Hur söver man när det finns syskon hemma?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Augusti06

Hur söver man när det finns syskon hemma?

Inlägg av Augusti06 »

Hej!

Fick 2006 en pojke i augusti, som nu alltså är drygt 2 år. Har nu fått ännu ett augustibarn, en flicka nu drygt 3 månader gammal. Vi kör på med SM och precis som förra gången har vi en glad, mätt och utvilad bebis och en glad mamma :D här hemma. Tro det eller ej men den här lilla tjejen sover nästan hela nätter redan av sig själv. Tack Anna Wahlgren!

Men ett litet problem har uppstått. Hur får man två barn att somna på kvällen? Jag får inte ihop det! Storebror är ju den bästa underhållning som finns och om han pratar eller skrattar så vaknar lillan direkt. Det behövs bara ett litet pip från honom. Alla andra ljud passerar obemärkt förbi. Lillan vill gärna somna vid kl 18:30 och storebror kl 20. Vi bor ganska trångt så vår lösning har blivit att en av oss föräldrar får gå ut på en låååång promenad varje kväll, typ 2 timmar, tills storebror somnat. Det känns inte längre hållbart, även om ett plus är att vi båda blivit ganska smala av traskandet. Vill ju helst vara hemma hela familjen.

Hur ska vi göra?
Augusti06

Inlägg av Augusti06 »

Vi har inte någon balkong eller uteplats.

:)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och grattis till den nya! :lol:

:?: Sover hon på mage, med larm?

:?: Sover hon i vagn på natten inne?

:?: Hur ser schemat ut?

Om ja, då kan du hänga över ett skynke och ställa henne för att sova i hallen för allt i världen tycker jag. Vagna och kör med skak i handtaget som besked på storebrors bravader. Med tiden kan det ju också vara värt att kanske synka deras läggtider? Det vet jag att de flesta gör.

Ge det hela minst 3 dagar för de nya förändringarna och 1 vecka för det att sätta sig.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Augusti06

Inlägg av Augusti06 »

Hej och tack!

har skrivit två långa inlägg som bara försvann. Därför blir det nu lite kortfattat i all hast (återkommer m schema t ex).

Japp, magläge och larm. Hon sover inne i vagn till dess att jag går och lägger mig. Då flyttar jag över henne till sin säng.

Har egentligen samma problem hela dagarna också, men det är på kvällen det blir så tydligt. Tycker också att ju längre dagen går, desto svårare får hon att komma till ro.

Sover andra barn alltså mitt i syskonens tjo och tjim? Vi bor på 55 kvm så alla ljud hörs tydligt överallt. Som det är nu försöker jag ställa henne så långt från storebror det går och vagnar tills hon somnar. Sen väcks hon, jag vagnar, hon väcks, jag vagnar, hon väcks.. osv osv Tills slut tycker jag att det känns omänskligt att lilla trötta tjejen ska väckas och sövas ännu en gång så då går jag ut.

Ska kolla över våra scheman och se om de kan synkas. Kanske lättare att börja i den änden.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för oss här på forum att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korrigeringar" i våra svar! :lol:

Ja, synka schemat är vad de flesta gör. Det de också gör att att JA de har syskonen sovandes MITT i stimmet, det är det som skiljer dagen från natten. Om du läser runt lite här på forum så märker du snart att dessa SM barn sover och blir puttade på vagnen m.m. Många har utevistelse för de stora och låter de små sova ute när de är i parken. Ofta behöver du de stora barnen vara ute 2 ggr/dag 1-2 tim/gång så då kan småsyskonen sova i vagnen ute.

Läs gärna om Lucine och om nancy familjen, detta beskriver JÄTTEFINT hur man går till väga med syskon.

”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

Välkomna till Nancyfamiljen
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 646#171646
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Augusti06

Inlägg av Augusti06 »

Hej igen och tack för jättebra svar!

Ska kolla igenom Lucine-tråden snarast. Började läsa men hann bara igenom första sidorna.

Givetvis ska jag synka barnens scheman!! Det är ju så självklart när jag hör det att jag nästan skäms över att jag inte fattade det själv :oops: Vad håller jag på med? :) Lade om tiderna i lördags och är idag alltså inne på tredje dagen med nytt schema för lillan. Vi känner fortfarande in, men det verkar redan fungera bättre.

Hon är van vid att sova mitt bland liv och rörelse på dagarna. Vaknar inte när en ambulans tutar förbi precis vid vagnen ens, men just detta med att somna till storebrors högljudda lek på kvällen verkar omöjligt. Det är liksom så höga och plötsliga ljud när han lever om. Ska jag kanske hålla ut ett par kvällar och låta henne vakna om och om igen - tills hon vänjer sig och kan sova vidare trots ljuden?

07:00 Vakna, äta

08:30-10:00 Sova (ute i vagnen i lekparken)

10:00 Äta

11:30-13:30 Sova (hemma tillsammans med storebror)

13:30 Äta

15:00-15:45 Sova (åter i lekparken)

16:00 Äta

17:45-18:30 Sova (här min önskan att hon ska sova hemma mitt i stimmet, men hittills har jag gått ut på promenad igen)

20:00 Äta sista målet och sova (lyssnar på saga bredvid storebror och somnar under tiden! Det här är nytt sedan i lördags och bara så mysigt!)

Låter det som ett bra schema i era öron? 3,5 månad gammal nu.

:D
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bra schema tycker jag. Jag tycker att du kan vänja henne vid ljud, om du vill det tar bara ett par dar.
Den sista luren kommer ändå att falla bort relativt snart, så då var det problemet ändå ur världen, så hur du än gör så handlar det ju bara om en handfull veckor. :D Hon ligger lite över i tid om jag räknar rätt, så om den sista luren bara blir 20 minuter gör det ju ingenting heller.
Augusti06

Inlägg av Augusti06 »

Hej och tack för kommentar!

Det kan ju bero på att schemat är nytt, men jag tycker att hon verkar trött trots att hon har lite extra sovtid. Vi får se om ett par dagar om hon har kommit in i rytmen bättre.

Ska testa att sova hemma imorgon kväll. Spännande! :D
Augusti06

Inlägg av Augusti06 »

Njaa, det har blivit promenad på kvällarna ändå. Men på det hela taget har vi det så mycket bättre ändå. Barnen somnar tillsammans och lillan är lagom trött vid kl 20. Stor skillnad mot förut alltså.

Att det ska vara så himla svårt att ta ledning och visa vägen! Kan inte förstå att jag inte gjorde de här enkla justeringarna för längesen. Lät situationen styra iväg åt ett helt eget håll och åkte bara med. Glömde helt bort att det är jag som kan bestämma hur situationen ska vara. Nu är jag tillbaka vid rodret igen. Pju vad skönt! :)
Elle

Inlägg av Elle »

Augusti06 skrev:Att det ska vara så himla svårt att ta ledning och visa vägen! Kan inte förstå att jag inte gjorde de här enkla justeringarna för längesen. Lät situationen styra iväg åt ett helt eget håll och åkte bara med. Glömde helt bort att det är jag som kan bestämma hur situationen ska vara. Nu är jag tillbaka vid rodret igen. Pju vad skönt! :)
Vilka insikter! Fortsätt nu att leda, visa, lära och hjälpa!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"