Hur går vi vidare!?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
PaMa

Hur går vi vidare!?

Inlägg av PaMa »

Vi håller på med kuren nu och är inne på 9 natten med våran dotter som är 15 månader.
Läggning vid 19.00 går bra och hon sover utan hjälp till klockan 03.00
men då blir det problem, varje natt.
Hon kan lugnas med ramsa och att man som sista utväg går in och solfjädrar, men hon somnar inte utan ligger/stå och gråter och är förtvivlad. Somnar efter 1,5 till 2 timmar efter konstant gråtande/skrikande och sover bara en timme innan det börjar om och då går det inte att få henne att somna sista timmen.
Det som tar emot för fortsättning är att sängen är våt av tårar och även små pölar på golvet. När vi går in och gör morgon skakar hon, är helt upprörd och pekar i sängen bertättande, visar med handen.
Kan det vara så här??

På dagen sover hon ca två timmar högst
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Nej så här ska ni inte ha det. Det låter inge vidare.

Jag tycker ni ska solfjädra henne lugn med en gång när hon vaknar. Gå inte in som en sista utväg, som du skriver, utan ge henne den utvägen först. Hon behöver ett betryggande svar. Solfjädra henne riktigt lugn och gå med ramsan.

Är det så att hon håller på att lära sig att gå? Det är väldigt vanligt med orolig sömn under den perioden.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
dunderklumpen

Oj vad jag känner igen mig!

Inlägg av dunderklumpen »

Hej!
Vi har det nästan precis som PaMa just nu, fast vi kurade vår nu tolvmånaders son för tre månader sedan med gott resultat. Sedan några nätter har han som tidigare somnat om helt själv om han vaknat, börjat vakna och skrika hysteriskt framåt 02-04-tiden. Tidigare om han vaknat för tidigt har vi kunnat ramsa, om det inte har räckt har vi gått in och buffat eller solfjädrat och han har somnat. Nu ger en ramsa ett illvrål som svar och när vi går in och lägger tillrätta (han står upp och skriker och gråter) klamrar han sig om ens hals, blir spänd som en bräda och går inte att hålla nere. Han skriker sig hes och verkar kunna hålla på hur länge som helst utan att det går att lugna honom. Detta resulterar i att vi tar upp honom och han lugnar sig då. Det här är förstås helt fruktansvärt jobbigt eftersom vi inte kan lugna vårt barn i sängen som förut, han verkligen vrålar! Efter någon timme uppe går det att lägga honom igen.

Lilla H håller på att lära sig gå just nu, så visst kan det vara det som spökar, men vad ska vi göra, känns som att vi försökt allt! Natten till idag hade vi verkligen pratat igenom allt och var beredda på en skrik och paniknatt, men när jag stått och försökt buffa i 10 min och barnet fortfarande låg spänd som en båge och inte har lugnat sig det minsta så kändes det som plågeri!

Hur ska vi få till det här? Vi vill ju inte förstöra allt bra som vi fått!

jättetacksam för råd!
Dunderklumpen
dunderklumpen

Oj vad jag känner igen mig!

Hej!
Vi har det nästan precis som PaMa just nu, fast vi kurade vår nu tolvmånaders son för tre månader sedan med gott resultat. Sedan några nätter har han som tidigare somnat om helt själv om han vaknat, börjat vakna och skrika hysteriskt framåt 02-04-tiden. Tidigare om han vaknat för tidigt har vi kunnat ramsa, om det inte har räckt har vi gått in och buffat eller solfjädrat och han har somnat. Nu ger en ramsa ett illvrål som svar och när vi går in och lägger tillrätta (han står upp och skriker och gråter) klamrar han sig om ens hals, blir spänd som en bräda och går inte att hålla nere. Han skriker sig hes och verkar kunna hålla på hur länge som helst utan att det går att lugna honom. Detta resulterar i att vi tar upp honom och han lugnar sig då. Det här är förstås helt fruktansvärt jobbigt eftersom vi inte kan lugna vårt barn i sängen som förut, han verkligen vrålar! Efter någon timme uppe går det att lägga honom igen.

Lilla H håller på att lära sig gå just nu, så visst kan det vara det som spökar, men vad ska vi göra, känns som att vi försökt allt! Natten till idag hade vi verkligen pratat igenom allt och var beredda på en skrik och paniknatt, men när jag stått och försökt buffa i 10 min och barnet fortfarande låg spänd som en båge och inte har lugnat sig det minsta så kändes det som plågeri!

Hur ska vi få till det här? Vi vill ju inte förstöra allt bra som vi fått!

jättetacksam för råd!
Dunderklumpen
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej PaMa och dunderklumpen och välkomna båda två :D :!:

Jag skulle vilja att ni båda börjar med att läsa januarikrönikan, och så fortsätter vi från det!
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
dunderklumpen

Halloj!
Jag tycker verkligen att jag senaste natten gick in och förmedlade säkerhet, men det hjälpte inte. Det här känns som "något annat" eller vad jag ska säga, sonen har aldrig reagerat så här förut, han verkar inte tycka att sängen är läskig eftersom han lägger sig utan problem på kvällen och efter att ha varit uppe någon timme på natten. Hans uppvaknande på natten är inte som förut, frågande eller arga, utan snarast panikartade, rätt hysteriska... :(
Jag har läst på och försökt använda mig av SHN-redskapen och som sagt gått in och förmedlat säkerhet, men pojken lugnar sig inte.
Hur länge brukar de sova dåligt när de håller på att lära sig gå?
Finns det några fler tips?

Tack för stöd och hjälp!
Dunderklumpen
miar70
Kontakt:

Re: Oj vad jag känner igen mig!

Inlägg av miar70 »

dunderklumpen skrev:Han skriker sig hes och verkar kunna hålla på hur länge som helst utan att det går att lugna honom. Detta resulterar i att vi tar upp honom och han lugnar sig då.
:idea: Det som händer här är att gossen skriker er till sig, ni har genom att plocka upp honom lärt honom att ramsa, solfjäder och buff inte fungerar, utan att han måste räddas från sängen och bli tröstad i er famn! Och det är ju inte riktigt sant, eller hur?

:!: Ju fler gånger ni gör så här, desto större blir gossens frågor.

:idea: Det enda som kan få honom att återigen bli lugn och trygg i sin säng är att ni i handling och ord visar att han faktiskt är trygg där, och det gör ni med era verktyg!

:!: Så för att komma framåt och förbi det här, måste ni först och främst besluta er för att inte under några som helst omständigheter plocka upp och lugna!

:idea: Han kan och ska lugnas i sin säng, och i första hand använder man sig då av ramsan!

Nu vill jag att du läser igenom Attitydstråden, den är SÅ bra:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Och hur går det för PaMa som vi kapat tråden av :oops: :wink: :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "