Hej alla kloka!
Nu har det gått ytterligare lite tid och sonen är nu lite drygt 4 månader. Han blir 5 månader den 20 dec. Vi har jobbat på med nätterna och den senaste veckan tagit bort det sista nattmålet för att införa hela nätter utan mat. Tyvärr vaknar han fortfarande med 40 min-1 timmes intervaller från klockan 00.30 och framåt. Jag ramsar och det verkar han lyssna på först men kan inte komma till ro. Efter en stund blir han oftast ledsen och när han skriker upp sig buffar jag men försöker att låta bli så länge det går och har det bara som kristilldelning och ramsar alltså istället. Han är mycket täppt i näsan och jag får snorsuga honom minst en gång per natt och då somnar han oftast om direkt. Han håller också på och vänder sig och borrar ner sig och hamnar på tvären och har nu lyckats vända sig till rygg några gånger och blir då arg. Han kan inte vända tillbaka än.. Han läggs proppmätt och glad klockan 19.30 och somnar ganska snabbt utan knorr. Så här ser schemat ut men tyvärr sover han oftast inte mer än 40-45 min i stöten under sitt långa sovpass heller trots alla förutsättningar.
06.30 God morgon och mat.
09.00 sova 45 min
09.45 Mat + lite smakportion av gröt och umgänge
11.45 sova 3 tim
14.45 Mat och umgänge
16.30 sova 45 min
17.15 Mat, bad, lite smakportion och nattslurk i form av Lemolac
19.30 Sova
Vad säger ni? Vad fattas oss? Han sover fortfarande inne i vårt sovrum. Det är mörkt och svalt men kanske ska han flyttas till eget ännu mörkare rum?
Kram och tack!
och om sonen ändå inte sover...?
Hej!
mjölken har börjat sina så han får först amma och sedan tillägg i form av Lemolac till varje mål och jag trattar i så mycket det går och han nästan kräks... han får i alla fall kräkreflexer och det tar stopp så jag tror han är mätt!
Har orecis börjat ge lite gröt och potatismos i smakportioner också.
Ja, vi har infört ramsan sedan ca 2 veckor.
mjölken har börjat sina så han får först amma och sedan tillägg i form av Lemolac till varje mål och jag trattar i så mycket det går och han nästan kräks... han får i alla fall kräkreflexer och det tar stopp så jag tror han är mätt!
Har orecis börjat ge lite gröt och potatismos i smakportioner också.
Ja, vi har infört ramsan sedan ca 2 veckor.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej,
Du får gärna underlätta för oss här på forum att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum, då blir det lättare att ta hänsyn till "korrigeringar" i våra svar! 
Jag undrar, kör ni en regelrätt kurning, vart i kuren befinner ni er i så fall?
Mycket mat går det ner i dessa magar kan jag lova så ha gärna 1 smakis mål innan långluren och 1 gröt mål som mål 4 eller kvällsslurk.
Har man problem med långluren så är mitt förslag att du i alla fall inför natt 19.30-07.30 så du kan ha 45-2-45 och sen när han fyller 5 mån kan du ändra till 12-45-1,5-45 och på så sätt behöver du inte jobba dig blå med långluren och natten kommer att sitta som den skall.
Utevistelse! Han behöver gärna få vara ute en stund minst 1 men gärna 2 ggr/dag VAKEN, fäll ner sufletten och gå i skogen, då kan man ligga länge och kolla på träden kan jag lova.
JA! Det är dags för eget rum, tejpa gärna upp aluminiumfolie i hans rum på rutorna så det blir KOLSVART, ingen nattlampa.
SKrattet till go nattet, superviktigt. Det är skoj att lägga sig.
Sen lägger jag till denna länken till dig, hoppas du hittar stöd i den och kan backa lite långsamt, så här gjorde jag just med min son när han var i samma ålder.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Sen lägger jag till denna länken till dig, hoppas du hittar stöd i den och kan backa lite långsamt, så här gjorde jag just med min son när han var i samma ålder.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hej och tack för svar!
Ja, vi kurar och har egentligen genomfört kuren med alla nätter och kör nu på med ramsa. Den riktiga Kuren gjorde vi för över en vecka sedan. Nu har vi också lagt sonen i eget rum som är kolmörkt. Han fortsätter att vakna sina tider och jag ramsar. Kanske ska jag backa ytterligare och inte ramsa vid uppvak? Brukar vänta för att se om han klarar det själv, vilket han gör ibland men oftast blir han ledsen efter en stund och kan sedan hålla sig vaken ca 1 timme för att sedan vakna minst 1 gång var 40 minut resten av natten..
Sak absolut försöka ge honom mer mat också!
Ja, vi kurar och har egentligen genomfört kuren med alla nätter och kör nu på med ramsa. Den riktiga Kuren gjorde vi för över en vecka sedan. Nu har vi också lagt sonen i eget rum som är kolmörkt. Han fortsätter att vakna sina tider och jag ramsar. Kanske ska jag backa ytterligare och inte ramsa vid uppvak? Brukar vänta för att se om han klarar det själv, vilket han gör ibland men oftast blir han ledsen efter en stund och kan sedan hålla sig vaken ca 1 timme för att sedan vakna minst 1 gång var 40 minut resten av natten..
Sak absolut försöka ge honom mer mat också!
son född 20 juli, 15 dagar för tidigt.
Hejsan.
Du är helt inne på rätt spår, för att sonen ska kunna göra framsteg behöver dom ömma göra baksteg. Nattliga uppvak före 04.00 låter du han ta hand om så långt det går, du ramsar först om han verkligen BER om hjälp. Vargtimmen (efter 04:00) kan bemötas med en sk pangramsa.
//Malin
Du är helt inne på rätt spår, för att sonen ska kunna göra framsteg behöver dom ömma göra baksteg. Nattliga uppvak före 04.00 låter du han ta hand om så långt det går, du ramsar först om han verkligen BER om hjälp. Vargtimmen (efter 04:00) kan bemötas med en sk pangramsa.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12