Välkomna till Nancyfamiljen

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nancy skrev:
blivandemamma skrev:Jag skrattade själv när jag läste våra svar. Tänkte att nu kommer Nancy in och ser att hon minsann fått svar, vad skönt.
:wink: Ja tänk vad synd det är om mig som aldrig får några svar. Om vi säger såhär, era "icke-svar" om schemat tvingade mig ju att genomföra på egen hand. Nyttigt. Och eftersom jag är så in i helsike erfaren vid det här laget så vet jag ju precis vad jag sysslar med....
:lol: :heart: :lol:
Det var ju precis så jag tänkte. Om det nu var så att jag tänkte, vilket jag ju redan har sagt att jag inte gjorde.
Någon som tycker att jag behöver sova lite :?: :wink: Kan ni hälsa Ivar att han behöver en pigg mamma ;)

Gonatti med sig :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Stora kramar till Fjällmor och /LO :heart:

25/9 - 2004 gifte vi oss maken och jag i Domkyrkans kapell.

25/9 - 2005 döptes Leia i Domkyrkans stora sal.

18/11 - 2007 döptes Lucine i Domkyrkans kapell

(Maken skojade då med vår präst och sa "undrar vad vi kan hitta på till nästa år")

Idag 6/12 är det dop för Lani i Domkyrkans stora sal. Man måste ju variera sig :wink:

:heart: Faddrar/gudmödrar är JennyH och min moster A. Psalmer vi valt är "Tryggare.." och "Jag lyfter ögat mot himmelen...". Som avslutning på dopet skall jag läsa slutordet i Barnaboken :heart:

Min kära mor var lite "orolig" att Lani ska kräkas på dopklänningen. Kära mamma, du kan nog räkna med att Lani kräks på dopklänningen. Och på Jenny, och på moster A och kanske på prästen också.

Tänk på oss vid 13.30 idag är ni snälla :D

Kram från Nancy
(sporadisk närvaro pga internetproblem)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så! :D Nu går vi mot ljusare tider! :D en bebis skall döpas mot mörkrets makter. Dags att ta på sig solglasögonen. 8)

Fast den stora frågan lyder ju:

vad sysslade ni med hösten 2006? :-k

Nä just det ja! #-o Det var då alla var upptagna med att vänta på BBB - så var det ja! :P
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hoppas att lilla Lani får ett underbart dop idag, i detta gråa vinterväder. Att läsa ur barnaboken låter väldigt fint tycker jag :heart:

Ja vad gjorde ni 2006? Du är rolig du Päivi! :lol: :lol: :lol: :lol: 8)

Kramar, Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Päivi! :lol:

Nancy :heart: always...

/Fjällmor
Gäst

Inlägg av Gäst »

bilder från dopet:

i bilen på väg till dopet oroar sig maken för parkeringen. Var skall vi hitta plats? Jag informerar honom om att jag bollat för länge sedan över detta till Universum och att det står en parkeringsplats utanför kyrkan - precis utanför - och väntar på oss. Tyvärr tror han inte på mig, och när vi kommer till kyrkogatan ställer han sig bakom den sista bilen för att släppa ut mig och barnen. Då precis backar en bil ur raden av parkerade bilar ut, och vi går miste om platsen - eftersom han ställt sig bakom de parkerade bilarna, och en annan bil kört då om oss... :roll:

Regel nummer ett: har man en fru som är kompis med universum skall man lyssna på henne. :!:

När jag fått två stycken små barn in i kyrkan själv - en minut innan dopet skall börja - manövrerar jag barnen till bänken och börjar dra av dem vinterplaggen.

Regel nummer två: ha alltid med dig mutor till kyrkan. Det räcker inte med Jesus längst fram, folk är både glupska OCH giriga.

Jag hade tyvärr missat regel nummer två, och barnen surar. :?

Strax börjar det vackra, och kyrkorgeln samt sonen börjar båda ljuda sekunderna efter varandra: först orgeln, sedan den ljudöverkänsliga sonen. Hur tänkte jag? :shock:

Regel nummer tre: stanna aldrig kvar i bänken i förhoppningen att sonen kanske ändå tystnar om en liten stund. Res dig GENAST. :roll:

Jag och de båda barnen promenerar domkyrkan fram och tillbaka och jag lyssnar på seremonin och slänger en blick då och då. 8) Det verkar gå enligt planerna. Lani tar det hela coolt. Maken lyser med sin frånvaro. Han vill antagligen parkera bilen åtminstone i en förort, om nu inte i själva staden.

Regel nummer fyra:

Ta alltid av skorna på BÅDA barnen när det skall vandras kyrkogång tio gånger om. Annars är det ju väldigt kul att smälla med skorna mot det stora, ekande golvet. :D

Efter ex antal varv sätter vi oss i bänken på gehörigt avstånd från orgeln. Hugo lutar huvudet mot mitt knä, Sofia sitter bredvid. Nu kommer maken. Jag klappar Hugos hår, då han blir lite oroad över Lanis protester angående vattentemeperatur. Vad gör de med bebisen :?: Han lugnar dock ner sig väldigt fort, och nu får jag min belöning: "Min mamma" säger sonen, där han ligger och lutar sig mot mig.

Regel nummer fem:

Låt bli att smälta till en hög där du sitter bara för att din son har sagt "min mamma" för första gången. Gå istället fram och gratulera bebisen, och lämna över dopgåvan, lite proffsigt, istället för att medtaga den hem, i samma påse. 8)

STORT GRATTIS TILL LILLA LANI :!: :D Du har valt en vacker familj och de i sin tur en ännu vackrare kyrka, som du nu med rätta kan kalla för "din" Domkyrka! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Päivi skrev:Regel nummer fem:

Låt bli att smälta till en hög där du sitter bara för att din son har sagt "min mamma" för första gången. Gå istället fram och gratulera bebisen, och lämna över dopgåvan, lite proffsigt, istället för att medtaga den hem, i samma påse. 8)
Regel nr 6:

Lita på att din väninna tycker att uttrycket "min mamma" är värt mer än alla dopgåvor i världen.

Återkommer.

Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Nancy skrev:

Regel nr 6:

Lita på att din väninna tycker att uttrycket "min mamma" är värt mer än alla dopgåvor i världen.

Återkommer.

Nancy
:heart: :cry: :heart:

/Fjällmor
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

:oops: Ojdå, missade visst dopet :roll:

:heart: Grattis Lani :heart: Hoppas att du hade en fin dag. Det otäckt kalla vigvattnet till trots :wink:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Fjällfolket skrev:
Nancy skrev:

Regel nr 6:

Återkommer.

Nancy
:heart: :cry: :heart:

/Fjällmor
jag å... :cry: :heart:
ela

Inlägg av ela »

tjingeling familjen Nancy :D

redan 3 månader lilla Lani :shock:
grattis till dopet o hoppas att dagen var fin o innehållsrik, vilket jag inte tvivlar på ett ögonblick :wink:

ville bara flika in lite som hastigast där jag såg att du undrat lite kring kräkningarna...
här har vi oxå haft en madam som kräkts vilket slutade i princip samma dag som hon blev 8månader. i tackt m att hon blev äldre lärde jag mej hennes "kräk tider" :lol: så en kvart efter hon ätit upp lade jag henne på mage på golvet o kort därefter kräktes hon. hade jag lagt henne senare hade d kommit då oxå men la jag henne ner för nära måltiden kom d upp mer en önskvärt. som om någon kräkning var direkt önskvärd :roll: ...

:heart:
ela m barnen
:heart: -0211 v30 :heart:
:heart: -0507 v40+1 :heart:
:heart: -0802 v42+4 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ja vad sysslade vi egentligen med hösten 2006... :roll: :wink: :lol:

Tack Fjällmor :heart:, Päivi :heart:, blivandemamma :heart:, TorpSara :heart:, *frieda* :heart: och ela :heart: för hälsningar om dop och tips om anti-kräk :wink:

Hur Man Får Sitt Barn Döpt

Man låter lilla bebisen sova så länge hon vill på förmiddagen för att förse henne med sömnreserv. Man tajmar matandet så att hon inte hinner bli hungrig men heller inte kräks.

Man låter pappan och Leia parkera bilen och tror att man skall orka släpa både Lussi och Lani ensam in i kyrkan. Man stöter på släktingar som tar hand om barnen.

Man har klätt storasystrarna i söta klänningar och hoppas att mutgodiset inte tar slut.

Man har två underbara faddrar som står för lugnet och förtröstan i den vackra kyrkan när man själv nästan går sönder av nervositet.

Man upptäcker att kameran lagt av.

Man undrar lite snopet efteråt vad som egentligen hände och önskar att man hade en rewind-knapp eftersom man mest haft fokus på förkylda Lussi klädd i lila tyllklänning.

Man noterar att faddrarna hade mycket god hand med lilla Lani och att hon bara skrek när hon fick vatten på huvudet. Precis som hemma med andra ord.

Man tyckte sig höra en prästerlig jämförelse mellan Treenigheten och ens barnaskara och undrar om man inte är en smula helig ändå.

Man struntar i tillställning efteråt och nöjer sig med en "hit and run" där man visar upp det nydöpta barnet, håvar in presenter och sen promenerar med tre barn, ett babyskydd, en skötväska och två kassar presenter ända till Feskekyrka. Sen kör man förbi McDonalds och handlar dopmiddag. Mamman spelar ut sitt "skall ju mata bebisen sen-kort" och äter upp sin mat redan i bilen.

:heart: Kram från Nancy
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart: :-({|=

herreminje som jag älskar dig!

Kram!!!
/Fjällmor
Elle

Inlägg av Elle »

Nancy :heart: det är så härligt att få följa ert liv! Ingen skriver så målande som du, TACK :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hinner inte vara så mycket på forumet som jag skulle önska just nu men din tråd följer jag. Det är ljuvligt att följa Lanis resa och din familjs vardag. :heart:

Kramar Åsa
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"