Julstökskackel!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Roligt att höra att "pysslet" lever kvar. Allt man kan göra med tandpetare, ärtor, toarullar, degar m.m. Kanske inte blir så vackert alltid \:D/ =D> , men roligt tycker barn. Jag har numer bara en jultradition kvar: "Så här ser det ut i år" :wink: Lycka till med pysslet.
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Här är det full vinter, - 14 i morse och ovanligt mycket snö tycker jag. Skyltsöndagen var dock sådär....det snöade jättemycket men det var BLÖT snö, slaskigt värre. S fick i alla fall träffa tomten och överlämna en av sina nallar (skickas till ryska barnhemsbarn) och fick sig ett litet paket.

Tänkte komma igång med baket ikväll. Tryfflar blev det i helgen och de är sååå goda! Funderar på en saffranskaka men vi får se vad det blir!

Var hos vänner idag och hade gemensam utevistelse med barnen i kylan, lite roligare så! Stort pepparkaksålussekattskalas efteråt! Lyckliga barn :heart:

Så måste jag ge mig ut i skogarna idag och söka mig lite granris att dekorera med därute. Har bett maken göra det för två veckor sedan men det satt visst så hårt inne så nu gör jag det själv :lol:

Apropå glögg så rekommenderar jag varmt Tindras choklad och pomerans glögg! Jättegod =P~
blomman

Inlägg av blomman »

Bluna skrev:
Tyckte också att blåbärsglöggen var en liten besvikelse. Jag älskar ju blåbär annars! 8)
Ja, jag vet inte vad det var. Lite för lite blåbärssmak kanske? Och för mycket alkoholsmak. Är min dom!
-07:an var mycket bättre!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

blomman skrev:
Bluna skrev:
Tyckte också att blåbärsglöggen var en liten besvikelse. Jag älskar ju blåbär annars! 8)
Ja, jag vet inte vad det var. Lite för lite blåbärssmak kanske? Och för mycket alkoholsmak. Är min dom!
-07:an var mycket bättre!
Absolut, kände knappt blåbären... :(
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Lovis

Inlägg av Lovis »

:D Kära nå´n vad ni är igång redan!! Jag har adventspyntat lite och make och dotter har bakat lussekatter.
Är jätteavundsjuk på er i norr som har snö.. :roll:
Läste med intresse hur ni firar julen, är det inga fler som träffar sina syskon (med tillhörande barn = barnens kusiner) på julafton eller juldagen?
Ibland skulle jag bara vilja vara hemma med barnen men vi träffar alltid mina resp. mannens syskon. Det blir såklart roligt för barnen att träffa sina kusiner men egentligen skulle man ju kunna ta det en annan dag i julhelgen.
Alla vi "barn" är ju vuxna nu med egna familjer och jag undrar hur länge man ska hålla på med "gamla" traditioner att träffas som man alltid har gjort... :roll:
Fast det är också väldigt roligt och härligt julstökigt när vi träffas allihop..

:idea: Pysseltips ihop med barnen: klippa gamla hederliga snöstjärnor av papper i olika storlekar (helst många små) och tejpa upp över hela fönstret i barnens rum. Blir jättefint och "snöigt" när adventsstaken lyser igenom.

Julpussar från Malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Stilla

Inlägg av Stilla »

Lovis skrev:
:idea: Pysseltips ihop med barnen: klippa gamla hederliga snöstjärnor av papper i olika storlekar (helst många små) och tejpa upp över hela fönstret i barnens rum. Blir jättefint och "snöigt" när adventsstaken lyser igenom.
Stora S har gjort snöstjärnor av silkepapper (heter det va, sånt där tunt genomskinligt). Jättefint på fönstret blev det!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har gjort en önskelista. Jag fick ta diktamen. Vi kikade i leksakslandets katalog, och följande "dialog" utspann sig:

- Racerbil, racerbil, racerbil
- Lastbil, lastbil. Lastbil
- Branbile! Tutututut
- Traktor!
- HOPPTER!!!!
- Lyftkran!
- Bäbis... Tssst, sover
- TÅG! TÅG! MAMMA! TÅG! TÅG!!!!

Observera att detta var vad han såg. I hela katalogen... :roll:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej :D

Här kommer två olika sillrecept till dom som är intresserade:

västerbottensill:
420g inläggningssillar
1dl majonäs
1dl matlagningsyougurt
1 1/2 dl vällagrad riven västerbottenost
1 vitlöksklyfta
1 msk dijonsenap
1stänk cayennepeppar
salt,peppar

Häll av sillspadet.Blanda övriga ingredienser till en jämn smet.Smaka av med salt och peppar.Varva i sillbitarna.

sill med apelsin och fyra sorters peppar:
4inlagda sillar
0,5dl 12 procentig ättiksprit
1dl socker
1,5dl vatten
rivet skal av 1/2 apelsin
5hela svartpepparkorn
5vitpepparkorn
5rosepepparkorn
5kryddpepparkorn
2msk koncentrerad apelsinjuice

Skär sillfileerna i grova bitar.
Blanda ättika,socker,vatten,det rivna apelsinskalet och pepparkornen och koka upp blandningen.Tillsätt apelsinjuicen och låt svalna.
Häll blandningen över sillbitarna och låt dra över natten.

Här är förövrigt ordentligt med julstämning.Mycket snö som bara vräkt ner dom senaste dagarna och som nu hänger så fint över alla träd.Jättemysigt.
Pepparkakorna och lussekatterna är bakade.gardinerna härnger i fönstren.Julstjärnorna i fönstren och några tomtar är uppsatta.

/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

=P~ mmm... sill är gott...

Nu i helgen ska vi ha stora godisbakardagar :D och det blir såklart det klassiska; knäck och ischoklad!
Paula (som är Bagaren i detta huset :wink: ) vill göra meeer, och då tänkte jag - var är bättre att fråga än här, i vår egen juletråd :?:

Så era bästa godisrecept, så blir Paula själaglad!

:santa: Och vi har det f ö som ulrikaj, tonvis med snö och julstämning så det räcker minst till nyår :wink:

Torpan - verkar bli lätt att handla klappar i år :D :!: Kan tipsa om Tomas tåget (ca 450,-) som vi köpte till Frida nu när hon fyllde två - en enkel handkontroll med bara ett par knappar, och så kommer det rök (vattenånga) när man trycker på en av knapparna! Poppis!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Hej i stugorna!

Här kommer ett tips på godis som jag själv ska prova göra för första gången i helgen:

Nougatpinnar
Ca 20 st
200 g mörk choklad
50 g vit choklad
100 g mandelmassa
50 g nougat

1. Kavla ut rumsvarm mandelmassa mellan dubbla bakplåtspapper. Skär nougaten i stavar, cirka en centimeter breda. Jämna till kanterna på mandelmassan och lägg nougatkorven i ena kanten. Rulla in nougaten i ett lager av mandelmassan. Dela i 3 centimeter stora bitar på längden.
2. Smält mörk choklad i vattenbad. Doppa bitarna i choklad och låt dem svalna på bakplåtspapper.
3. Smält vit choklad i vattenbad. Ringla över den vita chokladen med en gaffel som dras fram och tillbaka över konfekten. Ställ att svalna.

Några till när jag ändå är i farten (oprövat alltihop, var i tidningen idag!)
Krispkulor
Ca 20 st
75 g mandelmassa
250 g mörk choklad
3 dl msk corn flakes
3-4 msk hackade mandlar
silverkulor till dekor (köps färdiga)

1. Rulla små kulor av mandelmassan. Det är en fördel om de får ligga och torka någon timme innan chokladdoppningen, då fäster chokladen bättre.
2. Skålla och hacka mandeln. Skålla innebär att mandeln läggs i kokande vatten någon minut, vattnet slås av och mandlarna "gnuggas" i ren handduk så skalen lossnar. Därefter hackas de ganska fint.
3. Krossa corn flakes. Lättast går det om man lägger flingorna i en plastpåse och klämmer sönder dem.
4. Smält chokladen i vattenbad. Se till att den håller cirka 30 grader. Vänd ner hackad mandel och krossade flingor i chokladen.
5. Doppa kulorna med mandelmassa i chokladen. Använd två gafflar som redskap. Dekorera kulorna med några silverkulor innan chokladen har torkat.

Nötgömmor
Ca 20 st
75 g mandelmassa
3-4 msk hasselnötsmassa
hela, skalade hasselnötter
250 g mörk choklad

1. Riv mandelmassan och blanda den med hasselnötsmassan. Rulla små kulor som trycks ut. Fäst tre hasselnötskärnor på varje.
2. Smält chokladen i vattenbad. Lyft upp nötbottnarna med gaffel och håll dem över chokladen. Ta en matsked choklad och häll över konfekten. Låt rinna av några sekunder innan den placeras på bakplåtspapper och får svalna.

Tips!
När man doppar i choklad måste man ha mer choklad än vad som går åt. Det som blir över kan antingen sparas till nya chokladjobb eller också blandas med puffat ris och tippas upp på bakplåtspapper. När chokladen har stelnat bryts den i bitar. Enklare julgodis finns inte.

Sen ett väl beprövat recept, både barn och vuxna ÄLSKAR - de är nästan som godis :D

Kolakakor i form ca 55-60 aluminiumformar 180 grader

1ägg
3 dl socker
Vispas

Tillsätt
300 g smält margarin
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3dl havregryn

1 dessertsked i varje form, grädda i mitten ca 10 min till sde fått lite färg. Låt svalna.

Kolasås
150 g smält margarin
2 msk kakao
1 dl grädde
3 dl strösocker
1 msk vetemjöl

Koka ihop i en kastrull tills den tjocknar, låt svalna något innan det hälls i formarna. Ovanpå varje kaka lägger du en Noblesse, ev måste plåten in i ugnen en stund om noblessen inte smäler på den "varma" såsen.

De ska jag själv försöka hinna baka ikväll!
Mumsmums (farligt sugen man blir när man skriver massa recept....)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

miar70 skrev:=Kan tipsa om Tomas tåget (ca 450,-) som vi köpte till Frida nu när hon fyllde två - en enkel handkontroll med bara ett par knappar, och så kommer det rök (vattenånga) när man trycker på en av knapparna! Poppis!
Vart köpte ni tåget Mia?Har själv en här hemma som jag tror skulle gilla det.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vi köpte den på i vår lokala lilla lekaffär... och den har ingen filial vad jag vet :wink:
Har försökt mig på att googla fram nåt, men de enda Tomas tåg som kommer är de små som man kan köra på järnväg...
Här är en bild på Alice och tåget, så ser du på ett ungefär hur stort det är:
http://www.sexbarnsmamma.se/10912097?i=24523154

Hoppas du hittar!

Och vicken massa recept, Lingontuva :shock: \:D/
TACK!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Vill oxå ha ett sånt tåg som frida fått :wink: 8)
Dom enda tågen är dom små som finns i dom vanliga affärerna.Det här såg riktigt roligt ut.
Ska julhandla i västerås för omväxlingsskull i helgen.Får gå och titta om det finns något liknande där.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

JÄTTEFINT tåg! :shock: Edvard skulle dö. :lol:
kiki

Inlägg av kiki »

http://www.abcleksaker.se/Shop/Index.php

Tåget Thomas stavas med H
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"