Fyra nätter bakom, dagslurarna felgjorda

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kahlo

Fyra nätter bakom, dagslurarna felgjorda

Inlägg av kahlo »

Hej!

Vi har nu kurat vår snart 6-månaders son i fyra lyckade nätter. Efter första natten har jag inte behövt gå in till honom en enda gång utan det har räckt med att ramsa utanför dörren. Och natt 3 sov han 11,5 timmar i sträck. Hurra!

Nu har jag till min stora, stora besvikelse insett att jag tolkat dagslurarna fel. Vi bor i höghus utan balkong och alltså utan möjlighet till dagslurar i vagn utomhus. Eftersom dagslurarna "lämpligen fås i vagn, ute" har jag, som förut, promenerat med vagnen vid varje lur. Igår slog det mig att detta knappast var meningen. Vår son har ju vaggats till sömns och inte lärt sig sova eller somna ett dugg bättre på dagarna! Det rätta hade väl varit att också dagtid lägga honom i sin spjälsäng och ramsa (hissen är för liten för vagnen och vi har ingen innevagn).

Därför undrar jag nu: är det bättre att så fort som möjligt, trots lugnet som borde råda under uppföljningsveckan, införa nya dagssömnsrutiner, eller ska jag fortsätta ha honom och sova i en rörlig vagn trots att det är fel? Hur länge? Jag vill ju inte förvirra hans lilla huvud som börjat vänja sig vid det nya, strikt hållna schemat, men kanske det är bättre att ta all förvirrning på en gång?

Jag är orolig för att detta fel som jag gjort gör att nätterna inte heller sätter sig så bra som de borde, trots att de första nätterna gått över förväntan. Och att en del av arbetet varit förgäves.
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan och grattis till ett fantastiskt resultat!! :D

Lugn. Du har inte gjort något fel. Allt är i sin ordning, och framför allt guldklimpen sover ju på nätterna!! Det var väl en av målsättningarna?

Att han har somnat skönt i en gungande vagn är okej, han har fått de bästa förutsättningarna för att somna och också sova hela lurarna. Nu har det inte gått sååå många dagar, så det kan vara idé att under kommande dagar fortsätta lägga honom i vagnen men inte promenera med vagnen under hela luren.

Vi har gjort så här med våra barn; vi har lagt dem i vagnen, ramsat och låtit vagnen stå stilla. Vi har ställt oss bakom eller vid sidan av så att barnet inte har sett oss, oftast har vi ett skynke över suffletten för att minska synintrycken (en tunn filt, sarong eller tunt litet lakan). De gånger barnet har protesterat högljutt har vi gått en liten bit med vagnen tills han tystnat, sedan stannat och väntat i några minuter. Mera protester, återigen en liten promenad med vagnen tills han tystnat och sedan stilla. Vi har hållt på sådär ett tag tills polletten har trillat ner. Sedan när man vet att barnet verkligen har somnat själv och också har somant in ordentligt (5-10 min) har vi antingen fortsatt promenaden eller satt oss på en bänk och läst en bok/tidning och njutit av dagen;).

När guldklimpen har lärt sig att somna själv även på daglurarna och uppföljningveckan är över kan ni börja med att lägga honom inne i spjälsängen även dagtid.

Jag tror i och för sig att det inte är någon större fara att redan nu lägga sonen inne i spjälsäng dagtid, det är upp till dig. Det viktiga är att du är lugn och trygg i dina beslut.

Bra jobbat hittills! =D>
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
kahlo

Inlägg av kahlo »

Hej och tack för ditt snabba svar!

Jag har bestämt mig för att ha honom både i vagn och i spjälsäng på dagarna, samma lur alltid på samma ställe. Det låter som en bra idé att vänta med promenerandet tills han somnat för sig själv i vagnen.

Redan imorgon, uppföljningsveckans första dag, tänker jag lägga honom i spjälsängen två av hans tre dagslurar. Kanske det förvirrar honom något och drar ut på tiden det tar för allt det nya att sätta sig, men det får vi ta som det kommer.

Tack och go'natt!
duggan

Inlägg av duggan »

Hur har det gått för er? :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kahlo

Inlägg av kahlo »

Tack bra har det gått, tycker jag!
Har nu lagt Calle i sin spjälsäng hans förmiddags 45min och eftermiddags 45min-lurar, och i vagnen hans 1,5h-lur där emellan. Stackarn har nog inte fått några långa 45min-lurar då det tagit upp till 30min för honom att somna, som kortast 20min. Då har jag väckt honom efter 20min. Jag har nog varit lite svag och buffat honom nästan varje gång eftersom jag tänkte att han i början var så förvirrad över att läggas i spjälsängen i dagsljus... Hur snabbt borde han komma ifrån så långa insomningar? På kvällarna tar det drygt 20min.

I vagnen har det gått fint, den har stått stilla och han har ramsats till sömn på 5min. Sen först har jag gått iväg.

De två senaste nätterna har han sovit 10-11h i sträck :) Hans natt är 12h. Inatt flyttade vi tillbaka in i vårt sovrum där han också sover, vilket ledde till att jag inte sov många blundar eftersom jag hela tiden lyssnade till alla hans små ljud... Hans säng har vi inte ännu skärmat av men det är vi väl tvungna att göra.

Här kommer en fråga som inte alls har med min ursprungsfråga att göra: Vad innebär det egentligen att man under uppföljningsveckan ska ta det lugnt och inte t.ex. göra/ha några intrycksbemängda besök? Avser man t.ex. besök på larmiga caféer eller är redan mormor på besök för mycket? Hur är det då med att hälsa på en kompis med baby?

Nej nu kallar hans långa lur, det är bara att gå ut i snöyran :)
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan!

Vad roligt att läsa att det går bra för er! :D

Calle verkar ha långa insomningar, frågan är vad han gör under den tiden? Är han nöjd eller missnöjd?

Tänk på att inte "förbruka" ditt eminenta krisverkyg buffningen, risken med att hamna i buffningsträsket är att den sedan inte funkar när det verkligen är kris... :?

Under uppföljningsveckan ska man ta det lugnt med aktiviteter utanför hemmet just för att rutinerna ska sätta sig. Det betyder inte att ni behöver isolera er i hemmet, utan begränsa dig till några få aktiviteter under veckan´som inte stör ert schema. Besök på hemmaplan är ju som jag ser det helt okej.:)

Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
kahlo

Inlägg av kahlo »

Hej!

På dagarna, när det tagit så länge för honom att somna, har han länge legat nöjd (efter det första missnöjet att läggas tillrätta), undersökt sin omgivning och helt enkelt inte riktigt verkat förstå vad som förväntas av honom. Där har jag tänkt att jag bara kan ge förutsättningarna att sova åt honom, inte sova åt honom. Men efter en tid har han blivit arg och varit svår att få kontakt med.

På kvällarna är han nog mera missnöjd under de 20 minuterna det tar för honom att somna. Och trött, vilket ju är meningen.

Buffningsträsket, ja. Jag är lite rädd för att hamna i det. Vad gör jag fel när Calle inte alls tar solfjädern till sig? Han blir bara arg, redan när jag lägger honom tillrätta. Om solfjädern inte tar på 3 minuter, ska jag stå ännu längre (jag tycker mig minnas att jag läst att man kan stå lääänge)? Det är ju fel att ramsa ut om han bara skriker efter att jag lagt honom tillrätta och solfjädrat. Kanske jag bara ska solfjädra i all oändlighet istället för att hemfalla åt buffandet :)
kahlo

Inlägg av kahlo »

Hej igen,
Har just fått Calle att sova för sin andra 45-minuterslur. Det tog 32 minuter och jag tänkte låta honom sova 20 minuter. Hans första 45-minuterslur blev också bara 20 minuter (somnade på 20 minuter och jag ville ge honom ett naturligt sömnpass), så det är ju inte så hävt med hans dagssovande. Middagsluren ute på 1,5 timmar sover han hur bra som helst, skulle fortsätta säkert mer än 2 timmar. Därför funderar vi nu på att vi kanske borde göra något åt schemat efter uppföljningsveckan. Här kommer vårt schema:

8.00 Glad god morgon, amning
9.30-10.15 Dagslur inne 45 min
11.15 Mål 2 grönsakspuré & amning
13.00-14.30 Dagslur ute i vagn 1,5h
14.45 Mål 3 amning
16.45-17.30 Dagslur inne 45 min
18.00 Mål 4 gröt & amning
19.30 Nattslurk
20.00 Sova natt

Innan vi började med kuren sov Calle bara två dagslurar, en inne på 45 minuter och en ute på omkring 2 timmar, beroende på hur länge jag orkade gå med vagnen. Det här med tre lurar är alltså nytt för honom. Kan det påverka? Och hur viktigt är skrattet-till-go'nattet på dagarna? Jag har kanske inte lyckats lura fram tillräckligt med skratt ur honom.

Så var det dags att väcka den motsträvige insomnaren då... Är så tacksam för er hjälp!
duggan

Inlägg av duggan »

Hur gammal är gossen, antingen har jag inte fått ur morgon gruset ur ögonen eller så står det inte, lite lättare att hjälpa dig med schemat om jag får in rätt sömn timmar :wink:

Du får gärn skriva in barnets ålder i din signatur, det ändras under din profil.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
kahlo

Inlägg av kahlo »

Gossen blir sex månader på måndag. Nu har min man lagt honom på dagarna igår och idag och det har tagit 5 minuter, så kanske det är på väg åt rätt håll!
Storebror född 8.6.2008, kurad vid 5,5 mån
Lillebror född 26.5.2010
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Då behöver han sova en tredje gång, och visst är du något på spåren att han är ovan att sova tre gånger. Det är därför man ska låta saker falla på plats i lugn och ro, som du ju märker... :wink:
Inget hindrar att du gör middagsluren längre sedan (jag älskar långa lurar!), men en tredje tuppis behöver han ändå ett par månader till. Den kan då vara 20 minuter.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"