålla om ett barn som är väldigt ledset/upprört, man behöver fånga in det för att lugna det för det klarar dom inte själva.

Hoppas du fått de svar du behöver.
Lycka till med kuren.

Susanne

Hej Susanne! Tack för svar.

Vi har precis börjat.

Det går ju inte riktigt som tänkt....

Att solfjädra kommer vi helt enkelt inte åt! Så fort vi lägger henne är det raseri, och hon hoppar upp & ut (högsta spjälsängen vi kan hitta)! Jag behöver använda hela min styrka för att lägga henne ner, solfjädra är omöjligt.

Redan nu har vi fått byta till min fru som får stå med henne bredvid sängen tills hon lugnar sig, sen lägga henne ner, sen solfjädra & redan där har vi ju brutit mot ett antal regler....

Jaa...vad gör man?

/erik
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Välkommen säger jag med :D :!:

Hur går det?

Det är inte helt lätt att kura en tvååring, men det gäller för er nu att vara motiverade och beslutsamma! Klart tjejen ska lära sig somna själv och sova gott och tryggt hela natten i egen säng :wink: .

Att hon krumbuktar sig och protesterar är helt naturligt, jag skulle bli väldigt förvånad om hon inte gjorde det - hon undrar vad det är som händer och ni ska nu ge henne lugna, betryggande svar i form av handling (solfjäder) och ord (ramsa).

Tänk på att andas tungt och långsamt när ni solfjädrar henne, och räkna med att det tar TID första natten!
Tålamod och stark rygg är att rekommendera!

Klassisk musik utanför för både er skull och för flickan kan vara ett tips, och att hela tiden ha fokus framåt!

Pepp, pepp!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Erik Sojdelius

Hej! Tack för svar.

Det har gått rätt bra. Jag var var nog lite stressad i början men jag kunde studera min fru tills poletten trillade ner! Passade också på att läsa boken en 3.e gång!

Hon tog alltså första två nätterna och jag dom följande två.

Det är inte helt lätt att sätta ihop en metod utifrån boken när man har en lite äldre tjej. Dessutom klättrar hon gärna ur spjälsängen. Så metoderna för påminnelse blir ju lite annorlunda när man måste kika in på henne för att stoppa ett ev. uthopp...osv.

Vi skulle behöva lite hjälp med att gå vidare;

Det är definitivt någonting som har fungerat. Hon reagerar väldigt bra på solfjädern. Ramsan funkar väl si & så..Hon svarar definitivt på den, mest med ilska.

Det betyder att varje gång hon vaknar så behöver vi gå in & solfjädra. Det funkar.

Kontentan blir att jag på 6.e natten har fått gå upp & solfjädra kl. 23.30, 00.30 & 03.10. Iofs. har hon en utbrytande förkylning - hostar & nyser - tidigare nätter har varit lite bättre med en eller två uppvakningar.

Själva insomningen blir att vi lägger henne 20.00 sharp, sen sjunger hon tills hon somnar ca.20.30. Jag kan ge en fin bekräftelse precis innan hon somnar.

Hon vaknar ca. 06.40 och är ledsen, här kan jag solfjädra henne lugn i tio minuter sen får jag gå in igen & solfjädra igen, 10 min lugn osv. fram tills det är dags för glad morgon 07.30.

Det leder till lite frågor:

1. Skall vi räkna med att det tar längre tid med en två åring? Dom fyra dagarna i boken har vi ju inte kunnat fixa!

2. Kan någon här se att vi gör något fel/ komma med något tips? Eller skall vi bara hålla fast, fortsätta att ge henne förutsättningarna?

Man vill ju inte "fastna" här! Jag blir ju inte direkt piggare än förut när gumman sov men i vår säng! Vågar vi hoppas på att kuren "sätter" sig eller gör vi något fel?

Mycket tacksam för svar!

/Erik
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad roligt med rapport! Ni är helt klart på rätt väg, men nu är det dags att backa från solfjädern.
Hon tror att hon behöver solfjäderna för att somna, och det är ju inte riktigt sant :wink: så nu gäller det att gå framåt i kuren.

Jag kan förstå att det känns lite motigt men vi vill lära tösen att hon kan och ska somna (om) själv, utan fysisk hjälp från er.
Rent praktiskt tycker jag ni ska hålla er utanför dörren, men med koll. När ni märker att hon är på väg ur sängen, så in snabbt, lägg ner och markera med en kort solfjäder, ut med ramsan.
Här får man agera lite "vakt" och vara bestämd och lugn!

Här är en klistrad tråd om "träskvarning";
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

och här är en om "hopp-ur-sängen"
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967

Det fina, men också lite svåra, med shn-kuren, är att det inte finns klara regler för alla barn utan det gäller att lyssna av och ha en dialog.
Arga och sura ungar går inte att verktyga, men blir hon ledsen och fastnar i gråten, då behöver hon er hjälp.
Så här gäller det att koppla bort mamma och pappa-hjärtat och lyssna med hjärnan, och inte ge henne hjälp förrän hon är mottaglig för den.

Tidiga morgnar är något som kan hänga med ett tag, men jobbar ni bara på mot målet och är lugna och ger henne nöjaktiga svar så sover hon snart tills ni talar om för henne att dagen startar!
Jag brukar säga att erbjuder man solfjäder på morgonen så ska man erbjuda en rejäl, och inte som regel utan som krisverktyg. Då står man tills barnet är nästan sovande.

Använder ni väckarklocka :?: Lite större barn anammar väckarklocka väldigt snabbt och många tidiga morgnar försvinner när man inför klockan! Lämpligast är att ha den utanför rummet så att ni kan ställa om den om hon börjar vakna inom marginalkvarten. Sen tar man med klockan ringande in och låter tösen vara med och stänga av den :D :!:

:idea: (en liten användarteknisk önskan :wink: : det är jättebra om du skriver in tösens ålder i er signatur, då är det så mycket lättare för oss som vill hjälpa att se hur gammal hon är. Det gör du genom att gå in på "profil" här ovanför!)

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Erik Sojdelius

Ok, miar70, stort tack för hjälp.

Då kör vi på med sikte på att backa från solfjädern. Jag tror att hon kan vara redo, hon har faktiskt tagit bort mina händer(!) några gånger liksom för att säga: det räcker nu, du kan gå ut igen!

Det räcker faktiskt med att gå in i rummet för att hon skall lägga sig igen.
Om hon inte blev så sur på påminnelse ramsan bara! Jag får läsa på, jag kanske har "fel" intonering...Bekräftelse ramsan funkar klockrent dock.

Jag skall fixa signaturen!

AG,

erik
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Erik Sojdelius skrev: Då kör vi på med sikte på att backa från solfjädern. Jag tror att hon kan vara redo, hon har faktiskt tagit bort mina händer(!) några gånger liksom för att säga: det räcker nu, du kan gå ut igen!
:D
Ja, den signalen är svår att feltolka :wink: .
Ibland måste de små visa oss vuxna vägen!

Lycka till och berätta gärna hur det går!
Erik Sojdelius

Hej!

Japp, då är vi på tolfte natten. Det funkar. Men det tar lite tid...

Sammanfattningsvis har vi svårt att gå från solfjädern till bara ramsan...hon hoppar helt enkelt ur sängen tills vi kommer in och gjör den & ramsar ut. Då somnar hon. Bekräftelsen funkar fint dock.

10.e natten var underbar, då sov hon från 20.20 till 06.50 i ett sträck!:D
("Skall" sova från 20.00 till 07.30 (två timmar på dan))
11.e blev det ett uppvak klockan 00.30, annars lugnt!

Jag menar, redan här är det ju bättre än vi nånsin haft men jag är rädd att "fastna" och att det sen börjar gå bakåt.

Jag funderar på att ta en natt och bara ramsa och gå in och lägga till rätta utan solfjädern, ramsa ut och så in igen när hon klättrar ut. Kan det vara nåt? Det blir säkert en jobbig natt.....

Allt Gott,

erik
Stolt fader till Leonora 070117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:
Och tack för rapport!
Erik Sojdelius skrev:Jag funderar på att ta en natt och bara ramsa och gå in och lägga till rätta utan solfjädern, ramsa ut och så in igen när hon klättrar ut. Kan det vara nåt? Det blir säkert en jobbig natt.....
Jag tycker du är helt rätt ute här - det är dags att använda Backaverktyget nu, om ni vill att tösen ska somna av egen maskin!

Jag är säker på att hon kommer att fatta galoppen fort, var bara tydlig och lugn, gå in, lägg ner och solfjädra MAX tio sekunder, tryck till som besked och gå ut med ramsan! Det kan vara frestande att smyga med ramsan här om barnet är lugnt och håller på att somna, men det är superviktigt att det är ramsan som får absolut sista ordet!
Stå på pass, helst av allt ska hon inte komma ur sängen, och OM hon gör det är det viktigt att hon får klättra i själv tillbaka!
Inga ord, ingen underhålling.

Ni jobbar på så himla bra, det här sista steget kommer att gå finemang det med!

Kram Mia
Erik Sojdelius

Tack miar70, för både tips och stärkande ord! Det betyder mycket.

Ag,

erik
Stolt fader till Leonora 070117
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Erik Sojdelius skrev:Tack miar70, för både tips och stärkande ord! Det betyder mycket.
:D :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "