Låååååååå&ar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaK

Låååååååå&ar

Inlägg av AnnaK »

Hej!
Ivar (17 mån) går igenom någon släng av 18-månaders NEJ-period :x och i samband med denna nya vilja har han även börjat ta mycket längre tid på sig att somna in, både på dag och kväll. Han är inte jätteledsen, verkar mest inte sugen på att sova och blir då sur och missnöjd när han blir lagd i säng eller vagn. Idag tog det 30 minuter för honom att somna på kvällen vilket är väldigt ovanligt. :-s Det gnölas kraftfullt i vågor inifrån hans rum. ÄVen på dagen är det ett fasligt poppande upp och ner i vagnen innan han till slut inser att mamma inte ger sig. Kan det vara så att han behöver mindre sömn redan? Vårt schema idag:
Sova natt 19-07
Lunchlur 12-14.30

Supertacksam som vanligt för tips och himla nyfiken på andra erfarenheter :wink:
Kramar AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej. bara en spontan reaktion, sover han inte väldigt mycket för att vara 17 månader? :) :?: :?:
enligt rekommendationen på denna sida så är det ju 13.5 h timmar sömn/dygn som gäller från tolv månader och hela andra levnadsåret...
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Sussi

Inlägg av Sussi »

Jag tror som Lotta, att han sover lite för mycket. Maja sover mellan 20 och 7.30, och sover middag mellan 12 och 14. Korta ner middagssömnen med en halv timme till att börja med, och se om det blir bättre. Det är mitt tips :wink:

Lycka till :!:
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn :heart:
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

oj :!: :!: jag skrev fel. Han sover givetvis till 13.30 middagslur, inte 14.30. Helt rätt av er, det hade ju varit 1 h för mycket. Han sover alltså 19-07 och 12-13.30. Men som det är nu så somnar han inte förrän 19.30 och det kan låta en hel del däremellan :? . Jag vet faktiskt inte varför och jag vill ju inte att han ska få för lite sömn. Vad tror ni andrà?
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

hej AnnaK!

jag tycker tiderna låter bra :!:

Nu talar jag inte av egen erfarenhet, men min syster hade samma "problem" med sin son då han var runt 1,5 år. Tidigare hade läggningarna gått helt utan problem, men sen plötsligt började det komma protester...

De gjorde så att de höll hårt på tiderna, de förlängde alltså inte dagsömnen om han somnat senare kvällen innan. Då/om han var arg och sur och ledsen i sin säng gick de emellanåt och sade "Godnatti godnatti osv", tills han gav sig.

Kan nämnas att den lilla älsklingen ( :heart: ) numera är 2 år fyllda, och han gnölar inte längre vid läggdags. Däremot kan han ligga LÄÄÄNGE och prata, läsa Alfons Åberg (Alpon Å :D) eller sjunga Imse vimse spindel. Speciellt efter fartfyllda dagar. Som om han numera behöver smälta dagens händelser.

Jag tror alltså att fenomenet är övergående. Sömnen tror jag inte heller att du behöver oroa dig över. Det är ju inte så att de MÅSTE sova varenda sekund. Håll du bara fast vid ditt budskap :!:
mamma till nova f?dd i januari -05
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Hej Jessicam
Tack för kloka ord och goda råd. Skönt att få lite dunk i ryggen :wink: Jag behövde bli lite peppad :) Du bekräftade det jag misstänkte och den strategi jag följt men det är ändå skönt att få höra det också.
tack och kram
/AnnaK
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack jessicafagerström :D

Läs och lär, AnnaK, precis som du gjorde :!: Det viktigaste är inte att lilla barnet sover varenda minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem :idea: Och överlåt resten åt honom själv, i fullt förtroende :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"