Kura barn som går på dagis?
Hej på er!
Hälsningar från ett hem där vi sover så gott sen två månader tillbaka då vi kurade.
Vill bara berätta hur vi hade det i morse. Min son ska till skolan kl. 8. Pappa hade åkt på resa vid 5:30 så vi övriga sov vidare tills en klasskompis till sonen min ringer på dörren vid 7:40! Hade glömt ställa om väckarklockan efter att min man åkte iväg. Vanligtvis har vi väckning kl. 7 så nu ruckades tidtabellen nog rejält... Nå en gång är väl ingen gång.
Men till saken hör att min dotter som igår fyllde 1,5 år sover 12h nätter även om hon haft snuva eller andra sjukdomar. :-({|= Visst kan hon gnälla ibland (kanske i sömnen) men ramsan som jag då ibland säger halvt i sömnen tar alltid!
Och i morse tänkte jag att nog är hon väl lite väl skolad nu för hon hade bajsat rejält och hade lös mage så det fanns även i sängen (äckligt!
) :-& , Men det hindrade tydligen henne inte från att sova vidare.... Trygg dam det här.
Tack allihopa därute och lycka till alla som ska kura! och god jul!
:santa:
Mippe
Hälsningar från ett hem där vi sover så gott sen två månader tillbaka då vi kurade.
Vill bara berätta hur vi hade det i morse. Min son ska till skolan kl. 8. Pappa hade åkt på resa vid 5:30 så vi övriga sov vidare tills en klasskompis till sonen min ringer på dörren vid 7:40! Hade glömt ställa om väckarklockan efter att min man åkte iväg. Vanligtvis har vi väckning kl. 7 så nu ruckades tidtabellen nog rejält... Nå en gång är väl ingen gång.
Men till saken hör att min dotter som igår fyllde 1,5 år sover 12h nätter även om hon haft snuva eller andra sjukdomar. :-({|= Visst kan hon gnälla ibland (kanske i sömnen) men ramsan som jag då ibland säger halvt i sömnen tar alltid!
Och i morse tänkte jag att nog är hon väl lite väl skolad nu för hon hade bajsat rejält och hade lös mage så det fanns även i sängen (äckligt!
Tack allihopa därute och lycka till alla som ska kura! och god jul!
Mippe
Elias (*augusti/00) och Amandas (*juni/07) mamma
Härligt med trygga barn, jag väckte dottern för några veckor sen och då låg hon på ena sidan av sängen för den andra var full med KRÄKS
Kram och Grattis igen.
Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Om du vill får du gärna skriva några ord i pepptråden "livet efter kuren - en uppmuntran!"
:santa: Och God Jul tillbaka :santa:
Mia
e det julvargen som kommit på besök eller?
Hej!
Vi hade före julen en underbar vardag med sömn och glada barn. Sen kom julen med buller och bång. Vi jobbade hårt på att hålla tider (mattiderna höll relativt bra, men fröken (19 mån nu) sov ibland för länge på morgonen efter att läggningsdags också skett högst en timme för sent...) usch helt mot min vilja men tjocka släkten är besvärligare än man tror. det underliga är att allt gick jätte bra. Hon sov på främmande ställen 12h nätter och dgassömnen var också helt ok (minst 1h). Och hon hade glada miner när hon vaknade... sen efter hade vi besök i tre dar och dagssömnen började plötsligt strula med gråt alldeles för tidigt.
Och med gäster höll vi inte tiden 1,5 i sängen utan tog upp henne tidigare eftersom hon gastade väldigt högljutt. Sen blev hon sjuk... fick feber och en besvärlig muninfektion med blödande tandkött och onda blåsor som gjorde att damen helt plötsligt vägrar äta. Nu har hon börjat äta bättre men är helt mot sin natur både lätt irriterad och arg ofta.
Febern är nu borta men munnen är sjuk och att borsta tänderna är omöjligt. Och nu första gången idag på mycket länge protesterade hon när jag lade henne inför dagsvilan. Gråtet eskalerde och till slut gjorde jag en solfjäder efter 20 min för första gången på 2 mån. Sedan somnade hon. Tidigare den här veckan har hon bara protesterat när hon vaknat för tidigt då ramsan inte tagit...
Nu börjar jag få en olustig känla av att vi e på väg åt fel håll... Hon vaknade i morse 1 h för tidigt och somnade inte om... Ramsade kanske 5 gånger före väckning med väckarklocka ca 6:50 då vi inte orkade lyssna mer. Hade vi för många ramsor här?
Ramsan som ju tog klockrent tidigare gör nu att hon bara blir argare...
Just som jag hann skriva på klistrade trådar om hur fint det gått för oss. Hur ska jag nu komma över min "rädsla" att detta inte går över. Tycker ändå att vi varit mycket konsekventa med att tex. aldrig gå in till henne och att lägga henne vid sju (förutom under två kvällar vid jul).
Peppa mig gärna så att jag får tron tillbaka!
Kram allihopa
Mippe
Vi hade före julen en underbar vardag med sömn och glada barn. Sen kom julen med buller och bång. Vi jobbade hårt på att hålla tider (mattiderna höll relativt bra, men fröken (19 mån nu) sov ibland för länge på morgonen efter att läggningsdags också skett högst en timme för sent...) usch helt mot min vilja men tjocka släkten är besvärligare än man tror. det underliga är att allt gick jätte bra. Hon sov på främmande ställen 12h nätter och dgassömnen var också helt ok (minst 1h). Och hon hade glada miner när hon vaknade... sen efter hade vi besök i tre dar och dagssömnen började plötsligt strula med gråt alldeles för tidigt.
Och med gäster höll vi inte tiden 1,5 i sängen utan tog upp henne tidigare eftersom hon gastade väldigt högljutt. Sen blev hon sjuk... fick feber och en besvärlig muninfektion med blödande tandkött och onda blåsor som gjorde att damen helt plötsligt vägrar äta. Nu har hon börjat äta bättre men är helt mot sin natur både lätt irriterad och arg ofta.
Febern är nu borta men munnen är sjuk och att borsta tänderna är omöjligt. Och nu första gången idag på mycket länge protesterade hon när jag lade henne inför dagsvilan. Gråtet eskalerde och till slut gjorde jag en solfjäder efter 20 min för första gången på 2 mån. Sedan somnade hon. Tidigare den här veckan har hon bara protesterat när hon vaknat för tidigt då ramsan inte tagit...
Nu börjar jag få en olustig känla av att vi e på väg åt fel håll... Hon vaknade i morse 1 h för tidigt och somnade inte om... Ramsade kanske 5 gånger före väckning med väckarklocka ca 6:50 då vi inte orkade lyssna mer. Hade vi för många ramsor här?
Just som jag hann skriva på klistrade trådar om hur fint det gått för oss. Hur ska jag nu komma över min "rädsla" att detta inte går över. Tycker ändå att vi varit mycket konsekventa med att tex. aldrig gå in till henne och att lägga henne vid sju (förutom under två kvällar vid jul).
Peppa mig gärna så att jag får tron tillbaka!
Kram allihopa
Mippe
Hej igen Mippe!
Du är inte den ende här på forumet som haft barn som sömnstrulat över julen, det går fort att fnurra till det
och så är det ibland, lite som att köra i diket. Men det är bara att baxa upp bilen på vägen och fortsätta köra, eller hur
Till att börja med så har nog tösen gått in i förtrotsen med buller och bång, och det brukar visa sig i sömnstrul! Då gäller det att strama till tiderna, vara VÄLDGIT tydlig med vad som gäller och följa schemat noga, noga!
Jag tror också, rätta mig om jag har fel
, att ni varit slarviga med att väcka, och då är det inte lätt för flickan att veta om och när det är dags att vakna! Att kura och vårda kuren är att se till att barnet inte behöver bry sig om när hon ska vare sig somna eller vakna - hon vet att ni har koll på det!
Så har ni inte använt väckarklockan kontinuerligt så på med den till alla lurar, för att riktigt markera att hon kan slappna av och sova tills klockan ringer!
Sen vill jag att du läser den här klistrade tråden om små förtrotsare och sömnfnurror, jag tror du hittar en massa bra där:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Ni är snart på banan igen! Det är jag säker på!
Kram Mia
Du är inte den ende här på forumet som haft barn som sömnstrulat över julen, det går fort att fnurra till det
Till att börja med så har nog tösen gått in i förtrotsen med buller och bång, och det brukar visa sig i sömnstrul! Då gäller det att strama till tiderna, vara VÄLDGIT tydlig med vad som gäller och följa schemat noga, noga!
Jag tror också, rätta mig om jag har fel
Sen vill jag att du läser den här klistrade tråden om små förtrotsare och sömnfnurror, jag tror du hittar en massa bra där:
Ni är snart på banan igen! Det är jag säker på!
Kram Mia
Hej och tack för det snabba svaret.
Och jo det är nu väckandet vi slarvat med inser jag
...
Inser också att hon trotsar nu... En fråga: ramsorna skall minimeras eller hur?
Hur är det i varg timmen? En pangramsa och följande klockan? På dagen enbart klockan?
Tack för att ni finns!
Mippe
Och jo det är nu väckandet vi slarvat med inser jag
Inser också att hon trotsar nu... En fråga: ramsorna skall minimeras eller hur?
Hur är det i varg timmen? En pangramsa och följande klockan? På dagen enbart klockan?
Tack för att ni finns!
Mippe
Hej igen!
Ja, nu ska du avvakta med ramsorna - hon kan det här
.
När du känner att du skulle vilja gå in till henne, då ramsar du!
Det allra bästa är att hon tar hand om sina uppvak själv på natten, så hon inte tror att hon måste ha en ramsa för att somna om.
Lite skillnad gör vi i vargtimmen, de flesta av oss. En pangramsa för att påminna om att det är natt, och sen inget mer - på natten sover vi som grisar
Men som alltid gäller det att du lyssnar av - blir hon otröstligt ledsen eller fastnar i klagan, då behöver hon din hjälp för att bryta, främst då med solfjädern. Och då står du länge - nästan ända in i sömnen, eller t o m in i sömnen, och går med ramsan.
Jag brukar säga att man kan bestämma sig för att ge EN solfjäder i vargtimmen, och den ska då vara ordentlig. Och inte förrän hon verkligen behöver den!
Och så ska ni vara jättenoga med skrattet till go´nattet, det ska vara underbart roligt att gå och lägga sig
Var noga med klockan! Den är ett superverktyg!
Lycka till inatt nu, det här fixar du - du kan det här så bra, så bra :thumbsup:
Kram Mia
Lycka till inatt nu, det här fixar du - du kan det här så bra, så bra :thumbsup:
Kram Mia
hej!
Och tack för svaret igen! De e nog endast min naturliga attityd som måste återkomma
Känns mycket bättre redan. .
. Min kära make måste också övertygas eftersom han reagerade med: "Hur länge måste vi använda oss av väckarklocka? Hur många år och också på helgerna? Pust tänkte jag då. . .
Dagslurarna måste jag ännu återgå till; Eftersom hon nu vaknar för tidigt och blir ursinnig av ramsan... Ska jag i stället börja skramla extra efter typ en ramsa om hon gråter?
o inte ramsa alls om hon ropar "mamma va ä du?"?
Musiken använder jag redan... hela sömnen igenom. :-({|=
Kramis och natti
Och tack för svaret igen! De e nog endast min naturliga attityd som måste återkomma
Dagslurarna måste jag ännu återgå till; Eftersom hon nu vaknar för tidigt och blir ursinnig av ramsan... Ska jag i stället börja skramla extra efter typ en ramsa om hon gråter?
Kramis och natti
Hej igenMippe skrev:Dagslurarna måste jag ännu återgå till; Eftersom hon nu vaknar för tidigt och blir ursinnig av ramsan... Ska jag i stället börja skramla extra efter typ en ramsa om hon gråter?o inte ramsa alls om hon ropar "mamma va ä du?"?
Musiken använder jag redan... hela sömnen igenom. :-({|=
Det viktiga är att hon känner att det är du som ser till när det är dags att vakna, och att det ansvaret inte ligger på henne!
Hoppas ni får en fin natt!