Casper 6 mån ska börja sova hela natten!!!! (några frågor)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Netta

Casper 6 mån ska börja sova hela natten!!!! (några frågor)

Inlägg av Netta »

Efter en natt av totalt kaos har jag nu spikat dagen när vi kör igång. Nu är det nog! På tisdag blir det början till slutet på vårt sovtrassel. Jag behöver lite feedback på mina tankar innan jag kör igång.

Nu ser våra dagar och nätter ut ungfär så här. I natt har han sovit 6½ h. Somnade 9 vaknade 1, trasslade till ½ 4 då han fick mat sov till 6 då jag gick upp med honom. Jag ska ta nätterna under kuren och har därför sovit i ett annat rum några nätter och sonen har sovit med pappa. (Jag hade nästan glömt hur skönt det är att sova :D )

För att kompensera detta kan han sova 6 timmar på dagen. Det är i och för sig skönt för en mamma med MÅNGA timmars sömnbrist men totala antalet timmar sömn är ju ändå på tok för lite. Han är snart 6 mån så med den här farten har han 2½ h sömn back varje dygn. Inte konstigt att han är trött. Sover jag med honom så vill han ha mat hela tiden och kanske sover mer men hackar upp sömnen.

Nu till mina frågor.

:arrow: Eftesom han sover så mycket på dagen borde jag börja kuren på morgonen eller ska jag låta honom sova den dagen och börja på kvällen?

:arrow: Vi har inget rum att flytta ut honom till, så vi tänkte flytta ut under kurens första dagar. Kan det fungera att han sover i vårt sovrum sen? Det är stort så han kommer en bra bit ifrån vår säng om vi ställer hans säng i andra änden av rummet. Vi ska bygga en vägg men hinner inte få det gjort nu och jag vill börja kura nu.

:arrow: Jag har funderat lite runt schemat och det ser nu ut så här:

7 Vakna mat (amning)
8.30 Välling (han gillar den inte men 50-70 ml kan man få ner)
9.30-11 Sova (1,5 h)
11.30 Mat (½ burk potatis + nånting, ½ burk frukt + amning)
13.30-15.30 Sova (2 h)
15.30 Mat (½ burk frukt + amning)
17.30-17.50 Sova (20nmin)
19 Mat (gröt), bad och nattslurk
20 Sova

:arrow: Är det för lite sömn sista passet? Borde jag korta mittenpasset till 1,5h och länga sista till 45 min?

:arrow: Hur ser schemat annars ut tycker ni?
Netta

Inlägg av Netta »

Ingen????? :(
ajmaja

Hej o Välkommen!

Inlägg av ajmaja »

Jag e ingen diplomerad kurare men kurade min dotter för drygt en månad sen. Hon e nu 7 månader, sover hela natten o e piggare o mer nöjd dagtid!
Om du visste hur bra det kommer bli för er när ni kurat! :lol:

Som sagt e jag inte diplomerad. Men jag ska försöka svara på lite av frågorna. Inte alltid man får svar direkt av experterna här. Tänk på att de jobbar med detta helt utan ersättning o kanske inte har möjlighet o svara på en gång, men de brukar inte dröja mer än ett dygn tror jag.

Ni kan kura pojken i erat sovrum om ni inte sover där själva de första nätterna. Går bra o ha barnet i samma rum sen, men då ska de va avskärmat med tyg eller nått annat som inte släpper igenom ljus.

Kuren ska nog helst börja på kvällen. Du kan ju försöka hålla tiderna du bestämt dagen då du börjar. Väck han om han sover för mycket eller länge. Jag försökte hålla schemat så gott de gick ca. 1 vecka innan. Fast hon inte sov hela nätterna då.
Va sägs om att ge han gröt i stället för välling på morgon? De får min tjej. Jag ammar först o sen får hon gröt.

Ditt schema vågar jag inte säga för mycket om eftersom jag inte e diplomerad, men jag skriver ner mitt som jag hade när tjejen började o va knappt 6 månader så de kan du ta rätt av om du tycker de e bra. Jag har för övrigt snott de här :wink: i nån annan tråd.

6.30 morgon amning
7.00 gröt
8.00-9.30 sova 1,5 timma
10.30 liten burk mat o fruktpure på de
12.00-13.30 sova 1,5 timma
14.00 mellis gröt eller amning o fruktpure
16.00-16.45 sova 45 minuter
17.00 Middag
18.45 Nattslurk , bad o bus
19.15 sova natt 11timmar o 15 minuter

Jag har fått lära mig att de e bra o lägga den långa luren ganska mitt på dagen eftersom den ska va var längst.

Tänk oxå på att han ska få äta så mycket han bara får ner när du börjar kurar eftersom de e meningen att han ska bli mätt på dagarna så han inte äter på natten.

Hoppas att du fått lite svar på en del! Du får gärna fråga mig mer om du vill! Är så glad att jag hitta denna hjälp o få lillan o sova! Hjälper gärna andra o "hitta rätt" om jag kan!

STORT LYCKA TILL! kram
barn nummer fyra ska sova
ajmaja

stavfel

Inlägg av ajmaja »

den långa luren ska va kvar längst, ska de stå ju :wink:
barn nummer fyra ska sova
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och välkommen hit! :D

Dina frågor:

:!: Börja kuren på kvällen som det står beskrivet i lathunden tycker jag (som började på dagen och nog fick en längre kurning på det viset :roll: ).

:!: Ja han kan sova i ert rum sedan, men skärma av. Men lakan från taket och ner eller åtminstone över sidan på spjälsängen där han kan se er. Och mörkt i rummet. 8)

:!: Schemat. Jag funderar lite på att ha mat 11.30 när han inte ska sova förrän 13.30 och då en långlur... :-k Maten borde vara lite närmare luren tycker jag. Om han verkar pigg på eftermiddagen så kan du säkert ha en 20 min lur där. :wink: Ger dig mitt 6 mån schema så kan du jämföra lite.

07.00 Morgon - frukost
09.00 Sova 45 min
10.45 Lunch
12.00 Sova 1,5 tim
13.45 Mellis
16.00 Sova 45 min
17.00 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 Sova natt

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Där fick du två svar, så bra att du kan jämföra mer! :D
Netta

Inlägg av Netta »

Tack så jättemycket för era svar. Jag kan kanske skjuta på lunchen eftersom jag har satt in mer mat på morgonen. Tänkte bara amning på morgonen först.

7 Vakna mat (amning)
9 Välling (han gillar den inte men 50-70 ml kan man få ner) + lite gröt
9.30-11 Sova (1,5 h)
12.15 Mat (½ burk potatis + nånting, ½ burk frukt + amning)
13.30-15.30 Sova (2 h)
16 Mat (½ burk frukt + amning)
17.30-17.50 Sova (20 min)
19 Mat (gröt), bad och nattslurk
20 Sova

Kanske så?

Då börjar jag på kvällen och håller lite koll så det inte blir jättemycket sovet på dagen innan.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup:
Alma Ciric
Kontakt:

Schema

Inlägg av Alma Ciric »

Ett tips som jag fick när jag kurade vilket var nu i november. Citerar TorsMamma

"Jo jag har om du vill en liten synpunkt på ditt schema, speciellt med att du har svårt med 45 min skarvarna. Jag skulle istället ha 12 timmars natt och sen 45 min fm och 1,5 dagslur och 45 min em lur. När han sen fyller 8 mån kortas sista luren till 20 min gärna i vagnen lite så där i förbifarten, det är verkligen skönt att kunna ha en paus mitt i 8 mån ångesten sen också.

Om du sen dessutom har ett barn som kommer börja på dagis innan 1,5-2 år skulle jag införa 12 timmarsnatt på en gång så slipper du slita med det sen. Men så tänker jag. LÅNGSIKTIGT"

Sen önskar jag dig lycka till. Det är roligt att kura :D Vår pojke var också 6 månader när vi började ,det är en spännande resa där ni kommer att lära känna varandra på ett annorlunda sätt. Visst är det en process som kan vara jobbig ibland men om man bara håller ögonen för målet så blir den processen underbar.

Du kan läsa om vår resa under "5 månader gammal bebis som behöver sova".

Kram
Alma
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
http://www.123minsida.se/isak_08
Netta

Inlägg av Netta »

Hjälp. #-o Jag hade glömt en sak. Jag ska på julfest med mitt jobb på onsdagkväll. Jag hade tänkt sätta igång och kura på tisdagkväll. Kan det fungera att pappa lägger honom på onsdagkväll? Han har varit lätt att lägga hittills. Eller ska vi vänta till torsdag men då är min man borta hela dagen och jag har ingen möjlighet att sova på dagen. Hur ska vi göra???

Vi ska åka till Finland över jul så jag skulle gärna vara klar med uppföljningsveckan då.
Netta

Inlägg av Netta »

Casper somnde till middagsvilan med bara ramsa. Han fnissade när jag la honom efter att jag hade tryckt näsan i hans mage och sagt busunge sen la jag honom i vagnen och på med täcket och körde ut honom och ramsade x4 sen sov han!!! \:D/
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Är han lättnattad finns det inget som hindrar att pappa nattar, bara han är påläst.

Angående ert schema tycker jag att det ser bra ut, jag har inte haft 12-timmrrsnatt (det passar inte oss) men det har aldrig varit något problem att förlänga natten vid behov.
Netta

Inlägg av Netta »

TorpSara skrev:Är han lättnattad finns det inget som hindrar att pappa nattar, bara han är påläst.

Angående ert schema tycker jag att det ser bra ut, jag har inte haft 12-timmrrsnatt (det passar inte oss) men det har aldrig varit något problem att förlänga natten vid behov.
Tack för svaret!

Jag vill också hellre ha 11 timmar så hinner pappa träffa honom när han jobbar borta 2 dagar i veckan och kommer hem först ½ 7 och 7 på morgonen passar in så bra med storasyrrorna.
Netta

Inlägg av Netta »

I kväll smäller det!!!!!

:?: En fråga. Han är väldigt lättnattad. Vi lägger honom i sängen och han somnar oftast rakt av. Ibland kan man behöva gå in och vända honom tillbaka till mage men inte alltid.

Så kan jag göra likadant nu? Lägga honom och ramsa ut och låta honom prata en stund för att sedan somna? Det känns lite konstigt att börja buffa honom och solfjädra när det känns som det inte behövs. Det kommer att behövas sen under natten.

Om jag kan göra som tidigare ska jag vänta utanför dörren och bekräfta när han slutar prata eller?

Nu ska jag läsa igenom lathunden igen. Snart kan jag den utantill... :lol:
Netta

Inlägg av Netta »

Några frågor till:

:?: Första natten. Reagera vid minsta pip med buffning, inte ramsa först? Ramsar ut och väntar på reaktion och påminner och påminner och bekräftar till slut när han tystnar. Vid kris går man in och buffar kort igen. Men alltid buff först när han vaknar efter ett längre sovpass?

:?: På morgonen om han inte sover till 7 utan vaknar tidigare så gör jag samma sak som på natten och gör glad morgon när han är lugn om han inte somnar?

Har jag förstått rätt? Min hjärna är lite trögtänkt så jag ville fråga.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"