Gabriel, 8 månader -- buffning fungerar helt plötsligt inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kiki

Re: Insomnandet

Inlägg av kiki »

Bergarna skrev:Men jag är bara fundersam varför det tar lång tid för honom att bli lugn och somna är vi lägger honom i sängen?

Vi ger beskedet, tillrättalägger och använder oss av verktygen för att lugna honom, han blir lugn och nästa somnar, men så fort vi släpper och går ut så blir han väldigt ledsen och vrålar...vi ramsar men han verkar inte lyssna, eller så lyssnar han men blir inte lugn av det för han blir ännu mer ledsen, vi går in och lugna igen men så börjar allt om så fort vi går ut...

Igår så skrek han i säkert 1 timme (självklart så lugnade vi imellanåt, ganska ofta till och med) innan han blev lugn och somnade.

Självklart vill vi fortsätta med kuren men vi är samtidigt så oroliga för vår lille pojk om han verkligen mår bra av detta?

/en orolig mamma
Jag tror att han inte förstått, Här kommer mitt tips som jag hoppas att ni tar till er och förstår.
Detta kommer ni bara behöva göra EN gång sen kommer poletten ha trillat ner.
När ni lägger honom för natten och gör nattningsproceduren och går ut med ramsan, bra så, MEN när/om ni går in igen MÅSTE ni stanna så länge det behövs, inget spring in och ut. EN gång efter läggning går ni in och då stannar ni så länge det behövs, om han somnar är det helt ok för han behöver VETA vad som gäller. Alltå OM OM OM ni går in efter läggning stanna då så länge det behövs, jag räknar till 600 x 4 efter det att barnet är lugnt då har jag varit där i ca 20 minuter och solfjädrat.

Är ni med? han behöver besked med det lilla extra, så ladda nu för kvällen och återigen OM OM OM ni går in igen solfjädra solfjädra solfjädra solfjädra, (ja en solfjälder alltså men lååååång).

Ni ska förmedla säkerhet till honom och det har ni inte lyckats med så då får ni backa, idet här fallet till natt 2, ok.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Att han är frågvis tror jag beror på två saker:

Han har under lång tid fått motstridiga besked om hur man gör när man somnar. Han är förvirrad helt enkelt.

Er osäkerhet gör honom osäker.

A och O är attityden av självklarhet. SÅ HÄR gör man när man sover. Händerna och ramsorna ska vara stabila och fasta och förmedla ett oemotsägligt besked. Ni ska vara tveklösa. Det är er uppgift att få honom att lyssna på ramsan. Den ska sägas med rejält magstöd och nå igenom. Sedan får ni LYSSNA medan han reagerar. Vad är det han säger? Arg? Ingen åtgärd annat än husljud och kanske klassisk musik. Ledsen, förvirrad? Ramsa och tänk på det du vill ha sagt så kommer det att förmedlas till honom via ditt tonfall.

Jag skickar också några länkar som jag tycker är bra:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010 (om livet efter kuren)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252 (om det viktiga förhållningssättet)

Kram Lua. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kastar mig rätt i eftersom jag såg följande:
Bergarna skrev:Schemat vi valde var ett exempel ur boken ("Laura, 8 mån"), och vi noterar att det var ett riktigt felval, tiderna är för tätt inpå varandra och han hinner inte bli trött inför hans långa middagslur.
Vill först banna er lite för att ni en smula tanklöst bara kopierade någon annans schema rakt av. Ett misstag ni ju upptäckt på egen hand.

:idea: Jag vill faktiskt ändå råda er att byta schema mitt i kurandet om ni verkligen är övertygade om att ni gjorde ett misstag här. Tänk så det knakar, bolla schemat med oss här om ni vill (ser ju att ni har kanonfin uppbackning och jag kollar lovar att kolla till tråden jag med) och så byter ni imorgon. Bara sådär och då jäklar ser till ni till att få ordning på torpet eller :wink: :?:

"Bättre att göra tveklöst fel än tveksamt rätt" tror jag att AW sagt :heart:

Nancy
Lua

Inlägg av Lua »

Schemat vi valde var ett exempel ur boken ("Laura, 8 mån"), och vi noterar att det var ett riktigt felval, tiderna är för tätt inpå varandra och han hinner inte bli trött inför hans långa middagslur.
Kanske en schemaändring ändå skulle vara på sin plats? Eftersom ni inte själva tror på schemat till 100 % så är det svårt att förmedla säkerhet till sonen. MEN! Inga hastverk! Sätt er ner. Tänk igenom. Gör ett förslag. Kanske 12 timmars natt och så två lurar, en lång mitt på dagen och en kort på eftermiddagen.

Kommentarer på det?

/Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej Nancy :heart:

EXAKT samma tanke! Nästan lite spoooky :wink:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Lua skrev:EXAKT samma tanke! Nästan lite spoooky :wink:
8) :lol: 8)
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

[/quote]Kanske en schemaändring ändå skulle vara på sin plats? Eftersom ni inte själva tror på schemat till 100 % så är det svårt att förmedla säkerhet till sonen. MEN! Inga hastverk! Sätt er ner. Tänk igenom. Gör ett förslag. Kanske 12 timmars natt och så två lurar, en lång mitt på dagen och en kort på eftermiddagen.

Kommentarer på det?

/Lua. :heart:[/quote]

Hej,

Vi har faktiskt satt oss ner och tittat på ett nytt schema utifrån Gabriels och våra behov och det här har vi kommit fram till:

Natt: 19.30-07.30 (12 timmar)
Äta frukost: 07.45
Sova ute i vagnen: 09.45-10.30 (45 minuter)
Äta lunch: 11.00
Lekstund och umgås: 11.15-13.45
Äta mellis: 13.45
Sova i sängen: 14.15-15.45 (1,5 timme)
Äta middag: 16.45
Bad och skoj: 18.45-19.00
Nattslurk och skrattet till go´nattet: 19.00-19.30
I säng: 19.30

Vad tycks? :) Vi är väldigt nöjda med det här schemat, känns väldigt rätt! :D
Har 1 pojke, Gabriel, född 11/3 -08.
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Schemat ser mycket bra ut tycker jag. Vi har dock föredragit att ha långluren först och den korta sen, bara för att när de blir äldre faller lilla eftermiddagsluren bort och så blir långa lunchluren kvar. Det blir lite mindre förändringar senare alltså. Jag har också upplevt att nattsömnen gynnas av att inte sova så lång stund så nära natten. Vad tror ni om det?

Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Instämmer med Lua :wink:
Bergarna

Rapport gårdagens kväll

Inlägg av Bergarna »

Hej alla :)

Igår så var det jag (frugan) som la Gabriel. Det gick fanastiskt bra, efter tillrättaläggandet och solfjädringen så gick jag ut med ramsan, han gnällde i mindre än en minut sen så var det tyst rätt länge (det lät som om han bökade runt i sängen) han grät inget och frågade inte ens!

Jag bekräftade någongång senare under tiden han låg tyst men jag vet att han var vaken, sedan så somnade han!

Jag gick in till honom 10 minuter senare (han somnade kl 20.00, han sov så sött och jag la på honom filten.

Han sov hela natten fram till kl 07:12 och då låg han och pratade lite för sig själv...någon minut senare så hörde jag ett hår duns, och ett skrik :( han hade förmodligen slaget i huvet/benet i spjälrorna och det gjorde förmodligen ont så jag gick in fort och lugnade, sen så vardet GLAD morgon :)

/En glad mamma
Lua

Inlägg av Lua »

Härlig läsning till kvällskaffet :thumbsup:

Bra jobbat!

Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Igår var det maken (jag) som genomförde nattningen, det gick oväntat bra, ingen buffing alls, somnade efter ca 10 min svagt lallande - suveränt!!

Däremot är det fortfarande struligt på dagarna, han har svårt att somna i sängen, uppemot 45 min ramsande och solfjädrande är inte ovanligt - ibland uppemot 1½ timme, och då blir det ju INGEN sömn..!

Men ikväll hände något somo har sabbat hela kvällen, efter bad och lite kort lek så var det dags för nattslurken - och då kom den förbaskade kaskadkräkningen där G vände ut och in på hela magen med mcket gråt som följd - han är ju så trött, men kan inte somna pga obehaget.

Troligen är han också rejält hungrig, men för trött för att äta (han somnade 20.07, vaknade 20.35 och vi tog upp honom och försökte mata honom, men han vägrade ta flaskan). Han är supertrött, men mår dåligt, och är grinig av trötthet. Han lugnar sig nu när vi buffar och därefter solfjädrar, men så fort vi släpper taget så jobbar han upp sig igen.

Fan också, det hade ju börjat arta sig..!

Och imorrn ska vi till Sachsska för en röntgenundersökning kl 10.00 - när han ska sova, samt att han får inte äta efter kl 06.00...

Oh joy.

Några tips?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ge bara vatten och se om han vill ha. Har han ätit hyfsat under dagen?

Är man sjuk så är man. Och ska man till doktorn så ska man. Restan blir lite krokigare, men målet når ni ändå!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ps, flaska brukar vara pest om man mår illa. Det är läskigt att suga.
Bergarna

Inlägg av Bergarna »

Vi fick i honom lite vatten, därefter ca 100ml ersättning...stackaren är täppt i näsan och får suga på flaskan i korta omgångar.

Nu är han i vilket fall märkbart lugnare, med en smula god vilja kanske han somnar av sig själv efter ett minimum av ramsning.

Stackars pojk, som om han inte har tillräckligt att tänka på.. :(

Tack för tipsen, det gick bra tror jag.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"