Ramsan "tar" inte... vad ska vi göra?!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
mammaMia82

Ramsan "tar" inte... vad ska vi göra?!

Inlägg av mammaMia82 »

Vi började kura vår ettåring förra fredagen så vi är inne på dag 11. Andra natten på kuren var chockerande! Från att ha sovit superdåligt på nätterna sov vår lilla ängel så sött och vaknade hon så ramsade vi och hon somnade om.

Men det var bara den enda natten som ramsan verkligen fungerade. Nu När vi lägger henne så skriker hon från det att vi kommer in i rummet... Det är svårt att få henne att skratta, men vi försöker skratta och visa att VI har roligt och inte tycker att det är något farligt att lägga sig. Hon är arg när vi kör en kort solfjäder för att markera och skriker fortfarande när vi ramsar oss ut. Sedan gnäller hon på i ca 10 minuter för att sedan lugna ner sig. Om vi ramsar under den tiden blir det värre. När vi sedan bekräftar så gnäller hon igen. Men vi ger oss inte förrän hon tyst accepterar bekräftelsen. Men det kan ta upp till 10 ggr ibland...

Sedan när hon vaknarunder natten (jag säger NÄR för hon vaknar minst en gång per natt) så ramsar vi, då blir hon superarg och skriker ännu värre. Hon lugnar aldrig ner sig på ramsan och vi har ALDRIG kunnat binda ihop ramsan med bekräftelsen.

Inatt t ex så vaknade hon första gången halv 4. Och vi ramsade men hon blev bara argare. Efter två timmar(!) lugnade hon sig och somnade..

Vi ramsar bara när hon varvar upp sig. Och vi har tidigare slarvat med bekräftelsen då hon böev arg och började skrika igen. Men nu sedan fredagen kör vi STENHÅRT men bekräftelse och skippar den ALDRIG. Vi kör den högt och tydligt men mjukt och just bekräftande.

Vi vet att vi gjort fel som underskattat bekräftelsen tidigare. Kommer det här att avhjälpa sig genom att vi nu kör bekräftelsen noga eller måste vi vidta ytterligare åtgärder?

Vi tycker hon osver otroligt mycket bättre än förut. Vi vill bara veta om det tar tid eller om vi kan hjälpa henne ytterligare på ngt sätt?

Tacksam för svar!
Mamma till Tilda 2007-11-08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det är så här att när de blivit lite över 1 år så kan kuren ta också en del längre tid. Jag vet att vi har lite snurror ibland på just 1-åringar också.

:?: Hur ser schemat ut för er? 13,5 timme sömn skall det innehålla. :wink:

Har du läst denna länken någon gång? Denna skrev jag till min son när han var 5 mån, men andemeningen och jobbet är ungefär detsamma.

Åtgärdsplan:

1. SKrattet till gonattet... Det SKALL vara skoj, LÄNGE. Dessa 1 åringar kan vara svårflörtade, desto viktigare att man verkligen får sig ett rejält gott skratt. Här hemma när det krisar så börjar jag faktiskt skrattet redan efter badet och bygger upp en skratt stämning. Skrattet till gonattet skall vara som det är efter att ha varit ute med tjejerna på tjejkväll och på "STÅ-UPP komedi". Du skall skratta, skratta, skratta tills du inte orkar skratta mer. När det gör on i magen, kinderna osv... du ber om att få sluta, ja då får du skratta lite till, för det är inte slut än. :lol: Så skall ditt barn också få känna sig när det är som ledsammast med läggningarna. Dag som natt!

2. Jag tycker gott att du skulle kunna gå in och lägga, sen hålla en solfjäder LÄÄÄÄÄNGE; nästan ända in i sömnen, altså FÖRSTA Och enda gången jag rekommenderar dig att stanna och hålla tills barnet är FÖRBI sömntung och nästan somnar, då går du med en bekräftelse ramsa. Lugn och mjuk. Den SKALL MED in i sömnen. Gör så första natten, backa sen andra och låt ramsan vara verktyget enbart på 3 natten. Precis som lathunden säger.

Ibland måste man "backa bandet" för att komma på banan igen. Det är ingen skrikmetod vi håller på med här.

3. När du ramsar försök att tänka på ett roligt skämt, ramsan skall vara SUPERGLAD, ja för att inte säga ÄCKELGLAD. Så glad och hurtig att du nästan skrattar själv. Om du hänger med. Sen kommer den där mjuka fina bekräftelsen. Den HAR sista ordet. Ramsa utanför dörren mjukt och fint.

4. Läsa på i massor, jag skickar med några länkar och sen kör vi HELA kuren i denna tråden, skapa ingen mer tråd för då blir det svårt att ha koll på hela bakgrunden. Jag lovar att hålla ett extra öga men kommer också önska att fler här på forum kommer med råd. Läs gärna under kurbarn för barn ÖVER 1 år, då din inte är så liten längre. :wink:

Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Lathunden
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Krönika säkerhet är trygghet.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Om det varit AW som svarat hade hon sagt att ni inte kurat klart. Ni måste hamna i stadiet säkerheten och dit har ni inte nått riktigt än. Så ha målet i sikte så kommer även era vägar att bära till Rom, det kan jag lova. Lite tålamod bara. :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mammaMia82

tack för all hjälp

Inlägg av mammaMia82 »

Jag ber om ursäkt om jag skapat för många nya trådar. Ny här och vet inte riktigt hur det fungerar. Men nu kör vi på den här tråden.

Tilda har 13,5 tim slmn på sitt schema. 12 på natten och 1,5 på eftermiddagen. Men vi kämpar fortfarande på att klara att få henne att somna på dagvilan... Hon är väl helt enkelt för pigg (tycker hon) för att sova, men vi föräldrar ser ju på henne att hon BEHÖVER det.. Och så har hon sin fars tjurighet oxå... och mammas humör :oops: ingen bra kombination.. :lol:

Det är svårt att få henne att skrattta men vi ska verkligen ge gärnet. Är det viktigt att hon är i sitt rum då eller kan vi busa i soffan? (hennes älsklingslek) och sedan gå direkt upp på övervåningen till hennes rum?

Tack så mycket för länken till dina mammasituationer!!!! Känner SÅÅÅÅÅ igen mig! Det känns så bra att det är andra som tänkt samma tankar och känt samma känslor som jag gör nu och ändå klarat det i slutändan!! Du är min förebild!! :P

På dagsluren har vi nu försökt solfjädra henne tills hon nästan somnar, men hon flyger upp dom en skottspole igen så fort man släpper och ska gå ut. Och när vi ramsar blir hon TOKIG :roll:

Och numer kör vi STENHÅRT med en tydlig och hög bekräftelse i lugn ton.

Förresten... är inte detta forumet för barn ÖVER ett år? Högst upp på min tråd här står det "Forum om kurbarn äldre än ett år"

Tack så länge för alla goda råd!!

Du vet verkligen vad du pratar om!!

KRAM :heart:
miar70
Kontakt:

Re: tack för all hjälp

Inlägg av miar70 »

mammaMia82 skrev:Förresten... är inte detta forumet för barn ÖVER ett år? Högst upp på min tråd här står det "Forum om kurbarn äldre än ett år"
Jodå, du är helt rätt :wink:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

haha

Inlägg av mammaMia82 »

Tänkte väl... så man inte förlorat förståndet mitt i allt ramsande :-k :lol:
miar70
Kontakt:

Re: haha

Inlägg av miar70 »

mammaMia82 skrev:Tänkte väl... så man inte förlorat förståndet mitt i allt ramsande :-k :lol:
:lol:
Nädå, förståndet är nog kvar :wink: :!:

Går allt bra?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
mammaMia82

nja...

Inlägg av mammaMia82 »

Det går väl sådär. HOn tokskriker nu... Ska sova middag mellan 13-14,30 men hon är mest arg och gapar hela tiden igenom... vi busade tills det var bums i sängen. Sedan solfjädrade jag ca 10 tills hon somnade... ramsade ut. Hon flög upp igen precis när jag släppte solfjädern och har skrikit sedan dess.
Kör hög musik utanför och ramsar väldigt glatt och hurtigt lite då och då.

Men hon e AAAAARG!!! :evil:
miar70
Kontakt:

Re: nja...

Inlägg av miar70 »

mammaMia82 skrev:Men hon e AAAAARG!!! :evil:
Arga små barn måste få vara arga ifred...

Ramsa bara när du känner att "nu jäsiken skulle jag vilja gå in" och se då till att ramsan är hög, punktsättande och når fram!

Har du testat dammsugaren :?:
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

jo hon får all möjlighet att vara förbaskad. Och tro mig det är hon. Skillnaden idag mot alla andra dagar är att jag verkligen odlat säkerheten. Jag VET vad jag gör och hon SKA få möjlighet att sova. Sedan om hon väljer att vara förbaskad så får hon det. Jag kan ju inte sova åt henne :wink:

Jag ramsar när jag känner att jag vill gå in... men jag måste nog erkänna att det blir lite mycket ibland... som att jag ramsar för MIN skull. För att jag ska känna mig bättre till mods... Ska skärpa mig...

DAmmsugaren har vi testat. Men hör hon att jag gör något i hemmet så blir hon om möjligt ännu argare för att jag inte bryr mig om att hon "svär" åt mig...
Det som verkar fungera bäst nu är TV:n på hög volym...
mammaMia82

Inlägg av mammaMia82 »

jo hon får all möjlighet att vara förbaskad. Och tro mig det är hon. Skillnaden idag mot alla andra dagar är att jag verkligen odlat säkerheten. Jag VET vad jag gör och hon SKA få möjlighet att sova. Sedan om hon väljer att vara förbaskad så får hon det. Jag kan ju inte sova åt henne :wink:

Jag ramsar när jag känner att jag vill gå in... men jag måste nog erkänna att det blir lite mycket ibland... som att jag ramsar för MIN skull. För att jag ska känna mig bättre till mods... Ska skärpa mig...

DAmmsugaren har vi testat. Men hör hon att jag gör något i hemmet så blir hon om möjligt ännu argare för att jag inte bryr mig om att hon "svär" åt mig...
Det som verkar fungera bäst nu är TV:n på hög volym...
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Får jag komma med ett litet ramstips?

När du väl ramsar henne, så ge inte "bara" de fyra obligatoriska verserna, utan ramsa tills du hör att ramsan nått fram :!:
Mitt eget "rekord" tror jag är 18-20 verser, så det gäller att andas och ha ordentligt magstöd! Om du bara slänger iväg en ramsa och hon inte reagerar med att lugna sig på den, så lär hon sig inte att det är den och inget annat som ska ha sista ordet!

Så avvakta tills du känner att det är NOG, och då jädrar ramsar du tills hon tar emot den! Ge dig INTE!
mammaMia82

alla tips är sååå välkomna!

Inlägg av mammaMia82 »

Supertack för tipset. Jag ska köra det på dagslurarna då hon totalt struntar i mig och min ramsa för hon e så arg. Men nu har hon faktiskt somnat!!!! Tjoho!! För se hur länge hon tänker sova idag. Väcker henne med väckarklocka när luren är slut. Och tjo och tjim så klart :D

Jag tror starkt att hon idag kände skillnaden på min säkerhet. Nu vet hon att jag vet vad som gäller och jag bestämmer när man ska sova och när man ska vara vaken.

I eftermiddag ska vi baka pepparkakor. Måste ju få lite julkänsla!! =)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:thumbsup:

Vad skönt att du känner dig trygg och säker i kurandet nu! Det gör verkligen ALL skillnad :!:
Lycka till med pepparkaksbaket :santa:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, attityden/säkerheten är allt! Och jag håller med Mia, jag tänkte på dig under arbetet idag och du skall inte nöja dig med mindre än att ramsan verkligen NÅR, om du så måste ramsa 20 verser om man säger. Men också, vi ramsar inte arga barn, bara ledsna och frågvisa.

Busa kan du visst göra i soffan, och läggningen skall sen gå på under 2 min. Så busa 15 min för allt i världen, flyg sen in i sovrummet som är mörklagt och klart, gå bestämt med ramsan. 8) :wink:

Tack för vackra ord! :oops: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Hur går det för er? Inget meddelande brukar betyda att det går farmåt i alla fall. :D
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "