Kura barn med separerade föräldrar?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
anna_a

Kura barn med separerade föräldrar?

Inlägg av anna_a »

Hej!
Jag och min f.d. man har en son Karl som är 18 mån.
Vi är separerade sedan ett halvår och Karl sover växelvis hos oss.
Just nu är jag mammaledig och Karl spenderar mestadelen av sin tid hos mig, men ett par tre kvällar i veckan sover han hos sin pappa.

Tyvärr har Karl varit ofta sjuk och för kortare tid även inlagd på sjukhus vid ett par tillfällen. Det tidigare läggrutiner vi hade har helt spolierats och nu vägrar han somna själv. Ibland vaknar han dessutom mitt i natten och vill inte somna om.
Med tanke på sjukhusvistelse och allt är det inte konstigt att han känner sig otrygg i största allmänhet och att hela världen står på ända :(

Vi har bestämt oss för att kura och har börjat igår kväll hemma hos mig.
Både jag och Karls pappa är engagerade och vi gör detta gemensamt hemma hos mig där Karl är som tryggast just nu. Vår plan är att gemensamt fortsätta här hemma tills Karl somnar själv och har fått säkerhet i sängen.
Än så länge går det bra även om han är hemskt ledsen när han ska somna.
Vi solfjädrar och ramsar så mycket vi kan så att han ska känna sig trygg. Vi hoppas på belöning för våra och Karls insatser i form av ett välsovande barn!

Det jag undrar är:
1) När tror ni han kan sova första natten hos sin pappa?
2) Något speciellt vi ska tänka på?
Så klart ska allt göras likadant där som hos mig, både vad gäller kurandet och dagsrutiner. Vi har redan innan försökt hålla samma rutiner i vardagen för att underlätta allt för Karl.

Tacksam för erfarenheter och tips från någon som "vet" eller har provat detta!

// Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen till forumet! :D

Jag har själv ingen erfarenhet vad det gäller barn och separation. Tycker det är fint av er att tänka på er sons bästa och trots separationen göra detta tillsammans.

Jag kan inte svara på när han är redo för att sova hos pappa. Det vet ni allra bäst själva. Jag hade dock låtit kuren sätta sig först så tidigast ngn gång efter uppföljningsveckan tycker jag låter rimligt. Om du behöver avlastnig under kuren så kanske pappan kan sova hos dig och du hos honom? Alltså att ni byter lägenhet/hus. :wink:

Jag tycker ni verkar förberedda och att ni har tänkt på det mesta själva. :wink: Och precis som du skriver är det viktigt att ha samma rutiner med tider och allt vad det innebär hos båda föräldrarna.

Lycka till!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
anna_a

SV: Kura barn med separerade föräldrar?

Inlägg av anna_a »

Hej Susanne!

Tack för tipsen och dina tankar!

Karl har tyvärr fått ytterliggare en tur till sjukhuset på dag fyra i kuren. Sån himla otur att det blir precis i början.
Vi försökte i alla fall att hålla på de rutiner vi kunde och har nu fortsatt när vi kom hem.
Tack och lov behövde vi inte börja om med de två första jobbiga nätterna, utan allt fortsatte där vi slutat.
Det har gott superbra och vi är så nöjda!
På lördag är det dags för första natten hos pappa och vi tror/hoppas det kommer att gå finfint...

Tack för omtanke och coachingen :)

/ Anna
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Stackars liten att behöva åka till sjukhuset. :cry:

Vad skönt att det går bra. Jag har tänkt på er. Jag tror oxå det kommer gå finfint hos pappa. Kom ihåg attityden, med den så löser sig mycket. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "