Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jodå, Dag får mjölk till mellanmålet om det inte äts yoghurt då. Har nog gett det sen han var ca 8-9 månader. Idag blev det till ex. macka och mjölk :D
Dag äter faktiskt också mer och mer "vanlig" mat (annars mest burk... :oops: ), igår var jag till och med husmor och stekte egna köttbullar :thumbsup: Inte vardagsprestation vill jag lova :? :!:

Idag har farfar varit här och läst och efter badet fick lilleman rusa runt naken (lufta blöjbaken) vilket alltid är lika poppis! Han drog ned plädarna från soffan och gosade och gömde sig och hade hur kul som helst. När farfar sen hade "dockteater" med Ikeas puppets (vad heter det på svenska???? ) då skrattade han så han grät :mrgreen: . Obetalbart!!!

Nu väntar cityakuten och sängen
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
LaQ

Inlägg av LaQ »

Här kör vi med välling morgon, mellis och kvällsslurk. Borde man ge nåt annat till mellis än välling? :?:

Grädde, smör, ibland lite turkisk youghurt har han fått ett tag, så då borde lite mjölk att dricka kunna funka till måltidsdryck tänker jag?

Vi har också kört mycket burkmat mest för att Junior ratat hemlagad mat. Burkmaten har ju lite annan konsistens. Och ja, jag är också lite lat. Har inte känns så kul att han ratat det jag gjort själv så jag har liksom inte orkat hålla på med det.

Hehe va kul det låter med buset Tina! Puppets = fingerdockor? handdockor?

Jag kan uppleva att skrattet är lite svårt vissa dagar. Junior hittar ofta på tusen andra projekt att göra när det drar ihop sig till läggning. Plockar gärna fram alla leksaksbilar, böcker och annat som han inte rört på hela dan. Som om han tänkte "jag ska bara göra detta först, och detta och detta..." Alfons Åberg typ. :D

En annan fråga. Junior var väldans torr i huden förra vintern när han var pyttebebis. Smorde med naturlig olja (Weledas babyolja eller vanlig olivolja) men han var ändå torr. Hittade Body Shops Shea Body Butter. Visserligen lite parfymerat men funkar sååå bra! Fick plocka fram det ikväll för nu börjar Junior bli torr igen. I sommar har det gått bra med bara olivoljan. Men kinderna och hakan är ju så röda och fnasiga. Smörjer med Weledas wind&weather flera ggr per dag men det verkar inte hjälpa. Tips? :?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej alla :!:
LaQ:
När han vaknar så ligger han och gapar. Husljud verkar hjälpa föga. Iaf inte om jag går i trappan nedanför hans rum eller grejar i köket utanför hans rum. Det gör snarare saken värre. Ibland har jag bara suttit kvar framför tvn nere i vardagsrummet och gjort ingenting, höjt tvn lite. Då har han gnölat till lite och somnat om. Även om han gapar mer så somnar han alltid om efter några minuter och lugnar sig själv.

Tycker bara det känns lite trist att ha det så, så har vi haft det mer eller mindre alltid. Det är så att jag längtar till han blir äldre och inte behöver sova på dagen alls.
Inte för att verka ha det värst :roll: men var glad över att han somnar om av sig själv efter några minuter fastän han varit arg :wink: .
Jag har en dam här som somnar om först efter 30-60 minuter :shock: (om hon nu gör det ö h t). Och då är det inte mycket tid kvar... :?
För det mesta är hon vid glatt mod när hon skarvar för tidigt men att ligga kvar mer än en halvtimme tar på hennes tålamod och hon blir arg som ett bi...
Därför utnyttjar vi marginalkvarten vid de tillfällen :roll:

Håller med er om att det är svårt att låta bli att titta på klockan de tillfällen det är börjar närma sig "skarv" :( .
Ett tips sambon lärde mig nu när han går hemma: Sätt äggklockan på 1,5 timme så behöver man inte titta på klockan när dom skarvar och inte hålla reda på hur lång tid det är kvar innan det är dags att "vakna". Överkoncentrationen försvinner lite lättare då :wink:
NINA: I detta nu sover Junior långlur och vaknade i skarven vid 45 min. Vi gjorde ingenting! Satt kvar i soffan och såg på tv med normal volym. Han gapar lite men lugnar sig själv och efter 5 min är det helt tyst. Ska jag tolka detta som att han är sur och klarar uppvaken själv?
Fortsätt med att göra absolut ingenting samt diverse husljud om du vill :!:
När tösen vaknar till och är lite gapig (inte ledsen eller frågandes) så tolkar jag det alltid som att hon är arg. Arg för att hon vaknade när hon egentligen ville sova mer. Har provat flera gånger att ramsa som upplysning att sovpasset inte är över än och det har alltid resulterat i en riktigt skitförbannad tös :twisted: .
En kurare upplyste mig när jag hade våra problem med hennes ständiga uppvak (och min förtvivlan... :wink: ):
"Barn som ratar ramsan är till 99% arga".
På det sättet lärde jag mig att skilja på arghet och ledsenhet från henne, och det har underlättat enormt.
Ett argt barn får och bör man inte ramsa, fick jag lära mig... :)
Ta det bara helt solo och låt honom vara... :D är mitt tips :heart: .

:arrow: Två dagar med det nya schemat och endast ett sovpass :!:
Igår gick det skit :x : Skarvade 45 minuter och lät henne ligga kvar i ca 1 timme för att hon skulle få chans att somna om - men inte det... :roll: .
Upplysningsramsa och husljud gick inte (visste jag redan, vis av erfarenhet :roll: ) så hon var inte på något strålande humör när jag hämtade henne... Tog beslut om att hon ska ligga minst 1,5 timme nästa gång hon skarvar istället för 2 :?
Idag gick det nog lite väl bra: Sov 2,5 timme :shock: Sambon ville inte väcka och jag höll med honom :oops: . Han tog liksom chansen nu när den fanns där :roll: (en gång är ingen gång...). Tösen fick vara upp 15-30 minuter mer nu ikväll istället för att kompencera det. Mer mys i soffan för mig :D .
LaQ: Här kör vi med välling morgon, mellis och kvällsslurk. Borde man ge nåt annat till mellis än välling?
Har du testat Fjällfolkets hemmalagade, lättlagade och enormt goda "Risifrutti" :?:
Receptet finns på en utav trådarna här, jag kan inte exakt var men letar gärna upp det åt dig om du vill :heart:
Vi gör storkok och fryser in, fungerar lika bra varm som kall :!:
Tösen äter den till mellis jämnt och har gjort det sen ca 7 månaders ålder. Sen 2 månader tillbaka får hon en smörgås till det och lite frukt. Mums :!:

Ha det gott :heart:
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
LaQ

Inlägg av LaQ »

NINA! TACK för ditt svar! Det känns lättare nu när jag har lite synpunkter från dig också. Jag har alltid trott att det är så att ramsan inte funkar, men faktum är att den tar när den behöver ta. Med det (kloka) resonemanget du fått från en kurare så borde Junior mao vara ARG/SUR. Då får han väl vara det då. Det är bara jag som har svårt för att det känns som att jag låter honom ligga och gapa i sin ensamhet. :oops: Tycker dessutom det skulle vara oerhört pinsamt om man hade gäster hemma. Folk undrar ju varför man inte tar upp ungen. Ännu värre om man är borta nånstans. Då har man ju ett knippe vargar med sig i bilen dit också på nåt vis. :? Men vi är mest hemma, såå... :)

Ni kanske skulle vara riktigt hårda med schemat de första dagarna och inte kompensera så. Samt hålla vääldigt aktivitetsfritt och lugnt (förutom de vanliga sakerna i hemmet) några dagar för att få nya schemat att sätta sig?

Den här grabben har inte riktigt tiiid med såna tråkiga och onödiga saker som att äta. Välling verkar vara hans melodi = man kan få i sig stor mängd mat på så få antal minuter som möjligt samtidigt som man kan göra något annat. Titta i en bok, pilla på nån leksak osv. Ett visst mått av matningsvägran och "kan helv" här också förstås! För mig är det helt OK att köra på välling ett tag till, tänkte bara om man "borde" ta tag i det och ge något annat?
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Nina, jag tar väldigt gärna emot ett recept på fjällmors risifrutti om du hittar det! Alltid bra med nåt som man kan göra storkok av :thumbsup:

LaQ, vi smörjer in Dag med nivea i ansiktet nu på vintern när det är dags att gå ut. Tycker det funkar bra, men jag kan definitivt hålla med om att dom blir supertorra i vinterkylan. Ser till att ha olja i badvattnet numera även om badkaret inte ser så fint ut efteråt...
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsa gillade inte alls välling, det blir bara en strid så jag gav upp. Hon får gröt till frukost och mellis. Och turkisk youghurt till nattslurk. Är sugen på att testa risifrutti till henne så att hon får något annat mellis någongång. :)

På tal om arga barn och att lyssna av, SHN har gett mig bättre öron även på dagen! Jag hör oftast nu om hon är riktigt ledsen (oftast när hon slår sig riktigt) eller "bara" arg. Jag känner mig mer cool liksom, som att det är inte farligt att vara lite arg. 8)

LaQ: Elsas kinder är jättetorra nu :( , har smörjt med Idominsalva. Ska prova olivolja om det inte går bort. Body shops feta krämer är det enda som funkar på min torra hud, är det barnvarianten du använt?

Det är inte lätt att vara ute i snö med såhär små barn! :? Vinden blåser så hon blir sur av det, hon ramlar med ansiktet rätt ner i snön - uuäää, vantarna är så stora så när man håller i handen så försvinner den in och man får gå och hålla i vanten som glider längre och längre ut ur overallen. :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej alla goda vänner :heart:
Hittade receptet på "Viggos risifrutti" sist på sidan ett på denna länk:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
Supergod... :)

Hoppas att det finns ett lättare sätt att länka in en tråd än vad jag gjorde för det var ett evigt planerande och kopierande för att få hit länken till denna tråden :wink:
Vet ni om det finns ett smidigt sätt att göra det på :?: För så fort jag ska leta reda på en länk till en tråd så måste jag lämna denna tråd för att hitta till nästa och då kommer jag inte tillbaka hit och kan fortsätta där jag var och allt jag hade skrivit :| .
Ja, ja - vilket i-landsproblem 8) .

LaQ:
Det är bara jag som har svårt för att det känns som att jag låter honom ligga och gapa i sin ensamhet. Tycker dessutom det skulle vara oerhört pinsamt om man hade gäster hemma. Folk undrar ju varför man inte tar upp ungen. Ännu värre om man är borta nånstans. Då har man ju ett knippe vargar med sig i bilen dit också på nåt vis. Men vi är mest hemma, såå...
Vad jag känner igen mig :?
Vi har alltid haft problem med lurarna på dagen och ibörjan var det otroligt jobbigt att ha folk hemma under tiden man ramsade och jag var skitnervös inför varje "skarv" för det var en pina att få henne att somna om när hon vaknade för tidigt och en massa ögon och öron på sig som hade synpunkter... :o . Och vi fick hålla på i närmare 2 månader innan det började ge resultat :shock: Usch vad jobbigt det var :!:
Flera gånger ifrågasatte jag kuren och mig själv varför vi gjorde detta :oops: (släppte in många vargar - säkert därför det tog sådan tid... :roll: ) och insåg sen att vi hamnade i både rams-träsk och överkoncentrations-träsk, men fick underbar hjälp och vägledning från "kurarna".
Vet att jag tänkte många gånger att jag önskade att det var på natten hon inte sov :shock: . Just av den anledningen att man då hade en hel natt att förankra ramsa och verktyg och verkligen lära sig att läsa av och kommunicera på :!: På dagen har man knappt en timme på sig... :(

Ett bra tag fick vi låta henne sova 3*45 min för att hon ö h t skulle få i sig rätt mängd "sömn" och det fungerade prima, men vändningen kom när jag började jobba och i samma veva slutade amma på morgonen några veckor därpå. Hon bara bet mig och blev otålig för att det inte rann till tillräckligt fort och varken hon eller jag hade någon mysig morgonstund :cry:
Äntligen tog hon vällingen i nappflaska och helt plötsligt så sov hon på dagarna också :D
Hon skarvar fortfarande men inte alls lika mycket som förr :D. Vällingen gav och ger henne säkert den sista, lilla, långa mättnaden hon behöver.
Ni kanske skulle vara riktigt hårda med schemat de första dagarna och inte kompensera så. Samt hålla vääldigt aktivitetsfritt och lugnt (förutom de vanliga sakerna i hemmet) några dagar för att få nya schemat att sätta sig?
Självklart ska vi vara det :!:
Är lite svårt att påverka sambon som är den som måste ta ansvaret nu när jag jobbar. Han är tyvärr inte lika "strikt" som jag och ibland känner jag att han måste få göra på sitt sätt också :!:
Igår blev det ju som bekant för mycket sömn men vi beslutade oss för "en gång är ingen gång..." :wink:
Idag blev jag riktigt irriterad på honom när jag ringde hem, när jag sett att han försökt nå mig på mobilen, så frågade jag hur det var :?: :
-Jo, vi är på väg hem och ska snart äta mellanmål :!:
-Men klockan är ju snart 3 och hon äter ju mellis halv 2, svarade jag :shock:
-Jo, men hon åt ju middag halv 12, kontrade sambon.
-Nej, halv 11 ska hon äta, svarade jag irriterat. Har hon inte ätit något mellan halv sju och halv 12 :?: frågade jag smått nervöst 8-[ .
-Nej, men hon har varit på ett strålande humör ändå :D
Inte mycket att göra något åt i dagsläget, men nu MÅSTE det vara enligt schemat resten av veckan - har jag bestämt [-X .

Ha det gott allesammans :heart:
Kramkram
NINA
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Oj ja jag är väldigt strikt med schemat och vill inte göra mycket utsvängningar även om man måste ibland. :roll: Jag har nog varit på Johan lite mycket också för han sköter schemat perfekt. :lol: På torsdagarna när jag är på trafikskolan är han själv med henne. Nu sa han att det var så skönt att hon bara sov en gång för då behövde han inte skynda sig när de var och handlade. :wink:

Jag har fått mycket kommentarer från andra att vi lever vårt liv helt efter Elsa. Och ja, men då vet jag ju när jag får vara ifred också. Efter 19 är det egentid för hela slanten. Och mitt på dagen har jag 1,5 timme själv. Och hela nätter är ju väldigt skönt. Men de ser det inte så, de ser mer att det är jobbigt att passa tider och anpassa sig efter det.

När jag är hos andra eller har främmande som man bara träffar den dagen så har jag tänkt att om hon nu krånglar för mycket om hon vaknar så FÅR jag låtsas väcka och ta upp tidigare idag. Det har gjort att jag slappnar av mer vilket hon säkert känner och därför sover hela passen. :wink:

Ska kolla in risifruttilänken, Tack!!! :D

Jag har lite samma problem när jag ska länka, men man kan ju öppna nytt fönster och leta på den och samtidigt ha kvar det man skrivit i det andra fönstret.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Oj vilket smarrigt recept! I mitt var det bara ris och grädde. Detta måste provas! :D

Ska sluta med den färdigköpta gröten nu, den är för söt tycker jag. :( Elsa är sådär impad av det, får väl vänja in henne på något sätt. :roll:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tror ni det skall vara vispad grädde i receptet? Det skall det nämligen i det jag har....hmmm :-k
Idag har jag en för #@$"£#" dag och känner mig som huvudpersonen i bitterfittan :cry: :evil: :cry: Fy bubblan.
Orkar inte skriva mer, bara vinkar lite svagt :heart: Hoppas ni har det bättre!
Nillan

Inlägg av Nillan »

NlNA skrev:Hoppas att det finns ett lättare sätt att länka in en tråd än vad jag gjorde för det var ett evigt planerande och kopierande för att få hit länken till denna tråden :wink:
Vet ni om det finns ett smidigt sätt att göra det på :?: För så fort jag ska leta reda på en länk till en tråd så måste jag lämna denna tråd för att hitta till nästa och då kommer jag inte tillbaka hit och kan fortsätta där jag var och allt jag hade skrivit :| .
Jag brukar öppna ett internetfönster till helt enkelt. :wink:

Hej igen! :D

Här är det fortfarande sjukdomstider tyvärr. Vi har klarat oss länge innan så det är väl därför bacillerna kommer i flock nu. Men man blir ju inte så lite less efter ett tag. :roll:

Får se om vi vågar pröva risifruttin. Jag har ett lite komplicerat förhållande till mjölk själv eftersom jag upptäckte rätt sent i livet att min kroniska tjocktarmskatarr var medfödd laktosintolerans. Dessutom är min äldsta dotter allergisk mot mjölkprotein. Mjölk är ingen basvara hemma hos oss alltså. Lilla K får mjölk via vällingen och hon äter ost men annars blir det inte mycket. Borde väl prova mer med henne men jag är typ långsint eller något och litar inte på mjölk helt enkelt. :roll: :oops: :mrgreen:

Annars finns det väldigt mycket annat gott i receptråden som NINA klistrade in om ni orkar ta er igenom. Lagade en hel del därifrån när lilla K började med puréer.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Glömde!

Är det värk Tina eller något annat! Sänder varma tankar i vilket fall!! :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
NlNA

Inlägg av NlNA »

Jag använder inte vispad grädde i gröten :D .
Finns inga exakta mått i receptet, men jag lagar en sats för 2 portioner risgrynsgröt med riktigt smör och endast mjölk i.
Sen i med ca 1 dl malen havregryn, ett skalat och grovrivet päron, 400 gram hallon/blåbär och spär med grädde till lagom konsistens.
Sen fryser jag in allt i barnmatsburkar (den stora modellen) och det blir ca 7-8 burkar.
Går att äta både varm och kall (perfekt till mellis utomhus :wink: ) men tösen föredrar varm/ljummen.

Har inte läst "bitterfittan" Tina men kan förstå vad det hela går ut på :wink: ... Hoppas det snart blir bättre :!: :heart:

Sitter nu ensam och njuter av det i fulla drag :D Tösen sover sen länge och sambon är iväg på något själv. Det är nästan så att jag får sparka ut honom för att han ska få ha sin egen tid utanför hemmets fyra väggar utan barn och sambo :roll: . Vi försöker så ofta det går att se till att var och en får sin lediga stund i veckan. Däremot är vi sämre på att göra något ihop utan tösen :( .
Har hunnit med en del telefonsamtal ikväll till alla släktingar och vänner man har försummat under några veckor och det känns alltid lättare då. Men det är samtidigt fel att behöva tänka så: Varför ska jag ha dåligt samvete för att inte hinna med alla andra :?: Gör jag inte det så är väl inte det hela världen :? Tycker dom sämre om mig för det tro :?:
Jag måste bara bli bättre på att tycka att det jag gör och vill göra få räcka. Varför värdesätter man sig själv utifrån andras tyckande (eller vad jag tror att de tycker... :roll: ) :?: Hmm :?

Just nu är jag inne i ett skede där vi har mycket på jobbet. Många utbildningar och kurser som ska gås och eftersom jag jobbar till 14:00 varje dag och de flesta kurser slutar 16:00 så blir det mycket övertid :evil: .
Känner sådan stress ibland att inte hinna hem och få va med tösen så mycket som jag vill och brukar. Ligger redan 12 timmar plus på flexen och ska försöka ta ut det så att jag bara kan njuta i fulla drag av hennes utveckling som jag redan missar en hel del på :(.

Ha det gott :!: :heart:
NINA
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Igår hade vi barnvakt och kunde gå ut och äta :D (efter att sonen lagt sig....litar inte riktigt på "icke insatta" som mest undrar vad vi sysslar med :? ) vilket var trevligt. Det är så sällan som man tar sig ordentligt tid för "vuxenrelationen" och gör sånt man gjorde inan dom små grynen kom. Jag vet ju att man skall det och jag älskar det ju också, men jag har svårt att lämna över... :oops: Hur känner ni?
Nu skall jag strax väcka miniprinsen och sen får vi se vad vi hittar på? Vädret är ju inte så kul och hellst vill väl Dag leka men nån men det är ingen som vågar umgås med snorisen just nu 8) Kanske åka in och se på julskyltningen?
:arrow: Härmed efterlyser jag tips på sysselsättning i vinterrusket och mörkret!
NlNA

Inlägg av NlNA »

Det är så sällan som man tar sig ordentligt tid för "vuxenrelationen" och gör sånt man gjorde inan dom små grynen kom. Jag vet ju att man skall det och jag älskar det ju också, men jag har svårt att lämna över... Hur känner ni?
Vi har tur :D Min syster har köpt hela kuren-receptet och jag litar bäst på henne. Några gånger har hon t o m lagt henne utan att vi har varit hemma och det har fungerat jättebra :) . När syrran är här och hälsar på utan att vi ska iväg någonstans passar vi på så att hon lägger tösen för att hon inte ska glömma av "proceduren". Då har jag ibland kunnat ge något tips i förbifarten - och oftast handlar det om att syrran ska ramsa högre och med mer attityd :wink: .
Min mamma har också lagt tösen några gånger men mamma har en förmåga att få till en nattning som mest är "gullig". Hon ramsar som att det vore en godnattsång och har inget direkt avslut i ramsan. För det mesta köper tösen allt ändå eftersom hon alltid har varit lätt att lägga och verkligen ÄLSKAR att somna in :heart:
Svärmor har jag inte ens vågat introducera :oops: . Här finns ingen attityd ö h t :roll: . Blir osäker så fort tösen skriker eller inte vill äta och använder ansiktsutryck som "avslöjar" allt :!:
Som tur är min syster fortfarande singel och utan barn :wink: så hon brukar inte vara så upptagen när vi behöver hjälp. Dessutom är tösen hennes ögonsten (första barnet på min sida) :D.
Sambons bror med familj kommer vi nog aldrig att anlita :shock: (kanske när tösen är 3-4 år) eftersom dom har varit bara anti mot SHN. Deras barn satt alltid uppe tills dom däckade i soffan :shock: . "Barn är så olika" samt "att man ska ju använda sunt förnuft" har varit en ständig kommentar ifrån dom (som om "vi" INTE skulle använda sunt förnuft... :roll: ).
Däremot har deras barn fått en mycket bra uppfostran anser vi så, så hemska är dom inte :wink:

Nej, nu är det fredagsmys i soffan :heart:
Vi ses :!:
NINA
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"