Första natten avklarad! men har lite frågor angående

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Majita_84

Första natten avklarad! men har lite frågor angående

Inlägg av Majita_84 »

dagsvilan.

Om man inte kan vagna kan man köra som man gör på natten, alltså lägga i spjälsäng, solfjädra och sen ramsa sig ut?

Såhär ser william schema ut, han är 8 mån.

07.00 morgon
07.00 välling
09.15 sova 45 min
11.00 lunch
12.15 sova 1,5 tim
14.00 mellanmål
16.00 middag
16.30 sova 20 min
18.30 välling
18.50 skrattet till go natt
19.00 sova för natten

funkar detta schema eller är det nån som har nåt förslag på nåt annat? Blir det för sent med den sista vilan?
Imorse när wille skulle sova första vilan så ska han enligt schema sova 09.15 och sen sova i 45 min. Jag la honom i spjälsängen 09.15 och det tog en kvart innan han somna. Sen vaknade han 09.55. Alltså han sov bara i 25 min istället för 45.

Var det ok att jag då tog upp honom eller skulle jag ha ramsat och försökt fått honom att sova vidare?

Samma sak hände under andra vilan. Han skulle sova 12:15 men somnade 11:30 i min famn och jag la ner i spjälsängen. Han vaknade och jag ramsa, tog en kvart sen somnade han. Har jag förstört allt nu genom att sömnen inte vart fullföljd till punkt å pricka?

tacksam för svar :)
majita_84
HÖNSMAMMA

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Hejsan och välkommen till forumet!

För det första har du absolut inte förstört "allting" :) , här går vi under devisen "en gång är ingen gång"!

Till dagvilan gör du precis som du föreslog, lägger William tillrätta i spjälsängen, solfjädrar kort och ramsar dig ut. Precis som vid nattläggning. Utgå från att du nu ger honom möjligheten att sova 45 min respektive 1,5 timmar. Om han sedan inte sover hela den stunden så är det så. Du och jag somnar ju inte heller alltid direkt när vi lägger oss ner ;) ?

I morgon under dagvilorna om han vaknar till innan det är dags att vakna, så ska du ramsa och jobba med att han ska sova vidare enligt schemat. Vid 20 och 45 minuters vilorna ska du räkna tiden från det att han somnar. I dag somnade han 9.30 och då ska han alltså väckas kl 10.15. Om det skulle ta längre tid än 15 min för honom att somna just de här tupplurarna på 20 eller 45 minuter, så blir 20 minutaren 5 minuter och 45 minutaren blir 20 minuter just den gången!

När det gäller schemat så skulle jag nog vilja be dig att snabbt ta en titt på den igen och framför allt hitta inspiration från "Klistrade favorittrådar - Schemainspiration". Rent spontant tycker jag att du har långt mellan morgon och första tuppluren och även mellan första och andra tuppluren och sedan rätt så kort mellan de andra. Och som du också skrev så somnade han innan lunchvilan. Ett förslag kan vara:

7.00 Godmorgon!
7.00 Frukost
9.00 Vila 45 min
10.30 Lunch
11.30 Vila 1,5 tim
13.30 Mellanmål
16.00 Vila 20 min
17.00 Middag
18.00 Bad, skoj
18.30 Kvällsmål (välling eller gröt) med efterföljande skratt till go natt
19.00 Gonatti, natti

Men som sagt var så finns det fler schemaförslag under Klistrade favorittrådar! :idea:

Det är viktigt att du håller det schema som du sedan bestämmer dig för. William måste få känna sig trygg i att veta vad som kommer att hända, och snart blir han också sin egen (och kanske mammas) "klocka" :lol: . Sedan efter uppföljningveckan kan du återigen ändra/justera schemat om det är något som behöver finslipas.

Passa på att läsa SHN-boken en vända till ikväll när du har lagt sonen, så att du känner dig helt säker på verktygen och vad du ska göra nu denna natt och också vad som gäller på dagarna.

Du har väl andningslarm? [-o< Det är jätteviktigt.

Hälsningar,
Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Majita_84

Inlägg av Majita_84 »

tack för ditt svar :)

då fortsätter jag på samma spår.

Försökte nyss lägga lillen för den sista dagsluren på 20 min men det var stört omöjligt. Han skulle ha sovit 16.15-16.35 men var jäääätte arg och det gick inte alls.

Hur skulle jag ha gjort här istället? Nu gjorde jag som så att när kl var 16.35 då tog jag upp honom. Försökte få han lugn och till skratt innan jag tog upp han. Ska man skippa sömnen helt då en sån här gång eller skulle jag ha fortsatt fast det gått 20 min?
majita_84
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Du kan bara ge förutsättningarna för att sova, vad han sen gör av tiden är upp till honom själv. Så jag tycker du gjorde rätt som tog upp när han inte ens verkade nära att somna. Hade han varit på gång hade du ju kunnat ge en 5-minuterslur och sen väcka. Men nu visar du att du har kontrollen och genom att vara noga med tiderna kommer också han lära sig tiderna snabbare. Bra jobbat!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Majita_84

Inlägg av Majita_84 »

tusen tack för feedbacken! Nu känner mig mer och mer säker inför den här processen
majita_84
Emma80

Inlägg av Emma80 »

:thumbsup:
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"