Oxå var det det här med socker....

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

mia75

Inlägg av mia75 »

Ett bra sätt är att bara mixa bären med lite socker och sedan frysa in i småburkar som man tar fram vid behov, det funkar utmärkt! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Fia

Inlägg av Fia »

:D Bra idé!!! :D

Då slipper man ju konserveringsmedel också!
Mamma till liten grabb född -01 och två tjejer födda -03 och -05.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Fia!
Jag kokade bara ihop olika sorters frukter & bär, och förvarade i frysen.
Inget socker alls använde jag, och det gick utmärkt! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

Jag tycker också att denna debatt har blivit fascinerande för eller emot industrigröt! Renlärig eller inte...nåväl. Jag ligger ungefär på Fias linje och varierar mellan olika typer av hemkokta grötsorter och köpta när det är mer praktiskt. Jag tror över huvud taget att mycket variation i baby- och barnkosten är bra. Jag vill gärna tillskriva framgången med sonens matvanor att vi har varierat hans kost mycket från första början, han har fått mycket hemlagat, men också burkar och pulvergröt och idag äter han ALLT. När vi är borta brukar folk uppmärksamma det. På dagis brukar de skratta om jag frågar om han har ätit bra: "Han-han äter ju allt!" Sunt förnuft är bra till mycket!
En liten fråga-vad är den stora skillnaden mellan industrigröt och välling för bebisar? Det verkar ju som att den överväldigande delen av svenska bebisar sörplar i sig betydigt mer ansenliga mängder välling än gröt per dag. Och jag har aldrig hört om någon som gör välling själv. Eller?
H?lsar jordgummans och jordgubbens mamma
(Mamma till pojke f?dd 0211 och flicka f?dd 0502)
Fia

Inlägg av Fia »

:D Tack för tipset, anna! Ska testa det också!:D

Enligt tillverkarna motsvarar en portion välling ungefär en portion gröt rent näringsmässigt, så jag antar att man väljer det man föredrar helt enkel... Här i Sverige har vi ju en lång tradition av vällingsörplande. I det gamla bondesverige åt ju alla välling - vuxna som barn.

Jag vet inte heller någon som kokar sin välling själv. Jo förresten, min svägerska berättade en gång att hon hade gjort det när hon var och hälsade på bekanta och hade glömt vällingen hemma. Men sådär till dagligdags känner jag inte till någon som gör det. Det var väl så att man gjorde det förr, men till skillnad från gröten försvann kanske vällingkokandet i och med att den industritillverkade kom. Eller...?
Hella

Inlägg av Hella »

Visst kan du koka lågsockrad sylt (eller helt osockrad). :)
Hållbarheten blir dock väsentligt kortare, så frys in i småportioner istället för att förvara i kyl/skafferi i stora burkar. Gamla barnmatsburkar funkar bra!
För att få den rätta konsistensen så måste du dessutom tillsätta mer pektin än vad receptet anger. Länge sen jag gjorde sylt nu,kommer inte ihåg hur mycket jag tog. Är du bara ute efter en sylt med lågt GI så går det bra att använda fruktos istället för socker.
Själv väntar jag otåligt på att sukralos ska komma till sverige. Det utvinns ur vanligt socker (och är därmed inte lika tveksamt att ge till barn som de sötningsmedel som finns på marknaden) Det är så koncentrerat i smaken så att det i slutändan inte tillför några kalorier alls,eller påverkar blodsockret.
Nya Yoggi Mini,utan tillsatt socker är sötad med sukralos,smakar utmärkt. Synd bara att den inte finns som en fetare variant!
Mamma till
Rurik 980224 -aldrig Kurad
Vendela 040916 -Kurad mars-05
Assar 060313 -Standardmodell fr?n 3v
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

jag är också fascinerad av denna grötdebatt som delar in oss i två läger liksom; ja eller nej till industrigröt, mer eller mindre renlärig...nåväl. Jag föredrar alla gånger hemlagad gröt av olika slag, men använder också gärna de färdiga grötsorterna. Tror att variation är bra för att få barn att äta bra. Vill i alla fall gärna se detta som förklaring till varför sonen äter så bra. Vi brukar få kommentarer om det när vi är borta och från dagis att han äter ALLT. Det beror helt enkelt på att han från början fått smaka på allt. En bas av hemlagat och lite halvfabrikat ibland.

En sak undrar jag: Ni som tycker illa om pulvergröten-använder ni inte välling heller-eller gör ni den själva? Det är ju i princip samma innehåll förutom att gröten innehåller lite frukt. Sockerhalten är densamma och de flesta svenska barn sörplar ju i sig betydligt större mängder välling än gröt verkar det som.

Slutligen, Fia, socker är ju ett konserveringsmedel. Vill man ha mindre socker i sylten får man tillsätta något annat konserveringsmedel om det ska hålla sig i ett år. En variant är vad jag har gjort med jordgubbar i år: fryst in påsar med småbitar av färska gubbar, att användas som de är eller till att koka lättsockrad sylt som inte behöver hålla i evigheter (äts upp innan dess). Men det kräver förstås en hel del utrymme i frysen!
jordgumman

Inlägg av jordgumman »

ojdå, jag lider inte av minnesförlust, trodde bara att jag hade lyckats trolla bort mitt första meddelande, sorry!
father of sons

Inlägg av father of sons »

Hej :D

Sukralos är ett syntetiskt sötningsmedel, känns lite manipulativt att söta maten med syntetiska medel. Men jag vet inte närmre vad det är för något.
Sukralos finns i den "sockerfria" ketchupen.
Behövs sötningsmedel överhuvudtaget?
Fil eller naturell yougurt med banan eller rivet äpple funkar bra!

Jag har inte ondgjort mig över pulvergrötens varande. Dock så anser jag att rekommendationen, som den påstås vara i denna tråd, är tveksam :D

Själv föredrar jag att laga egen gröt av flera anledningar:

Den största är att jag själv aldrig skulle äta industrigröten, jag smakade ett sådant prov man får i brevlådan, och det smakade verkligen inte gott. Då vill jag inte bjuda mina barn på det heller. Jag kan göra vanlig gröt med mosad banan i. Själv äter jag inte frukt i pulverform. Det känns mer berikande att bjuda på färsk frukt, och sedan järnberika med en leverpastejmacka eller något annat. Pulvergröt hör lite till fastfoodsamhället - välling också!
Den industritillverkade vällingen har bidragit till en enorm minskning av järnbrist hos barn, vilket är positivt. De negativa aspekterna är väl att ingen kan koka egen välling nu förtiden (inte jag heller :wink: ), och att vi inte behöver någon kunskap i näringslära för allt finns redan packeterat i små röda påsar.

Klistar in ett tips från Kokos:
JÄRNBERIKAD HAVREGRYNSGRÖT
Gröten innehåller lika mycket järn som den köpta
gröten.

Detta behövs till en barnportion:

½ dl smulade havregryn
2 tsk smulat tunnpaltsbröd (ca 4 g) (Tips för inköp: Järnrikebröd från Mjällom)
1-1½ dl vatten
1 tsk flytande margarin

Gör så här:
1. Blanda havregryn och smulat tunnpaltbröd
2. Tillsätt 1-1½ dl vatten (mängden beror på hur lös gröt du önskar)
3. Låt gröten koka upp
4. Koka på svag värme under omröring i 3-4 minuter
5. Tillsätt margarin och rör om

Servera med fruktpuré och ev. lite mjölk (3%)

Tips: Gör gärna i ordning en större mängd tunnpaltbröd - mjöl, och förvara i en burk med lock. Tag några skivor tunnpaltbröd och lägg i en 2-3 liters plastpåse. Kavla med en kavel eller en glasflaska fram och tillbaka så att tunnpaltbrödet blir finsmulat. Till de minsta barna kan du göra lika med havregrynen för att få en slätare gröt. Eller kör allt i mixer.

Receptet är framtaget i samarbete med Dietist Ulla Cederholm, barnkliniken Falun
:D
Hella

Inlägg av Hella »

Men om sukralos nu är tillverkat av hederligt gammalt socker fast minus allt negativt som sockerätande innebär vad är det då för fel med att använda det? De allra flesta barn (och vuxna )tycker om när det smakar sött. Om man då har hittat ett sätt att uppnå den söta smaken fast utan "biverkningar",så är väl det helt genialt!
Visst,jag har inte själv varit med vi framsällningen av sukralos,men ska absolut forska vidare i ämnet!
Mamma till
Fia

Inlägg av Fia »

Visst ska man hålla nere konsumtionen av sötsaker, men nog vill jag använda mig av socker eller annat sötningsmedel ibland! Det är ju trevligt med lite guldkant på tillvaron ibland i form av rabarberpaj, glass eller en kanelbulle! Eller helt enkelt en klick lingonsylt till gröten! Eller krusbärskräm från egna busken! Så jag skulle inte vara beredd att helt utesluta sötningmedel...

Jag har också hört att suckralos ska vara tillverkat av naturligt socker, men jag vet inte så mycket om det. Skulle ju vara fantastiskt bra med ett "nyttigt" alternativ till kemiska sötningsmedel. Fast det kanske är för mycket att hoppas på...? :lol:
Hella

Inlägg av Hella »

Jag fick en provpåse med sukralos av min kompis som bor i USA. Hon är själv en stor användare av produkten pga att hennes mage inte tål klassiska sötningsmedel men hon vill ändå få i sig så lite "skräpkolhydrater" som möjligt.
Ska skriva till henne och höra vad hon vet om produkten. Jag använder själv gärna sötningsmedel men är tveksam med att ge det till barnen.
Mamma till
lill

Inlägg av lill »

Jodå, jag lagar egen välling! :D Funkar utmärkt, dricks glatt av lilltjejen och, jag LOVAR, är mycket nyttigare än fabriksgjord, med all dess torrmjölk och tillsatser. Plus hon blir hård i magen av färdiggjord välling, men inte av hemmagjord.

Nu lagar jag ju inte egen så mycket för att jag är så duktig och ”naturlig” :shock: utan för att jag där jag bor (USA) är det stört när omöjligt att köpa välling (vad amerikanarna ger sina barn till kvällsmål vet inte jag!). Att göra egen är helt enkelt nödvändigt. Men det är klart, har jag svensk pulvervälling tillhanda så använder jag den till den är slut helt enkelt, hur mycket jag än har bestämt mig för att den bara får användas i nödsituationer :roll: ..
bor i USA
liten skrutta juni 2003
kokos

Inlägg av kokos »

Wow vilken debatt... Det är ju socker i så mycket så jag resonerar så här: om jag kan undvika det i så mycket som möjligt så är det ju bra. Den dagliga gröten är ju lätt att fixa själv så då kommer jag undan en hel del socker. Då blir det ju inte lika illa om jag någon gång ger honom glass eller nyponsoppa. :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Fia

Inlägg av Fia »

:lol: Bra knep, jordgumman! Med upprepning minns folk ens inlägg bättre! Bra sätt att få genomslag! :lol:

Jag ska skriva ner receptet på egentillverkad "järngröt". Smart att ha färdigt "järnpulver" - ju enklare att laga nyttig mat desto bättre!

Vill tillägga en sak - om man använder den färdiga gröten som inte är sockrad eller smaksatt så bestämmer man ju själv om man vill tillsätta socker i form av fruktpuré, färsk frukt eller annat, och hur mycket. Den icke smaksatta innehåller bara maltsocker och mjölksocker.

Men jag tänker också som så att om jag utesluter eller drar ner på så mycket som möjligt av det dolda sockret så kan man ju unna sig och barnen något extra ibland med gott samvete. Har förresten provat att dra ner på sockret när jag bakar sötsaker också och det har gått utmärkt! Jag har halverat sockret både i kladdkaka och i en vinbärskaka nyligen!

Jag känner mig ofta lite "anti-sockerfanatisk" i min bekantskapskrets eftersom flera av mina kompisar är väldigt frikostiga mot sina barn med kakor, godis o.dyl. men i denna debatt känner jag att jag framstår som riktigt liberal! :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"