Tidig morgon
Tidig morgon
Hej! Jag funderar lite över det här med tidiga morgnar. Jag är nu på dag fem av kuren och läggning och natt gick fantastiskt bra igår. Men nu vaknade hon redan tio i sex (ska upp 19.30) och hon ligger och smågnäller, får en ramsa, tystnar, kanske somnar om, smågnäller/gråter, får kanske en ramsa. Jag försöker vara sparsam med ramsorna eftersom hon bara gnäller, men undrar om jag gör fel. Även om det inte är kraft i gråten så låter det så övergivet. Nu har hon somnat om igen, men snart är det dags att vakna. Väcker ni alltid den bestämda tiden, oavsett om barnet varit vaket för sig självt på morgonen? NÄr använder man marginalkvarten (är den giltig under hela dagen)?
På dagen i går var hon mkt gnällig. Jag blev lite orolig över att det kunde vara kuren, men så kom jag på att hon håller på att få två tänder i nederkäken. Det är väl vanligt att man blir lite gnällig då?
Tack på förhand för svar, det är ett fint forum det här!
På dagen i går var hon mkt gnällig. Jag blev lite orolig över att det kunde vara kuren, men så kom jag på att hon håller på att få två tänder i nederkäken. Det är väl vanligt att man blir lite gnällig då?
Tack på förhand för svar, det är ett fint forum det här!
Hej och välkommen!
Som Anna beskriver så är SHN en process som kan ta sin lilla tid innan allt sitter som berget. Upp till en månad kan man få räkna med innan allt har fallit på plats. Jobba på lugnt och fint så ska du se att de tidiga uppvaken försvinner.
Om du söker runt här på forumet kan du få tips på hur du ska jobba med morgonen, tex bara pangramsa, pangramsa och husljud, pangramsa och musik osv. Välj ett sätt som ni tycker verkar bra och håll er benhårt till det. Är hon ledse så kan hon beöva mer hjälp, men var sparsam med solfjäder osv på morgonuppvaken.
Marginalkvart kan man använda när man behöver under hela dagen, bäst är förstås att man är så noga som möjligt med schemat i början så att det sätter sig.
Gnälligheten är säkerligen tänderna. 8) Fullkornskorpor funkar bra här när det kliar i munnen.
Kram Bea
Som Anna beskriver så är SHN en process som kan ta sin lilla tid innan allt sitter som berget. Upp till en månad kan man få räkna med innan allt har fallit på plats. Jobba på lugnt och fint så ska du se att de tidiga uppvaken försvinner.
Marginalkvart kan man använda när man behöver under hela dagen, bäst är förstås att man är så noga som möjligt med schemat i början så att det sätter sig.
Gnälligheten är säkerligen tänderna. 8) Fullkornskorpor funkar bra här när det kliar i munnen.
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Vill bara berätta om hur bra vår kurning har gått, för att peppa andra. Natten till idag var natt sex och min kille lade vår dotter för första gången (hon har blivit mycket tuttfixerad och mammig, eftersom vi låtit henne somna vid bröstet. Visserligen hur mysigt som helst ett tag, men när vi började kuren sov alla dåligt.) Så, i natt: min kille lade henne till rätta och gick ut med ramsan. Innan dess hade vi dansat alla tre till vild musik och dottern skrattat så hon kiknade. Hon somnade på tre minuter!!! och sov tolv timmar i sträck utan att vakna. Jag gick på fest för första gången sedan födelsen (för nio månader sedan) (men längtade hem efter två timmar
. Trots det en berusande frihetskänsla.) Så, kämpa på alla!
Jag är förberedd på bakslag, men inställd på framgång!
Jag är förberedd på bakslag, men inställd på framgång!
-
Lua
Hej!
Den här natten gick också bra, men min dotter vaknade i vargtimmen och var hungrig som en... varg. Jag ramsade igenom det hela, gav henne lite vatten och lade till rätta vid två tillfällen. Men efteråt blev jag så orolig att jag håller på att bli en helt oflexibel robot. Vad gör man om barnet uppenbart är vrålhungrigt (hon var inte rädd, det var hunger)? Hon åt ovanligt lite igår, eftersom vi hade folk på besök och hon var uppe i varv (jag höll alla tider dock). Nåja, hon somnade igen och sov till väckning, så kanske var det inte så farligt. Men ibland skriker det ju verkligen i hela kroppen att man vill ta upp och ge bröstet.
Då kan det vara så svårt att tänka långsiktigt...
Vet inte riktigt vad jag vill ha för svar...
Ha en bra dag!
Den här natten gick också bra, men min dotter vaknade i vargtimmen och var hungrig som en... varg. Jag ramsade igenom det hela, gav henne lite vatten och lade till rätta vid två tillfällen. Men efteråt blev jag så orolig att jag håller på att bli en helt oflexibel robot. Vad gör man om barnet uppenbart är vrålhungrigt (hon var inte rädd, det var hunger)? Hon åt ovanligt lite igår, eftersom vi hade folk på besök och hon var uppe i varv (jag höll alla tider dock). Nåja, hon somnade igen och sov till väckning, så kanske var det inte så farligt. Men ibland skriker det ju verkligen i hela kroppen att man vill ta upp och ge bröstet.
Vet inte riktigt vad jag vill ha för svar...
Ha en bra dag!
Svarar lite lätt det jag tror du redan vet.
Skjut vargen du har smygandes kring benen och inrikta dig på att man äter på dagen och sover på natten. Om du är konsekvent med det så kommer hon att lära sig det fortare och äter snart som hon ska på dagarna. Inga barn svälter ihjäl om de ätit lite dåligt en dag. Tänk på att när du tex är sjuk äter du nästan ingenting och klarar att sova gott ändå. Skulle hon äta riktigt dåligt en dag så ge lite extra mellan målen, som ett litet mellis. Äter hon dåligt vid ett mål så har hon chans att äta mer vid nästa, då hon troligtvis är mer hungrig om hon inte fått något mellan.
Kram Bea
Skjut vargen du har smygandes kring benen och inrikta dig på att man äter på dagen och sover på natten. Om du är konsekvent med det så kommer hon att lära sig det fortare och äter snart som hon ska på dagarna. Inga barn svälter ihjäl om de ätit lite dåligt en dag. Tänk på att när du tex är sjuk äter du nästan ingenting och klarar att sova gott ändå. Skulle hon äta riktigt dåligt en dag så ge lite extra mellan målen, som ett litet mellis. Äter hon dåligt vid ett mål så har hon chans att äta mer vid nästa, då hon troligtvis är mer hungrig om hon inte fått något mellan.
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Jag tror jag har för långt mellan mellan morgon och första luren. Här är dotterns schema:
7.30 Göra morgon+ tutte
10 sova 45 minuter
11 äta
12.30 sova 1,5 timme
14 mellanmål, tutte+frukt
16.45 äta
19 nattslurk (tutte)+lite gröt
19.15 skrattet
19.30 godnattet
Kan jag justera schemat efter de elva första dagarna? Tror att det skulle bli bättre med första vilan 9.45. Hon är nämligen jättetrött då, men somnar sällan förrän 12.45 på andra vilan. Ska man ta det lite försiktigt med fem minuter per dag eller kan man köra direkt?
Tack för alla kloka svar/
Sofia
7.30 Göra morgon+ tutte
10 sova 45 minuter
11 äta
12.30 sova 1,5 timme
14 mellanmål, tutte+frukt
16.45 äta
19 nattslurk (tutte)+lite gröt
19.15 skrattet
19.30 godnattet
Kan jag justera schemat efter de elva första dagarna? Tror att det skulle bli bättre med första vilan 9.45. Hon är nämligen jättetrött då, men somnar sällan förrän 12.45 på andra vilan. Ska man ta det lite försiktigt med fem minuter per dag eller kan man köra direkt?
Tack för alla kloka svar/
Sofia
Nu behöver jag verkligen era råd! Vi har fått totalt bakslag. Min kille blev sjuk häromdagen och jag blev mkt orolig (han svimmade i sovrummet). Försökte dölja det för min dotter, men jag tror hon kände det ändå, att jag var orolig. För när hon vaknade hjälpte inte tillrättaläggande och ramsa, hon var lika orolig. Eftersom det var så mycket att tänka på och jag var stressad och hon var ledsen så tog jag till slut upp henne i soffan (där jag sov) och lät henne få tutten och sova bredvid mig.
Tänkte också att om vi skulle bli smittade så borde vi vara utvilade. Men så nästa natt lyssnade hon inte på ramsan, jag var tvungen att buffa igen (har inte gjort det sedan första natten) och det tog låååång tid innan hon lugnade sig. Blev arg igen när jag gick ut. Vaknade vid tre och det var samma sak då. Hon var vaken och arg (? inga tårar, och blandade skrik med argsinta DADADADADA). Sedan sov hon till väckning. Vad ska vi göra? Ska vi bara köra på och buffa i nödfall, låtsas som ingenting och försöka återta det vi hade uppnått? Eller bör vi börja om helt? Jag känner mig så ledsen att jag strulade till det... Kunde inte alls förmedla säkerhet när jag själv var så orolig, även om jag försökte.
Så avbrott eller fortsättning är frågan...
Så avbrott eller fortsättning är frågan...
En gång är ingen gång.
Kör på som vanligt och ifrågasätt inte sömnen så gör inte dottern det heller. Din oro om du "förstört" känner hon troligen av så låtsas som att allt är i sin ordning och du inte är det minsta orolig, en övergående fnurra, hej hopp. 8)
Hoppas sjuklingen mår bättre nu.
Kram Bea
Hoppas sjuklingen mår bättre nu.
Kram Bea
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
Ännu en dålig läggning
Hon skrek i en halvtimme och jag tycker inte att hon lyssnar på ramsan längre. Lade till rätta någon gång och buffade kort. Så vaknade hon vid tre och var vaken och arg till fyra. Jag var inne några gånger och lade till rätta och buffade lite. Till slut somnade hon, men jag upplevde inte att ramsan hjälpt henne. Usch, om det fortsätter så här vet jag inte hur jag ska göra. Problemet är att jag inte vet vad alternativet skulle vara. Hon kan ju inte få tutte hela nätterna, som hon vill. Då kan jag inte göra något på kvällarna alls, utan blir helt bunden till hemmet.
Får se hur det går ikväll. Måste få det att vända...
kram/
lou
Får se hur det går ikväll. Måste få det att vända...
kram/
lou