vägrar åka vagn
vägrar åka vagn
Hej, min son på 6 veckor har från v2 sovit på mage då han inte trivdes på rygg, på rygg fick han ingen sömn alls. Så vi har inhandlat ett andningslarm och nu sover han jättebra.
Mitt problem är dock att vi inte kan gå ut med vagnen längre. Han har inte gillat den från första stund. Men det gick hyffsat bra mellan v 3-5 efter det går det inte alls.
Nu börjar jag bli desperat och vill verkligen ut och gå med honom, men han börjar skrika så fort vi kommer ut nu.
Kan det vara för att han sover på mage annars och för att jag lägger honom på rygg i vagnen?
Han gillar dock att ligga på rygg och "leka" på dagarna.
Är det någon som haft samma problem?
Alla tips är välkomna!!
Mitt problem är dock att vi inte kan gå ut med vagnen längre. Han har inte gillat den från första stund. Men det gick hyffsat bra mellan v 3-5 efter det går det inte alls.
Nu börjar jag bli desperat och vill verkligen ut och gå med honom, men han börjar skrika så fort vi kommer ut nu.
Kan det vara för att han sover på mage annars och för att jag lägger honom på rygg i vagnen?
Han gillar dock att ligga på rygg och "leka" på dagarna.
Är det någon som haft samma problem?
Alla tips är välkomna!!
Hej!1
Jag har haft samma problem som du!
Då åkte jag till en plats där ingen hörde mig och bara gick med vagnen! Utan att låtsas om något, bara gick och gick.
Men jag tror att min dotter var kanske lite äldre... Gud vad man glömmer fort!
Efter några gånger var det helt OK för henne att vara i vagnen. Sätt upp saker som hon kan ligga och tilla på ta bort sufletten om det är bra väder så får hon se lite...
Vet inte om det var några tips....Men lycka till!
Då åkte jag till en plats där ingen hörde mig och bara gick med vagnen! Utan att låtsas om något, bara gick och gick.
Men jag tror att min dotter var kanske lite äldre... Gud vad man glömmer fort!
Efter några gånger var det helt OK för henne att vara i vagnen. Sätt upp saker som hon kan ligga och tilla på ta bort sufletten om det är bra väder så får hon se lite...
Vet inte om det var några tips....Men lycka till!
Flicka 020701 Pojke 040220
Hej!
Hade precis samma problem. Han gallskrek och hatade att ligga på rygg i vagnen. Mage gillade han inte heller om han var vaken. Jag gjorde så att jag gick ut och gick när han skulle sova. Då sov han på mage i vagnen och det gick bra. Så fort han kunde sitta upp gillade han att åka vagn men inte innan dess. Nu är han 1år och älskar vagnen. Gick vi när han var vaken tog vi honom i bärselen för det gillade han bättre.
Tror ändå det underlättar om man anpassar sig lite.
Hade precis samma problem. Han gallskrek och hatade att ligga på rygg i vagnen. Mage gillade han inte heller om han var vaken. Jag gjorde så att jag gick ut och gick när han skulle sova. Då sov han på mage i vagnen och det gick bra. Så fort han kunde sitta upp gillade han att åka vagn men inte innan dess. Nu är han 1år och älskar vagnen. Gick vi när han var vaken tog vi honom i bärselen för det gillade han bättre.
Tror ändå det underlättar om man anpassar sig lite.
Har du testat bärsjal istället. Lilleman i familjen var också vagnhatare när han var liten och han är inte överförtjust nu heller men i sjalen sitter han gladeligen alla gånger tre timmar om man är ute på något. Den avlastar också så bra att det är helt möjligt att bära tre timmar (eller mer) utan att bli trött.
Den är även ergonomisk för barnet till skillnad från babybjörn-selarna där de bara får sitta kortare sträckor.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Hej,
jag har haft exakt samma problem som dig!!
Jag började då lägga honom på mage i vagnen oxå, hade larmet med mig och det har fungerat väldigt bra!
Han gillar, precis som din son att ligga på rygg annars men ej i sängen eller vagnen förutom korta stunder. (då med suffletten nerdragen så han ser allt)
Hoppas det funkar för er oxå!!!
jag har haft exakt samma problem som dig!!
Jag började då lägga honom på mage i vagnen oxå, hade larmet med mig och det har fungerat väldigt bra!
Han gillar, precis som din son att ligga på rygg annars men ej i sängen eller vagnen förutom korta stunder. (då med suffletten nerdragen så han ser allt)
Hoppas det funkar för er oxå!!!
-
hemmapappan
Har man väl börjat använda bärsjal så blir det svårt att förstå varför vagn är så populärt. Suveränt skönt för båda! Såklart lite svårt i början men väl värt besväret efter ett tag...liw skrev:Har du testat bärsjal istället. Lilleman i familjen var också vagnhatare när han var liten och han är inte överförtjust nu heller men i sjalen sitter han gladeligen alla gånger tre timmar om man är ute på något. Den avlastar också så bra att det är helt möjligt att bära tre timmar (eller mer) utan att bli trött.Den är även ergonomisk för barnet till skillnad från babybjörn-selarna där de bara får sitta kortare sträckor.
Till och med en liten notis i dagens aftonblad http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar ... 51,00.html
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är din osäkerhet som spökar här
Hemmapappa, ack - inte trodde jag väl att mitt idogt rörelsefrihetsförespråkande forum skulle bli en liten reklampelare för bärsjalar
Här följer ett utdrag ur Barnaboken 1983 (originalet). Denna varning för bärselen jag skrev för 25 år sedan:
"Flitigt i bruk bland spädbarnsföräldrar är numera också bärselen.
Något nämndes om bärselen som en dåsighetsbevarande inrättning i 'Sömnen'. Som sådan bör man enligt min mening se upp med den.
Selen, som var tänkt som ett transportmedel som tillät den vuxne att ha händerna fria och samtidigt hålla barnet under uppsikt, kallas inte ännu men kommer antagligen att benämnas 'närhetssele' eller 'trygghetssele' inom en inte alltför avlägsen framtid, liksom sugnappen nu kallas tröstnapp. Jag tycker man bör vara lika misstänksam mot den utvecklingen som mot nappens användningsförskjutning.
Visst både kan och bör man använda sele i situationer då man vill ha barnet hos sig medan man arbetar eller i rent transportsyfte - när man t ex vill promenera på stranden, där det inte går att köra barnvagn, eller i skogen. Som transportmedel kan man använda den så länge man över huvud taget orkar bära på barnet.
Det jag är misstänksam emot är selens användning som ersättning för en förlorad symbios, den som gällde när mor och barn var ett och som bröts genom det bokstavliga åtskiljandet av dessa två liv.
Selen förespråkas med känslomässiga argument. Barnet känner trygghet vid moderns eller faderns kroppsvärme, i den vuxnes rörelser, vid den vuxnes hjärta. Påminnelsen om tillvaron i mammas mage förutsättts skänka barnet ro.
'De flesta barn som skriker kan bli nöjda och lugna om man håller dem intill sig, vaggar dem och bär dem', står det t ex att läsa i en broschyr som nyligen delades ut på BB till alla mödrar. 'Av praktiska skäl kan man inte gå runt och bära ett barn hela dagen, och då kan en bärsele vara en god lösning', fortsätter rekommendationen.
Bortsett från att barn som skriker ska ha mat, är det utan tvivel sant att nyfödda tycker om att bäras, att ligga med örat mot ett naket bröst, att höra hjärtat. Den metod att lugna ett hysteriskt spädbarn, som beskrivs i 'Om något blivit fel: den nyfödda vägrar äta' tar fasta bland annat på detta.
Men medan detta lugnande har ett bestämt syfte, nämligen att försätta barnet i ett sådant tillstånd att den lilla kan äta, saknar det planlösa bärandet i sele annat syfte än allmän 'tröst'.
Därmed förnekar man födelsen; man motarbetar naturens bryska metoder att tvinga barnet till ett eget liv, utanför livmodern; man förlänger symbiosen.
Naturen själv gör övergången relativt mjuk; barnets egentliga födelse till ett eget, självständigt liv sker inte - enligt vad jag förstått - förrän i slutet av andra eller i början av tredje levnadsveckan. Efter det bör man, menar jag, undvika allt slentrianbärande i sele (liksom allt slentrianbärande på barnet över huvud).
Barnet är fött. Det är inte fött till plikt och plåga, och det är inte synd om det. Barnet behöver inte 'tröstas' genom att förpassas tillbaka till moderlivet.
Barnet har fötts toill att utforska, behärska och småningom förändra verkligheten, villkoren, världen - det borde få vara ett äventyr att begå i lust, inte i förnekelse.
'Världen är din - här ligger den! Sått igång och ta för dig!' säger lusten.
'O, nej, stackars dig; kom ska jag skydda dig. Kryp in hos mig och göm dig för den otäcka världen', säger förnekelsen.
Och vad säger bärselen som s k trygghetsfaktor, om den används utan syfte? 'Det hade varit bättre för dig, om du aldrig blivit född.'
Varför rekommenderas bärselen, då?
Vi har talat om barnens (och övriga icke produktivas) förvisning från den sociala delaktigheten, som konsekvens av rådande samhällsskick.
Barnen hänvisas tidigt till en egen värld, där de vuxna gästspelar i mån av möjlighet och önskan; denna barnvärld upprättas redan under barnledigheten, i hemmet.
Och vad är mera särskild barnvärld än fosterlivet...
Strävan till förlängd symbios står i paritet med tidens överhettade kärlekskrav med ty åtföljande skuldbörda.
Barnen manipuleras från späd ålder att avhända sig sin aktiva drift att samverka, medverka och påverka - i den 'flock', det samhälle till vilket de fötts men från vars sociala gemenskap de obönhörligen kommer att avvisas.
Driften till social delaktighet hos barnen stäcks under hårda anmaningar till föräldrarna om kompensatorisk kärlek.
Och över alltiopa lyser det samhälles överinseende sol som formar lönsamma, icke ifrågasättande produktionsfaktorer.
Och barnets (och den vuxnes) strävan att utforska, behärska och småningom förändra världen vänds raskt till ett problem av privat natur, att dränkas i 'tröst' och 'trygghet'.
Så om man vill, kan man se politik också i en bärsele."
Eller bärsjal, ja
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
tack för alla svar
Hej å tack för alla svar!!!
Skönt att höra att man inte är ensam
OCH att ni kunnat komma över denna barriär!!
Ibland behöver man också någon som ser det uppenbara...jag ser nu att du har rätt AnnaW visst är det jag som är orolig, jag är spänd redan innan vi går ut eftersom jag så hemskt gärna vill att det ska gå bra och att vi ska kunna ta en lååång promenad. Med följd att de blivit kortare och kortare....
Jag kommer följa råden och testa mig fram till vad som fungerar och vara mer fast i min övertygelse att det ska gå bra. Samt att även följa rutiner och bestämma om jag vill att han ska vara vaken (rygg) eller sova (mage).
Jag har precis börjat läsa din bok AnnaW så jag har tyvärr inte hunnit inarbeta rutinerna, men vi är på god väg.
Nästa utmaning blir att slopa nattmålet....
Angående bärsjal e dy så kan jag tyvärr inte använda dessa ännu, min foglossning "tillåter" inte detta så jag är verkligen beroende av vagnen. Kanske längre fram.
Men med era råd/peppning är jag övertygad om att jag kommer kunna lära min lille att åka vagn och gilla det också.
Skönt att höra att man inte är ensam
Ibland behöver man också någon som ser det uppenbara...jag ser nu att du har rätt AnnaW visst är det jag som är orolig, jag är spänd redan innan vi går ut eftersom jag så hemskt gärna vill att det ska gå bra och att vi ska kunna ta en lååång promenad. Med följd att de blivit kortare och kortare....
Jag kommer följa råden och testa mig fram till vad som fungerar och vara mer fast i min övertygelse att det ska gå bra. Samt att även följa rutiner och bestämma om jag vill att han ska vara vaken (rygg) eller sova (mage).
Jag har precis börjat läsa din bok AnnaW så jag har tyvärr inte hunnit inarbeta rutinerna, men vi är på god väg.
Nästa utmaning blir att slopa nattmålet....
Angående bärsjal e dy så kan jag tyvärr inte använda dessa ännu, min foglossning "tillåter" inte detta så jag är verkligen beroende av vagnen. Kanske längre fram.
Men med era råd/peppning är jag övertygad om att jag kommer kunna lära min lille att åka vagn och gilla det också.
NU är inte jag hemmapappan men jag tipsade ju också om sjal så jag tar mig friheten att yttra mig lite... 
Hmm, inte ute efter att hämma de små livens rörelsefrihet bara för att jag väljer bärsjal i vissa lägen framför vagn... och jag ser egentligen inte skillnaden... båda är ett transportmedel som används för att transportera de små liven från punkt A till punkt B. Om den lillle skriker oavbrutet i vagnen är det ganska stressande att gå ut i vagn, tycker åtminstonde jag. Folk stirrar och kommenterar. Till mig var det till och med en som kom fram och sa åt mig att "ta upp barnet, han gråter ju" när vi kämpade på att vänja Jonas vid vagnen. Det gick till slut och idag åker han i vagn men trivs bättre i sjalen där han ser mer än en massa ben när vi är ute bland folk.
Självklart kan det "missbrukas" och barnet sätts i sjal/sele vid minsta pip eller för att "tanka närhet"
men rätta använt är det ett bra alternativ till vagn. Och ska jag ngn stans dit det kommer att vara mkt folk och trångt har jag 10 gånger hellre mitt barn i sjal än i vagn. Jag kommer fram smidigare, slipper trängas med vagnen och mitt barn slipper sitta nere i ett virrvarr av långa ben (även om det åker bakåtvänt så blir det rörigt).
Hmm, inte ute efter att hämma de små livens rörelsefrihet bara för att jag väljer bärsjal i vissa lägen framför vagn... och jag ser egentligen inte skillnaden... båda är ett transportmedel som används för att transportera de små liven från punkt A till punkt B. Om den lillle skriker oavbrutet i vagnen är det ganska stressande att gå ut i vagn, tycker åtminstonde jag. Folk stirrar och kommenterar. Till mig var det till och med en som kom fram och sa åt mig att "ta upp barnet, han gråter ju" när vi kämpade på att vänja Jonas vid vagnen. Det gick till slut och idag åker han i vagn men trivs bättre i sjalen där han ser mer än en massa ben när vi är ute bland folk.
Självklart kan det "missbrukas" och barnet sätts i sjal/sele vid minsta pip eller för att "tanka närhet"
Linda
-
Marlene. K
Anna Whalgren:
Nu vet jag iof inte var du har fått din information angående bärsjalar ifrån, men jag och dom jag känner (vi är några stycken på www.sjalbarn.se) som använder bärsjal gör det mestadels i transportsyfte, från punkt A till punkt B
jag använde även sjalen när min yngsta var nyfödd då hon hade ont i sin mage.
Jag använder även sjalen då barnen inte mår bra.
Du är hjärtligt välkommen att diskutera frågan med oss på www.sjalbarn.se
Mvh
Marlene
Nu vet jag iof inte var du har fått din information angående bärsjalar ifrån, men jag och dom jag känner (vi är några stycken på www.sjalbarn.se) som använder bärsjal gör det mestadels i transportsyfte, från punkt A till punkt B
jag använde även sjalen när min yngsta var nyfödd då hon hade ont i sin mage.
Jag använder även sjalen då barnen inte mår bra.
Du är hjärtligt välkommen att diskutera frågan med oss på www.sjalbarn.se
Mvh
Marlene
/Marlene
Mamma till Jennipher 991011 och Evelina 040807
Mamma till Jennipher 991011 och Evelina 040807
-
hemmapappan
Hej baby 2005,
skulle bara säga att min gosse älskar numer att åka vagn, det finns ju så mycket roligt att titta på
För mig är det nämligen nödvändigt att kunna använda mig av vagn då jag har en ryggskada, för mycket bärande går helt enkelt inte så jag har inte så mycket val där.
Jag försökte att göra det så trevligt som möjligt med roliga saker att titta på och jag pratade hela tiden glatt med honom. När han sedan blev trött vände jag honom på mage och det gick alldeles utmärkt.
Hur har det gått för dig
Mvh E-K
skulle bara säga att min gosse älskar numer att åka vagn, det finns ju så mycket roligt att titta på
För mig är det nämligen nödvändigt att kunna använda mig av vagn då jag har en ryggskada, för mycket bärande går helt enkelt inte så jag har inte så mycket val där.
Jag försökte att göra det så trevligt som möjligt med roliga saker att titta på och jag pratade hela tiden glatt med honom. När han sedan blev trött vände jag honom på mage och det gick alldeles utmärkt.
Hur har det gått för dig
Mvh E-K