Mardrömmar?

Skriv svar
Ewa

Mardrömmar?

Inlägg av Ewa »

Överflyttad tråd :D

Signatur elliot skrev:
Hej!
Jag har en gosse på snart 15månader. En glad och väldigt nyfiken liten kille som upptäcker dagarna i ända.
Jag har börjat jobba och han stormtrivs på dagis.
Elliot är en säker sovare och somnar fint varje kväll klockan sju och sover sina tolv timmar utan problem.

Han har nyligen varit rejält förkyld och fick en faslig hosta. Nätterna har gått bra trots hosta men han fick hostmedicin utskriven och biverkningarna var otäcka. Han fick vad jag tror är mardrömmar, blir otröstligt ledsen och tittar sig över axeln som om han är rädd för något.
Jag har slutat ge medicinen och hostan har gett med sig men inte mardrömmarna. :( Hur ska vi göra?

Vi som inte har behövt verktyga på många månader, började buffa och ramsa men han svarar inte på det. Vi har spelat musik och gått med markerande steg utan för dörren.
Hur gör vi? :?

Jag vill ju att han ska hitta tryggheten igen.

Tips och råd? :?:
Maria
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
elliot

Inlägg av elliot »

tacksam för svar... :cry:
Maria - mamma till världens bästa Elliot 070819
cissii

Inlägg av cissii »

Hej Elliot.

Ibland är det svårt att hinna med alla, speciellt när det är helg, och folk är lediga. Men jag ska återkomma med ett svar ikväll, måste laga middag till en hungrig dotter nu. Men hinner ingen annan före så hoppar jag in i kväll. Tummis :wink:

Mvh Cecilia
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

Hej igen.

Nu måste jag ju komma med det tråkiga svaret, och ställa en fråga istället för svar. :roll:
Vi som inte har behövt verktyga på många månader, började buffa och ramsa men han svarar inte på det.
Vad hände då, när det inte funkade, vad gjorde ni? Eller funkade det, men inte som innan? Lite mer info där :D
Världens Bästa Barn
elliot

Inlägg av elliot »

Hej och tack för svar! :D
Ja, vi blev ju lite som tagna på sägen eftersom det har funkat så bra så länge. Vi har kunnat somna honom var som, i vilken säng som helst. Vare sig vi har varit hemma eller borta. Bara genom att ha samma rutiner.

Ramsa och buffa har vi inte gjort sen han var åtta månader... :shock:
Så han såg förvirrad ut och vi gick nog inte in i det med riktigt rätt attityd. Eftersom det var längesen han var så ledsen och rädd blev ju jag också lite rädd..
Inatt har det gått bra, inga konstigheter. Men är det mardrömmar kan ju det komma när som... :idea:
Det svåra var att lugna honom på plats, han i princip klättrade upp på mig. Men vi har inte tagit upp honom och "räddat" honom för vargen men jag ville.
Han höll som värst på fyra timmar den natten...
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Förlåt en trögskalle :oops: Men är det här ett återkommande mönster, eller har det vara varit någon/några enstaka nätter?
Ledsen att FRÅGA så mycket när jag borde SVARA. Men jag greppar inte riktigt situationen här.

/C
Världens Bästa Barn
elliot

Inlägg av elliot »

Hej och tack för fråga :wink: !
Nej det handlar bara om enstaka nätter. Ibland ett par nätter på rad men han sover ju oftast fint hela natten. Men eftersom vi inte verktygar i vanliga fall, inte ens ramsa när vi har lagt honom så blev vi lite tagna på sängen. Jag vill inte in och böka för mycket hos honom men när jag hör att skriken bara eskalerar så blir jag så villrådig. Hur ska vi gå till väga?

Är det vanligt med mardrömmar i hans ålder? Han har ju börjat på dagis och pratar och förstår jättemycket. Är det månne världen som känns större och mer skrämmande?

Maria
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Aha, ni har alltså inte ramsat sedan han kurades? Det var synd :( Man ska alltid ramsa vid läggning, för annars har man inte det verktyget sedan då det verkligen behövs. Läs denna tråd så förstår du bättre :wink: :

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Sedan misstänker jag också att hans nattliga mardrömmar kan ha ett samband med dagis. Han är ju trots allt alldeles för liten att gå på dagis. Men om ni inte kan prioritera annorlunda måste ni kanske finna er i att han ibland är lite orolig nattetid - även om det inte behöver hålla i sig!

Lycka till! :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
cillus

Inlägg av cillus »

Hej

Jag flikar bara in en spontan fundering och kanske en liten påminnelse till dig angående det här som du skrev:
"Men vi har inte tagit upp honom och "räddat" honom för vargen men jag ville. "

ATTITYDEN, du måste ha den rätta attityden. Vad du tänker det förmedlar du, kanske inte alltid i orden, men i tonläge,handling och gester. :?

Ha det i åtanke!

PS! När jag "minikurade" min tjej, så tänkte jag samtidgt positiva tankar medans jag ramsade, bara för att vara extra säker på att förmedlandet skulle få rätt attityd. Samt då kunde jag ju inte tänka andra tankar heller! :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
cillus

Inlägg av cillus »

Oj nu vill jag påpeka att det här var menat till eventuellt ramsande, inte ett svar angående mardrömmarna.. :oops:

En liten fundering i största allmänhet alltså... :D
Mamma till Flicka februari 2007, Pojke född augusti 2012
Bonusmamma till flicka född 2011
Gravid, beräknad födsel oktober 2013
elliot

Inlägg av elliot »

Ja attityden måste såklart innfinna sig. Det tar vi tag i!
Det har varit lugnt igen ett tag nu men när det väl uppstår oro ska jag tänka positivt och bestämt.

Dagis känns bra, både för honom och för mig så det är inget vi funderar på att prioritera om. Jag förstår att det kan vara mycket tankar och intryck som ställer till oro, men jag tror inte att det är dagis som är "boven". Oron kan ju komma även om han inte varit där på ett tag.

Så frågan kvarstår alltså, hur gör vi?
Ska vi införa ramsa och köra på det vid oro?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

In med ramsan igen på momangen!

Min dotter har oxå haft mardrömmar i perioder, eller vad det kan ha varit. Lite oroliga nätter ivf. Sånt kommer och går. Det viktigaste tycker är att inte börja ändra en massa, så barnet blir ännu mer förvirrat. Det som alltid har varit ska få bestå, så kan han lita på det ivf.

Lycka till!
Världens Bästa Barn
Siobhan

Inlägg av Siobhan »

Ville bara säga att min dotter också haft mardrömmar i perioder. Jag hade också tanken på att kanske dagis var lite mycket för henne, hon gick då sex timmar om dagen. Nu går hon bara fyra timmar om dagen, men jag är sjukskriven så jag har den möjligheten vilket någon som jobbar kanske inte har. Fyra timmar räcker för att jag ska kunna gå till gymmet och göra min sjukgymnastik och också långsamt men säkert städa upp lägenheten och göra andra saker som kan vara jobbigt med en vild (men underbar) liten tjej och en mamma med mycket dålig rygg.

Hon får dock fortfarande mardrömmar lite då och då, men jag brukar ramsa och så somnar hon om igen. Tycker det verkar vara en bra ide att introducera ramsningar igen.
Mamma till Lucia född 2007-01-19
elliot

Inlägg av elliot »

Ramsan är på gång in!
Jag ramsar när jag lagt honom och går därifrån, fyra gånger..rätt va?
Han säger inte ett knyst utan somnar fint själv. Nätterna nu har varit kanonlugna så jag har inte behövt använda det än.
Men hur länge tar det innan ramsan sätter sig och blir användbar?

Elliot är på dagis tre dagar i veckan ca sju timmar om dagen. Jag tycker att det känns bra och det är aldrig några probelm. Varesig med lämning, hämtning eller sömn där.

Tack för svaren :heart:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Skönt att höra att det är lugnt. Jo, gånger 4 är det. Och den sätter sig snabbts, så använd den nästa gång det behövs.

/C
Världens Bästa Barn
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"