Tvillingar - frågor inför kurstart

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Har egentligen inte så mkt att komma med förrutom en :thumbsup: . Duktiga ni.

En fråga bara, om hon bara jollrade och inte var ledsen eller dyl varför buffade du? Jag hade väntat tills frågarna kommer. Jättebra att hon lyssnar på ramsan, men om hon inte behöver din hjälp backa lite, för då biter ramsan bättre när hon behöver den.

/Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
twins

Inlägg av twins »

Hej :D

Schemat ser kanon ut tycker jag :thumbsup: .

Ser ut som du jobbat jättebra under första natten. Inatt ska det nog bli lite färre uppvak. Kom ihåg att backa lite med buffningen, men om hon är ledsen så ska du givetvis lugna, annars backa lite.

Väntar med spänning på morgondagens rapport.

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Tack för feedback! Ja, nu blir det inte fler buffningar, jag vet att gjorde lite fel igår natt :)

En fråga om andningslarm till er med tvillingar. Vilket märke använder ni? Räcker det med ett larm som har två sensorplattor som varsin tjej får ha? Får de då tillräcklig skydd eller rekommenderar ni att jag köper två separata larm till vardera spjälsäng?

Än så länge har F vaknat tre gånger sedan 19.15....
Öjja71
Tvillingmamma till S & F födda mars -08
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi hade två stycken larm, från babysense. Så de hade två plattor var. Du kan inte ha samma larm till två stycken. Babysense kan jag rekommendera, har aldrig krånglat, utan fungerat som det ska.

Lycka till nu, ni kör väl för fullt antar jag.[/quote]
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
twins

Inlägg av twins »

Öjja71 skrev:Tack för feedback! Ja, nu blir det inte fler buffningar, jag vet att gjorde lite fel igår natt :)
På första natten ska du vara där på minsta pip och det är absolut inte fel att buffa. Lilltjejen måste ju lära sig verktygen och känna att du vaktar och det kan sovas tryggt :D .

Vi använder också Babysense II. Du måste ha två larm. Vi har med två sensorplattor till varje barn så hela sängen täcks in, det ålas omkring friskt under natten vill jag lova.

Hoppas natten gått bra :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Rapport från föregående natt, Fs andra:

19.15-19.17 Buffas kort, solfjäder, ramsa, gnyr, påminnelse x8, gnyr, bekräftas. Tyst!
19.52-20.01 Gnyr, ramsa x4, bekräftelse, gnyr, påminnelse x6, mer ilsken, påminnelse x4, gnyr, bekräftar, gnyr, bekräftar. Tyst!
20.42-20.49 Starkt gnäll, påminnelse x4, arg gråt, påminnelse x4, arg gråt, påminnelse x 4, påminnelse x 6, arg, frågande, förbannad, påminnelse x4, tystnar, bekräftas. Tyst!
22.27-22.31 Gnyr argt, tystnar, gnyr argt igen, tystnar, bekräftas, tyst!
23.00-23.08 Gnyr argt, påminnelse x6, arg, påminnelse x6, frågar, lyssnar, påminnelse x6, frågar, lyssnar, bekräftas. Tyst!
23.29 Gnällgråter till, tystnar och somnar om själv.
00.11-00.16 Gnyr, bekräftas, gnyr, bekräftas, Tyst!
01.19-01.25 Gnyr argt, påminnelse x4, bekräftas, gnyr, bekräftas, gnyr, bekräftas. Tyst!
01.57 Gnyr argt, tystnar och somnar om själv.
02.10 Samma som ovan.
02.12 Samma som ovan.
03.20 Samma som ovan.
07.00 Glatt Godmorgon!!!! :D

Inga buffningar från min sida som ni märkte. Jag blev ändå konfunderad över att hon alltid lät så arg då hon gnydde till, fastän hon sedan somnade om själv. Ska jag tolka det att hon var arg även i sömnen? Det låter inte så skönt och njutningsfullt i så fall....

Nåväl, andra natten visade att F förstod ramsan och hon somnade om själv flera gånger. Jag är nöjd.

Tredje dagen, idag, gick bra med dagslurarna. Dock kaskadkräktes hon vid lunchen och sedan igen vid nattslurken då all middag kom upp med råge. Är detta normalt med tanke på att vi nu ser till att hon verkligen är proppmätt? Vi har trugat i henne mer mat efter kräkningarna och det har gått bra, ska vi göra det?

Kvällens nattläggning var mycket ilsken!!!! :(
19.15-19.41 Tillrättaläggande, kort solfjäder, ramsa ut. F gråter, påminns x6, gnäller, påminns x6, blir jätteförbannad och jag svarar varannan minut med påminnelse, ibland x8. F är tvärilsk, har aldrig hört henne svära så länge! Påminns med jämna mellanrum, jag lyssnar och väljer svara när hon "hämtar andan". Till slut tystnar hon och bekräftas. Jag avvaktar tio minuter och går in för att lägga henne till rätta, hittar henne insnodd under täcket. :(

Hon sover fortfarande (20.36)

Jag blev uppriktigt lite chockad av hennes reaktion! Boken säger att de kan bli arga, men jag trodde aldrig hon skulle hålla på i 25 minuter! Natt 1 och 2 somnade hon ju inom några minuter. Gjorde jag något fel ikväll? Sambon som var nere i köket tyckte inte att jag skulle ha låtit henne bli så arg, att jag skulle gått in och buffat. Jag vet att det inte var tillåtet, men skulle jag nu har gjort ett undantag? Sambon menar att F definitivt inte somnade "glatt", att kvällens ilska tog bort poängen med "Skrattet till go´nattet". Hon sover fortfarande, det har nu gått en timma.

Jag ska ju upprepa hela proceduren med SHN på lördag med tvilingsystern S, därför måste jag få er feedback nu så att jag gör än bättre jobb med det andra barnet.
Öjja71
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Åh, men du gör ju ett toppenjobb! Visst hade du kunnat gå in, men för ett besked, dvs en tillrättaläggning. Du behöver inte buffa bara för att du tittar in. Hon kan ha varit sur för att hon hade trasslat in sig, och nu lärde hon sig att även då kan man somna. 8) (jag brukar säga att de ska lära sig att sova i knävecken i taklampan, om det är så)

Frågor kan komma när som helst. Det som står i boken är vanligheterna, men det betyder inte att alla har trassel med vargtimmen eller daglurar. Eller att varje dag följer "sin" mall. Barn är olika.

Du jobbar helt rätt! :thumbsup:
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Tack TorpSara för ditt svar. Önskar dock att boken givit just ditt svar, att man visst kan gå in och bara lägga tillrätta vid sådanna istuationer! Det framgår inte någonstans, eller hur, utan man får lära sig att "all trafik avstannar med andra natten". Nu tycker jag synd om min lilla som fick somna in på detta våldsamma sätt.
Hon sover ännu (22.27) så jag är ändock övertygad om att SHN verkligen fungerar, men jag erkänner att boken nu inte längre framstår så självklar som tidigare.
Öjja71
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Öjja71! :D

Tycker du jobbar på bra jag med. :wink:

Hoppar in angående boken. Andra natten FÅR man går in, vid KRIS. Helst ska ramsan ta över. Det står att "eftersom all trafik upphör" som du skrev och jag tror hon menar att du ramsar innan istället för att gå in och buffa direkt. Skulle det vara helt galet (fastnat i spjälor eller annat) så tror jag nog man hör det på skriket och då får man absolut gå in och titta efter.

Angående att vara arg så läs på sidan 159 om Gustavs svärande tredje natten. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Hej Bea

Det var på tredje natten detta hände och jag hade läst på om Gustav och hans svärande, så jag var förberedd på LITE ilska. Men inte att hon skulle bli SÅ förbannad och SÅ länge! Jag uppfattade inte att hon var arg pga att hon trasslat in sig i täcket, men å andra sidan har jag inte hört henne så arg tidigare, det var ett nytt läte för mig. Hon har heller aldrig varit intrasslad tidigare så möjligen var det att hon var helt panikslagen men jag kunde inte höra skillnaden!!!! :cry:

Med denna erfarenhet upplever jag boken vara lite "fyrkantig". Den bör lämna utrymme för vad KRIS är för något. Vi försöker följa boken slaviskt då man annars blir bannad av er.

Natten gick ändå bra. F vaknade bara en gång vid 2-tiden och fick en ramsa och somnade om. Hon gnydde igen vid tre men vaknade inte av det.

Nu sover hon sin morgonlur och blev riktigt förbannad igen innan hon somnade ute i vagnen. Det tog 15 minuter och då får hon endast sova 20 min istället för 45.

Gårnattens läggning har lämnat dålig smak i mun. Att följa boken "efter konstens alla regler, som den säger, tar till stor del bort förälderns egna intuition och magkänsla. Det är mycket negativt tycker jag.

Imorgon är det systerns tur att kuras....
Öjja71
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Öjja71 :D
Öjja71 skrev:Vi försöker följa boken slaviskt då man annars blir bannad av er.
Det här förstår jag inte riktigt :? ...
Jag hoppas verkligen att det inte är så?
Ett missförstånd, kanske?
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

Öjja71 skrev: Med denna erfarenhet upplever jag boken vara lite "fyrkantig". Den bör lämna utrymme för vad KRIS är för något. Vi försöker följa boken slaviskt då man annars blir bannad av er.

Gårnattens läggning har lämnat dålig smak i mun. Att följa boken "efter konstens alla regler, som den säger, tar till stor del bort förälderns egna intuition och magkänsla. Det är mycket negativt tycker jag.
Först måste jag säga att jag tycker du jobbar på jätte bra MEN det är barn det handlar om och om ett barn låter på ett sätt som jag inte hört förut får man ju förutsätta att något annat är i görningen, eller? Att tro att man kan skriva en bok som har ALLA svar tycker jag är att förlita sig på annat än sig själv för mycket. Använd boken som det verktyg den är och de fantasktiska verktyg som finns där i men använd ditt eget sunda förnuft.

Att du har en känsla av att bli bannad av oss och att din känsla för boken är negativ gör att jag verkligen undrar om du läser den med ett öppet sinne eller som en mattebok :shock: 1+1 är alltid 2 men BARN är alltid barn och människor är alltid människor.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Jannika

Inlägg av Jannika »

Med denna erfarenhet upplever jag boken vara lite "fyrkantig". Den bör lämna utrymme för vad KRIS är för något. Vi försöker följa boken slaviskt då man annars blir bannad av er.
Vill bara flytta fokus lite. NI ska göra kuren för att det ska bli bättre/bra för ER i er familj, ni gör inte kuren för de som "hänger" här på forumet. Lita lite mer på dig själv! Tycker du att boken är fyrkantig får du agera rundare själv. :wink: Det är en BOK. Ni finns ju hos F, lever med F och vill hennes bästa och ni måste själva ta ansvar för de mått och steg ni tar, det går inte att lägga ut det ansvaret på en bok oavsett hur bra boken är. Pepp, pepp! :thumbsup:

Jag tycker det verkar som om det går jättebra för er med kuren!?!

Jannika :D
Öjja71

Inlägg av Öjja71 »

Jag uppskattar att ni tar er tid att titta på min tråd.

Men det är tråkigt att ni finner det nödvändigt att sänka mina åsikter till att jag inte begriper vad en BOK är till skillnad på en MÄNNISKA! Boken och även detta forum gör det klart och tydligt vilka regler man ska följa för att lyckas med kuren. Avsteg ska inte göras. Om jag då behöver ventilera min förvåning till Fs reaktion är det väl just här på forumet det hör hemma, eller hur?! Kommentarer att jag inte ska se boken som en mattebok tillför ingentig till en konstruktiv dialog. Boken saknar en bredare beskrivning av olika scenarier, det är allt jag försöker pålysa.

Jag kommer givetvis fortsätta med kuren även på tvilingsysten S då jag tror på grundstommen till kuren och dess verktyg.
Öjja71
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jo, det är nog svårt att beskriva alla olika "frågor" som kan uppstå. Barnet kan fråga på så många olika sätt och därför är det viktigt att lära sig att lyssna av. Hur låter barnet? Ledset, argt, förvirrat, irriterat, surt??? osv och agera därefter med den typ av ramsa som behövs. Och det tror jag nämns i boken också. :wink:

Det vi menade var nog mer att du inte ska tänka "det låter konstigt och min magkänsla säger att det är något på tok därinne, men boken säger att ingen trafik får uppstå nu så då får jag väl låta bli att gå in"...

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"