Skäms på mig...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Skäms på mig...

Inlägg av Gäst »

God kväll, alla pigga...

Ikväll hände följande: sonen skulle få sig en kvarts lur mitt i sitt längsta vakenpass - som vanligt - förutom att vi satt och tittade på film och glömde bort att ta upp honom. :oops: Usch ja. Det blev en trettiofem-minuters "femtonminutare"... Med resultatet att han har varit myyycket sömnig resten av kvällen istället för pigg och stärkt av luren som han brukar - så att han orkar med resterande kvällshalva... Lade honom knappt vaken nu vid halv tio. Ja jisses. Skäll på mig, från mig. Blir intressant att se hur den här natten blir...
Så till den egentliga frågan: han verkar så väldigt redo för nattsömn redan vid nio, alltså en halvtimma tidigare än det schema som jag har spikat för honom. Han är tio veckor gammal, elfte veckan börjar nu på måndag. Skulle han klara nio timmar natt - dvs från klockan nio på kvällen till sex på morgonen? Vad jag förstår skall han ju vid tre månaders ålder vara redo för tio timmar natt. Det kanske blir lättare att förlänga natten en halvtimma/ vecka? Har läst Boken, men hittar inte så mycket om just detta med schemaändringar. Antagligen slarv (mer) från min sida. Skall läsa mera...

Usch usch usch. Skall nu titta till honom och smyga in en natt-katt-ramsa. Förresten: min nattramsa innehåller inte ordet "natt". Måste den det? Har en annan för dagen.

:oops: Något skamsen;

Päivi, mor till Baby Billing
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

hejsan!

vi tog bort nattmål då dottern var 9 veckor och hade natt 22-07. lite vargtimme förekom vissa nätter, men överlag funkade 9 h bra! hon är dock ganska stor, 3700 g vid födseln och har vuxit snabbt.

efter det har vi gradvis förlängt natten just genom att lägga lillan en halv timme tidigare så fort hon börjat sova längre på morgon, och på så sätt fått 12 h natt helt utan kur :D. så jag tror att det är ett bra sätt.
mamma till nova f?dd i januari -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tack för tipset! Det var väl så jag tänkte: om förändringen kommer gradvis så borde den vara acceptabel! Igårnatt vaknade han första gången tjugo i fem, efter fem minuter och ett "ruska-vagnhandtag" - besök senare sov han igen, och då hela vägen till tjugo i sex! Jättebra!
Dock funderar jag på ifall det går att förlänga hans morgon eftersom han hitintills aldrig har sovit hela vägen till klockan sex, utan jag får oftast använda mig av marginalkvarten... Han börjar pipa/gråta kvart-tjugo i sex, jag går in rustad till tänderna med Attityd, lägger honom till rätta, ruskar om handtaget lite, och han tystnar. Jag ut. Inom loppet av en minut är han igång igen, men då står jag i köket, grymt upptagen med att värma hans mat samt tömma/fylla diskmaskinen. Jag går och "påminner" honom igen efter en stund - och så fortsätter det oftast tills flaskan är varm. Obs: plockar inte upp honom skrikandes!
Nu kan jag riktigt höra hur Anna mumlar: "för mycket trafik!" Men det tycker jag inte det är! Jag kan ju inte ha honom gråtandes i tio minuter heller - även om det nu är långt ifrån hysteriskt. Mest: "jag är ledsen/hungrig, kom mamma..." Och ledsen skall han ju inte vara, tycker jag att vi var överrens om...
Nå väl, vi fortsätter att Läsa samt att Lära.

:) Päivi
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hej!

jag tror nog att jag håller med dig angående trafiken. SHN-kuren är ju avsedd för större barn, som ju kan få pipa en del och snarare störs av för mycket trafik. som jag ser det sysslar du inte med regelrätt kur, utan du hjälper lillen, med standardmodellens hjälp :D, att sova längre sammanhängande pass. åtminstone tyckte jag att det var vad jag själv sysslade med då dottern var liten. körde in lilla älsklingen på God Nattsömn från början, så spårade nattsömnen heller aldrig ur :!:

eftersom mindre bebisar lättare jobbar upp sig till riktig sorg måste man oftare ge budskap. dessutom är det ju så viktigt att han inte kommer upp ledsen... du kommer nog att märka då han blir lite äldre att han kan ta hand om situationen mera på egen hand. och DÅ får du vara på din vakt, och låta honom sköta saken själv :!:
mamma till nova f?dd i januari -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh tack, Jessica!

Nu blev jag riktigt glad! Det känns alltid väldigt tryggt att höra att andra har gjort likadant/haft liknande funderingar när deras små gullegrisar var lika små... Nu är klockan en minut i sex och han sover faktiskt, efter att ha pipit lite strax efter fem... Men det var just det: pipande, inte gråt! Hurra hurra!

Angående SHN-kur för så här små, så: visst, han har schema, och det är inte rakt av två timmar uppe, två timmar vaken, men däremot kan jag ju inte - så liten han är - förlita mig på någon ramsa. Snarare hoppas jag, som Anna säger, att mina ramsor (dag och natt varianten) smiter in bakvägen. Jag serverar dem när jag lägger honom, och möjligtvis en till ur dörrspringan när jag hör att han håller på att somna, men han har aldrig jobbat upp sig pga av dem. Ska bli spännande att se om de har tagit sedan... Nu tror jag att hans flaska är varm!

:) Päivi
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"