har varit för snabb... Backa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
rebekka4

har varit för snabb... Backa?

Inlägg av rebekka4 »

Hej
trodde att jag kom ihåg hur man kurade från barn nr ett, men ser efter lit på läsning, att det gjorde jag inte alls det.

Josefin är snart 10 månader och får fortfarnde en flaska vid 4-5tiden och sover sen igen till kvart över sju. Men nu skall hon sova hela natten!

Hon är lättlagd och somnar själv, men skall alltså förstå att hon inte skall upp och få flaska.

Trodde att jag bara skulle ramsa, men ser nu :oops: att jag skall buffa och solfjädra de första par nätterna och så ut med ramsan. Så var gör jag nu efter att bara ha använt ramsan i två nätter?? Backar förmodar jag och börjar om? Har fått till det enbart med ramsan, men det har varit lite långt... Och enligt vad jag läste i någon kommentar inte rätt enligt grundtanken med kuren.

Har läst på en hel del här i kväll tycker jag men antingen är jag för trött eller så är det för mycket information... Så om någon lite piggare person bara steg för steg kan tala om hur jag gör när hon vaknar där vid 4, skulle jag vara väldigt tacksam. :?

Tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

Liten ny flicka - Josefin - född 11 feb 2008;-)

Bor i Köpenhamn (sen 1990) och Rebekkas och Josefins pappa är dansk.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Lyssnar hon på ramsan?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Nu ska jag gå och snorkla ner mig i sängen för min skönhetssömn (I wish..) så jag skriver bara lite kort.

Har du fått till en dialog med ramsan, och hon tystnar och lugnar sig med ramsan så ser jag ingen anledning att backa. Upplever du motsatsen, så in och buffa/solfjädra till hon är lugn och sömntung ramsan dig sedan ut. Blir hon fruktansvärt ledsen igen så ramsar du, lugnar hon sig inte det minsta så in igen. Glöm inte att bekräfta när hon blivit tyst.

Lycka till!
Världens Bästa Barn
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för ditt svar. Hade hunnit gå och lägga mig innan, men faktisk sov hon hela natten utan hjälp :) Eller jag vände henne och gav henne nappen (ja den har vi valt att fortsätta med!) när hon började ligga och böka runt vid den tid hon brukar få sin flaska.

Men vet inte om det är för att kuren har lyckats - hon verkar hålla på att bli sjuk och natten innan det bryter ut sover hon ibland väldigt gott!

Hon lyssnar på ramsan och den tar. Det tog ca en timma med halvsovande pausar innan hon somnade helt - båda nätterna. Räknas det som att det tar? Läste bara någon annan tråd där det stod att om man bara använde ramsan så var det inte en riktig AW-kur... och jag vill ju inte att hon skall känna sig övergiven. Och trodde att det var där buffandet de första nätterna, kom in i bilden?! Men du tycker att jag bara skall använda det om hon skriker upp sig ordentligt?

tack
Ulrika
Ulrika med Rebekka, född aug. -04. Sov hela natten när hon var 4 månader (vagnade) men har alltid varit en piggelin;-) Särskillt på dagarna.

rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Hej igen,
Nu är jag jätteosäker på om jag gör rätt. För Josefin sov hela natten i natt också. MEN.

Mellan fem och sex låg hon och gnölade och gnydde. Grät inte och lät inte helt vaken. Och då valde jag att låta bli att göra något alls. Ramsade alltså inte heller. Är det rätt eller fel??? Har med min stora flicka upplevt att ramsan har väckt henne om hon inte har varit helt vaken...

Men i vägledningen står det ju att man skall reagera på minsta knyst... Och det har jag alltså inte gjort...

Tacksam för svar.

ulrika

Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag tror inte du gjorde något fel. Om hon inte ens var riktigt vaken... Kör på det som cissii skrev tycker jag. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack för svaret, men alltså det som cissii skrev om vad... :?

Förstår att hon skriver att jag kan nöja mig med att ramsam och sen bara buffa i krisläge, men är endå förvirrad över att det står att man skall reagera vid minsta pip, när man läser inne på Sova Hela Natten här på sidan.

Andra som har testat detta??

Alltså att barnet inte är riktigt vaket, men låter och gnäller... Det höll på i ca en timma, med avbrott då hon var helt tyst.

Och nu har storasyster smittat henne med förkylning - hoppas hon inte får feber för hon kan inte ta en flaska i sengen. Har haft mycket svårt med att dricka (bl a har vi varit inlagda när hon var mindre) så hon kan inte ligga ner och dricka i sengen, men måste sitta i knät på ett särskillt sätt med flaskan.

:wink:
Ulrika

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Ulrika, nu är ju detta inte ett regelrätt "Kurbarn" utan har ju standardmodellats en del också. Jag tycker gott att gnöl, knorr och visst ljud kan man få ha för sig själv i vargtimmen, det är ledsamheter vi verktygar. :wink:

Så på natten händer ingenting, folk sover som grisar. 8) :sleep:

Se till att jobba ordentligt med bekräftelsen och påminnelsen på kvällen vid läggning samt vid riktiga uppvak. Du fixar detta kalasbra! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
rebekka4

Inlägg av rebekka4 »

Tack Tors mamma - det var precis vad jag behövde höra :)

Minns hur det var att kura första barnet, som absolut inte var skolad enligt standardmodellen, även om jag trodde det ett tag - men det var för att jag var så utmattad att jag slutade läsa när det stod att man skulle amma barnet i sömn, vilket jag gjorde tills hon var 8-10 månader... :oops: hade missat att man skulle lägga av låååååångt innan dess med att dopa dem med mjölk. Så hon var lite tuffare att jobba med...

Jag jobbar på med Josefin och är säker på, att detta kommer funka jättebra.
En sista fråga dock. Varför är det så vigtigt att ha en ramsa till natten och en till dagen??? Skall erkänna att vi med Josefin bara använder en ramsa, både dag och natt. Skall jag ändra på det nu?? Ramsan innehåller inte ordet natt.

Ulrika

cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Bra jobbat! Innehåller ramsan inte ordet natt så spelar det ingen roll. Då kan du använda samma.

Lycka till!
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"