Hej, en liten "slutrapport". För ca tre veckor sedan bestämde vi oss för att avsluta kuren. Vår son skrek för mycket och vi lyckades inte använda verktygen så de hjälpte honom till ro. Både jag och min man oroade oss mycket över att det var separationen (dvs att bli lämnad) som spökade. Han blev helt enkelt för ledsen. När vi inte lyckades använda verktygen rätt så blev det tillslut en skrikmetod vilket vi alla vet är helt fel. Å med sina två stora separationer bakom sig så vågade vi inte riktigt
inte vara där rent fysiskt. Så vi bröt tvärt och gick faktiskt tillbaka till våra tidigare rutiner...
Vi sitter bredvid hans säng när han somnar (som fö numera står i vårt rum..), han somnar själv men det tar ca 10-15 minuter. Han ligger och fnular lite tills han somnar men om vi går för tidigt så blir han ledsen. Oftast sover han jättebra men ibland vaknar han och är jätteledsen en längre stund (kan vara upp till en timme innan han kommer till ro igen). Då tar vi upp honom tills han lugnar sig - lägger honom igen och sen somnar han själv. Det blir mer och mer sällan - nu var det nästan två veckor sedan det hände men det kan nog komma tillbaka.... Ibland ställer han sig upp i sängen och oftast räcker det med att vi säger till honom att ska lägga sig ner igen. Han lägger sig då ner sen ligger han och pysslar en stund (eller vad han nu gör) för att sen somna. När han sover natten igenom sover han oftast mellan 10-11 timmar vilket verkar vara nog för honom så några 12-timmarsnätter får vi inte till.
Hans sovlur på dagen funkar jättebra, han sover ca 2 timmar antingen i vagnen eller i spjälsängen. De senaste veckorna har han blivit en ännu gladare och spralligare kille men vi märker direkt när han sovit dåligt (dvs när han har vaknat på natten och varit ledsen längre stund). Skrattet innan han ska lägga sig som tidigare var svårt att få fram är nu tillbaka igen men vi läser en saga medan han dricker välling, lite snack och babbel, tandborstning och sen i säng. Och då sitter vi som sagt i rummet tills han somnar.
Han äter fortfarande bra - även om han ibland ratar lunchen och endast vill äta en macka. Men det är ju helt OK - vi har aldrig egentligen bråkat om maten även när han ätit som en fågel.
Så klart att kuren funkar, om inte annat så visar alla positiva vittnesmål både här och i boken det - men för vår del handlade det om övertygelse och attityd. Vi förlorade som sagt både attityd och övertygelse eftersom vi var oroliga över att han faktiskt kände sig övergiven. Med det sagt så tror jag fortfarande att kuren även kan hjälpa adopterade barn men tyvärr så funkade den inte i vår familj. Och för oss var det då avgörande att byta strategi till ngn som vi kände passade oss bättre. MEN han sover faktiskt bättre än tidigare, somnar lättare själv (tidigare satt vi och klappade på honom tills han somnade) och är som sagt både gladare, mer aktiv och piggare än tidigare och det tror jag har med att vi bröt delar av det mönster vi var inne i - vilket inte hade hänt om vi inte hade försökt genomföra kuren.
Sen tycker jag verkligen att de råd och peppningar som vi fått på forumet var ovärderliga. Stort tack för dem! Och om vi ngn gång bestämmer oss för att försöka igen så tror jag att vi kommer be om handgriplig hjälp. Det är lättare att ta andras handlingar och göra till sina egna än ta andras ord och göra till sina egna - då tolkningsutrymmet är oändligt...

Varma kramar (vilken lång rapport det blev..)