Nu ska Oliver lära sig att sova...
hej forumet!
Allt har gått så bra men vi har lite funderingar... Oliver sover numera hel natt. Bara i undantagsfall vaknar han och somnar om på ramsan. Vi är ju igenom både kuren och uppföljningsveckan.
Problemet är insomningen. Den tar längre och längre tid och trenden ser inte bra ut... Ibland kan det ta upp till 50 minuter att få honom att somna... Varför? Vi har provat allt. Backa ur och hålla oss på avstånd, göra andra husljud, ramsa inemellan. Vi har provat att igen vara väldigt närvarande och solfjädra och ramsa och och och...
Han visar tydligt att han inte gillar att bli solfjädrad, buffar vi trivs han men slutar vi blir han olycklig.
Jag har sett andra svar i forumet att vi måste gå tillbaka till säkerheten igen men eftersom han när han väl kommer till ro sover så otroligt bra på nätterna känns det mer som han inte vill gå och lägga sig, han blir sur för att dagen är slut och det krävs en kamp för att visa honom att nu är det sova som gäller... även här har vi provat olika modeller, att låta honom ligga och snurra i sängen en stund men till slut blir han uttråkad och det verkar som han måste "skrika av" sig för att komma till ro...
Hjälp oss gärna, vi känner att vi till del lyckats så oerhört bra med kuren och vi har sett otroliga resultat på kort tid, men jag är rädd att vi nu hamnat i en ond cirkel!!
Jag kan lägga till att vi har varit 100% konsekventa, har vi lagt ner honom i sängen har vi aldrig tagit upp honom utan hållt vår attityd och linje rakt igenom...
Tar tacksamt emot alla tips och råd!
Allt har gått så bra men vi har lite funderingar... Oliver sover numera hel natt. Bara i undantagsfall vaknar han och somnar om på ramsan. Vi är ju igenom både kuren och uppföljningsveckan.
Problemet är insomningen. Den tar längre och längre tid och trenden ser inte bra ut... Ibland kan det ta upp till 50 minuter att få honom att somna... Varför? Vi har provat allt. Backa ur och hålla oss på avstånd, göra andra husljud, ramsa inemellan. Vi har provat att igen vara väldigt närvarande och solfjädra och ramsa och och och...
Han visar tydligt att han inte gillar att bli solfjädrad, buffar vi trivs han men slutar vi blir han olycklig.
Jag har sett andra svar i forumet att vi måste gå tillbaka till säkerheten igen men eftersom han när han väl kommer till ro sover så otroligt bra på nätterna känns det mer som han inte vill gå och lägga sig, han blir sur för att dagen är slut och det krävs en kamp för att visa honom att nu är det sova som gäller... även här har vi provat olika modeller, att låta honom ligga och snurra i sängen en stund men till slut blir han uttråkad och det verkar som han måste "skrika av" sig för att komma till ro...
Hjälp oss gärna, vi känner att vi till del lyckats så oerhört bra med kuren och vi har sett otroliga resultat på kort tid, men jag är rädd att vi nu hamnat i en ond cirkel!!
Jag kan lägga till att vi har varit 100% konsekventa, har vi lagt ner honom i sängen har vi aldrig tagit upp honom utan hållt vår attityd och linje rakt igenom...
Tar tacksamt emot alla tips och råd!
Oliver 080505
.., nu läste jag en del på en annan del av forumet om "säkra sovare med fnurra på tråden" ... hm, tror vi har fastnat i nåt träsk där vi inte har reagerat rätt när han blir arg och frustrerad för att han måste sova, läste att man ska lämna ett argt och frustrerat barn utan verktyg för det bara förvärrar...
någon här som tänker något om det?
vill också tacka er härinne som verkligen har hjälpt oss att komma sålångt som vi har kommit!!!
TACK
TACK
TACK 
någon här som tänker något om det?
vill också tacka er härinne som verkligen har hjälpt oss att komma sålångt som vi har kommit!!!
TACK
Oliver 080505
Hej!
En liten fnurra, det fixar ni.
Han blir sur...ja...det kan man väl bli ibland, huvudsaken han inte är ledsen. Jag skulle satsa på massor av bus och kul innan sängen, kort läggning och rejäl ramsa ut. Attityd! 8) Sedan går ni till allt ni bara måste göra, slamra lite extra och var upptagna. En ramsa i förbifarten om han behöver en påminnelse. Kan kanske behövas en bekräftelse också vid mycket frågor.
Möjligen blir han sur för att du inte buffar till sömn? Efter som han gillar det, vad tror du?
Kram Bea
En liten fnurra, det fixar ni.
Han blir sur...ja...det kan man väl bli ibland, huvudsaken han inte är ledsen. Jag skulle satsa på massor av bus och kul innan sängen, kort läggning och rejäl ramsa ut. Attityd! 8) Sedan går ni till allt ni bara måste göra, slamra lite extra och var upptagna. En ramsa i förbifarten om han behöver en påminnelse. Kan kanske behövas en bekräftelse också vid mycket frågor.
Möjligen blir han sur för att du inte buffar till sömn? Efter som han gillar det, vad tror du?
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
ilindstrom
Jag tycker blunas svar är super. Backa bort från dörren och pyssla med något som verkligen är viktigt. Sätt på lite klassik musik utanför så att han hör att ni är där, men ta bort fokuseringen på hans sömn. Precis som bluna skriver så är skrattet till godnattet superbra för att bryta arga läggningar.
hälsningar
Ida
hälsningar
Ida
Hej
Fastnade själv i solfjäderträsket samt ramsade ett argt barn
innan jag visste bättre...
Här fick jag hjälp av underbara forumet att ta mig ur det
.
Solfjäderträsket var lättast att åtgärda för det var ju bara att "låta bli" att gå in. Tösen vande sig ju vid att hon inte kunde somna om inte vi kom in och solfjädrade
Hon trodde helt enkelt på att det skulle vara så, för det hade ju vi lärt henne...
Kör nu endast ett race och prova inte en massa
Bjud på endast en (1) buffning om ni vill men det är också allt
Både Ida och Bea ger dig perfekta svar
Husljud, musik, ramsa i förbifarten med attityd (som jag vet att ni har perfekt
) och kolla inte på klockan (även om det är svårt
). Det är ju då ni lägger fokus på hans sömn...
Det är hans val när han vill somna (om det nu tar över en timme
), inte ert. Ni kan bara ge honom förutsättningarna 
Om du vill läsa om min väg igenom kurandet så ta en titt på länken nedan.
Den är ganska lång men först på sidan 4 och 5 börjar min polett att ramla ner...
Var väl lite trögtänkt
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Lycka till!
Fastnade själv i solfjäderträsket samt ramsade ett argt barn
Här fick jag hjälp av underbara forumet att ta mig ur det
Solfjäderträsket var lättast att åtgärda för det var ju bara att "låta bli" att gå in. Tösen vande sig ju vid att hon inte kunde somna om inte vi kom in och solfjädrade
Kör nu endast ett race och prova inte en massa
Bjud på endast en (1) buffning om ni vill men det är också allt
Både Ida och Bea ger dig perfekta svar
Husljud, musik, ramsa i förbifarten med attityd (som jag vet att ni har perfekt
Om du vill läsa om min väg igenom kurandet så ta en titt på länken nedan.
Den är ganska lång men först på sidan 4 och 5 börjar min polett att ramla ner...
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... sc&start=0
Lycka till!
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
åh, nu vet jag inte om jag är så cool längre! vi behöver verkligen hjälp...
den onda cirkeln har inte kunnat brytas, Oliver gormar och gormar och gormar och nu börjar han redan gråta långt innan läggdags när vi sätter på honom pyjamas och gör kvällproceduren. Sista dagarna har vi verkligen försökt att minimalt gå in, men om han gallskriker så är det svårt att känna om han skriker för att han är arg och frustrerad eller om han skriker av oro, ensamhet m.m.. Vi försöker på alla sätt att skojsa och skratta och han är en glad liten kille men i stunden när han ska gå och lägga sig nu så är det som han blir arg, ledsen, panikslagen... Pappa fick sköta läggningen idag och oliver som vi lade strax före halv åtta skriker och skriker och skriker... om går vi in och buffar så blir vi stående lääänge + att han då vaknar upp massa gånger på natten och skriker efter mer buff... ond cirkel...
JOBBIGT JOBBIGT JOBBIGT...
läste någonannanstans på forumet att man kunde hyra in någon av er proffs för några timmar, något som vi kanske skulle göra för att få lite nya ideer....
..., usch, våndas över om vi gjort nåt fel och nu planterat mer vargar i sängen än som fanns där tidigare....
tacksam för ideer....
den onda cirkeln har inte kunnat brytas, Oliver gormar och gormar och gormar och nu börjar han redan gråta långt innan läggdags när vi sätter på honom pyjamas och gör kvällproceduren. Sista dagarna har vi verkligen försökt att minimalt gå in, men om han gallskriker så är det svårt att känna om han skriker för att han är arg och frustrerad eller om han skriker av oro, ensamhet m.m.. Vi försöker på alla sätt att skojsa och skratta och han är en glad liten kille men i stunden när han ska gå och lägga sig nu så är det som han blir arg, ledsen, panikslagen... Pappa fick sköta läggningen idag och oliver som vi lade strax före halv åtta skriker och skriker och skriker... om går vi in och buffar så blir vi stående lääänge + att han då vaknar upp massa gånger på natten och skriker efter mer buff... ond cirkel...
JOBBIGT JOBBIGT JOBBIGT...
läste någonannanstans på forumet att man kunde hyra in någon av er proffs för några timmar, något som vi kanske skulle göra för att få lite nya ideer....
..., usch, våndas över om vi gjort nåt fel och nu planterat mer vargar i sängen än som fanns där tidigare....
tacksam för ideer....
Oliver 080505
Usch detta är svårt för mig... vet inte riktigt vad jag ska ge dig för råd
.
Hoppas att någon med bättre erfarenhet kan hjälpa dig om inte mina räcker
Hade samma dilemma när jag inte visste om det var frågor som gällde eller att hon var arg. Och det tog tid för mig att höra skillnaden
.
Men spontant känner jag att det är nu ni måste odla ramsan rejält med attityd i massor. Er röst ska vara så stark att den kan ta sig igenom hans skrik och att han hör budskapet i den.
Nedan har jag klistrat in ett svar med hjälp ifrån min egen tråd när jag fastnade i solfjäderträsket.
Det är i ett träsk jag tror att ni nu har fastnat...
Lycka till
Hoppas att någon med bättre erfarenhet kan hjälpa dig om inte mina räcker
Hade samma dilemma när jag inte visste om det var frågor som gällde eller att hon var arg. Och det tog tid för mig att höra skillnaden
Nedan har jag klistrat in ett svar med hjälp ifrån min egen tråd när jag fastnade i solfjäderträsket.
Det är i ett träsk jag tror att ni nu har fastnat...
Husljud fungerade otroligt bra...Som sagts redan, så skulle ju ramsan ha blivit det främsta och enda verktyget vid detta lag.
Om man går in, och desarmerar ramsan, så fölänger du processen avsevärt. Och det då blir ännu mer skrik och gråt, och det blir liksm inte slut på eländet.
För att beskedet inte når fram, för att du inte litar på ramsan, för att då kan inte heller lilla älklingen göra det.
Husljud är ett aldeles utmärkt sätt att avbryta en liten som fastnat i sitt skrik, husljud kan vara riktig rejäla, skramla i besticklåder, spola toaletter, stänga och öppna dörrar, damsuga etc.
Allt för att få den lilla att komma av sig...
Det handla inte om att strunta i barnet, det är inte det som avses, det är ett sätt att avbryta barnet...
Och kanske efter det få till stånd en ramsa
Lycka till
NINA